Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Antibiotica

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Antibiotica

Ongelezen bericht door natalie »

De vrijdag voor Pasen raakte Jip heel erg aan de diarree. Hij moest tijdens één wandeling wel 4 of 5 keer poepen. Dat was in eerste instantie alleen dunne ontlasting, maar later zat er ook bloed bij. We hebben toen bij de dierenarts een antiobioticakuur gekregen (Stomorgyl) en dat sloeg goed aan. Vannacht (exact twee weken later) is Jip weer met hoge nood wakker geworden. Dit keer zat er geen bloed in de ontlasting, maar wel veel slijm. De dierenarts gaf aan dat ik voor de zekerheid wel weer een kuur mag ophalen (want we zitten wederom vlak voor een feestdag). Ineens bedacht ik mij dat ik misschien nog een antibioticakuur in de kast heb liggen. Die heb ik toen ook een keer 'voor het geval dat' opgehaald, maar die heb ik uiteindelijk niet gebruikt. Dus ik vond net 10 pillen Stomorgyl in de kast, met een houdbaarheidsdatum tot 12/2019. Ik overweeg nu om de klachten van Jip vandaag en morgen even aan te kijken. En om dan eventueel, als de diarree niet overgaat en er misschien zelfs weer bloed in de ontlasting komt, om dan die tabletten te geven die ik nog heb. Of is dat een heel raar idee en moet ik de antibioticakuur die 4 à 5 maanden over de datum is, snel in de prullenbak gooien? :)
Jetski
Zeer actief

Re: Antibiotica

Ongelezen bericht door Jetski »

Als de pillen per stuk verpakt zitten in seal/folie dan zou ik ze gewoon durven te gebruiken.
Als ze los in een potje uitgeteld zijn wat minder snel..
Beterschap!
natalie
Zeer actief

Hmm, ik denk dat ik mijn antwoord al gevonden heb. De pillen moeten beneden 25 °C bewaard zijn. Dat is afgelopen zomer niet gelukt vrees ik.
natalie
Zeer actief

Jetski schreef:Als de pillen per stuk verpakt zitten in seal/folie dan zou ik ze gewoon durven te gebruiken.
Als ze los in een potje uitgeteld zijn wat minder snel..
Beterschap!
Ze zitten wel in een seal verpakt ja.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is er vorige keer wel meer onderzoek gedaan?
Als diarree niet overgaat zou ik eerst beginnen met normale diarreeremmer. Finidiar bv.
Als Giardia vermoed wordt is eerst Panacur de aangewezen behandeling.

Ik zou nu eerst Finidiar gaan halen. Vandaag geen of hele kleine beetjes van zijn normale eten geven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Ik zou idd wel zitten met die temperatuur en ik zou nooit zonder overleg met de DA aan zo'n kuur beginnen....

Suzanne
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

De pillen trouwens niet in de prullenbak gooien maar zodra het weer kan bij de dierenarts of apotheek inleveren. Medicatie mag niet bij het restafval.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

~Suzanne~ schreef:Ik zou idd wel zitten met die temperatuur en ik zou nooit zonder overleg met de DA aan zo'n kuur beginnen....

Suzanne
Dat overleg was al gedaan
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Diarree met antibiotica bestrijden zou niet mijn eerste aanpak zijn. Daarmee gooi je ook de goede darmbacteriën overhoop en ben je misschien verder van huis dan zonder ab.

Zou zoals Sirene zegt, eerst de maaltijden flink verminderen. Eventueel meerdere kleine beetje over de dag verspreiden. Ik doe er ook altijd flink wat water bij, dan is het meer soep, maar dan hebben ze ook zeker genoeg vocht binnen.
natalie
Zeer actief

sirene schreef:Is er vorige keer wel meer onderzoek gedaan?
Als diarree niet overgaat zou ik eerst beginnen met normale diarreeremmer. Finidiar bv.
Als Giardia vermoed wordt is eerst Panacur de aangewezen behandeling.

