Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

bouw en warmte....

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

bouw en warmte....

Ongelezen bericht door laeken »

Ik lees altijd neem geen kortneus als je ver wil lopen met je hondje in de zomer. Dat is natuurlijk helemaal correct. Maar ik denk dat er meer speelt dan de neuslengte.

Bas kan dus helemaal niet tegen warmte. Reden is dat ze laag bij de grond is en dus de warmte van de grond erg voelt. Zeker op asfalt. Maar nog meer is ze stevig gebouwd en heeft ze kleine pootjes en een klein koppie. Zij kan echt haar warmte niet kwijt en doet niet onder voor een kortneus. Tegenwoordig scheren we haar in de zomer maar met 20 graden en een felle zon kan ze eigenlijk gewoon soms niet meer mee wandelen.

Hoe doen jullie kleine hondjes het met zonnig warm weer? En hebben ze een korte neus of een lange neus? Bas kan in de winter en met koud weer zo twee uur lopen. Met een zonnetje en boven de 20 graden kan ze eigenlijk bijna niet meer lopen. Te warm. Ik moet haar dan vooruit duwen haast en we gaan dus steeds meer kiezen voor Bas thuis laten dan. Dat vindt ze ook prima. En ze is natuurlijk een dame op leeftijd. Schat zeker 10 jaar aangezien ik haar al bijna 7 jaar heb en ze ruim volwassen was.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Re: bouw en warmte....

Wat natuurlijk vast ook een rol speelt is dat Guus een grote snuit heeft. Dus echt grote tanden en een grote snoet. Bas heeft een heel petite snuitje en dus ondanks dat ze geen kortbeus is wel een weinig ruime neus. Dan is afkoelen lastiger. Ook de tong van Bas is super klein. De helft van die van Guus. Hijgen doet ze nauwelijks. Kansloos? En toch is ze wel heel sportief en super strak in haar lijfje. Warmte en Bas is echt water en vuur.

Bakken in de zon vindt ze trouwens wel heerlijk! Als ze er maar niet bij hoeft te bewegen.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik weet wel zeker dat de bouw meespeelt. Niet zo dat je daarmee een vaste wet kan schrijven voor elke individuele hond maar wel in het algemeen. Dieren in hete gebieden zijn over het algemeen ranker dan dieren in koude gebieden.

Ik heb hier ervaring met drie zwarte stokharen met lange snuiten.

Zorro kon redelijk met de warmte omgaan maar de zon op zijn zwarte vacht brandde wel en daar kreeg hij het warm van. Bij hem deden we in de zomer een natte theedoek over zijn rug en dan kon hij uren wandelen. En voordat mensen beginnen over broeien: dat geldt alleen wanneer een dichte vacht zelf nat wordt waardoor het warme water niet kan wegverdampen. Het water van de theedoek verdampte makkelijk en nam daardoor juist warmte mee (simpele natuurkunde).

Dalí heeft een bouw die je ongeveer van een woestijnbewoner zou verwachten. Veel oppervlak, weinig vet, smal, rank en pezig. Hij heeft heel weinig ondervacht. Hij ligt graag in de zon en heeft het niet snel te warm. Hij heeft het wel snel koud, haha.

Lucca heeft een heel dikke, zachte vacht, een beetje zoals de vacht van een gezonde jonge kat zeg maar. Ze heeft totaal geen last van kou maar houdt niet van hitte. Daarnaast heeft ze een wat zware bouw met relatief korte poten, hoewel ze niet per se vetter is dan Dalí. Ze is meer geschikt voor koudere klimaten en kan dan ook niet zo goed met warmte omgaan. Ze heeft gewoon relatief meer inhoud ten opzichte van oppervlak dan Dalí en houdt daardoor meer warmte vast.
Ik heb een koeljas voor haar.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Volgens mij zijn mijn Csiva en Fiji best heel normaal gebouwd maar gek op warmte zijn ze echt niet. Ze kunnen wel uren mee wandelen hoor, maar heel gelukkig worden ze er niet van ;) Ook trainen in de zomer kunnen ze prima, als ik ze maar regelmatig koel. Ze hebben alle twee een koeljas en ik maak hun buik dan vaak nat :)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.

