Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Piepen opgelost! Nu nachtelijk opstaan.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Piepen opgelost! Nu nachtelijk opstaan.

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Ik had zo gehoopt dat het een korte fase zou zijn, maar daar lijkt het niet op. Binti, nu bijna 23 weken, gaat al een aantal nachten staan piepen bij de tussendeur zodra mijn man naar bed komt.
Deze deur zit tegenover de slaapkamerdeur, lees een meter of 2. Het is ons niet duidelijk waarom ze dit doet. Het lijkt er soms op dat ze dit doet tijdens de nachten dat onze andere hond in zijn bench ligt i.p.v. op de bank. Waar zij ook ligt.

Hoe zouden jullie hier mee omgaan?
Laatst gewijzigd door Tamaartje op 02 mei 2020 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Tamaartje
Zeer actief

Re: Piepen

Een aantal nachten is redelijk mild omschreven. Het is af en aan nu 2 tot 3 weken. Maar nu alweer 4 dagen op rij.
Hier gaat ze als ritueel voor het laatste plasje naar buiten, krijgt een aai over de bol en een koekje.

Binti slaapt nooit in haar bench. Ligt altijd op de bank. Ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat ze erin gaat liggen als ik die van haar naast die van Koda zet. Maar het is het proberen waard.

Het vreemde is dat het al weken goed ging tot de afgelopen 2 tot 3 weken. Ze kroop op de bank tegen Koda aan of naast hem. En dan was ze stil tot 6 uur in de ochtend.

Koda heeft, net als Binti, de keuze waar hij gaat liggen. De benchdeurtjes zijn aantal open.

Ze mag van mij zo in de slaapkamer, maar dat vind manlief niet zo tof. In bed in ieder geval niet. Naast bed zal ze waarschijnlijk niet blijven liggen.
We zijn wel flink aan het trainen om haar in haar mand te laten liggen, wellicht biedt dat op termijn een oplossing.
Tamaartje
Zeer actief

Zo die hele lap tekst moet ik straks even goed lezen. En op me in laten werken.

Het werkt bij Binti helaas ook zo in de ochtend. Het was half 6 tien ze zich aandiende.
Ik ben inmiddels nog meer gesloopt dan toen ze nog maar net bij ons was.
Ben nu maar op de bank gaan liggen. Dan kan het hele huis nog een paar uur slapen. Want tja zodra ik lig kruipt ze tegen me aan en slaapt.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Tamaartje schreef:Zo die hele lap tekst moet ik straks even goed lezen. En op me in laten werken.

Het werkt bij Binti helaas ook zo in de ochtend. Het was half 6 toen ze zich aandiende.
Ik ben inmiddels nog meer gesloopt dan toen ze nog maar net bij ons was.
Ben nu maar op de bank gaan liggen. Dan kan het hele huis nog een paar uur slapen. Want tja zodra ik lig kruipt ze tegen me aan en slaapt.
Lees met deze zinnen in gedachten nog eens het mooie relaas van Cleva.
Tamaartje
Zeer actief

Ik weet het. Daalde een soort van in toen ik het schreef. Weet gewoon even niet meer hoe hier het beste mee om te gaan.
Tamaartje
Zeer actief

Ik ben daarin zo'n watje.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tamaartje schreef:Ik ben daarin zo'n watje.
Je wil toch het beste voor je hond? Je wil haar zo weinig mogelijk stress bezorgen, toch? Dan MOET je duidelijk zijn. Onduidelijkheid geeft stress. Onduidelijkheid helpt haar niet te begrijpen wat de bedoeling is. Dus geef jezelf even een schop onder de kont in haar belang. Haar geen duidelijkheid geven is zieliger dan de grenzen even heel duidelijk stellen. Zachte heelmeesters, weet je wel. Duidelijkheid geven is niet hetzelfde als gemeen of hard zijn
Tamaartje
Zeer actief

