Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Welke hond voor ons gezin?
Moderator: moderatorteam
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Re: Welke hond voor ons gezin?
Er wordt hier (oa) ook de springer spaniel genoemd. Nu ben ik zelf helemaal niet van de spaniels, maar ooit kwam ik bij iemand die er een paar had en mee gingen op een paardenrit. Wat een gave honden! Ik had er zo een genomen. Vrolijk, knuffelbaar en bakken met energie. Echt wel stoere hondjes ook. Daar zou ik me beslist eens in verdiepen 

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador
- Aantal honden: 2
Ow maar dat laatste ben ik helemaal met je eens hoor. Wellicht dat TS ook eens kan kijken naar herplaatsers. Ik heb dat altijd als (bijna) ideaal ervaren.Budkes schreef:Ze krijgen over 8 maand een baby . Tegen de tijd dat die gaat lopen zijn ze minimaal anderhalf tot 2 en een half jaar verder. Dan zijn veel, ook grote, honden allang ingeburgerd , gewend, gesetteld en tot rustPeter27 schreef:Ja, maar dan kan je elke jonge hond van formaat afschrijven. Want die gaan allemaal voorlopig niet snappen dat peuters nog wat wankel lopen haha.
Mijn kinderen hebben beiden die periode overleefd zonder botbreuken, hersenschuddingen of anderzijds schade. Wel met een grote liefde voor dieren en een bijzonder goede band met zowel mijn bejaarde hond als mijn puber.
En dat ze een keer zijn omgeduwd zijn ze zo weer vergeten.
Je kunt nu wel met alle geweld een labrador aan willen raden, omdat je 2 rustige types hebt gehad, maar een ieder met een beetje verstand van honden weet dat de gemiddelde lab in zijn jonge jaren nu niet het toonbeeld van rust en gezeglijkheid is, maar eerder lomp en onbenullig . Mijn kinderen zijn opgegroeid met Mastiff, Bullmastiff en Jack Russells. Ze hebben ze uiteraard overleefd. De 1 met wat meer schade dan de ander, maar dat zegt niets over de rassen in het algemeen.
Labradors en kinderen helemaal top. Maar vanaf een jaar of 3, de labrador dus, zou ik ze persoonlijk aan raden. Niet als pup/puber bij een peuter.
Net zomin als een Mechelaar, Jack Russell, Bullmastiff, Border Collie, en nog ontelbaar veel andere rassen. En daarmee blijven het nog steeds onvoorstelbaar leuke rassen.
blablabla 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou in elk geval even wachten tot de baby geboren is. Ik lees vaak genoeg topics van mensen hoe je de hond laat wennen aan een baby etc. Dat probleem ben je dan al voorbij want baby is er al en pup komt er dan gewoon bij.
- Doyaquba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer
- Aantal honden: 1
Nou voor je een pup in huis hebt ben je al snel een paar maanden verder en dan is de pup dus maximaal 6 maanden oud als baby komt.Bmwaddict schreef:
We begrijpen overigens dat het wat meer aandacht en energie gaat kosten om een kind EN een hond te hebben. Maar juist omdat hij of zij er pas over een maand of 8 is, is er nu tijd voor en tegen de tijd dat het kind loopt dan is de hond wel ingeburgerd.
Toen ik werd geboren hadden mijn ouders ook een pup van 6 maanden oud, boxer, natuurlijk (en nog een peuter ook). Ze hadden ontzettende mazzel dat het een hele makkelijke hond was, want met alle boxers erna was dat niet goed gegaan. Ze zouden het achteraf ook nooit meer doen!
Ik heb namelijk een maand in het ziekenhuis moeten liggen als pasgeborene waardoor de hond echt veel te weinig aandacht kreeg. Het was een schat van een hond, maar geen rastypische drukke doener, dus echt heel veel mazzel daarin (en een opa en oma met boxer tegenover ons dus die konden haar meenemen elke dag op wandeling). Dus je kunt zeker mazzel hebben, maar het is lastig. De meeste pups van een half jaar oud hebben echt nog veel aandacht nodig en moeten nog veel leren. Het duurt zeker 1 tot 2 jaar voor een hond volledig is 'ingeburgerd'. Ik zou dus ook wachten tot jullie kind er is en jullie daaraan gewend zijn. Geeft ook nog voldoende tijd om te oriënteren op rassen en fokkers

