Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

hond (reu) wordt bereden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanne.Diesel
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mix ridgeback - stafford - ?
Aantal honden: 1

hond (reu) wordt bereden

Ongelezen bericht door Hanne.Diesel »

Hoi

Diesel kan goed overweg met de meeste andere honden, met teven vlotjes, met reutjes gaat dat 90% goed. Hij is zelf gecastreerd. In de buurt zijn er enkele reutjes die maar niet kunnen stoppen met hem te berijden. Met andere honden gebeurt dat ook wel eens, en dan laat hij 1x merken dat hij dat niet wil, en dan spelen ze gewoon verder.

Laatst kwam het tot een gevecht met een jonge golden retriever intacte reu (eentje die hij vaker zag, maar het escaleerde elke keer, fout van ons beiden). Ik heb ze uiteen moeten halen aan de halsbanden, omdat z'n baasje hem niet te pakken kreeg. Gelukkig allebei een zachte bijt. Hetzelfde komt voor met andere mannelijke golden retrievers die niet van zijn gat kunnen afblijven.

Hebben jullie tips om mijn hond minder "rijdbaar" te maken? Ik heb het al wel een paar keer opgezocht en aan de dierenarts gevraagd. Soms zou het te maken kunnen hebben met hondenshampoo of anale klieren, maar dat bood geen oplossing. Hij mag uiteraard niet vechten, maar om hem continue te laten berijden is ook geen optie. Of gewoon uit de buurt blijven? Of - het zijn wel toffe mensen - een "game plan" bedenken?

Het is jammer dat ik nu op bepaalde uren de hondenweide niet op ga, terwijl daar wel veel vriendjes van hem zitten (en van mij). Alle tips welkom!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: hond (reu) wordt bereden

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tsja, gecastreerde reuen kunnen erg lekker ruiken voor intacte reuen. Misschien helpt No-Love-spray wel. Gewoon bij z'n staartaanzet sprayen. Zou hem minder aantrekkelijk moeten maken voor intacte reuen
Hanne.Diesel
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): mix ridgeback - stafford - ?

Ongelezen bericht door Hanne.Diesel »

Nog nooit van gehoord, maar ik wil het best eens proberen!

Ik las dingen over "je hond dominanter voorstellen", zoals leren z'n staart omhoog te zetten enzo, maar dat lijkt me eerder gevaarlijk. Of iemand wel ervaring daarmee?
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Gewoon wegbrullen of eraf halen is mijn tactiek. Juno is ook altijd de sjaak, ik zie het meestal aankomen en grijp dan gelijk in. Opbokken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het enige wat je kan doen is je hond in bescherming nemen tegen die verliefde reuen.
Dus weg brullen/wegsturen van zo'n reu, zoals Gollum schrijft.

Het is een probleem dat vaker voorkomt en waar dus vaker gecastreerde reuen het slachtoffer van zijn.
Ze ruiken "lekker".
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Gewoon niet zover laten komen. Onze Drent was ook gecastreerd en daarmee ook vaak de Sjaak. Dat kon hij altijd prima zelf regelen. Maar een hond die niet zo assertief is zou ik in bescherming nemen. Waarom zou je dat moeten toestaan? Als honden niet leuk met elkaar om kunnen gaan, dan gaan ze maar gewoon níet met elkaar om.
Precies. Amoz heeft er ook wel eens last van en weet het zelf meestal prima op te lossen. Maar als een hond desondanks hardnekkig blijft doorgaan, komt hij naar me toe zodat ik die rothond bij hem weg kan halen.
Tara schreef:Ik begrijp sowieso niet zo goed waarom die interactie altijd zo nodig is. Mijn honden zitten er helemaal niet zo op te wachten, die hebben elkaar en mij, dat vinden ze genoeg.
Dat lijkt me niet zo moeilijk voor te stellen, toch? Een heleboel honden hebben geen hondse huisgenoten en stellen wel prijs op contact met andere honden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Tara schreef:Ja, en daar is ook niks mis mee, zo lang het maar voor alle honden leuk is. Elke keer bereden worden lijkt voor mij alleen niet aan dat criterium te voldoen. :wink:
Nee, voor mij ook zeker niet ;-)
De opwinding en veel honden op een kluitje op zo'n speelveldje kunnen dat natuurlijk ook nog verergeren. Als je gewoon door het bos wandelt en honden snuffelen even in het voorbijgaan of rennen een stukje samen, kom je veel minder snel in dat soort situaties.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik persoonlijk vind het dus heel erg leuk als mijn honden met andere honden omgaan. Zeker Guus kan erg leuk spelen dus ik hou er wel van. Hij heeft dan plezier en daar geniet ik ook van.