Ik zou nu eerst Finidiar gaan halen. Vandaag geen of hele kleine beetjes van zijn normale eten geven.
De vorige keer is Jip 'bevoeld' en alles voelde prima aan. Er is geen ontlasting onderzocht. Ik heb wel direct vanochtend Finidiar gegeven en ik hoop dat ik de ontlasting van zondag of maandag met een poepzakje kan oprapen om het naar Het Woud te sturen. Dat was met de ontlasting van vanochtend en vanmiddag echt onmogelijk.
Hij vanochtend normaal gegeten (dus wel eetlust) maar het is inderdaad wel een goed idee om de maaltijd vanavond over te slaan of om in ieder geval minder te geven.
natalie
Zeer actief

veertje schreef:Diarree met antibiotica bestrijden zou niet mijn eerste aanpak zijn. Daarmee gooi je ook de goede darmbacteriën overhoop en ben je misschien verder van huis dan zonder ab.

Zou zoals Sirene zegt, eerst de maaltijden flink verminderen. Eventueel meerdere kleine beetje over de dag verspreiden. Ik doe er ook altijd flink wat water bij, dan is het meer soep, maar dan hebben ze ook zeker genoeg vocht binnen.
Het was ook niet mijn eerste keus om antibiotica te geven, maar er zat flink wat bloed bij de ontlasting en dat heb ik in de afgelopen 4 jaar niet eerder bij Jip gezien. Dus de dierenarts vond dat toch wel verstandig om te doen. Nu twijfel ik weer, omdat ik inderdaad niet zijn darmflora overhoop wil gooien. En ik zag nu ook geen bloed. Dus ik sta er dit keer ook wat sceptischer tegenover.
natalie
Zeer actief

Domor schreef:De pillen trouwens niet in de prullenbak gooien maar zodra het weer kan bij de dierenarts of apotheek inleveren. Medicatie mag niet bij het restafval.
Oh, dat is goed dat je dat zegt! Ik gebruik zelf nergens medicatie voor, dus ik had geen idee :schrik:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Bloed in ontlasting kan ook een gesprongen adertje zijn hoor.
Nu is het ontlasting misschien nog waterdun maar er komt een moment dat je het wel weer kunt pakken :wink: Zou zeker even testen op giardia, maar dat was je ook al van plan.

Vic heeft laatst een soort virusje gehad waarbij hij ook steeds diarree had, ook ‘s nachts eruit. De diarreeremmers hielpen niet echt. Na een weekje ging het gelukkig weer over.
ceciel
Zeer actief

Ongelezen bericht door ceciel »

Het past volgens mij niet bij het beeld van diarree zoals je omschrift in je openingspost maar dat bloed en slijm doet mij ook wel denken aan dikke darmklachten.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

ceciel schreef:Het past volgens mij niet bij het beeld van diarree zoals je omschrift in je openingspost maar dat bloed en slijm doet mij ook wel denken aan dikke darmklachten.
Ja, mij ook, zeker als het opeens zo op komt zetten.
Amoz heeft ook ooit een ontsteking in zijn dikke darm gehad en had toen ook heel erg diarree, steeds aandrang en op den duur ook bloed bij de ontlasting. Daarvoor was alles normaal, dus het kwam op van het een op het andere moment en met antibiotica en een diarreeremmer was hij er gelukkig ook weer heel snel vanaf. Hij oogde verder totaal niet ziek en had ook een normale eetlust, maar reageerde wel gevoelig bij het betasten van de dikke darm. Als de vorige keer de antibiotica goed hielpen bij Jip, lijkt de kans me toch vrij groot dat het een ontsteking is geweest?
Ik heb ook eens een opvanghond met giardia gehad en die had meer af en aan wisselend last van diarree of slappe ontlasting, maar dat kon zelfs binnen een dag wisselen en was dus ook niet zo acuut.

