Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Transport honden in deze tijd
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Transport honden in deze tijd
Om het topic van hakunamatata niet te vervuilen (want ik hoop gewoon dat Dany zijn transport probleemloos verloopt) een apart topic.
Alle transporten van goederen gaan gewoon door. Ook veetransporten met alle extra ellende van dien door flinke vertragingen bij gesloten grenzen.
Maar hoe het transport van honden en pups?
Is het verantwoord in deze tijd om honden nog op transport te laten gaan?
Ik zie oa op Facebook veel oproepen en aanbiedingen voor “professioneel” transport zodat de pups en honden toch weg kunnen.
Ondanks een embargo is er binnenkort zelfs een vlucht naar de USA waar mijn Amerika gangers mee zouden kunnen. Alleen dan komen ze aan de andere kant van de USA aan waardoor ze dan weer door een andere partij naar de plaats van bestemming gebracht moeten worden. Iets wat pupkopers en ikzelf niet zien zitten en dus ook niet gebeurd.
Kijk een rechtstreekse vlucht, ik geef de hond op de ochtend zelf af, rechtstreeks vliegtuig in en daar rechtstreeks naar eigenaar vind ik nog anders. Minimaal contact, geen opstoppingen of files en niet door verschillende handen. Al zou ik ook wel bang zijn dat veel grotere fokkers ook van deze mogelijkheid gebruik maken en dat er een grotere kans op ziekte is. Dus zelfs als er een mogelijkheid komt naar de juiste bestemming dan nog zal ik goed moeten overdenken om het ook daadwerkelijk te doen. Voor nu zeg ik nee. En de pupkopers zijn daar mee akkoord/denken er hetzelfde over.
Zou ik nu pups hebben voor een Europees land dan ging ik niet akkoord met het sturen van een transportbedrijf omdat dat nog mag.
De pups blijven voor mijn kosten en mijn risico langer tot ze legaal doorbreken eigenaar opgehaald kunnen worden.
Alle transporten van goederen gaan gewoon door. Ook veetransporten met alle extra ellende van dien door flinke vertragingen bij gesloten grenzen.
Maar hoe het transport van honden en pups?
Is het verantwoord in deze tijd om honden nog op transport te laten gaan?
Ik zie oa op Facebook veel oproepen en aanbiedingen voor “professioneel” transport zodat de pups en honden toch weg kunnen.
Ondanks een embargo is er binnenkort zelfs een vlucht naar de USA waar mijn Amerika gangers mee zouden kunnen. Alleen dan komen ze aan de andere kant van de USA aan waardoor ze dan weer door een andere partij naar de plaats van bestemming gebracht moeten worden. Iets wat pupkopers en ikzelf niet zien zitten en dus ook niet gebeurd.
Kijk een rechtstreekse vlucht, ik geef de hond op de ochtend zelf af, rechtstreeks vliegtuig in en daar rechtstreeks naar eigenaar vind ik nog anders. Minimaal contact, geen opstoppingen of files en niet door verschillende handen. Al zou ik ook wel bang zijn dat veel grotere fokkers ook van deze mogelijkheid gebruik maken en dat er een grotere kans op ziekte is. Dus zelfs als er een mogelijkheid komt naar de juiste bestemming dan nog zal ik goed moeten overdenken om het ook daadwerkelijk te doen. Voor nu zeg ik nee. En de pupkopers zijn daar mee akkoord/denken er hetzelfde over.
Zou ik nu pups hebben voor een Europees land dan ging ik niet akkoord met het sturen van een transportbedrijf omdat dat nog mag.
De pups blijven voor mijn kosten en mijn risico langer tot ze legaal doorbreken eigenaar opgehaald kunnen worden.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Re: Transport honden in deze tijd
Ik zou zelf minder problemen hebben met een vlucht. Daar gaan geen begeleidende mensen mee toch? De kennels en andere spullen die eventueel meegaan kan je wel even ontsmetten voor vertrek en bij aankomst. Maar dat is dan even afgezien van eventuele andere routes en langere reistijd. Daar zou ik dan ook mijn beslissing op baseren.