Ik probeer het ook echt wel. Het feit dat mijn man en ik niet op 1 lijn lijken te zitten helpt ook niet echt mee. Er over praten met hem is mogelijk nog lastiger dan mijn puberpup in wording opvoeden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Doe het eens met overtuiging ipv alleen te proberen ;) Niet alleen handig richting je hond, maar ook in je relaties met anderen. Neem een positie in en sta ervoor. En zorg dus dat jij en je man een modus operandi vinden: wie is eind-/hoofdverantwoordelijke als het gaat om de opvoeding? Ben jij dat? Dan zul jij dus duidelijk moeten maken dat er een keuze gemaakt moet worden in hoe jullie het gaan aanpakken. Deur dicht is in ieder geval geen optie. Hond voorlopig op de kamer zegt helemaal niet dat de hond altijd op de kamer zal blijven. Maar het is een nog jonge hond die de bereikbaarheid van de baas in de nacht gewoon nog nodig heeft. Als jij de hoofdverantwoordelijke bent, zul jij er zorg voor moeten gaan dragen dat er 1 lijn in de opvoeding komt. Zul jij de regels op moeten stellen, uiteraard wel in overleg, en moet jij je partner er dus ook op wijzen als hij afwijkt van die regels. Als het te moeilijk is om het voor jezelf te doen, doe het dan in ieder geval voor je hond die van jou afhankelijk is!
Tamaartje
Zeer actief

Cleva schreef:Ik merk dat je het niet overziet.

Kun je overdag als iedereen wakker is Binti wel naar de mand sturen en verwachten dat ze daar dan blijft?

Nog niet. Dat stuk zijn we nog met haar aan het trainen. De puppycursus is, in aangepaste vorm uiteraard, gisteren weer gestart. Dus die kunnen daar ook mee ondersteunen.
Ze loopt ook nog steeds vrij veel achter ons aan, soms tot het irritante af. Gelukkig gaat ze wel steeds sneller weer haar eigen gang.

Ik merk dat ik het lastig vind om consequent te blijven. En alleen 2 honden op te voeden etc. Mijn man is daar een stuk lakser in. Ik zeg vaak tegen hem, die hond leert al die dingen niet vanzelf. En is er ook niet om alleen op de puppycursus uit te blinken.
Tamaartje
Zeer actief

Binti heeft al de nodige commando's onder de knie.
Ze kan zitten, liggen. Weet (meestal) wat fooi is en heel goed wat braaf is. We trainen ook met een clicker.

We zijn nu inderdaad bezig met blijf en mand/plaats.
Ze leert heel snel, gelukkig. Het is een kwestie van oefenen, oefenen en had ik al gezegd oefenen.
Het is alleen jammer dat de steun van mijn man minimaal is. Die vind het vooral leuk haar een bal te laten aporteren in huis.
Misschien hem ook maar aanleren wat foei en braaf is.

Ik heb het emotioneel heel zwaar gehad de afgelopen weken, waardoor het trainen op een laag pitje stond. Zit nu weer iets beter in mijn vel, dus gaan er weer tegen aan.
Tamaartje
Zeer actief

Het geboefte. Moe van een wandeling.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A515F met Tapatalk
Tamaartje
Zeer actief

Een tennisbal hoort buiten. Er is ook een zachte bal daar mee vind ik het prima. Manlief weet dat, maar luisteren is een tweede.

Gelukkig vind ik Binti niet vervelend. De situatie en het opvoeden gaat soms wat moeizaam. Ik mis daarin steun van mijn man. Gelukkig nu weer wekelijks naar puppycursus.
En weer lekker trainen.
Tamaartje
Zeer actief

Dat is dus precies wat ik tegen mijn man zeg. Dat puppycursus leuk is, maar dat het echte opvoeden thuis moet gebeuren.
Precies dat.
Zamunda
Zeer actief

Waarom heb jij je man zo nodig voor dat opvoeden? Zo lang hij het maar niet om zeep helpt is het toch goed genoeg. Gewoon zelf aan de slag en dan ook gewoon doen wat werkt. Als jij niet kunt slapen door het gepiep en daardoor de puf niet hebt om op te voeden dan moet je het gewoon omgooien. Dan ga je op de bank slapen, of je zet een mand of bench naast je bed (en als man dat niet wil kan hij kiezen: of híj gaat op de bank of hond naast bed). Hup, jezelf even bij de kladden pakken en aan de slag :ok: .
Tamaartje
Zeer actief

Zamunda schreef:Waarom heb jij je man zo nodig voor dat opvoeden? Zo lang hij het maar niet om zeep helpt is het toch goed genoeg. Gewoon zelf aan de slag en dan ook gewoon doen wat werkt. Als jij niet kunt slapen door het gepiep en daardoor de puf niet hebt om op te voeden dan moet je het gewoon omgooien. Dan ga je op de bank slapen, of je zet een mand of bench naast je bed (en als man dat niet wil kan hij kiezen: of híj gaat op de bank of hond naast bed). Hup, jezelf even bij de kladden pakken en aan de slag :ok: .
Manlief moppert zelf dat Binti veel naar mij trekt. Is ook niet zo gek omdat ik niet werk. Ik vind het niet leuk altijd diegene te moeten zijn die de hond corrigeert. En manlief doet dan alleen de leuke dingen.
We hebben in ieder geval de neuzen op 1 mijn gezet. En wederom de afspraken doorgenomen. Oh bah wat klinkt dat zwaar.
Ben benieuwd.
Tamaartje
Zeer actief

Boutje schreef:Mijn man doet ook van alles met de honden wat ik niet doe (eten van tafel geven bijvoorbeeld), is 0,0 consequent er mee en helpt nooit mee opvoeden.
En dan?
Ik wou honden, van hem mogen ze er gerust zijn als ik dat wil (en veel ook) maar voor hem hoeft het niet.