Ongelezen bericht door Emma »

Onze luca is klein en zwart en vrijwel niet in de schaduw te krijgen. Ze is een echte zonaanbidster, en wandelt beter dan ik, met de warmte. Ze is 13,5 jaar nu. In de winter wilt ze vaak niet wandelen en moet je haar uit haar mandje wippen :engel:
Buster kon ook wel lang in de zon liggen, maar zocht wel zelf de schaduw op. Wandelen met warmte dat was ook op laag pitje. Het was een halve husky, dus die bloeide op met sneeuw :engel:

Nu is onze Luca een hussel, en heeft dus wel een lange snuit. Geen kortsnuit dus.
Buster had trouwens ook een grote snuit en stop contact :mrgreen: neus. Dus grote neusgaten. Maar een heel dichte ondervacht.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Sjaak heeft net wat minder dan een normale neus, heel veel haar maar weinig ondervacht.
Ik knip tegenwoordig alles weg en dun het uit. Z'n broek, staart, borst, poten, kraag.
Z'n buik en piemel zijn helemaal gemillimeterd, dat zie je staand niet omdat er aan de zijkant genoeg haar voor hangt.
Tot het gras nat is, dan loopt ie voor lul met een grote blote piel.
Hij kan bij alle temperaturen goed wandelen. Uren doe ik niet vaak, dat is meer wat voor de andere twee.
laeken
Zeer actief

Zinodo schreef:Ziva heeft ook last van de warmte maar ik vind niet kunnen wandelen met 25 graden wel heel extreem. Gewoon rustig op je gemakkie? Platbekken tel ik niet mee, die zijn sowieso nauwelijks levensvatbaar dus wandelen is sowieso vaak te veel gevraagd.

Ik heb een koeljas voor Ziva en die draagt ze met plezier wanneer het weer warm is :ok:
Wandelen kan wel. Rustig in de schaduw. Maar wij hebben het soort wandelingen van lopen en door. Dus dat klikt dan niet. Met Bas een half uur sjokken in het bos met 22 graden kan prima. Alleen is dat voor Guus dan niets. Die heeft daar niks aan en moet flink lopen. De grote wandelingen door de polder en naar de meertjes skipt ze liever. Die zijn toch flink doorlopen en ik denk meestal wel een kilometer of 8.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Voor mij is het lastige een beetje dat ik een sportief monster en een rustig oud besje heb. Oud besje loopt zo twee uur in de kou maar moet dan deze zomer maar wat vaker thuis blijven. Gelukkig hebben we een hele grote tuin en is Bas niet onder de indruk van even alleen zijn. Ze wil wel mee en daar wringt het voor mij. Ze staat dan enthousiast te trappelen maar zodra de autodeur open gaat in de polder zie ik haar denken....oh god het is warm....
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Misty is klein, bijna 12, zwart en langharig met ondervacht en kan heerlijk in de zon liggen bakken.
Het moet wel heel warm zijn buiten voor ze niet meer wil wandelen.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Sofi heeft een redelijk korte neus maar kan niet worden geschaard onder de platneuzen. Toch merk ik bij haar ook dat ze een beetje moeite heeft met de warmte. Die rent tijdens een wandeling op een warme dag regelmatig even vooruit en gaat dan breeduit ergens in de schaduw liggen tot ik weer voorbij kom.
laeken
Zeer actief

Sandra&co schreef:Sofi heeft een redelijk korte neus maar kan niet worden geschaard onder de platneuzen. Toch merk ik bij haar ook dat ze een beetje moeite heeft met de warmte. Die rent tijdens een wandeling op een warme dag regelmatig even vooruit en gaat dan breeduit ergens in de schaduw liggen tot ik weer voorbij kom.

Sofi is sportief gebouwd dus dat is het ook niet. Ze heeft wel net als Bas ruwhaar met ondervacht toch? Dat is volgens mij ook wel erg warm. Guus heeft hele korte wol.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Nanna schreef:
Lothian schreef:Dieren in hete gebieden zijn over het algemeen ranker dan dieren in koude gebieden.
Dat zal er ook wel mee te maken hebben dat die honden vaak voor de jacht gebruikt worden. In koude gebieden hoef je geen snelle ranke honden te hebben want jagen op ijsberen of pinguïns zie ik niet snel gebeuren ;-)
Ik heb het over dieren, niet over hondenrassen :mrgreen:
En een gemiddelde husky schijnt een best goede jager te zijn :tongue:
Afbeelding
Sandra&co

laeken schreef:
Sandra&co schreef:Sofi heeft een redelijk korte neus maar kan niet worden geschaard onder de platneuzen. Toch merk ik bij haar ook dat ze een beetje moeite heeft met de warmte. Die rent tijdens een wandeling op een warme dag regelmatig even vooruit en gaat dan breeduit ergens in de schaduw liggen tot ik weer voorbij kom.