De transporten van Roemeense honden worden altijd bemand door een man of 4, om het rijden af te wisselen en de honden in de gaten te houden. Dat is wat mij tegenhoudt om nu een buitenlander op te vangen. Die mensen moeten helemaal niet heel Europa door reizen, vaak stoppen om honden over te dragen en dan weer terug. Ik zou zelf zo'n hond nu niet van een transport willen ophalen eerlijk gezegd
De transporten van Roemeense honden worden altijd bemand door een man of 4, om het rijden af te wisselen en de honden in de gaten te houden. Dat is wat mij tegenhoudt om nu een buitenlander op te vangen. Die mensen moeten helemaal niet heel Europa door reizen, vaak stoppen om honden over te dragen en dan weer terug. Ik zou zelf zo'n hond nu niet van een transport willen ophalen eerlijk gezegd

- dre
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dit eigenlijk, nog afgezien van het feit dat ik persoonlijk het niet vind kunnen om nu gezellig een aantal keer af te spreken met wildvreemden voor huisbezoeken, kennismakingen, overdracht, etc. wat er bij de meeste plaatsingen komt kijken.veertje schreef:Ik zou zelf minder problemen hebben met een vlucht. Daar gaan geen begeleidende mensen mee toch? De kennels en andere spullen die eventueel meegaan kan je wel even ontsmetten voor vertrek en bij aankomst. Maar dat is dan even afgezien van eventuele andere routes en langere reistijd. Daar zou ik dan ook mijn beslissing op baseren.

- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd geen mensen mee.veertje schreef:Ik zou zelf minder problemen hebben met een vlucht. Daar gaan geen begeleidende mensen mee toch? De kennels en andere spullen die eventueel meegaan kan je wel even ontsmetten voor vertrek en bij aankomst. Maar dat is dan even afgezien van eventuele andere routes en langere reistijd. Daar zou ik dan ook mijn beslissing op baseren.
Ik lever op de ochtend zelf af in kennel waar ze in vliegen (mag kosteloos dag vooraf maar dan zitten ze nacht in animal hotel en dat wil ik normaal al niet, dus betaal extra voor aflevering buiten kantoor tijden)
Mijn honden vliegen enkel rechtstreeks dus zonder overstap en enkel indien opgehaald door eigenaar
Ik weet niet hoe die transporten gaan maar sowieso kan ik me bedenken dat er veel meer contact is.De transporten van Roemeense honden worden altijd bemand door een man of 4, om het rijden af te wisselen en de honden in de gaten te houden. Dat is wat mij tegenhoudt om nu een buitenlander op te vangen. Die mensen moeten helemaal niet heel Europa door reizen, vaak stoppen om honden over te dragen en dan weer terug. Ik zou zelf zo'n hond nu niet van een transport willen ophalen eerlijk gezegd
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou wel een hond in ontvangst durven nemen, wellicht zouden de transporteurs een mondkapje kunnen dragen bij de overdracht.dre schreef:Dit eigenlijk, nog afgezien van het feit dat ik persoonlijk het niet vind kunnen om nu gezellig een aantal keer af te spreken met wildvreemden voor huisbezoeken, kennismakingen, overdracht, etc. wat er bij de meeste plaatsingen komt kijken.veertje schreef:Ik zou zelf minder problemen hebben met een vlucht. Daar gaan geen begeleidende mensen mee toch? De kennels en andere spullen die eventueel meegaan kan je wel even ontsmetten voor vertrek en bij aankomst. Maar dat is dan even afgezien van eventuele andere routes en langere reistijd. Daar zou ik dan ook mijn beslissing op baseren.
Dat bezoek enzo zou ik uitstellen tot dat weer 'veilig' kan.
