laatste keer.... JOU emoties, niet die van de hond.BenjideBeagle schreef:Juist, en ik had haar dus niet moeten troosten maar dit gedrag moeten negeren? Pfff, mijn hart brak zowat elke keer als ik haar zo in de kennel aantrof.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kan een hond huilen?
Moderator: moderatorteam
- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Re: Kan een hond huilen?
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- BenjideBeagle
- Actief
Oke oke...Gimmick schreef:laatste keer.... JOU emoties, niet die van de hond.BenjideBeagle schreef:Juist, en ik had haar dus niet moeten troosten maar dit gedrag moeten negeren? Pfff, mijn hart brak zowat elke keer als ik haar zo in de kennel aantrof.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Reversed sneezen (wat die husky op dat graf dus ook doet) kan prima van opwinding/spanning/stress zijn.
Honden kunnen zeker wel verdrietig zijn, net als dat ze blij kunnen zijn. Ze uiten het alleen niet hetzelfde en of ze het hetzelfde ervaren zullen we nooit weten.
Je moet inderdaad waken voor antropomorfisme maar de andere kant op hoeft nu ook weer niet. Ontkennen dat honden emoties hebben zoals wij is wel erg 1980.
Honden kunnen zeker wel verdrietig zijn, net als dat ze blij kunnen zijn. Ze uiten het alleen niet hetzelfde en of ze het hetzelfde ervaren zullen we nooit weten.
Je moet inderdaad waken voor antropomorfisme maar de andere kant op hoeft nu ook weer niet. Ontkennen dat honden emoties hebben zoals wij is wel erg 1980.
- BenjideBeagle
- Actief
Juist, om nou alles te verklaren dat het alleen manipulatief gedrag is van Joska, dan vind ik ook weer te ver gaan. Dat zou impliceren dat zij manipuleert om het manipuleren en zelf niks van gevoelens ervaart. Het doel heiligt de middelen. Beetje dat idee. Ik denk dat Joska het heel moeilijk had, en er alles aan deed om haar middelen veilig te stellen. Ze wou daar weg, zoals alle andere 11 honden..sirene schreef:Reversed sneezen (wat die husky op dat graf dus ook doet) kan prima van opwinding/spanning/stress zijn.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Alexandra Horowitz vergelijken met Cesar of Trump kan echt niet. Alexandra Horowitz is een gedragswetenschapper/professor, dat is nogal een verschil met een of andere oranje aap die maar wat roept.
-
- Zeer actief
Ik weet niet alles over honden, zal ik ook nooit beweren en ben er voor mezelf vrij zeker van dat dieren wel degelijk emoties ervaren en ja ook verdriet en dat lang niet alles is wat ze spiegelen van ons. echt huilen, ik weet het niet, we weten nog zoveel niet.. we dont know what we dont know :wink.. we zien alleen waar we voor open staan en dan nog is het perceptie van de persoon.
- BenjideBeagle
- Actief
Ja, wat mij opvalt is dat er vooral over dominantie tegenstrijdige opvattingen bestaan. De één zegt dat dit voortkomt uit status, en de ander zegt dat het totaal niks met status te maken heeft maar met enthousiasme. En dan worden er allemaal onderzoeken naar wolvengedrag erbij gehaald. Ikzelf ben van mening dat je een hond mag laten winnen met een touwtrekspel, je niet eerst hoeft te eten voordat je een hond eten geeft, dat het niet erg is als een hond boven jou op de trap ligt te rusten en jij onder hem zit, dat agressie zelden uit dominantie voortkomt maar veel eerder uit angst of het willen bezitten van middelen, etc. Ik vind dat een hond een sociaal wezen is die conflicten juist wilt vermijden, en geen wezen die vecht om status en pakt wat ie pakken kan als alpha zijnde... Als persoon geloof ik er niet in dat je de hond moet domineren. Dat is naar mijn idee achterhaald. Als een hond dominant doet moet je hem eerst vragen om hem iets voor jou te laten doen voordat jij iets voor hem doet.Tamara81 schreef: Er bestaat niet maar éém expert. Iedereen doet verschillend onderzoek naar gedrag van dieren/honden en trekt daar zijn eigen conclusies uit. Vandaar al die tegenstrijdigheidJij moet daarna weer je eigen conclusies trekken uit die boeken over hondengedrag.
Als ik dit soort boeken lees haal ik eruit wat voor mij zou werken qua training. Over het gedrag van honden wordt nog steeds onderzoek gedaan, oudere boeken zullen de nieuwere boeken dan ook weer sterk tegenspreken. etc etc.
- BenjideBeagle
- Actief
Ja, een geweldig boek is het. Kan haar boek aan iedereen aanraden!sirene schreef:Alexandra Horowitz vergelijken met Cesar of Trump kan echt niet. Alexandra Horowitz is een gedragswetenschapper/professor, dat is nogal een verschil met een of andere oranje aap die maar wat roept.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
De meeste honden zijn voor wie het wil zien prima te lezen. Je moet er alleen voor waken er niet van alles bij te verzinnen omdat jij het zo ervaart. Ze hebben zeker emoties, ze ervaren het alleen (waarschijnlijk) niet hetzelfde als wij.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Dit topic maakt echt mijn dag goed, en ik had niet eens een slechte dag.
Ik denk eerder dat ze gewoon wakker schrok, en daarom een mogelijk een wat gelaten indruk gaf.
Het kan die hele hond niet boeien hoe het asiel eruit ziet namelijk. Ik hen de honden hier nog niet kunnen betrappen op het niet eens zijn met de inrichting en kleuren in huis. Behalve Droef. Die vindt dat zijn zusje bij hem moet slapen dus af en toe pakt hij haar mand en legt die dan bij of op de bank.
Trillen bij reversed sneezing vind ik ook niet heel bijzonder. Opoe had hier ook heel veel last van en raakte hiervan echt flink buiten adem en kon dan ook gaan trillen en hing er dan maar een beetje uitgeput bij. Sinds ze meer op kracht is en haar tanden eruit zijn komt het eigenlijk niet meer voor. Ik kon op dat moment ook niet veel meer doen dat wat water aanbieden(slikken helpt) en haar geruststellen. Opoe snapt geen enkele commando, bij Droef en Izzy heb ik het commando slikken aangeleerd. Elke keer een koekje als ze last hadden van reversed sneezing en dan slikker erbij roepen. Heel soms helpt dat niet en dat moeten ze gewoon even wat gaan drinken van me en als dat niet in de buurt is(bijvoorbeeld buiten) krijgen ze alsnog een koekje.

