Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Piepen opgelost! Nu nachtelijk opstaan.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Re: Piepen

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Catho schreef:Wat is er volgens je man mis met haar "haar zin" te geven als ze zich even veilig wil voelen? Het is nog een baby he. Ik denk (of weet wel zeker) dat hij niet in ziet dat het niet zoveel met drammerij of zin doordrijven te maken heeft. Hondje wil gewoon weten waar ie aan toe is.

En geen zorgen maken dat je dan altijd aan hond in bed vast zit als dat 'm dwars zit. Onze volwassen herplaatsers gaan ook standaard de eerste tijd mee in bed. De meesten gingen uiteindelijk liever op eigen bed, of beneden op de bank, want dan wisten ze wel hoe het allemaal gaat hier en dat wij ook weer verschijnen na de nacht. Die zekerheid hadden ze eerst niet, dat moet opgebouwd en bij je pup ook.
Hij is bang dat ze dan altijd gaat staan piepen. Wat ze nu in feite ook al doet. Ik vermoed dat ze er eerst een feestje van maakt op de bed en het dan te warm vind en een eigen plek op zoekt. Dit in tegenstelling tot onze andere hond. Die zou het liefst onder 2 dekens tegen je aan kruipen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Regel het gewoon zelf. Waarom zo blijven soebatten met je man?
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:
Tamaartje schreef:
Heavy schreef:
Tamaartje schreef:Onze verwachtingen zijn gevormd mede door onze eerste hond. Die sliep heel snel door. En ik moet eerlijk zeggen dat vanaf het moment dat Binti los in huis bij de andere hond mocht, dit ook goed ging. Tot nu zeg maar.

Mijn man wil dus niet dat ik op het gepiep reageer. Toen ik vannacht toch op stond om 4 uur lag er een keutel. Deze was niet helemaal koud, maar ook niet helemaal warm.
Ik heb toen manlief wel medegedeeld dat ik er vannacht uit ga om haar in de tuin te laten als ze piept. Juist omdat ze sinds een paar dagen overdag ook piept als de deur dicht is en eruit moet.

Ik ben super benieuwd wat Binti doet als alle deuren open staan en ze dus vrij door het hele huis kan. We wonen in een kleine bungalow, dus de slaapkamer is naast de woonkamer.
Maar het lijkt me niet de bedoeling om het eenmalig te proberen en als het niets is gewoon weer terug naar het oude te gaan.
Nee je moet niet elke keer iets anders gaan uitproberen. Er lag een keutel dus het piepen was omdat ze nodig moest . Dus is ze aardig zindelijk :wink: zie dat als een positief iets . Als je wil dat ze het wat langer kan ophouden dan moet je haar voor het slapen de kans geven om die keutel neer te leggen dus even uitlaten ipv de tuin .
Dat zeg ik ook steeds tegen mijn man.
Ik vind dat hij haar vaak niet lang genoeg de tijd geeft als hij al met haar naar het veld gaat. Zijn smoes is altijd dat ze zelf terug naar huis wil.
Ik ga om half 10 al naar bed omdat ik degene ben die wakker wordt om 6 uur als Binti wakker wordt.
Probeer eens wat langer op te blijven . Desnoods slaap je op de bank tot 23.30 en laat haar dan nog even goed uit. Dikke kans dat je dan gewoon tot 06.00 kan doorslapen
Ik red dat echt niet, dan val ik letterlijk om. Maar mijn man gaat wel pas rond 23.00/23.30 naar bed.
Tamaartje
Zeer actief

