Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond opgezwollen tong na eten van plant?
Moderator: moderatorteam
- Lola96
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Hond opgezwollen tong na eten van plant?
Ik weet het even niet meer en hoop dat iemand hier dit verhaal herkent en me een zetje in de goede richting kan geven.
Ik zat gisteravond voor de derde keer in een maand tijd bij de dierenarts met mijn 5 jarige Labrador x Amerikaanse Bulldog.
Ze had een opgezwollen tong, misselijk en duidelijk niet helemaal lekker.
De dierenarts dacht dat het door een insectenbeet is gekomen, hetgeen mij verbaasde omdat ik haar eigenlijk nooit insecten zie vangen
Het is mogelijk want ze lopen hier los rond op de boerderij en daardoor zie ik niet alles dat ze doen.
Nu had ik gisteravond een andere dierenarts die me zei dat het ook een allergische reactie kan zijn op een plantje, dat lijkt mij waarschijnlijker want ze eet wel eens gras, wellicht heeft ze ook een plantje gevonden dat haar smaakt.
We zijn vanaf vanmorgen 8 uur bezig geweest om 1,5 hectare af te struinen in de hoop de boosdoener te vinden en dan blijkt er meer te groeien dan je denkt.
We hebben niet alles kunnen identificeren maar alles dat geen gras was met wortel en al uitgestoken, een flinke klus die ons nog wel even bezig gaat houden dit weekend.
Volgens de dierenarts lijkt het op een reactie van de eikenprocessierups maar dat kan het absoluut niet zijn, ik heb vorig jaar de enige eikenboom hier op het erf schaamteloos laten kappen omwille het welzijn van mijn dieren nog voordat de rupsen hem gevonden hadden.
Ik baal hier echt enorm van, kan ze toch moeilijk de hele zomer binnen houden en ik kan ze ook niet de hele dag in de gaten houden.
Is er iemand die een idee heeft wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
Ik zat gisteravond voor de derde keer in een maand tijd bij de dierenarts met mijn 5 jarige Labrador x Amerikaanse Bulldog.
Ze had een opgezwollen tong, misselijk en duidelijk niet helemaal lekker.
De dierenarts dacht dat het door een insectenbeet is gekomen, hetgeen mij verbaasde omdat ik haar eigenlijk nooit insecten zie vangen
Het is mogelijk want ze lopen hier los rond op de boerderij en daardoor zie ik niet alles dat ze doen.
Nu had ik gisteravond een andere dierenarts die me zei dat het ook een allergische reactie kan zijn op een plantje, dat lijkt mij waarschijnlijker want ze eet wel eens gras, wellicht heeft ze ook een plantje gevonden dat haar smaakt.
We zijn vanaf vanmorgen 8 uur bezig geweest om 1,5 hectare af te struinen in de hoop de boosdoener te vinden en dan blijkt er meer te groeien dan je denkt.
We hebben niet alles kunnen identificeren maar alles dat geen gras was met wortel en al uitgestoken, een flinke klus die ons nog wel even bezig gaat houden dit weekend.
Volgens de dierenarts lijkt het op een reactie van de eikenprocessierups maar dat kan het absoluut niet zijn, ik heb vorig jaar de enige eikenboom hier op het erf schaamteloos laten kappen omwille het welzijn van mijn dieren nog voordat de rupsen hem gevonden hadden.
Ik baal hier echt enorm van, kan ze toch moeilijk de hele zomer binnen houden en ik kan ze ook niet de hele dag in de gaten houden.
Is er iemand die een idee heeft wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?
- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Hond opgezwollen na eten van plant?
Kunnen ook oude nesten zijn van de eikenprocessierups eventueel. Beterschap!
- Lola96
- Zeer actief
Re: Hond opgezwollen na eten van plant?
Dank je wel voor je reactie!runninggirl schreef:Kunnen ook oude nesten zijn van de eikenprocessierups eventueel. Beterschap!
Ik weet 100% zeker dat er hier geen oude nesten van eikenprocessierupsen liggen, ben ik heel alert op, ook voor mijn paarden en ik heb de boom vermoord nog voordat de rupsen hem gevonden hadden.
Ze heeft een injectie gehad bij de dierenarts en daarvan was ze met een paar uurtjes opgeknapt gelukkig!
- Lola96
- Zeer actief
Re: Hond opgezwollen tong na eten van plant?
Idd een flinke klus!Tamara81 schreef:Wat een klus om het land zo af te zoeken.