Sofi is sportief gebouwd dus dat is het ook niet. Ze heeft wel net als Bas ruwhaar met ondervacht toch? Dat is volgens mij ook wel erg warm. Guus heeft hele korte wol.
Ja klopt, die heeft ondervacht ;) Maar isoleert dat niet juist?
Lothian
Zeer actief

Er speelt heel veel meer. Conditie, karakter, basaal metabolisme, hoe druk een hond zelf is, hormoonhuishouding, gezondheid...

Ik vond dit wel leuke plaatjes.

Poolvos

Afbeelding

Indiase vos

Afbeelding
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Sandra&co schreef:
Nee, dat beweren de eigenaren zelf vaak, maar ik geloof er geen snars van.
Een vacht als die van Izzy warmt het minst op.
laeken
Zeer actief

Die plaatjes zijn zeker leuk!

En er speelt denk ik ook meer. Want ik ken hondjes als Bas die nergens last van hebben. Iets maakt dat zij warmte slecht kan hebben. En dat is niet een korte neus.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik heb dan wel geen kleine honden, maar wel heel vergelijkbare honden wat betreft grootte en neuslengte. Ook hier heeft de hond met de donkerste vacht (Amoz) het meeste moeite met echte warmte. Niet qua wandelingen en sjokken doen ze hier allemaal niet, maar hij zoekt wel veel de schaduw op en gaat niet uren liggen zonnebaden of zo. Die donkere vacht voelt ook veel sneller heet aan als de zon flink schijnt dan de vacht van mijn andere honden.
Amy en Arlo zijn wel echt liefhebbers van zon, warmte en zonnebaden en kunnen slecht tegen kou en regen. Qua neuslengte zij ze allemaal ongeveer gelijk, dus daar zit bij mijn honden denk ik niet het verschil in. Gek genoeg is Mila wat dat betreft het meest functioneel omdat zij zowel met kou als warmte geen probleem heeft. Ze hijgt wel sneller dan bijvoorbeeld Amy en Arlo, maar is er geen seconde minder actief om en zoekt ook niet zo actief de schaduw en koelte op zoals Amoz.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik heb twee zwarte honden en verbaas me elke keer weer over het verschil. Morris zijn zwarte vacht wordt heel snel warm. Als hij even in de zon zit is zijn vacht meteen heel warm. Soms gaat hij uit zichzelf wel in de zon liggen, dan brand ik mijn vingers zo ongeveer als ik hem wil aaien. Echt niet fijn. Met wandelen in de zon heb je dat dus ook, zijn vacht warmt gigantisch op. Hij wil wel heel graag mee wandelen, dus voor hem heb ik nu een koeljas. Daarin blijft zijn vacht heerlijk koel dus op echt warme dagen draagt hij met wandelen zijn jas. Thuis kiest hij er soms voor even in de zon te liggen, maar verder heeft hij zijn eigen gegraven kuil. Dag en nacht koel en zomers woont hij zo ongeveer in dat ding :LOL:
Ayla daarentegen heeft een vacht veel meer vergelijkbaar met Bas, maar dan in het zwart. En zij heeft veel minder ergens last van :19: Als ze een hele tijd ligt te bakken in de zon warmt ze ook wel op, maar dat is logisch. Maar zij ligt dus lekker te genieten in het zonnetje, draait hooguit eens op de andere zij. Gaat vrolijk mee wandelen en is er geen seconde minder actief om. Voor haar is de warmte dan ook prima te doen. Geen centje pijn.
Lothian
Zeer actief

Sandra&co schreef:
laeken schreef:

Ja, ondervacht isoleert sterk. Maar isolatie zorgt dat er geen warmteuitwisseling plaats kan vinden. Als je hond zelf warmer is dan de omgeving (en dat is in Nederland vaak zo; honden zijn 38 graden in de kern en buiten is het niet zo vaak boven de 35) kan hij dus juist zijn warmte niet kwijt en krijgt hij het warmer door een isolerende vacht.

