Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wetterhoun en Friese stabij

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Wetterhoun en Friese stabij

Ongelezen bericht door blondie »

Soms ben ik benieuwd hoe dat nu zit bij die rassen.
Ik lees het als twee verschillende rassen, maar soms zie ik een hond met krulletjes en dan wordt er gezegd, nee hoor dit is een Stabij. Terwijl ik denk met een Wetterhoun van doen te hebben. Zeker ook als ik de roodbruine variant ervan zie.

Ik kom (weer) op die vraag omdat ik ineens deze link zie.
https://www.houdenvanhonden.nl/hondenra ... etterhoun/

Het doet me zo sterk denken aan Jol (in haar jongere jaren dan..) maar de vacht van Jol krijgt naarmate ze ouder wordt ook steeds meer krulletjes. En dan is zij weer een x stabij met border collie zeiden ze in het asiel, ik ga er toch sterk aan twijfelen als ik naar haar vacht kijk. En ze is nog intact, dus de vacht is zoals het is.

Hoe zit het nu met die Wetterhoun en Stabij. Zitten de rassen door elkaar heen, of is het echt mogelijk dat je een Stabij hebt met een krulvacht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Wetterhoun en Friese stabij

Ongelezen bericht door ranetje »

Misschien vind je genoeg uitleg op de site van de Eenhoornelijn van Marjoleine?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier in de buurt is ook een stabij met krulletjes. Schijnt toch wel vaker te gebeuren dus
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Volgens mij hebben de stabijtjes meer slag in de haren en wetterhouns echt krullen toch?
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Ik houd ze heel moeilijk uit elkaar, soms gok ik goed :pffff: .
Ben eens bij Marjoleine geweest, toen zag ik nog het verschil niet.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Zo moeilijk is het verschil toch niet? De Wetter heeft echte harde krullen. De stabij alleen wat slag en als er al krul (hoort niet) in zit echt niet van die harde mooie krul. De wetter heeft ook nog eens een krulstaart en de stabij niet.
De kop en uitdrukking van een wetter is totaal anders dan die van de stabij. De wetter is ook een stuk forser.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
blondie
Zeer actief

ranetje schreef:Misschien vind je genoeg uitleg op de site van de Eenhoornelijn van Marjoleine?
:LOL:
Ja :ok:
Los van het uiterlijk, en Jol is ook geen "echte" van geen van beide rassen, maar als ik bij het kopje Karakter kom, dan is het mij volkomen duidelijk.

Het ging me niet om Jol hoor, maar ik vroeg het me oprecht af omdat ik de "echte" stabij's eigenlijk ken van de mooie half langharige zwart wit honden. Mooie verschijningen vind ik het. En soms zie ik er een kruller tussen zitten en dan zeggen mensen ook, nee hoor, is een stabij.
Ook de oude hond van mijn vriend zijn ouders was een stabij, nou met de vacht van die hond had ik gezworen met een wetter van doen te hebben.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Fabiola17 schreef:Ik houd ze heel moeilijk uit elkaar, soms gok ik goed :pffff: .
Sorry maar ik snap echt niet hoe dat kan. Letterlijk de enige overeenkomst is dat ze allebei bont (kunnen) zijn. Verder is alles anders, wat Sirene ook zegt. Ze lijken niet eens op elkaar. Andere vacht, andere kop, andere bouw, andere staart, ander temperament.
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

ranetje schreef:Misschien vind je genoeg uitleg op de site van de Eenhoornelijn van Marjoleine?
De site was al door Ranetje gegeven maar ze heeft de karakterverschillen ook treffend beschreven:

http://www.eenhoornleijn.nl/Karakter.htm
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Die site is verschrikkelijk om iets te kunnen/willen lezen :schrik:
Het is 2020 :D

Ik zie trouwens ook vaak zogenaamde Stabijs met veel krullen en vaak ook zo'n dikke kop als de Wetter. Dan denk ik aan een Wetter-mix maar is het volgens de baasjes toch vaak een Stabij.
Worden ze dan zoveel gekruist met elkaar? Of is het gewoon toeval dat je zoveel grote Stabijna's hebt die dikke krullen en een dikke kop hebben?
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

sbientje schreef:
Fabiola17 schreef:Ik houd ze heel moeilijk uit elkaar, soms gok ik goed :pffff: .
Sorry maar ik snap echt niet hoe dat kan. Letterlijk de enige overeenkomst is dat ze allebei bont (kunnen) zijn. Verder is alles anders, wat Sirene ook zegt. Ze lijken niet eens op elkaar. Andere vacht, andere kop, andere bouw, andere staart, ander temperament.
Zal ongetwijfeld aan mij liggen!
Ik heb soms ook moeite om een labrador en een golden retriever uit elkaar te houden :LOL: .
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
blondie
Zeer actief