Mijn hond had het van de week ook, maar dan met bulten op de huid en jeuk. Ik had haar diezelfde middag gestoken zien worden door een insect (deze had ze uit de lucht gegrepen). Na een paar uur was de huid weer normaal gelukkig.
Kan de dierenarts geen test doen om erachter te komen waar ze allergisch voor is? Het is wel insectentijd, dus hoogstwaarschijnlijk was dit het en geen plantje.
Het is mogelijk hoor dat ze wel een insect heeft gevangen maar ik heb haar dat nog nooit zien doen daarom lijkt een plantje me waarschijnlijker.
We hebben paarden dus in de zomer wemelt het hier van de vliegen en zelfs dan vangt ze niks, maar nogmaals, het is mogelijk...
Ik was gisteravond bij de spoeddienst en ga na het weekend even bellen met mijn eigen dierenarts om te vragen wat de mogelijkheden zijn.
Dank voor je reactie!
- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
De insecten of andere allergeen kunnen natuurlijk ook op het gras gezeten hebben dat ze aan het eten was?
Lastig hoor want een plant kan natuurlijk net zo goed de oorzaak zijn. Heeft ze verder geen allergieën?
Lastig hoor want een plant kan natuurlijk net zo goed de oorzaak zijn. Heeft ze verder geen allergieën?
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Droef heeft ook wel eens een zwelling gehad, niet in zijn toch maar zijn lip zeg maar. Net onder de neus.
De eerste keer schrok ik best wel maar omdat hij er weinig last van had en het weekend was kreeg ik het advies om het gewoon te koelen en in de gaten te houden.
De tweedede keer had hij er iets meer last van, en kreeg uiteindelijk zelfs een beetje een bloedneus aan de dikke kant. Niet dat het heftig bloede maar bij niezen was het roze. Ook weer gekoeld en ijsjes gegeven en een dag later was het al 50% minder en die dag daarop helemaal over.
Wat het is? Geen idee, tussen beide keren heeft behoorlijk wat tijd gezeten maar ik vermoed inderdaad een plantje. Insecten pakt Droef zelf ook niet maar gras eet hij wel.
Zolang Droef niet enorm ziek is of benauwd los ik het wel op met koelen en waterijsjes eten(dat laatste vind hij overigens totaal niet erg).
Voor jouw beeldvorming. Zo zag het er bij Droef uit de tweede keer.

De eerste keer schrok ik best wel maar omdat hij er weinig last van had en het weekend was kreeg ik het advies om het gewoon te koelen en in de gaten te houden.
De tweedede keer had hij er iets meer last van, en kreeg uiteindelijk zelfs een beetje een bloedneus aan de dikke kant. Niet dat het heftig bloede maar bij niezen was het roze. Ook weer gekoeld en ijsjes gegeven en een dag later was het al 50% minder en die dag daarop helemaal over.
Wat het is? Geen idee, tussen beide keren heeft behoorlijk wat tijd gezeten maar ik vermoed inderdaad een plantje. Insecten pakt Droef zelf ook niet maar gras eet hij wel.
Zolang Droef niet enorm ziek is of benauwd los ik het wel op met koelen en waterijsjes eten(dat laatste vind hij overigens totaal niet erg).

- Lola96
- Zeer actief
Dat zou idd kunnen, dat ze gras heeft gegeten waar een insect tussen zat zonder dat het de bedoeling was om het insect te pakken, maar of dat dan 3 keer in een maand per ongeluk gebeurd...pioenroos schreef:De insecten of andere allergeen kunnen natuurlijk ook op het gras gezeten hebben dat ze aan het eten was?
Ik heb in 46 jaar tijd 1 keer eerder een hond gehad met een opgezwollen bek door een insect en nu 3 keer in een maand juist met een hond die geen insecten vangt.
Ze heeft geen andere allergieën, maar wel vaak aparte dingen, zo heeft ze Head shaking tremor syndrome als ze stress heeft gehad, epileptische aanvallen als ze onder narcose moet en ze is een enorme poetser, als ze zich wast moet ik op gegeven moment zeggen dat ze stoppen moet anders gaat ze uren door.
Ik heb nog nooit een hond gehad met zoveel kwaaltjes.
Dank je wel voor je reactie!
