Dus wanneer is een hond "vocaal"? (Waarschijnlijk bestaat er wel zo'n soort topic, maar met de zoekfunctie kon ik zo snel niks vinden.)
Tosca is mijn eerste hond, dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ze blaft vaak bij schrik -om 05:30 een krant op je kop als je op de deurmat ligt te slapen

Nu we weer meer buiten leven, blaft ze wel wat meer naar alle nieuwe geluiden, maar als ze bekend is met het geluid, hoor je haar niet meer. Bizar hoe goed honden zijn in het herkennen van voetstappen, trouwens (i.c.m. geur?) want ze blaft dus wel als er een vreemde bij het tuinhek komt aanlopen, maar mijn moeder wordt zonder geblaf begroet.
Ze is goed te corrigeren, en zeker als ze moe is, leg ik haar op de rustige plek in de gang waar ze dan verder slaapt.
Tijdens spel met andere honden blaft ze soms, maar met een spelletje met ons niet. Ook niet als ze bijv. de voerbak ziet aankomen.
Ik vind dit dus niet heel vocaal, ze blaft meerdere keren op een dag, maar nooit lang, hoog of hard. Maar dit zou voor iemand anders misschien al te veel zijn.