Gewoon zelf opvoeden dus en zoals jij het wil.

Hondenschool is voor "trucjes", opvoeden is inderdaad thuis.

En die ja-neen oefening van Cleva (braaf-foei) is prima om mee te beginnen, zorgt alvast dat je hond wat de bedoeling is van die woorden.

Wat mijn honden allemaal echt moeten kennen is "goed zo", "hier" , "blijf" en "gedaan".
De rest is gewoon duidelijk zijn.
Zoals Cleva schreef.
Manlief wilde net zo graag honden als ik. En ik vind dat hij ook de 'lasten' mag hebben en niet alleen de lusten.

Binti beheerst de foei en braaf oefening. Blijf zijn we nog mee bezig net zoals met plaats/mand.
Tamaartje
Zeer actief

Het ging, dachten we, ineens weer goed. Ze ging lekker slapen en werd pas om 6 uur weer wakker. Inmiddels is ze helaas vanaf 4 uur af en aan bezig.
Ik weet nu niet meer waar ik goed aan doe.

We weten dat ze het kan. In ieder geval tot 6 uur, half 7.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Kan ze het, of is het een aantal keren gebeurd? Je vergeet regelmatig volgens mij dat je een jonge hond hebt die volop in ontwikkeling is en dat die ontwikkeling heel normaal met horten en stoten gaat. Als jij niet meer weet wat je moet doen, hoe kun je dan vastigheid en structuur bieden?
Gait begon op een gegeven moment ook steeds vroeger actief te worden. Hij had duidelijk de link gelegd tussen 'het wordt licht' en 'de dag beginnen'. Toen hij nog boven sliep, had hij die link gelegd met het licht van mijn wekker. Ik moest dus op zoek naar een manier om hem te laten weten of het al tijd was of nog niet. Nu gaat de lamp beneden aan rond de tijd dat ik wakker word. Natuurlijk kost het even tijd voor de link gelegd is. En het bleek ook niet te helpen dat we veel korter wandelen dan we eerder deden. Dus hebben we een extra wandeling toegevoegd, waardoor we in totaal weer ongeveer evenveel lopen. Nu blijft hij weer rustig tot hij opgehaald wordt in de ochtend.
Je kunt dus wel zoeken naar een oplossing, maar het niet meer weten is geen optie, want dan ben je niet duidelijk, niet doortastend. En dat moet je wel zijn voor je hond. Je hond zit nog niet op een plek in haar ontwikkeling dat ze de routines kent, snapt én consequent kan toepassen. Dus moet je haar daarbij helpen, met geduld, met begrip voor wat ze daadwerkelijk kan, met een vleug humor en vooral duidelijkheid
Tamaartje
Zeer actief

Ze sliep tot een een week of 2 geleden de hele nacht door tot 6 uur in de ochtend. Nu was ze om 4 uur klaar wakker. Uiteindelijk ben ik tegen 6 uur opgestaan omdat ze.ging blaffen en mijn man zijn rust nog even nodig heeft.
Ons huis zit vol rolluiken dus van licht kan ze niet wakker worden.

Wandelen doen we op.het moment eerder vaker en langer dan minder en korter. Het enige ritueel dat nog wel eens afwijkt is dat van mijn man voor hij gaat slapen. De ene keer is het laatste plasje in de tuin en de andere keer mag ze naar het grasveld. Ik heb hem al vaak gezegd gewoon even naar het veld te lopen. Maar dan is hij (te) moe en zoekt het niet meer.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamaartje schreef:Ze sliep tot een een week of 2 geleden de hele nacht door tot 6 uur in de ochtend. Nu was ze om 4 uur klaar wakker. Uiteindelijk ben ik tegen 6 uur opgestaan omdat ze.ging blaffen en mijn man zijn rust nog even nodig heeft.
Ja, zo gaat dat. Het spijt me, maar ik vind je wat je pup betreft een verschrikkelijk lastig mens :LOL:
Ga er uit, laat dat hondje plassen, pak een deken en kruip gezellig op de bank.