- Lola96
- Zeer actief
Dat wist ik niet! Ze is 3/4 Labrador en 1/4 Amerikaanse bulldog maar heeft bij stress wel Head shaking tremor syndrome, dat is echt een Amerikaanse Bulldog kwaaltje, gaat trouwens wel heel goed sinds ze vitamine B supplement krijgt, ze heeft het al een tijd niet gehad.Célie schreef:bulldoggen reageren nogal snel met opzwellen en kan op van alles zijn van wasverzachter tot gewoon gras en alles er tussen in en vind het maar eens uit wat het is. De eerste keren dat één van mijn bullen zo opzwol zat ik meteen bij de DA maar de keren daarna wachtte ik gewoon af en bleef opletten of ze normaal bleven ademen en alle keren trok het weer net zo snel weg als met de injecties van de DA.
Maar ik begrijp dus dat ze het van gewoon gras eten ook kunnen krijgen?! Dit zou het kunnen zijn!
Nu je dit zegt, ik heb wel eergisteren gemaaid en 1,5 week terug ook toen ze het had! Ik weet vanuit de paarden dat gras gestresst is wanneer het is gemaaid en dan veel fructaan bevat! Zou dat het kunnen zijn?!
Heb/ken jij bullen die opzwellen van alleen het gras te eten?
Dank je wel voor je reactie! Ik ga dit zeker met de dierenarts bespreken!
- Lola96
- Zeer actief
Jeetje kan me voorstellen dat je schrikt als je hond er zo uitziet pfffDees en Maylo schreef:Droef heeft ook wel eens een zwelling gehad, niet in zijn toch maar zijn lip zeg maar. Net onder de neus.
Bij Quinn was het "alleen" haar tong, ik ga met gillende sirenes naar de dierenarts omdat ik bang ben dat de tong verder zwelt en ze stikt.
Maar ze was er ook echt niet lekker van, niet eten, kwijlen en de vorige keer had ze ook nog op haar tong gebeten, het bloedde als een rund!
Maar droef eet dus ook gras, in bovenstaande reactie lees ik dat bulldoggen ook al kunnen zwellen van alleen gras.
Dat is overigens wel iets dat ze altijd al heeft gedaan, ze is tussen de paarden opgegroeid en ik maak daar wel eens grapjes over, dan zeg ik, Quinn denkt dat ze een paard is, dat dat zo hoort, ze gaat er ook zelden van overgeven, ik denk dat ze het gewoon lekker vindt.
Dank je wel voor je reactie!
- Lola96
- Zeer actief
Ik ben blij dat je me dit hebt gezegd, loop er al de hele avond over na te denken en het zou te maken kunnen hebben met het fructaan in het gras, dat zou ook kunnen verklaren waarom ze het niet elke keer hebben.Célie schreef:Lola96 schreef:Dat wist ik niet! Ze is 3/4 Labrador en 1/4 Amerikaanse bulldog maar heeft bij stress wel Head shaking tremor syndrome, dat is echt een Amerikaanse Bulldog kwaaltje, gaat trouwens wel heel goed sinds ze vitamine B supplement krijgt, ze heeft het al een tijd niet gehad.Célie schreef:bulldoggen reageren nogal snel met opzwellen en kan op van alles zijn van wasverzachter tot gewoon gras en alles er tussen in en vind het maar eens uit wat het is. De eerste keren dat één van mijn bullen zo opzwol zat ik meteen bij de DA maar de keren daarna wachtte ik gewoon af en bleef opletten of ze normaal bleven ademen en alle keren trok het weer net zo snel weg als met de injecties van de DA.
Maar ik begrijp dus dat ze het van gewoon gras eten ook kunnen krijgen?! Dit zou het kunnen zijn!
Nu je dit zegt, ik heb wel eergisteren gemaaid en 1,5 week terug ook toen ze het had! Ik weet vanuit de paarden dat gras gestresst is wanneer het is gemaaid en dan veel fructaan bevat! Zou dat het kunnen zijn?!
Heb/ken jij bullen die opzwellen van alleen het gras te eten?
Dank je wel voor je reactie! Ik ga dit zeker met de dierenarts bespreken!
Een van mijn franse had het inderdaad van (vermoeden we 100% zeker konden we het niet echt zeggen zou ook van iets tussen het gras kunnen komen) gras vreten. Maar stomme was dat het ook niet elke keer was dat je dus nooit echt zeker wist kijk nu eet ze gras en nu zwelt ze op. En zijn ook zoveel soorten gras ook al is het allemaal groen.
Misschien wel moeite waard om op te letten wat betreft dat maaien.
Ik heb een bullengroep en echt zoveel bullen die opzwellen en eigenlijk weten ze nooit de oorzaak. Ik zie dat volgens mij nooit zo vaak bij andere rassen.