Zamunda schreef:Regel het gewoon zelf. Waarom zo blijven soebatten met je man?
Omdat hij mijn man is. Als ik het alleen kon dan deed ik dat wel. Het zou gewoon fijn zijn als hij zich aan de gemaakte afspraken zou houden.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamaartje schreef: Dat zeg ik ook steeds tegen mijn man.
Ik vind dat hij haar vaak niet lang genoeg de tijd geeft als hij al met haar naar het veld gaat. Zijn smoes is altijd dat ze zelf terug naar huis wil.
Ik ga om half 10 al naar bed omdat ik degene ben die wakker wordt om 6 uur als Binti wakker wordt.
Nou nou, hoe overleven mensen toch alleen met een pup. Is een heel klein beetje flexibiliteit nou echt te veel gevraagd?
Dan ga je later naar bed nadat je haar zelf goed hebt uitgelaten, 's ochtends even laten plassen en terug op de bank.
Gaat nog steeds niet alles in één keer, maar het is wel de kortste klap.
Misschien schets je een heel verkeerd beeld hier, maar het klinkt niet alsof je jezelf opstelt als een volwassen vrouw of hondenbaas.
En nou is het wel weer mooi geweest met voorkauwen. Water naar de zee dragen. Ik merk dat ik er kriegelig van begin te worden :roll:
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Tamaartje schreef:
Omdat hij mijn man is. Als ik het alleen kon dan deed ik dat wel. Het zou gewoon fijn zijn als hij zich aan de gemaakte afspraken zou houden.
Het enige gepiep wat ik hoor (lees) is dat tussen jou en je man, super vermoeiend.
Ga tijd, en ja ook slaap, investeren om dat hondje een goede veilige basis te bieden. Of je kiest voor rust en harmonie en komt tot de conclusie dat het opvoeden van een jonge hond op dit moment in jullie leven niet past.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik zou vooral geen wekker gaan zetten om haar te leren dat jij haar wekt ipv andersom.
En op bed nemen zou ik al helemaal niet doen. Stel je voor dat je dan heerlijk door kan slapen. Wat moet je dan overdag met je uitgeslapen gevoel doen?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamaartje
Zeer actief

sirene schreef:Ik zou vooral geen wekker gaan zetten om haar te leren dat jij haar wekt ipv andersom.
En op bed nemen zou ik al helemaal niet doen. Stel je voor dat je dan heerlijk door kan slapen. Wat moet je dan overdag met je uitgeslapen gevoel doen?
Een hond in bed als oplossing voor een uitgeslapen gevoel, dat had ik 10 jaar eerder moeten weten. :oohja:
Helaas wegens ziekte ken ik dat gevoel al jaren niet meer. :D
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou nu zeker niet iig. Maar je moet vooral door blijven proberen. Misschien gaat het wel weer 2 weken "best goed".
Succes :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

Tamaartje schreef:
Ik snap je probleem, en iedereen hier snapt het wel.
Maar... Je hebt nu eenmaal een pup.

Ik heb ook een pup. En ook een man. Om soortgelijk gedoe als bij jou te voorkomen, zorg ik voor de pup maar bepaal ik ook gewoon hoe het gaat.
En o ja, ik werk gewoon, de hele week. Geen vrij voor pup.
6 uur gaat mijn wekker. Alle uitlaatrondjes zijn voor mij tenzij ik even hulp nodig heb een keer.

Ik lig graag ideaal gezien om 21.30 uur in bed, veel te vroeg natuurlijk voor een pup.
Pup slaapt naast bed. Als ze wakker word en piept, meestal rond 02.00 uur, ga ik half slapend met haar naar beneden, laat haar plassen en we gaan weer verder slapen tot 06.00 uur.
Piepen daarna is aai over je bol maar wel verder slapen.

Tegenwoordig slaapt ze al heeeeel soms door maar meestal niet. :mrgreen:
Op het moment dat ze de nacht droog door kan en snapt dat we slapen tot de wekker gaat mag ze slapen waar ze wil. Tot die tijd slaapt ze naast mijn bed in haar mandje/holletje.
Geen gekeet als iedereen nog slaapt.

Ja, man word soms ook wakker ja :19:

Wees duidelijk, zowel naar je pup als naar je man, je zal zien dat het dan beter gaat.
En heb geduld.
Sue van mij sliep pas met een jaar de nachten door maar slaapt nu uit als de beste.

Het is ook soms best pittig maar ja, hoort erbij. Maak het jezelf nou niet zo moeilijk.
Niet van alles proberen, ZO doen we het en niet anders.

En geloof me dat ik ook uitkijk naar de dag dat ze volledig meedraait :mrgreen:
Tamaartje
Zeer actief

Als ze in haar mandje zou blijven liggen zou het al een stuk makkelijker zijn. We zijn nu volle bak met blijf aan het oefenen.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tamaartje schreef:Als ze in haar mandje zou blijven liggen zou het al een stuk makkelijker zijn. We zijn nu volle bak met blijf aan het oefenen.
Als je die pup vanaf begin in een doosje naast je bed had gezet zou ze nu ook gewoon nog keurig in dat doosje/mandje naast bed liggen. Nu aanleren terwijl ze al op bed kan springen kost meer moeite, maar is ook gewoon nog prima te doen.