Ik denk eerder dat ze gewoon wakker schrok, en daarom een mogelijk een wat gelaten indruk gaf.
Het kan die hele hond niet boeien hoe het asiel eruit ziet namelijk. Ik hen de honden hier nog niet kunnen betrappen op het niet eens zijn met de inrichting en kleuren in huis. Behalve Droef. Die vindt dat zijn zusje bij hem moet slapen dus af en toe pakt hij haar mand en legt die dan bij of op de bank.
Trillen bij reversed sneezing vind ik ook niet heel bijzonder. Opoe had hier ook heel veel last van en raakte hiervan echt flink buiten adem en kon dan ook gaan trillen en hing er dan maar een beetje uitgeput bij. Sinds ze meer op kracht is en haar tanden eruit zijn komt het eigenlijk niet meer voor. Ik kon op dat moment ook niet veel meer doen dat wat water aanbieden(slikken helpt) en haar geruststellen. Opoe snapt geen enkele commando, bij Droef en Izzy heb ik het commando slikken aangeleerd. Elke keer een koekje als ze last hadden van reversed sneezing en dan slikker erbij roepen. Heel soms helpt dat niet en dat moeten ze gewoon even wat gaan drinken van me en als dat niet in de buurt is(bijvoorbeeld buiten) krijgen ze alsnog een koekje.
- BenjideBeagle
- Actief
Ik maak jouw dag goed omdat jij het onzin vind en het daarom grappig vind?Dees en Maylo schreef:Dit topic maakt echt mijn dag goed, en ik had niet eens een slechte dag.![]()
Weet jij hoe stress werkt bij honden? Met hun gehoor kunnen zij op tientallen meters afstand de auto van hun baasje aan horen komen, ook al rijden er 20 andere auto's naast hem met dezelfde merk, type auto & bouwjaar. In het gebouw werd er al voor 8:00uur geblaft en met hun gehoor is het alsof je een elektrische schok door je heen krijgt. Dan zitten ze ook nog eens heel erg dicht op elkaar en word er niet consequent met de luiken gewerkt. Het verblijf is dus erg stressvol voor ze en dat is slecht voor geest & lichaam. Ik vind het allemaal niet zo grappig eerlijk gezegd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Nou, dit inderdaad.sirene schreef:Reversed sneezen (wat die husky op dat graf dus ook doet) kan prima van opwinding/spanning/stress zijn.
Ik ben er wel van overtuigd dat honden complexere gevoelens en emoties hebben dan dat over het algemeen gedacht wordt.
En dat "snikken" zoals TS dit noemt, kan zeker komen door stress en ontlading als ze even menselijk contact hebben. Honden kunnen trouwens meerdere rare geluiden maken, dat lijkt op reverse sneezing. Onze Luca kan dit ook. Dan doet ze dat geluid niet met haar neus, maar keel. Een soort hoest, maar zonder kuch. Moeilijk te omschrijven. Waarschijnlijk is dat misschien meer een soort korte bronchitis aanval, misschien heeft ze kennelhoest gehad als jonge hond. Wij hebben haar uit het asiel, dus weten dit niet.
Ik denk zeker dat honden zich ellendig kunnen voelen, en dit uiten naar mensen. Zoals TS dit opvat.
Ik zou aan de TS ook mee willen geven, vetrouw op je eigen instinct. En niet naar de wijsheid van andere "hondenkenners". Maar waak er ook voor, dat je niet alles gaat interpreteren op de mensenmanier. Honden zijn honden, en het helpt de hond niet als je meegaat in hun emotie. Dus medelijden hebben, zogezegd. Werkt trouwens bij mensen ook slecht. Maar herkennen en erkennen van emotie is iets anders. En wat mij betreft is dat goed.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Ja precies, ikk zit met verbazing te lezen dat honden alleen mee zouden varen op de menselijke emoties. Wat een achterhaald idee, inmiddels weten we (de meesten dan) gelukkig beter. En dat honden kunnen lachen is inmiddels ook wel vastgesteld dmv wetenschappelijk onderzoek.sirene schreef:Reversed sneezen (wat die husky op dat graf dus ook doet) kan prima van opwinding/spanning/stress zijn.
Dat de betreffende hond in het asiel zou huilen zoals wij doen lijkt me uiteraard ook onzin. Ik heb dat nog nooit ergens anders opgetekend gezien of wat dan ook. Ik kan me wel goed voorstellen dat een gedeprimeerd hond met reversed sneezing door een leek wordt aangezien voor een huilende hond. Het klopt natuurlijk niet maar het is wel weer des hf's om daar zo raar op te reageren.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Contacteer:
Ik vind jouw reactie's vooral grappig. Je stelt een vraag krijgt daar antwoord op en dat wat over en weer gaat is gewoon om te lachen.BenjideBeagle schreef:Ik maak jouw dag goed omdat jij het onzin vind en het daarom grappig vind?Dees en Maylo schreef:Dit topic maakt echt mijn dag goed, en ik had niet eens een slechte dag.![]()
Weet jij hoe stress werkt bij honden? Met hun gehoor kunnen zij op tientallen meters afstand de auto van hun baasje aan horen komen, ook al rijden er 20 andere auto's naast hem met dezelfde merk, type auto & bouwjaar. In het gebouw werd er al voor 8:00uur geblaft en met hun gehoor is het alsof je een elektrische schok door je heen krijgt. Dan zitten ze ook nog eens heel erg dicht op elkaar en word er niet consequent met de luiken gewerkt. Het verblijf is dus erg stressvol voor ze en dat is slecht voor geest & lichaam. Ik vind het allemaal niet zo grappig eerlijk gezegd.
En ja, ik weet wel een beetje hoe stress werkt bij honden, kom ook niet uit een ei. Al heb ik vast niet alle wijsheid in pacht hoor, en wordt ik ook heus wel terecht gewezen(al ben ik het niet overal mee eens).
Maar goed, als dat alles is wat je uit mijn reactie haalt, prima. Doe en denk ervan van wat je wilt!