Overigens zou ik zelf wel de nieuwe antibioticakuur ophalen bij de dierenarts in de plaats van de pillen geven die over de datum zijn.
natalie
Zeer actief

DeDiana schreef:
ceciel schreef:Het past volgens mij niet bij het beeld van diarree zoals je omschrift in je openingspost maar dat bloed en slijm doet mij ook wel denken aan dikke darmklachten.
Amoz heeft ook ooit een ontsteking in zijn dikke darm gehad en had toen ook heel erg diarree, steeds aandrang en op den duur ook bloed bij de ontlasting. Daarvoor was alles normaal, dus het kwam op van het een op het andere moment en met antibiotica en een diarreeremmer was hij er gelukkig ook weer heel snel vanaf. Hij oogde verder totaal niet ziek en had ook een normale eetlust, maar reageerde wel gevoelig bij het betasten van de dikke darm. Als de vorige keer de antibiotica goed hielpen bij Jip, lijkt de kans me toch vrij groot dat het een ontsteking is geweest?
Ik heb ook eens een opvanghond met giardia gehad en die had meer af en aan wisselend last van diarree of slappe ontlasting, maar dat kon zelfs binnen een dag wisselen en was dus ook niet zo acuut.

Overigens zou ik zelf wel de nieuwe antibioticakuur ophalen bij de dierenarts in de plaats van de pillen geven die over de datum zijn.
We hebben vanochtend een nieuwe kuur gehaald, maar nog niet gegeven. Het kwam bij Jip inderdaad van het één op het andere moment en de ontlasting is niet wisselend slecht of beter, maar het is continu waterdun. Ik hoef gedurende de dag niet vaak met hem een rondje te lopen, er kan gerust 7 of 8 uur tussen twee wandelingen zitten, maar tijdens die wandeling gaat hij wel tig keer de struiken in. Uiteindelijk komen er dan nog drie druppeltjes uit ofzo, maar die aandrang is er blijkbaar wel steeds. Hopelijk zie ik morgen verbetering met alleen diarreeremmers en kleinere porties eten.
DeDiana
Zeer actief

natalie schreef:
DeDiana schreef:

We hebben vanochtend een nieuwe kuur gehaald, maar nog niet gegeven. Het kwam bij Jip inderdaad van het één op het andere moment en de ontlasting is niet wisselend slecht of beter, maar het is continu waterdun. Ik hoef gedurende de dag niet vaak met hem een rondje te lopen, er kan gerust 7 of 8 uur tussen twee wandelingen zitten, maar tijdens die wandeling gaat hij wel tig keer de struiken in. Uiteindelijk komen er dan nog drie druppeltjes uit ofzo, maar die aandrang is er blijkbaar wel steeds. Hopelijk zie ik morgen verbetering met alleen diarreeremmers en kleinere porties eten.
Ik hoop het ook :ok: Beterschap voor Jip!
natalie
Zeer actief

Met Jip gaat het goed. Hij is nu drie dagen van de diarree af, zonder antibiotica. Abel daarentegen meldde zich de nacht van dinsdag op woensdag ineens met hoge nood. Dus ik dacht: 'shit, toch Giardia dan.' :jank: Maar dat bleek gelukkig niet uit het ontlastingsonderzoek dat gedaan is. Beide honden zijn negatief getest. Inmiddels gaat het met Abel ook weer beter. Geen idee wat de oorzaak is geweest, maar het lijkt bij beide honden over te zijn nu :E:
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Gelukkig dat het nu beter gaat! En fijn dat het geen giardia is. Waarschijnlijk toch een virusje ofzo geweest?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Super, dat wil je graag, en t mag op een gegeven moment ook wel weer over zijn ..klaar ermee en nu gezond weer verder :ok:
DeDiana
Zeer actief

Inderdaad, waarschijnlijk een buikvirusje. Fijn dat ze er nu allebei weer vanaf zijn! :ok:
natalie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Super, dat wil je graag, en t mag op een gegeven moment ook wel weer over zijn ..klaar ermee en nu gezond weer verder :ok:
Ja, dat hoop ik inderdaad :D
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”