En verder: hou op met steeds de goedkeuring van man te zoeken. Geef hem de keuze: ofwel hij lost het op ofwel jij en dan houdt hij zijn waffel met het gepiep (en jij ook). Ik snap ook echt niet dat je blijft liggen als pup piept omdat man dat zegt, maar zodra pup dan gaat blaffen ga je eruit omdat man nog moet slapen. Hoe gaat die logica bij jou?
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Van die "zeurvent" mocht die pup anders wel op bed. Het is iemand anders die overal een probleem van maakt en hoopt dat het vanzelf goed komt.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamaartje
Zeer actief

sirene schreef:Van die "zeurvent" mocht die pup anders wel op bed. Het is iemand anders die overal een probleem van maakt en hoopt dat het vanzelf goed komt.
Ja dat mocht ze. Totdat hij ontdekte dat ze niet de hele nacht stil blijft liggen en dat er veel zand in haar vacht blijft zitten. Dus na 1 nacht was dat ook over.

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Tamaartje schreef:
sirene schreef:Van die "zeurvent" mocht die pup anders wel op bed. Het is iemand anders die overal een probleem van maakt en hoopt dat het vanzelf goed komt.
Ja dat mocht ze. Totdat hij ontdekte dat ze niet de hele nacht stil blijft liggen en dat er veel zand in haar vacht blijft zitten. Dus na 1 nacht was dat ook over.
Oh, dat is ook al geprobeerd.
Nou, ik wens je veel succes met het leren blijven in een mandje.
Als je doel is dat ze dat straks terwijl je in de kamer ernaast ligt te slapen in de woonkamer blijft doen kan ik je nu al vertellen dat dat niet lukt.
Misschien je eerste topic hierover nog eens goed doorlezen en voor jezelf gaan bepalen wat je nu echt gaat doen. En dat dan ook echt gaan doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je bent duidelijk gewend aan pappen en nathouden en kool en geit sparen. Dat is niet eerlijk tegenover wie dan ook. Je hebt een pup waar je verantwoordelijk voor bent. Neem die verantwoordelijkheid dan ook. Rekening houden met een ander is prima, zolang de basisbehoeften van een ander niet in het gedrang komen. En je pup heeft die veiligheid gewoon nodig. Dan maar even een paar maanden wat meer onrust en zand in het bed. Dat is tijdelijk. Wat je nu doet levert een pup op met verlatingsangst. Dat heeft blijvend invloed. Voor de zoveelste keer: kijk naar wat je hond in deze fase nodig heeft, niet naar wat voor jullie gewenst is. En wees verstandig: neem een volgende keer een stabiele volwassen herplaatser die in 3 dagen gewoon meedraait. Of gooi je aanpak dus helemaal om. Eigen verwachtingen loslaten, uitgaan van worst-case-scenario van een pup die niets kan, niets weet, niets begrijpt en een jaar aan je vastgeplakt zit zonder enige vorm van zindelijkheid en zelfstandigheid, zonder te kunnen luisteren en gehoorzamen. Die je dus een jaar lang in bed moet nemen, niet alleen kan laten, heel geduldig elk stukje van je leven moet uitleggen en leren hoe jullie het uiteindelijk graag hebben. Die een jaar lang zeer intensieve begeleiding nodig heeft, en je dus heel enorm veel energie en nachtrust gaat kosten. Dan zal het waarschijnlijk allemaal heel erg meevallen, maar heb je in ieder geval niet de absurde verwachtingen die jullie nu hebben
Tamaartje
Zeer actief

Nanna schreef:Eigenlijk is mijn grootste ergernis dat je alleen in je eigen topics geïnteresseerd bent.
Dat mag hoor.
Maar nog niet de flauwste notie nemen van anderen en alleen maar zeuren over je eigen hond, mwah.
Het is wel een FORUM he. Geen eenrichtingsverkeer.
Jammer dat er gedacht wordt dat er 'nog niet de flauwste notie wordt genomen van anderen'. Er wellicht eens bij stil gestaan dat sommigen door de overtuigende manier vandoen van anderen misschien niet goed durven te reageren.
Tamaartje
Zeer actief