-
- Zeer actief
ik mag hopen dat die transporten doorgaan, wel zorgvuldig ook met contact van mens mens vermijden, maar die honden hebben t nodig..en dat zou door moeten gaan, vee transporten moet je gewoon stoppen dat is niet te verdedigen.. als het niet goed kan en dat kan niet dan niet doen
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Volgens mij ligt het vanuit Spanje helemaal stil. In Spanje zelf wordt dit niet gezien als essentiële verplaatsing, het is dus niet toegestaan en er wordt streng gecontroleerd op niet-toegestane verplaatsingen. Volgens mij geldt voor Frankrijk hetzelfde.S@ndr@ schreef:ik mag hopen dat die transporten doorgaan, wel zorgvuldig ook met contact van mens mens vermijden, maar die honden hebben t nodig..en dat zou door moeten gaan, vee transporten moet je gewoon stoppen dat is niet te verdedigen.. als het niet goed kan en dat kan niet dan niet doen
Vee is onderdeel van de voedselketen en veevervoer valt daarom dus wel onder essentieel.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
- Aantal honden: 1
Ik wilde iets typen, maar dit zegt eigenlijk precies wat ik vind.S@ndr@ schreef:ik mag hopen dat die transporten doorgaan, wel zorgvuldig ook met contact van mens mens vermijden, maar die honden hebben t nodig..en dat zou door moeten gaan, vee transporten moet je gewoon stoppen dat is niet te verdedigen.. als het niet goed kan en dat kan niet dan niet doen
Ik zou zo'n hondje ook wel ophalen van transport, je kunt afstand houden, het in de buitenlucht doen en mondkapjes dragen.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja, de ontvanger wel. Vier man dagenlang in een bus vind ik voor henzelf en hun omgeving niet verantwoord.Mit schreef: Ik zou zo'n hondje ook wel ophalen van transport, je kunt afstand houden, het in de buitenlucht doen en mondkapjes dragen.
Als ze er alleen of met twee mensen uit hetzelfde huishouden wat langer over doen, zou ik dat geen probleem vinden.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Nee, ik vind het eigenlijk niet kunnen. Dat gereis helpt zo'n pandemie een heel stuk verder dus ik zou alles wat niet essentieel is gewoon niet doen. Dit valt voor mij echt niet onder essentieel.
- Mit
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Een Roemeense krielkip
Nee, daar heb je een goed punt. Dat zou ik dan ook meer verantwoord vinden, er langer over doen met een beperkte mankracht.dagmar88 schreef:Ja, de ontvanger wel. Vier man dagenlang in een bus vind ik voor henzelf en hun omgeving niet verantwoord.Mit schreef: Ik zou zo'n hondje ook wel ophalen van transport, je kunt afstand houden, het in de buitenlucht doen en mondkapjes dragen.
Als ze er alleen of met twee mensen uit hetzelfde huishouden wat langer over doen, zou ik dat geen probleem vinden.
-
- Zeer actief
even kijken , Sneeuw, was 1 man transport
Zuri, 2 man transport
Boots 2 man transport
Zillion 1 man transport
.dus ik denk zeker dat je met 1 a 2 man is efficiënter dat je een heel eind kunt komen.. . waarom het er eventueel 4 zouden( moeten) zijn ontgaat me even, maar goed meer ervaring dan deze 4 heb ik niet met buitenlanders
Zuri, 2 man transport
Boots 2 man transport
Zillion 1 man transport
.dus ik denk zeker dat je met 1 a 2 man is efficiënter dat je een heel eind kunt komen.. . waarom het er eventueel 4 zouden( moeten) zijn ontgaat me even, maar goed meer ervaring dan deze 4 heb ik niet met buitenlanders
-
- Zeer actief
- Contacteer:
De stichtingen waar ik wel eens iets voor doe hebben alles stilliggen qua transport en huisbezoeken etc dus ook qua adoptie.
Misschien dat er een uitzondering is voor honden die al in nederland zijn in de pleeg en een bekende van de stichting wil adopteren oid maar dat durf ik niet t zeggen, maar dat zou ik nog wel ok vinden ook, stel dat ik weer een hond zou willen adopteren bij stichting waar ik bekend ben dan hoeft een huisbezoek niet, is kwestie van hond ophalen en klaar.
Misschien dat er een uitzondering is voor honden die al in nederland zijn in de pleeg en een bekende van de stichting wil adopteren oid maar dat durf ik niet t zeggen, maar dat zou ik nog wel ok vinden ook, stel dat ik weer een hond zou willen adopteren bij stichting waar ik bekend ben dan hoeft een huisbezoek niet, is kwestie van hond ophalen en klaar.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Boutje schreef:Hier bericht van de Maatschappij:
regels in België samengevat:
Dus :
U kan puppy's afleveren aan de nieuwe eigenaar.