Zoals al eerder is aangeven hebben honden inderdaad emotie's maar die worden getoond op andere wijze dan wij mensen zouden doen. Izzy lacht bijvoorbeeld, met blote tanden. Ziet er niet uit! Wanneer doet ze dat? Nou als ze weer eens de vuilnisbak geplunderd heeft, het is dus gewoon een zenuwen trekje. Opoe vind in de auto heel spannend. Dan gaat ze trillen, ook weer een uiting van stress dat eruit komt, niet omdat ze het koud in de auto vind. Droef gaat krabben aan zijn nek en oren van stress, ook bij leuke spanningen doet hij dat. Dus ja, ze laten hier allemaal zien dat er een emotie bij stress en spanning vrij komt, maar op een hele andere manier dan wij zouden doen.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Nou, zeg dat, zo flauw dat er zo smalend op gereageerd wordt.mijke schreef:Ja precies, ikk zit met verbazing te lezen dat honden alleen mee zouden varen op de menselijke emoties. Wat een achterhaald idee, inmiddels weten we (de meesten dan) gelukkig beter. En dat honden kunnen lachen is inmiddels ook wel vastgesteld dmv wetenschappelijk onderzoek.sirene schreef:Reversed sneezen (wat die husky op dat graf dus ook doet) kan prima van opwinding/spanning/stress zijn.
Dat de betreffende hond in het asiel zou huilen zoals wij doen lijkt me uiteraard ook onzin. Ik heb dat nog nooit ergens anders opgetekend gezien of wat dan ook. Ik kan me wel goed voorstellen dat een gedeprimeerd hond met reversed sneezing door een leek wordt aangezien voor een huilende hond. Het klopt natuurlijk niet maar het is wel weer des hf's om daar zo raar op te reageren.
Ik denk wel dat honden een hondse vorm van verdriet kunnen voelen en hoe ze dat uiten zal ongetwijfeld ook per hond enorm verschillen. Eén van mijn honden maakte een minuut lang een soort krijsend geluid dat door merg en been ging nadat één van mijn andere honden overleed, een geluid dat ze nooit eerder heeft gemaakt en daarna ook nooit meer. Of dat nou een reactie was op mijn verdriet, op de verandering (het wegvallen van een roedellid), het leek in die context op het uiten van een soort verdriet. Het kan ook een geheel onterechte interpretatie zijn van mij natuurlijk, ingegeven door de hele context. Maar om het meteen weg te lachen alsof het absoluut onmogelijk is dat een hond op zo'n moment zulke gevoelens heeft en dat op zijn/haar eigen manier uit, vind ik heel veel onrecht doen aan het wezen van de hond in het algemeen.
- dagmar88
- Zeer actief
Nee, dát maak je er zelf van.DeDiana schreef:Maar om het meteen weg te lachen alsof het absoluut onmogelijk is dat een hond op zo'n moment zulke gevoelens heeft en dat op zijn/haar eigen manier uit, vind ik heel veel onrecht doen aan het wezen van de hond in het algemeen.
- Nakisha
- moderator
- Mijn ras(sen): Coahuila
Hier ben ik het hartgrondig mee eens.S@ndr@ schreef:Ik weet niet alles over honden, zal ik ook nooit beweren en ben er voor mezelf vrij zeker van dat dieren wel degelijk emoties ervaren en ja ook verdriet en dat lang niet alles is wat ze spiegelen van ons. echt huilen, ik weet het niet, we weten nog zoveel niet.. we dont know what we dont know :wink.. we zien alleen waar we voor open staan en dan nog is het perceptie van de persoon.