Ik had echt een wolk van een pup, maar ze was wel van het intensieve soort en aan wegsluiten doe ik bij voorkeur niet. Wakker en veel steun nodig.
Dan weet je dat je later een lekker ondernemend, baasgericht hondje krijgt.
Zelfstandigheid komt na vertrouwen. Een paar maanden geleden sliep ik voor haar nog op de bank, nu is ze bijna een jaar en ligt ze hele nachten tevreden buiten met haar kefbek dicht.
Zamunda
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamaartje schreef:Ze sliep tot een een week of 2 geleden de hele nacht door tot 6 uur in de ochtend. Nu was ze om 4 uur klaar wakker. Uiteindelijk ben ik tegen 6 uur opgestaan omdat ze.ging blaffen en mijn man zijn rust nog even nodig heeft.
Ja, zo gaat dat. Het spijt me, maar ik vind je wat je pup betreft een verschrikkelijk lastig mens :LOL:
Ga er uit, laat dat hondje plassen, pak een deken en kruip gezellig op de bank.

Ik had echt een wolk van een pup, maar ze was wel van het intensieve soort en aan wegsluiten doe ik bij voorkeur niet. Wakker en veel steun nodig.
Dan weet je dat je later een lekker ondernemend, baasgericht hondje krijgt.
Zelfstandigheid komt na vertrouwen. Een paar maanden geleden sliep ik voor haar nog op de bank, nu is ze bijna een jaar en ligt ze hele nachten tevreden buiten met haar kefbek dicht.
Je hoeft er inderdaad niet voor te kiezen om het zo ingewikkeld te maken.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Mijn voorbeeld was niet bedoeld om mogelijke oplossingen aan te dragen, maar om te laten zien hoe je moet meebewegen met de mogelijkheden van je hond, geduld moet hebben en duidelijk moet zijn. Niet 'ik weet het niet meer', maar: ik zie dit probleem, hond zit daar qua ontwikkeling, ik ga het dus zus en zo aanpakken tot het kwartje valt. In mijn geval ging het om een volwassen hond.
In jouw geval: wat kun je als vaste routine gebruiken, zodat je pup weet of het al (bijna) tijd is voor actie of dat het de bedoeling is dat ze nog zoet en stilletjes slaapt of zichzelf vermaakt? Ze kan geen klok kijken. Dus wat kun je inzetten als 'klok' die aangeeft: het is nog geen tijd voor actie of het is nu (bijna) tijd voor actie? Bij Elco werkt zo'n lamp niet. Maar die gaat geen geluid lopen maken, maar gewoon met een speeltje bij de deur liggen, gespitst op elk teken van leven op de bovenverdieping. Springt dan op, maar als niemand naar beneden komt, gaat hij eerst zitten en daarna weer liggen en begint weer van voor af aan. Dus nogmaals WEES DUIDELIJK. En dan niet wat jij duidelijk vindt, maar wat voor je pup duidelijk is. Laat verwachtingen los en pak het eens gewoon pragmatisch aan. Hoe je het nu doet, is de boel blijkbaar niet duidelijk. Dus moet je zorgen dat het wel duidelijk wordt, waarbij je geduld hebt tot het kwartje valt. Maar kwartjes gaan niet vallen als de boel niet duidelijk is
Tamaartje
Zeer actief

Als het aan mij ligt vlieg ik bij het horen van het eerste piepje al uit bed. Alleen manlief is het daar niet mee eens. Want zegt hij, dan krijgt ze haar zin.
Ik had nooit verwacht dat ik dit zo lastig zou vinden. Onze andere hond was in veel opzichten lastig, maar niet wat betreft slapen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Daarom slapen ze hier de eerste tijd op de slaapkamer. Kun je aangeven dat je er bent, maar dat het nog geen tijd is. Eerst veiligheid, dan komt de zelfstandigheid (bijna) vanzelf. In jouw geval: of hond op de kamer, of zelf voorlopig op de bank gaan slapen. Maar dat is al zo vaak gezegd hier. Jullie verwachtingen kloppen gewoon niet met wat je van een pup kunt verwachten. Dat geldt voor jou, dat geldt voor je man. En wat de ene pup kan, hoeft de andere pup totaal niet te kunnen en al helemaal niet in hetzelfde tempo
Zamunda
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Daarom slapen ze hier de eerste tijd op de slaapkamer. Kun je aangeven dat je er bent, maar dat het nog geen tijd is. Eerst veiligheid, dan komt de zelfstandigheid (bijna) vanzelf. In jouw geval: of hond op de kamer, of zelf voorlopig op de bank gaan slapen. Maar dat is al zo vaak gezegd hier. Jullie verwachtingen kloppen gewoon niet met wat je van een pup kunt verwachten. Dat geldt voor jou, dat geldt voor je man. En wat de ene pup kan, hoeft de andere pup totaal niet te kunnen en al helemaal niet in hetzelfde tempo
Juist. En ondertussen heeft die pup geen idee waar die aan toe is. Wat moeten we nog meer zeggen? Welke tip hoop je nu nog op Tamaartje?
dagmar88
Zeer actief