U moet geen beroep doen op een special transport.
Transport door Uzelf of een transporteur naar het buitenland is VERBODEN! Laat U niets wijsmaken van mensen die deze situatie proberen uit te buiten voor hun eigen belang.
Belgie mag. nu dus niks in of uit qua transport dieren
denk ook wel dat zelfs bij landen die de grenzen niet dicht hebben de controle in elk geval intensiever is dan voor heen en dus extra reistijd
- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ik vind onnodige reizen en verplaatsingen op dit moment not done.
En daar horen ook de hondentransporten bij.
Dus wat mij betreft mag dit voorlopig stil liggen.
En daar horen ook de hondentransporten bij.
Dus wat mij betreft mag dit voorlopig stil liggen.

- mijke
- Zeer actief
Het is eten. Wat je dáár dan weer van vindt is een totaal andere discussie.Zinodo schreef:Ik kom even advocaat van de duivel spelen. Als vrachtwagens vol met varkens, kippen en koeien wel mogen reizen, waarom honden dan niet? O ja, juist, daar wordt geen geld aan verdiend dus dan is het niet essentieel.en je kan me maar moeilijk uitleggen dat je bij een busje honden niet betere omstandigheden can creëren dan in een vol gepropte vrachtwagen zodat iedereen de reis, die iets langer is dan normaal zou overleven.
- mijke
- Zeer actief
Dat valt voor mij onder die andere discussie, hoe je die voedselketen vorm wilt geven
Maar momenteel is dat klaarblijkelijk wel hoe de wereld het geregeld heeft en dat dat dan nu doorgaat als essentieel vind ik niet heel raar.

- veertje
- Zeer actief
Ik vind geld verdienen in periodes als deze behoorlijk essentieel en honden transporteren niet eigenlijk.Zinodo schreef:Ik kom even advocaat van de duivel spelen. Als vrachtwagens vol met varkens, kippen en koeien wel mogen reizen, waarom honden dan niet? O ja, juist, daar wordt geen geld aan verdiend dus dan is het niet essentieel.en je kan me maar moeilijk uitleggen dat je bij een busje honden niet betere omstandigheden can creëren dan in een vol gepropte vrachtwagen zodat iedereen de reis, die iets langer is dan normaal zou overleven.
Wat de omstandigheden van de dieren zijn, vind ik hier ook geen punt van discussie. Het gaat hier om mensen die zich verplaatsen en met anderen in contact komen. En mijn ervaring is dus wel dat dat bij de Roemeense transporten met 4 man in een bestelbusje is. En ze gaan niet van punt A naar B en terug, maar van A naar B naar C naar D en dan terug. Om het over de overige tank/plas stops niet te hebben. Dat zijn een boel contactmomenten voor 4 personen. Bij (vee)transporten komen chauffeurs sowieso al niet met veel mensen in contact en ik denk maar zo dat transportbedrijven en ook de slachterijen hun maatregelen treffen om zowel chauffeurs als andere werknemers veilig te houden. Die zitten ook niet op een hoop zieken te wachten.
Bij ons komen ook veel (buitenlandse) chauffeurs en die mogen hun cabine helemaal niet uit tot het moment dat ze toestemming hebben gekregen om te lossen. Daarna is het meteen weer vertrekken.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Als ze vliegen breng ik de hond 3-4 uur voor de vlucht naar Schiphol. Ik woon op 25 minuten van Schiphol dus bij annulering is de hond zo weer opgehaald.Iris123 schreef:Dat is hierin Frankrijk niet waar. Ik vind het asociaal om op dit moment transporten te laten uitvoeren. Vooral internationaal. Mensen en dieren in gevaar brengen voor iets dat niet nu hoeft. En het is theoretisch leuk hoor, gewoon afleveren op vertrekpunt en dan lukt het wel, maar in het echt kan het zomaar extra tijd kosten, vluchten worden constant geannuleerd en vliegvelden gesloten dus ook bij internationaal vliegen ben je nergens zeker van. Zit zo'n hond ergens zonder dat ernaar wordt omgekeken te creperen.....crutz schreef: Alle transporten van goederen gaan gewoon door.