Guus wordt ook bereden en dan kap ik het meteen af want hij wordt daar onzeker en angstig van en het is niet prettig. Dan gaan we weg. Meer tips heb ik eigenlijk niet. Guus gaat wel van zich afbijten maar ik heb het idee dat rijden tot vechten lijdt. Dus ik wil er niks van hebben. Spelen is goed en anders maar niks.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Ik persoonlijk vind het dus heel erg leuk als mijn honden met andere honden omgaan. Zeker Guus kan erg leuk spelen dus ik hou er wel van. Hij heeft dan plezier en daar geniet ik ook van.
Ik ook hoor, heb niet voor niets bewust sociale honden genomen deze keer.
Nu trouwens even niet, want ik wil niet dat ze zich bij andere wandelaars in hun armen storten en in het gezicht likken.
Dat vind ik wel heel jammer.

:wink: Maar alleen als dat contact leuk is. Al het andere wordt direct afgekapt, of Naap zorgt daar zelf voor.
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Niet toe laten staan. Het is toch niet leuk als je hond lastig gevallen wordt? Daar ga ik niet naar staan kijken. Zelfde als mijn hond een andere hond zou lastig vallen. Gaan we gewoon niet doen.

Dus meteen eraf trekken als zo'n hond het in zijn hoofd haalt en weer verder lopen.
_Esmee
georges
Zeer actief
Mijn ras(sen): een Peruaanse naakthond & een lurcher

Ongelezen bericht door georges »

tobi__ schreef:Niet toe laten staan. Het is toch niet leuk als je hond lastig gevallen wordt? Daar ga ik niet naar staan kijken. Zelfde als mijn hond een andere hond zou lastig vallen. Gaan we gewoon niet doen.

Dus meteen eraf trekken als zo'n hond het in zijn hoofd haalt en weer verder lopen.
Zo gemakkelijk vind ik het niet altijd. Georges heeft er ook wel geregeld last van. Maar die is niet zo van het type "baas weet altijd beter" en is wel wat claimerig naar mij toe. Bij hem werkte het dan ook averechts als ik die reu er zou gaan vanaf trekken, want dan wil hij bovenop zijn eigen irritatie om die reu, mij ook nog eens beschermen van die onbeschofterik. Dat leidde enkel maar tot veel meer luidruchtig gesnauw dan nodig. Ondertussen zijn we zo ver dat hij de meeste reuen zelfstandig aan kan zonder overdreven gebrul. Jonge reuen heeft hij leren negeren en nu speelt hij er zelfs mee. Als hij de andere reu té overdonderend vindt (grote mechelaars bijvoorbeeld), dan kan ik hem wel bij mij roepen en blijft hij bij me zitten tot hij wat gekalmeerd is.

Het hangt dus wel af van wat voor type je gecastreerde reu is, om een passende oplossing te vinden :ok:
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

georges schreef:
tobi__ schreef:Niet toe laten staan. Het is toch niet leuk als je hond lastig gevallen wordt? Daar ga ik niet naar staan kijken. Zelfde als mijn hond een andere hond zou lastig vallen. Gaan we gewoon niet doen.

Zo gemakkelijk vind ik het niet altijd. Georges heeft er ook wel geregeld last van. Maar die is niet zo van het type "baas weet altijd beter" en is wel wat claimerig naar mij toe. Bij hem werkte het dan ook averechts als ik die reu er zou gaan vanaf trekken, want dan wil hij bovenop zijn eigen irritatie om die reu, mij ook nog eens beschermen van die onbeschofterik. Dat leidde enkel maar tot veel meer luidruchtig gesnauw dan nodig. Ondertussen zijn we zo ver dat hij de meeste reuen zelfstandig aan kan zonder overdreven gebrul. Jonge reuen heeft hij leren negeren en nu speelt hij er zelfs mee. Als hij de andere reu té overdonderend vindt (grote mechelaars bijvoorbeeld), dan kan ik hem wel bij mij roepen en blijft hij bij me zitten tot hij wat gekalmeerd is.