De meeste dieren kunnen niet met tranen huilen. Ik geloof wel degelijk dat de emotie verdriet echter goed gevoeld kan worden. Ik heb het gezien bij mijn eigen dieren, en daar was niks vermenselijkends aan. Een dier kan rouwen. Een dier kan zich verdrietig voelen. Het uit zich niet in een huilbui, maar wel degelijk in opvallend afwijkend gedrag.
Dit gedrag word trouwens in allerlei diersoorten waargenomen. Olifanten zijn er bijvoorbeeld ook heel bekend om. Apen. Dolfijnen. Er zijn legio stukken over. Rouwen kunnen ze. Ik zou het haast vreemder vinden als honden het dan per definitie NIET zouden kennen.
Wat betreft deze specifieke hond... ik zou het gezien moet hebben. Echter, we kennen genoeg voorbeelden van dieren die gedrag kopieeren of faken om een reactie te krijgen. (Denk aan de hond die mank blijft voor dat koekje bij de dierenarts) Ik sluit niet uit dat bepaalde honden gedrag gaan spiegelen of zelfs proberen te imiteren als ze daarmee iets over kunnen brengen. Het IS al bekend dat honden bepaald gedrag geleerd hebben om specifiek met mensen te kunnen communiceren, naar mate ze gedomesticeerd raakten. In zulk licht bezien kan deze hond bijvoorbeeld geleerd hebben dat gedrag wat op menselijk huilen leek begrepen en beloond met aandacht werd. Maar het is allemaal speculatie. Of dat ook echt zo was, is natuurlijk niet meer te zeggen.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
In het kader van de discussie in dit topic is dit wel een interessante enquete, onderzoek naar hoe wij mensen de emoties lezen/zien en inschatten van onze hond.
https://hondenbescherming.nl/nieuws/202 ... eelnemers/
Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Wat een slechte datum voor een enquêteBudkes schreef:In het kader van de discussie in dit topic is dit wel een interessante enquete, onderzoek naar hoe wij mensen de emoties lezen/zien en inschatten van onze hond.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Dat een hond verdriet kan voelen, daarvan ben ik om meerdere redenen overtuigd.
Uit mijn recente ervaring de hond van de buren die iedere dag van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in een postzegeltuintje op de plavuizen moet zitten. In haar eentje. Ongeacht wat voor weer het is en zonder afdakje of iets dergelijks. Ze heeft een stem en daarmee uit zij zich op verschillende manieren. Het meest schrijnende het zachte gejammer, waarin haar hopeloosheid door klinkt. En soms verontwaardiging.
Zij heeft misschien geen tranen, maar ik voel haar verdriet.
Uit mijn recente ervaring de hond van de buren die iedere dag van 8 uur 's ochtends tot 10 uur 's avonds in een postzegeltuintje op de plavuizen moet zitten. In haar eentje. Ongeacht wat voor weer het is en zonder afdakje of iets dergelijks. Ze heeft een stem en daarmee uit zij zich op verschillende manieren. Het meest schrijnende het zachte gejammer, waarin haar hopeloosheid door klinkt. En soms verontwaardiging.