Overigens vind ik veetransport op dit moment ook niet kunnen, en ja ik weet dat het eten is maar dit is het verkeerde moment.
De hond vliegt enkel rechtstreeks en is bedoeld voor een politieagent. Ik denk zomaar dat die hem wel bij de douane weg krijgt

- dagmar88
- Zeer actief
Wat moeten ze er dan mee? Ter plaatse ruimen?Iris123 schreef: Overigens vind ik veetransport op dit moment ook niet kunnen, en ja ik weet dat het eten is maar dit is het verkeerde moment.
- dagmar88
- Zeer actief
Ja? Als de slachterijen gedwongen worden ze af te maken eet je taaier vlees tegen de dubbele prijs? De landen waar het naartoe geëxporteerd wordt zijn natuurlijk net zo aardig de boer overeind te houden.Iris123 schreef:Langer aanhouden en als het ergste voorbij is dan op weg. Eten we maar iets taaier vlees. De consessies moeten van alle kanten komen. Ik vind het echt niet normaal, in deze tijd waarin verschillende landen verschillende maatregelen hanteren, zonder het specifiek over dieren te hebben, dat er nog internationale vliegtuigen gaan en dat er nog internationale vrachtwagens rijden.
En ondertussen regent het voer en blijven de opfokdieren "gezellig" bij de vermenigvuldiger staan?
God wat een verstand.
- veertje
- Zeer actief
Iris123 schreef:Langer aanhouden en als het ergste voorbij is dan op weg. Eten we maar iets taaier vlees. De consessies moeten van alle kanten komen. Ik vind het echt niet normaal, in deze tijd waarin verschillende landen verschillende maatregelen hanteren, zonder het specifiek over dieren te hebben, dat er nog internationale vliegtuigen gaan en dat er nog internationale vrachtwagens rijden.
Heb je enig idee hoe essentieel die internationale transporten zijn om zoveel mogelijk wel staande te houden? We kunnen nog spullen in de winkel kopen dankzij die transporten. Het is een illusie om te denken dat je het als landje afzonderlijk wel even uitzingt zonder internationale transporten van grondstoffen en producten.
- mijke
- Zeer actief
Het grootste deel van ons eten komt uit het buitenland, dat kunnen we echt niet van vandaag op morgen allemaal in ons eigen landje gaan produceren. Dan eten we de komende weken bijna alleen varken en kip. Want dat exporteren wij weer. De wereld is gewoon te complex om zulke dingen 'nu even' anders te doen.
- dagmar88
- Zeer actief
Lezen.Iris123 schreef:Is geen reden om te schelden.
Maar ik begrijp dat je in de consternatie het recht moet hebben om maar een beetje dom voor je uit uit je nek te zitten zwetsen.
Veel sterkte.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hoe zie je het je precies voor je, gangbare kippen van 6 weken oud op slachtgewicht nog een paar weken aanhouden? Of beren die op slachtgewicht zitten en waarbij verkrachtingen steeds erger worden in het hok, wat de komende weken/maanden steeds erger zal worden gezien ze vol de pubertijd in gaan? En daarnaast, de speenbiggen die al klaar zitten om in de nu nog niet lege vleesvarkenhokken te doen, de kalveren die bij allerlei melkveehouders opgehaald moeten worden omdat ze anders eenlingboxen of iglo's tekort hebben en ze in de knel komen met de fosfaatregeling, afspuiten?
Ja, met volwassen melkvee en met vleesrunderen zal het niet zo hard gaan. Maar het grootste gedeelte van de veehouderij krijgt grote problemen als de transporten stil komen te liggen.
Ja, met volwassen melkvee en met vleesrunderen zal het niet zo hard gaan. Maar het grootste gedeelte van de veehouderij krijgt grote problemen als de transporten stil komen te liggen.
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Je hebt het al gezegd; nee, geen transport, de pups blijven langer. Of je mag er eentje naar mij doen, maak ik een extra portret voor je 

What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…