Het hangt dus wel af van wat voor type je gecastreerde reu is, om een passende oplossing te vinden :ok:
Nee dat is ook de andere kant. Tobi is niet gecastreerd, maar tot een jaar geleden werd hij wel eens op zijn rug gelegd door andere honden. En dat mag voor even, maar het is ook een keer klaar. Dan kon ik hem daar gelukkig bij helpen.
_Esmee
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik vraag me af hoe oud Diesel is, en hoe lang hij al gecastreerd is?
georges
Zeer actief

Tara schreef:
georges schreef:

Zo gemakkelijk vind ik het niet altijd. Georges heeft er ook wel geregeld last van. Maar die is niet zo van het type "baas weet altijd beter" en is wel wat claimerig naar mij toe. Bij hem werkte het dan ook averechts als ik die reu er zou gaan vanaf trekken, want dan wil hij bovenop zijn eigen irritatie om die reu, mij ook nog eens beschermen van die onbeschofterik.
Nou, zet dat beschermende maar uit je hoofd hoor. :wink: Dit is in mijn ogen veel meer: metdebaaserbijdurfikwel-gedrag. Door jou gesteund heeft hij ineens een grote mond, en dat vind ik ook irritant gedrag. Overigens zou ik het in dit soort situaties liever niet willen corrigeren, want dan geef je misschien ook net weer aanleiding voor gedoe. Ik zou het echt zoeken in voorkomen. Als er niet leuk gespeeld kan worden, dan maar gewoon helemaal niet.
Uiteraard staat voorkomen op de eerste plaats, maar dat kan in onze situatie niet altijd. Als we met een groep honden in het bos zijn waarvan hij het met de meeste wél kan vinden, ga ik niet altijd weer naar huis gaan omdat daar één ongecastreerde reu bij zit die zijn manieren niet kan houden :19: Dan heb ik liever dat hij die op een "beleefde" manier afsnauwt en alles daarna gewoon kan verder spelen zonder problemen. Ergens vind ik dat hij wel zijn plan moet kunnen/mogen trekken, zonder daarin te overdrijven.

Ik moet zo af en toe zeggen dat hij niet zo'n grote mond mag opzetten, want dat durft hij ook wel doen. Bij meer onzekere ongecastreerde reuen bijvoorbeeld, dan kan hij die hond blijven uitzoeken en hem zogezegd op zijn plaats blijven zetten, maar dat pik ik niet. Dat is evengoed vervelend gedrag :zweep:

Dat beschermende zou je toch eens in het echt moeten zien dan. Als ik honden aai die hij graag heeft, reageert hij er niet op. Maar als er een hond komt buurten die hij net daarvoor heeft weggesnauwd, zal hij zich er wel even tussen komen wriemelen, want dat is míjn vrouwtje. Of zo interpreteer ik het toch althans :D Maar als hij het dus écht niet kan vinden met een andere reu (als hij te geïntimideerd is), doe ik er veel beter aan hem met rustige stem bij me te roepen, dan die andere hond er zelf af te gaan trekken. Dan is het namelijk helemaal toeteren geblazen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

georges schreef: Dat beschermende zou je toch eens in het echt moeten zien dan. Als ik honden aai die hij graag heeft, reageert hij er niet op. Maar als er een hond komt buurten die hij net daarvoor heeft weggesnauwd, zal hij zich er wel even tussen komen wriemelen, want dat is míjn vrouwtje.
Je zegt het zelf al, claimgedrag.
georges
Zeer actief

dagmar88 schreef:
georges schreef: Dat beschermende zou je toch eens in het echt moeten zien dan. Als ik honden aai die hij graag heeft, reageert hij er niet op. Maar als er een hond komt buurten die hij net daarvoor heeft weggesnauwd, zal hij zich er wel even tussen komen wriemelen, want dat is míjn vrouwtje.
Je zegt het zelf al, claimgedrag.
Ik accepteer het ook niet hoor, vrouwtje is van iedereen ;)

Is beschermen of waken niet altijd een vorm van claimgedrag ?
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”