Zij heeft misschien geen tranen, maar ik voel haar verdriet.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Duurde ff voordat het kwartje viel.ranetje schreef:Wat een slechte datum voor een enquêteBudkes schreef:In het kader van de discussie in dit topic is dit wel een interessante enquete, onderzoek naar hoe wij mensen de emoties lezen/zien en inschatten van onze hond.

Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
.Budkes schreef:Duurde ff voordat het kwartje viel.ranetje schreef:Wat een slechte datum voor een enquêteBudkes schreef:In het kader van de discussie in dit topic is dit wel een interessante enquete, onderzoek naar hoe wij mensen de emoties lezen/zien en inschatten van onze hond.

Leuke enquête

Denk wel dat mensen een verschillende definitie hebben voor gelukkig enz.
Ben benieuwd of ze er wat mee kunnen.
Mijn vorige 2 honden waren 8 poten op 1 buik. Wat Saar deed, deed Miep ook. I will follow. Me and my shadow. Saar (de oudste) had een groeiende tumor op haar teen. En ik wilde haar helemaal nog niet kwijt, maar ik was tegelijk heel bang wat dat voor Miep zou doen. Saar (dik 13) laten inslapen, dan zouden we Miep 2 weken later moeten laten gaan. Want wat moest die kleine zonder haar oppermutter?
Hoe fout zat ik. Op het moment dat we Saar in haar gat gelegd hadden, ben ik naar binnen gegaan. Miep ging mee, en vanaf dat moment was het echt zo van "nu ben ik de prinses". Ze heeft nog dik 4 jaar van haar alleen-rijkdom kunnen genieten. En genoten.
Kortom, ik was echt bang dat Miep van ellende dood zou gaan. Dat ging ze niet. Ze genoot ervan.
Honden hebben wel degelijk emoties.
Hoe fout zat ik. Op het moment dat we Saar in haar gat gelegd hadden, ben ik naar binnen gegaan. Miep ging mee, en vanaf dat moment was het echt zo van "nu ben ik de prinses". Ze heeft nog dik 4 jaar van haar alleen-rijkdom kunnen genieten. En genoten.
Kortom, ik was echt bang dat Miep van ellende dood zou gaan. Dat ging ze niet. Ze genoot ervan.
Honden hebben wel degelijk emoties.
- Budkes
- Zeer actief
Sterker nog ik zou al per hond de enquête anders in vullen, maar ik vind hem wel leuk en best goed.ranetje schreef:.Budkes schreef:Duurde ff voordat het kwartje viel.ranetje schreef:Wat een slechte datum voor een enquêteBudkes schreef:In het kader van de discussie in dit topic is dit wel een interessante enquete, onderzoek naar hoe wij mensen de emoties lezen/zien en inschatten van onze hond.
https://hondenbescherming.nl/nieuws/202 ... eelnemers/![]()
Leuke enquête

Gr. Aniek

- ranetje
- Zeer actief
Oh ja ik ook.Budkes schreef:Sterker nog ik zou al per hond de enquête anders in vullen, maar ik vind hem wel leuk en best goed.ranetje schreef:.![]()
Leuke enquête
Ik heb een hond genomen die er al lang is (Ita).
Als ik Claire zou nemen zouden de antwoorden heel anders zijn

Aangezien ze dan in de enquête meteen de naam van die hond steeds noemen ga ik er van uit dat het wel een beetje individueel gerichte antwoorden mogen/kunnen zijn.