Tamaartje schreef:Als het aan mij ligt vlieg ik bij het horen van het eerste piepje al uit bed. Alleen manlief is het daar niet mee eens. Want zegt hij, dan krijgt ze haar zin.
Ik had nooit verwacht dat ik dit zo lastig zou vinden. Onze andere hond was in veel opzichten lastig, maar niet wat betreft slapen.
Ja, dan krijgt ze haar zin. Ze wil zich veilig en geborgen voelen.
En hij krijgt ook zijn zin, want hij kan ongestoord slapen. Denk erom, oogjes dicht en snaveltje toe :zwaai
dagmar88
Zeer actief

Zamunda schreef: Juist. En ondertussen heeft die pup geen idee waar die aan toe is. Wat moeten we nog meer zeggen? Welke tip hoop je nu nog op Tamaartje?
Zo krijg je pas echt gedrag waar je niet op zit te wachten. Hoe lang speelt dit nu al?
Er zou toch eens een beetje begrip voor dat diertje zijn :roll:
Tamaartje
Zeer actief

Onze verwachtingen zijn gevormd mede door onze eerste hond. Die sliep heel snel door. En ik moet eerlijk zeggen dat vanaf het moment dat Binti los in huis bij de andere hond mocht, dit ook goed ging. Tot nu zeg maar.

Mijn man wil dus niet dat ik op het gepiep reageer. Toen ik vannacht toch op stond om 4 uur lag er een keutel. Deze was niet helemaal koud, maar ook niet helemaal warm.
Ik heb toen manlief wel medegedeeld dat ik er vannacht uit ga om haar in de tuin te laten als ze piept. Juist omdat ze sinds een paar dagen overdag ook piept als de deur dicht is en eruit moet.

Ik ben nieuwsgierig wat Binti doet als alle deuren open staan en ze dus vrij door het hele huis kan. We wonen in een kleine bungalow, dus de slaapkamer is naast de woonkamer.
Maar het lijkt me niet de bedoeling om het eenmalig te proberen en als het niets is gewoon weer terug naar het oude te gaan.
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:
Tamaartje schreef:Onze verwachtingen zijn gevormd mede door onze eerste hond. Die sliep heel snel door. En ik moet eerlijk zeggen dat vanaf het moment dat Binti los in huis bij de andere hond mocht, dit ook goed ging. Tot nu zeg maar.

Mijn man wil dus niet dat ik op het gepiep reageer. Toen ik vannacht toch op stond om 4 uur lag er een keutel. Deze was niet helemaal koud, maar ook niet helemaal warm.
Ik heb toen manlief wel medegedeeld dat ik er vannacht uit ga om haar in de tuin te laten als ze piept. Juist omdat ze sinds een paar dagen overdag ook piept als de deur dicht is en eruit moet.

Ik ben super benieuwd wat Binti doet als alle deuren open staan en ze dus vrij door het hele huis kan. We wonen in een kleine bungalow, dus de slaapkamer is naast de woonkamer.
Maar het lijkt me niet de bedoeling om het eenmalig te proberen en als het niets is gewoon weer terug naar het oude te gaan.
Nee je moet niet elke keer iets anders gaan uitproberen. Er lag een keutel dus het piepen was omdat ze nodig moest . Dus is ze aardig zindelijk :wink: zie dat als een positief iets . Als je wil dat ze het wat langer kan ophouden dan moet je haar voor het slapen de kans geven om die keutel neer te leggen dus even uitlaten ipv de tuin .
Dat zeg ik ook steeds tegen mijn man.
Ik vind dat hij haar vaak niet lang genoeg de tijd geeft als hij al met haar naar het veld gaat. Zijn smoes is altijd dat ze zelf terug naar huis wil.
Ik ga om half 10 al naar bed omdat ik degene ben die wakker wordt om 6 uur als Binti wakker wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”