Fructaan staat hoog wanneer het gras is gemaaid maar ook als het kouder is dan 5 graden, dan functioneert het als een soort natuurlijke anti vries in het gras.
Het fructaan staat ook hoog wanneer het gras niet genoeg kan groeien door bijv droogte of te weinig voedingsstoffen in de grond.
Er zijn idd veel verschillende grassoorten waarvan bepaalde grassoorten zoals bijv Engels raaigras ook weer meer fructaan bevatten.
Er zijn ook paarden die daar heel gevoelig voor zijn en ook echt heel ziek van kunnen worden, toevallig heb ik er ook eentje die er gevoelig voor is en heb ik zelfs een fructaan app op mijn telefoon die aangeeft wanneer het fructaan hoog staat en nu ik terug kijk heeft ze het gehad wanneer het fructaan hoog stond.
Mijn weilanden worden bekalkt, bemest en gesproeid juist om de fructaan laag te houden en ik zaai ze door met fructaan arme grassoorten maar de gedeeltes waar geen paarden lopen, maar dus wel de honden daar doe ik dat niet, dat maai ik gewoon.
Als ik de weilanden gemaaid heb mogen de paarden er om deze reden niet op voordat het gras zo'n 15 cm hoog staat, hoe verder het doorgeschoten is, hoe minder fructaan er in zit.
Ik ga dit strak in de gaten houden, en ik ga de stukken waar alleen de honden lopen net zo bewerken als ik met de weilanden doe, hoop werk maar dat maakt me niet uit als ik dit zo voorkomen kan, hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik er in geloof!
De bullengroep zou ik me graag aan toevoegen voor meer informatie, kun je me vertellen waar ik deze vinden kan?
- Lola96
- Zeer actief
Célie schreef:Ik ga het ook eens in de gaten houden dat als er weer eens een opgezwollen hond is vragen of dat gras inderdaad misschien net gemaaid is.Lola96 schreef:
Ik ben blij dat je me dit hebt gezegd, loop er al de hele avond over na te denken en het zou te maken kunnen hebben met het fructaan in het gras, dat zou ook kunnen verklaren waarom ze het niet elke keer hebben.
Fructaan staat hoog wanneer het gras is gemaaid maar ook als het kouder is dan 5 graden, dan functioneert het als een soort natuurlijke anti vries in het gras.
Het fructaan staat ook hoog wanneer het gras niet genoeg kan groeien door bijv droogte of te weinig voedingsstoffen in de grond.
Er zijn idd veel verschillende grassoorten waarvan bepaalde grassoorten zoals bijv Engels raaigras ook weer meer fructaan bevatten.
Er zijn ook paarden die daar heel gevoelig voor zijn en ook echt heel ziek van kunnen worden, toevallig heb ik er ook eentje die er gevoelig voor is en heb ik zelfs een fructaan app op mijn telefoon die aangeeft wanneer het fructaan hoog staat en nu ik terug kijk heeft ze het gehad wanneer het fructaan hoog stond.
Mijn weilanden worden bekalkt, bemest en gesproeid juist om de fructaan laag te houden en ik zaai ze door met fructaan arme grassoorten maar de gedeeltes waar geen paarden lopen, maar dus wel de honden daar doe ik dat niet, dat maai ik gewoon.
Als ik de weilanden gemaaid heb mogen de paarden er om deze reden niet op voordat het gras zo'n 15 cm hoog staat, hoe verder het doorgeschoten is, hoe minder fructaan er in zit.
Ik ga dit strak in de gaten houden, en ik ga de stukken waar alleen de honden lopen net zo bewerken als ik met de weilanden doe, hoop werk maar dat maakt me niet uit als ik dit zo voorkomen kan, hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik er in geloof!
De bullengroep zou ik me graag aan toevoegen voor meer informatie, kun je me vertellen waar ik deze vinden kan?
Groep zet ik in je PB
Gemaaid of om 1 van andere bovenstaande redenen hoop fructaan bevat.
Nu op dit moment, als de nachten onder de 5 graden zijn en overdag het zonnetje erop staat, is ook echt funest voor de fructaan!
En dan is de grond ook nog droog, waardeloos voor het fructaangehalte.
Als je naar de website van Paardnatuurlijk gaat vindt je een fructaanmeter die aangeeft hoe hoog het risico is over verschillende delen in Nederland, daar kun je ook de app downloaden.