De vacht beschermt wel tegen opwarmen door straling dus enige vacht is wel beter dan naakt of een super, superkorte vacht. Maar een korte dekvacht is daarvoor afdoende. Zie die Indiase vos.

Ik wil ook gelijk dit plaatje er even bij gooien voordat we dat weer krijgen. Dit wordt heel vaak gedeeld met teksten als "zie je wel, het geschoren deel is warmer dan het ongeschoren deel dus je moet een vacht nooit scheren". Dat klopt niet. Deze foto laat de temperatuur van het oppervlak van een geschoren Golden retriever zien. Wat je dus ziet is dat de vacht isoleert (de lichaamswarmte van de hond binnen houdt) en het geschoren deel de warmte wél kan afgeven aan de omgeving.

Afbeelding

Van deze persoon in zijn winterjas zou ook niemand zeggen dat zijn gezicht lekker warm is en de jas juist heel erg koud omdat de meeste warmte van het gezicht af komt.

Een lange, luchtige vacht beschermt uitstekend tegen zonnestraling en warmte.
Een volle, dichte (en vaak ook lange) vacht is daarentegen een verstikkende bontjas die alleen positief effect heeft wanneer het buiten meer dan 39 graden is.

Sorry, ik zit op mijn stokpaardje :engel: er zijn zoveel misverstanden over vachten en warmte. En dit is mijn vakgebied.

Hier wordt het goed uitgelegd.
Afbeelding
Sandra&co

Dank je voor de uitleg! Helder.
laeken
Zeer actief

Wij scheren Bas gewoon op 1 cm. En dat helpt. Dus blijkbaar is de isolatie tegen straalwarmte van veel kleinere betekenis dan de warmte die vastgehouden wordt door de vacht. Een dezer dagen gaat ze weer extreem kort dus. Ziet er niet uit maar ze heeft er wel baat bij.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

:ok:

Ga op deze zonnige dag maar eens in een zonnestraal voor het raam zitten. Flink warm! En doe dan je gordijn dicht. Onmiddelijk voelt het veel minder warm. De luchttemperatuur is nog exact hetzelfde maar je wordt niet meer opgewarmt door de straling van de zon. En een flinterdun gordijntje kan daarvoor al voldoende zijn. Met een vacht als die van Bas heb je waarschijnlijk dus inderdaad maar een korte lengte nodig om de straling tegen te houden.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Zinodo schreef:
laeken schreef:
Zinodo schreef:Ziva heeft ook last van de warmte maar ik vind niet kunnen wandelen met 25 graden wel heel extreem. Gewoon rustig op je gemakkie? Platbekken tel ik niet mee, die zijn sowieso nauwelijks levensvatbaar dus wandelen is sowieso vaak te veel gevraagd.

Ik heb een koeljas voor Ziva en die draagt ze met plezier wanneer het weer warm is :ok:
Wandelen kan wel. Rustig in de schaduw. Maar wij hebben het soort wandelingen van lopen en door. Dus dat klikt dan niet. Met Bas een half uur sjokken in het bos met 22 graden kan prima. Alleen is dat voor Guus dan niets. Die heeft daar niks aan en moet flink lopen. De grote wandelingen door de polder en naar de meertjes skipt ze liever. Die zijn toch flink doorlopen en ik denk meestal wel een kilometer of 8.
22 graden al :80: hallo zeg, dat is bij mij gewoon de kamertemperatuur. Ik zou dat echt moeilijk vinden, dan kun je toch de helft van het jaar niks met dat beestje? :ugh:

Maar ik zie dat je in een verdere post al zei dat Bas ook wel ouder aan het worden is en daar zat ik ook al aan te denken. Deed ze dat altijd al of is het iets van de laatste jaren?
Ik weet het ook niet hoor, ik zit maar mee te denken maar ik zou het echt moeilijk vinden om een hond te hebben die met 22 graden al ongelukkig sjokt.
Het is eigenlijk vooral de zon. Want 22 graden zonder de zon gaat nog wel. Ik vind het zelf niet zo erg. Het is geen hondje dat nood heeft aan lange wandelingen al houdt ze er wel van. En ze is inderdaad al wat ouder. Het gaat allemaal wel maar ik zie wel dat ze ploetert soms en dat gun ik haar niet.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Lothian schreef::ok:

Ga op deze zonnige dag maar eens in een zonnestraal voor het raam zitten. Flink warm! En doe dan je gordijn dicht. Onmiddelijk voelt het veel minder warm. De luchttemperatuur is nog exact hetzelfde maar je wordt niet meer opgewarmt door de straling van de zon. En een flinterdun gordijntje kan daarvoor al voldoende zijn. Met een vacht als die van Bas heb je waarschijnlijk dus inderdaad maar een korte lengte nodig om de straling tegen te houden.
Precies. Die heeft echt een hele dikke vacht. :ok: Je kan bijna de huid niet zien als je de haren opzij drukt. Guus heeft een super dun laagje ondervacht en een korte vacht. Als je die haren opzij doet zie je gewoon mooie stukjes huid. Dus die haren zijn niet dicht ingeplant.
Afbeelding
Lothian
Zeer actief

Niet helemaal, want die hitte kan je relatief weinig aan doen terwijl je blauwbekkerij kan oplossen door een jas aan te trekken. Voor het levensplezier van de hond zelf is dat wel een verschil ;)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Zinodo schreef: 22 graden al :80: hallo zeg, dat is bij mij gewoon de kamertemperatuur.
:schrik: :80: Wat zegt u?

Hier is de afgelopen maand niet gestookt en de deur staat altijd open.
Naap wil boven de 16 graden al niet binnen zijn.
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Mijn borders kunnen zeker minder goed tegen de warmte dan de parsons konden. Ze liggen graag in de zon maar zoeken snel de schaduw op. Spetter haar vacht is veel dikker dan die van Bonnie. Zij heeft het eerder warm. Ik heb zelf het idee dat de vachtkleur ook verschil maakt.
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Lothian
Zeer actief

Heavy schreef:
Lothian schreef:Niet helemaal, want die hitte kan je relatief weinig aan doen terwijl je blauwbekkerij kan oplossen door een jas aan te trekken. Voor het levensplezier van de hond zelf is dat wel een verschil ;)
Als je om 06.00 in de ochtend gaat wandelen is er niks aan de hand . Tenminste bij Jip niet
Ja, dat is waar. Daar ben ik zelf vaak te lui voor :engel:
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Ongelezen bericht door natalie »

Ik heb ook geen kleine honden, maar beide honden hier hebben snel last van de warmte. Abel kan er iets beter tegen dan Jip, maar dat verschil is niet groot. Bij 22-24 graden ga ik overdag niet meer de zandpaden op en zodra het >25 graden is, wandel ik alleen nog 's ochtends vroeg. Hoe warm was het vorige week? Rond de 22 graden dacht ik? Toen lagen ze hier in de tuin al in de schaduw en waren ze niet enthousiast te krijgen voor een wandeling. Ik merk overigens wel dat ze er in het voorjaar rustig aan moeten wennen en dat het na een paar warme dagen al wel wat beter gaat. Maar ze liggen hier nooit voor hun plezier in de zon en tijdens de wandelingen in het voorjaar zijn ze aanzienlijk minder enthousiast dan in de herfst of de winter.
laeken
Zeer actief

Zinodo schreef:Het gaat natuurlijk niet om de specifieke kamertemperatuur van ieder persoon, en wat iedere persoon fijn vindt maar wat de honden dus fijn vinden. Ik doelde meer op dat 22 graden gewoon een hartstikke normale temperatuur is en dat ik het gewoon bizar vond dat er honden zijn die het daarmee al moeilijk hebben. Die zouden dus bij mij permanent oncomfortabel zijn, dat slaat toch ook nergens op?
En de kamertemperatuurdiscussie hebben we al een keertje gevoerd als ik me goed kan herinneren :F:
Je vergist je in je redenatie. Bas vindt 22 graden heerlijk. Ze ligt languit op de stenen vloer met vloerverwarming. Ze ligt rustig een half uur in de zon te bakken en hijgt nooit. Maar met 22 graden in de zon kilometers lopen wil ze echt niet. Dat trekt ze niet. Dus het enige zielige is dat ze in de zomer soms een wandeling niet mee kan. Heet heeft ze het nooit zolang ze niet hoeft te marcheren op wegen en door de zon. Dat valt dus echt allemaal heel erg mee.

Voordeel is ze heeft het nooit koud. In de winter kan ze uren buiten zijn en loopt ze rustig door de sneeuw en regen. Daar heeft ze 0,0 last van.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”