Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Twee nieuwe huisgenoten - uitslag Embark is binnen!
Moderator: moderatorteam
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Re: Twee nieuwe huisgenoten - nieuwe foto's!
Het is echt een leuke hond. Ik ben tegenwoordig van het idee afgestapt dat ik alleen nog honden uit Zuid Europa wil. Sinds ik documentaires over de Smeura in Roemenië heb gezien mag mijn volgende hond ook wel daar vandaan komen.
- Shibby
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje
- Aantal honden: 1
Ze is leuk!!!!!!! 

Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Gemiddeld genomen zijn de Spanjaarden denk ik wat makkelijker. De Roemeneense honden hebben vaker een achtergrond van straathond, er zit dan wat meer werk aan. Maar het zijn vaak wel hartstikke leuke honden, correct gebouwd, fijn temperament. Inmiddels ook een paar van die leuke laagbenige opdonders uit Roemenië in de opvang gehad, de één nog leuker dan de ander. Nog steeds spijt dat ik Alex niet heb gehouden..laeken schreef:Het is echt een leuke hond. Ik ben tegenwoordig van het idee afgestapt dat ik alleen nog honden uit Zuid Europa wil. Sinds ik documentaires over de Smeura in Roemenië heb gezien mag mijn volgende hond ook wel daar vandaan komen.
Dat is ze zeker!Shibby schreef:Ze is leuk!!!!!!!
-
Johnny Jones
- Zeer actief
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Re: Twee nieuwe huisgenoten - 4-3 nieuwe foto's!
And the results are....
Eastern European Village Dog
VILLAGE DOG TRACE BREED ANALYSIS
Village dogs often have short stretches of DNA that match purebred dogs, due to a distant common ancestor or a more recent mating between a purebred and a village dog. Happy has short stretches of DNA in common with these breeds:
German Shepherd Dog
Phu Quoc Ridgeback
Welsh Terrier
Ze heeft meerdere verwanten in de database, vijf Duitse herders in Amerika waarmee ze 8% DNA deelt. Embark noemt dit close family, ook nog een aantal Duitse herders welke extended family zijn.
Verder zijn er geen genetische afwijkingen gevonden en 0% inbreeding. Het lijkt me dat ze in aanleg een kerngezonde hond is.
Er zit nog heel veel meer info bij de uitslag, wel leuk!
Fotogravinnetje had het goed!
Eastern European Village Dog
VILLAGE DOG TRACE BREED ANALYSIS
Village dogs often have short stretches of DNA that match purebred dogs, due to a distant common ancestor or a more recent mating between a purebred and a village dog. Happy has short stretches of DNA in common with these breeds:
German Shepherd Dog
Phu Quoc Ridgeback
Welsh Terrier
Ze heeft meerdere verwanten in de database, vijf Duitse herders in Amerika waarmee ze 8% DNA deelt. Embark noemt dit close family, ook nog een aantal Duitse herders welke extended family zijn.
Verder zijn er geen genetische afwijkingen gevonden en 0% inbreeding. Het lijkt me dat ze in aanleg een kerngezonde hond is.
Er zit nog heel veel meer info bij de uitslag, wel leuk!
Fotogravinnetje had het goed!
-
laeken
- Zeer actief
Re: Twee nieuwe huisgenoten
En ik had het goedlaeken schreef:Eerlijk gezegd zie ik er een echte totaal typische roemeen in. Dus door en door kruisingen. De hond is kwa type domweg heel erg typisch die regio. En de kleuren kunnen ook zo uitpakken bij die honden. Denk wat poolhond. Wat herder en heel erg veel miks miks niks.
Prachtig hondje trouwens.
Mijn nichtje heeft ook zo'n hond uit Roemenie. Iedereen denkt dat het een deels bordercollie is maar daar heeft de hond kwa gedrag niks van weg.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Re: Twee nieuwe huisgenoten - uitslag Embark is binnen!
Het zijn juist geen kruisingen... het is eerder zo dat rashonden van de village honden afstammen (als ik het goed heb begrepen). https://my.embarkvet.com/breeds/eastern ... g#overview
Waar dat vleugje Phu Quoc Ridgeback vandaan komt is wel bijzonder.. ik zie overigens wel overeenkomsten met dat ras.
Waar dat vleugje Phu Quoc Ridgeback vandaan komt is wel bijzonder.. ik zie overigens wel overeenkomsten met dat ras.
- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
- Aantal honden: 3
Nee, zo'n village dog is inderdaad geen kruising. Er is nooit in de geschiedenis echt specifieke selectie dus een echt ras aan te pas gekomen. Dit is zoals je zegt meer de voorganger daarvan.
Phu quoc ridgeback had ik nog nooit van gehoord, haha
Phu quoc ridgeback had ik nog nooit van gehoord, haha

-
Alfilillo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
Gewoon een hond dus. Dat zijn vaak de leukste 
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Klopt! Embark schrijft er dit overCleva schreef:Het is de Europese variant op de dingo of de africanis.Alfilillo schreef:Gewoon een hond dus.
De Fik.
Vrij veel Turfhond maar dan niet tot spits veredeld.
European village dogs in Scandinavia formed the initial stock for Spitz-type dogs, while some European dogs further south were bred in recent centuries into many of the breeds we know today. However, many village dogs remained just that: free-breeding, free-spirited dogs living on the margins of human society. They continue to live in Eastern Europe to this day.
En dit
What exactly are village dogs?
Village dogs are the free-breeding, free-roaming “outside” dogs found around the world living in and around human settlements big and small. They are also known as island dogs, pariah dogs, or free-ranging dogs.
Many village dog populations precede the formation of modern breed dogs.
They make up about 3/4s of the billion or so dogs living on Earth today. They serve as trash cleaners, sentinels, and even sometimes companions while still retaining much of their freedom. Embark’s founders have studied village dogs on six continents since 2007 in their efforts to understand the history, traits, and health of the domestic dog. Through this work they have discovered the origins of the dog in Central Asia, and also identified genetic regions involved in domestication and local adaptation, such as the high altitude adaptation in Himalayan dogs. Embark is the only dog DNA test that includes diverse village dogs from around the world in its breed reference panel.
So what breeds are in my dog?
In a very real sense, Eastern European Village Dog is the actual breed of your dog. Village dogs like this descend from separate lines of dogs than the lines that have been bred into standardized breeds like Labradors and Poodles. If you trace the family tree of Happy back, you won’t find any ancestral dogs that are part of any of those standardized breeds.
Misschien wel prima ouderdieren voor outcross projecten!
- Crescent
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
ik zie die Ridgeback echt duidelijk terug in haar kopvorm! Soo!
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
-Nothing but the rain…
-
Johnny Jones
- Zeer actief
Dankjewel! Een beetje uit nood zo gedaan, het lukt me niet om ze fatsoenlijk met z'n vieren op één foto te krijgen!Tamara81 schreef:Ze is echt heel leukEn wat een mooi onderschrift heb je
![]()
De Phu Quoc Ridgeback... nooit van gehoord. Ik ga een plaatje googelen
En dat ras, hoe ze aan een beetje van dat DNA komt mag Joost weten