In situaties waarin ik zeker van mijn zaak ben ik daar zeker toe in staat. In iedere andere situatie ben ik nou eenmaal enorm onzeker.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Als jij niet opkomt voor je hond, wie dan wel? Als jij niet bereid bent te doen wat nodig is voor het welzijn van je hond, wie zorgt dan voor dat welzijn? Als jij die verantwoordelijkheid niet aan kunt, waarom heb je die pup dan genomen?
Naar mijn idee zijn er twee opties die eerlijk zijn tegenover je pup: of jij recht je rug en zorgt dat er gebeurt wat nodig is, of je herplaatst de pup bij iemand die wél daadkrachtig is en de pup kan begeleiden bij het opgroeien. Dat eerste zie ik je nog niet doen, eerlijk gezegd en ik zou je op het hart willen drukken om zo snel mogelijk hulp te zoeken bij het voor jezelf leren opkomen (ook, nee, juist binnen je relatie!), werken aan meer zelfvertrouwen en het verbeteren van je zelfbeeld. Ik heb gezien waar het toe leidt als je dat niet doet, en geloof me, dat wil je echt absoluut niet
Tamaartje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:(ook, nee, juist binnen je relatie!), werken aan meer zelfvertrouwen en het verbeteren van je zelfbeeld.
Geloof me dat gebeurt ook. Ware het niet dat door de corona alles even op z'n gat ligt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tamaartje schreef:
Fotogravinnetje schreef:(ook, nee, juist binnen je relatie!), werken aan meer zelfvertrouwen en het verbeteren van je zelfbeeld.
Geloof me dat gebeurt ook. Ware het niet dat door de corona alles even op z'n gat ligt.
Dat betekent nog niet dat jij je moet neerleggen bij hoe het nu is. Je hoeft niet zeker te weten dat je goed zit, als je maar staat achter wat je, met je kennis en inzicht van dit moment, denkt dat het beste is. Dan kun je er later misschien achter komen dat iets anders beter is/werkt, maar tot die tijd heb je wel gedaan wat jou op dat moment het beste leek een kun je jezelf in ieder geval recht in de ogen kijken. Dat doe je op dit moment duidelijk niet. Je staat niet achter je manier van handelen, je mist de overtuiging dat je doet wat naar jouw idee op dit moment het beste is
Tamaartje
Zeer actief

Daar heb je een goed punt. Ik twijfel enorm.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tamaartje schreef:Daar heb je een goed punt. Ik twijfel enorm.
Een hond heeft meer aan een baas die vol overtuiging de verkeerde kant op opvoedt en x jaar later de boel met dezelfde overtuiging omgooit, dan aan een baas die al twijfelend de goede kant op probeert te gaan
Tamaartje
Zeer actief

Er is ook wel al het nodige geprobeerd. Wellicht niet lang genoeg of niet goed. Dat laat ik maar in het midden.

Tijdens het eten een poging gedaan om op 1 lijn te komen met manlief. Afgesproken dat we op staan in de nacht om haar buiten te laten. Nu nog even afstemmen of we een wekken zetten of dat we wachten tot ze wakker wordt.

Er was trouwens iemand bij het uitlaadveld die dacht dat haar gedrag veranderde omdat ze loops moet worden?!?!
Lijkt me niet, moest zelfs lachen. Ze is morgen pas 24 weken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

24 wkn is wel al bijna een half jaar hè, dus loops worden kan best. Maar volgens mij is er helemaal niks veranderd. Een maand geleden piepte ze ook. Toen is het ws heel even goed gegaan door het verzetten van de klok.

Haar jou laten wekken heb je nu al 4 mnd geprobeerd. Ik zou een andere optie proberen :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamaartje
Zeer actief

Ik was echt in de veronderstelling dat ze pas met een maand of 9 loops konden worden. Niet goed gelezen.
Ik ben team wekker zetten, mijn man is team vanzelf wakker worden.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Tamaartje schreef:Ik was echt in de veronderstelling dat ze pas met een maand of 9 loops konden worden. Niet goed gelezen.
Ik ben team wekker zetten, mijn man is team vanzelf wakker worden.
Ik heb ze met 5,5 maand tot 18/20 maand voor het eerst loops gehad. Dus kan best nu al en zeker de eerste hormonale veranderingen waarbij de loopsheid nog niet direct door hoeft te zetten.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Maar goed wat anderen schrijven. Dit probleem was er al dus denk niet dat het daar in zit
Tamaartje
Zeer actief

Ik heb geen ervaring met teefjes. Er werd gezegd je merkt het vanzelf. Daar vertrouw ik dan maar op.

Helaas, met dank aan mijn buurman, was het hele huis wakker om 6 uur. Hij kwam thuis van ik vermoed een avondje stappen. Nogal luidruchtig.
Ben maar opgestaan, heb beide honden uitgelaten.
En gelukkig mocht ik er nog bij op de bank.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Wat een ge-emmer om zo een hond te moeten houden. Of een partner.
Waarom zoek je geen ander lief baasje voor je jonge hond. Kan ze gewoon hond zijn.
Ja, een hond geeft zand in bed. Nou poeh poeh.
Je zult eens genieten samen.
Lees de stukjes van fotogravinnetje eens goed door, die heeft meer tact dan ik en enorm goede tips.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”