Manuma schreef:
Ik zie trouwens ook vaak zogenaamde Stabijs met veel krullen en vaak ook zo'n dikke kop als de Wetter. Dan denk ik aan een Wetter-mix maar is het volgens de baasjes toch vaak een Stabij.
Worden ze dan zoveel gekruist met elkaar? Of is het gewoon toeval dat je zoveel grote Stabijna's hebt die dikke krullen en een dikke kop hebben?
Nou dat is waarom ik het me ook afvroeg. Die hond van mijn vriend's ouders was voor mij een typische wetter eigenlijk.. maar nee, stabij :19:
En destijds liepen er wat meerdere door het park waar ik woonde, en eentje was dan voor mij wel duidelijk stabij met mooie wat langere haren. Zoals de honden van Mickie
blondie
Zeer actief

Nanna schreef:
:LOL:

Ja, want dit is echt preciés hetzelfde ;-)

AfbeeldingAfbeelding
Nou die rechter is dus zoals Raia, de oude hond van mijn vriend's ouders. Maar dat was écht een stabij, vandaar dat ik het allemaal niet meer snapte :oohja: :mrgreen:
Hammetime
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hammetime »

Kom dagelijks zowel Wetter- als Stabijhounen tegen hier in noordoost Friesland. Vind het wel aardige hondjes, vooral als het nog pups zijn. De Stabijhoun is witter en de Wetterhoun grijzer. Dat dacht ik althans, maar pin me er niet op vast!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nanna schreef:De enige rassen die ik niet kan onderscheiden zijn de Drentse Patrijshond en Epagneul Français. Die zijn echt exact hetzelfde.
En het verschil tussen een cesky fousek en een duitse staande draadhaar heb ik ook nog niet kunnen ontdekken.
volgens mij zijn de oren wel anders van de epagneul? Nouja, die kom je toch nooit in het wild tegen dus das niet zo probleem :D

Laatst vroeg iemand aan mij of mijn honden staffords waren. Bijna goed, nog 2 pogingen!
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Mickie schreef:De RAShonden (met stamboom dus) zijn prima uit elkaar te houden. Maar zoals _Tiny_ al zegt: er wordt volop in het grijze circuit gefokt en als het daar zwart-wit gevlekt is, heet het al snel stabij. En als je een pup koopt die in het entboekje 'stabij' heet, dan IS het een stabij :pffff:
Ook al zit er een baard op of mist het beenlengte of heeft het weet-ik-veel-wat andere kenmerken, zeg die eigenaren vooral niet dat het geen echte stabij is want dan breekt de pleuris los :schrik:
Net als bij markiesjes. Als het zwart, klein en halflangharig is met hangende oren en normale lengte neus, is het al snel een markiesje of markiesje-kruising, zelfs als het een van de straat geplukt hondje uit Gran Canaria is
Rinne Roos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 wetterhoun outcrossjes, 3 echte wetterhounen, 4 havanezers
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Rinne Roos »

[quote="Manuma"]Die site is verschrikkelijk om iets te kunnen/willen lezen :schrik:
Het is 2020 :D

Aan de site wordt gewerkt, wordt vernieuwd. De wet van de remmende voorsprong, deze site bestaat al toen de rest van NL het woord internet nog moest spellen en men sprak van het 'world wide web' met een geleerd gezicht :tongue:
Maar komkom, met een paar muisklikjes ben je waar je wezen wil, ook op onze oude site.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Haha nou, dat had ik dan dus goed geconstateerd :tongue:
De informatie is goed hoor, ik doelde op de kleurtjes en verspringingen maar het was ooit mooi zo natuurlijk.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe!
Bello123
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bello123 »

De meeste stabijs met wat krullen zijn stabijna's. Een stabij (of iets wat ervoor moet doorgaan) met iets anders, vaak wetter, gekruisd.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”