- dagmar88
- Zeer actief
Ach welnee. Het is allemaal maar net hoe moeilijk je het zelf maakt.Doyaquba schreef:Het duurt zeker 1 tot 2 jaar voor een hond volledig is 'ingeburgerd'. Ik zou dus ook wachten tot jullie kind er is en jullie daaraan gewend zijn. Geeft ook nog voldoende tijd om te oriënteren op rassen en fokkers
En dat kind loopt de komende twee jaar nog niet.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Ik zou gaan voor een kind-vriendelijke werkhond, een Toller dus.
Zelf goede ervaring mee.
En zelf slechte ervaring met een border-collie. Ik had toen een baby en een peuter van drie, die hond kreeg minder aandacht en was bovendien jaloers. Beet op een gegeven moment mijn dochter in haar gezicht. Nu was dit wel een herplaatser, maar toch..
De Toller was van een echtpaar op de camping, die vond het prima als mijn zoontje van 5 met hem ging liggen knuffelen.
Zelf goede ervaring mee.
En zelf slechte ervaring met een border-collie. Ik had toen een baby en een peuter van drie, die hond kreeg minder aandacht en was bovendien jaloers. Beet op een gegeven moment mijn dochter in haar gezicht. Nu was dit wel een herplaatser, maar toch..
De Toller was van een echtpaar op de camping, die vond het prima als mijn zoontje van 5 met hem ging liggen knuffelen.
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Dat ie eerder is ingeburgerd en meedraait in het gezin is ook het geval, maar je mag wel constateren dat een hond pas rond 2,5 a 3 jaar volwassen is en dan redelijk voorspelbaar in zijn gedrag als je de opvoeding een beetje voor elkaar hebt.dagmar88 schreef:Ach welnee. Het is allemaal maar net hoe moeilijk je het zelf maakt.Doyaquba schreef:Het duurt zeker 1 tot 2 jaar voor een hond volledig is 'ingeburgerd'. Ik zou dus ook wachten tot jullie kind er is en jullie daaraan gewend zijn. Geeft ook nog voldoende tijd om te oriënteren op rassen en fokkers
Verder ben ik het wel helemaal eens met Doyaquba haar eerste opmerking: als je nu op zoek gaat naar een pup duurt het meestal wel even voor je die in huis hebt. Zéker als er eentje bij een betrouwbare fokker vandaan wilt. En gezien de voorbereiding van de ts denk ik dat dat wel het uitgangspunt is

-
- Zeer actief
Als je "op korte termijn" een pup wilt kom je denk ik, tenzij je bij toeval de goede vindt, uit bij de minder betrouwbare fokkers. Pups liggen niet klaar op de plankBmwaddict schreef:Wow! Wat super zoveel behulpzame reacties. Dank jullie wel!
We gaan maar is opzoek naar wat betrouwbare fokkers om een beter beeld te krijgen van de beschikbaarheid en de type honden die nu op korte termijn beschikbaar zijn . Hebben jullie nog tips voor goede fokkers? Via Google en verenigingen ? Lunarlites heeft dit jaar geen pups (dank voor de tip though)
We begrijpen overigens dat het wat meer aandacht en energie gaat kosten om een kind EN een hond te hebben. Maar juist omdat hij of zij er pas over een maand of 8 is, is er nu tijd voor en tegen de tijd dat het kind loopt dan is de hond wel ingeburgerd.
Verder gaan we nog is goed nadenken over het ras, maar de voorkeur voor een aussie showlijn teefje staat nog bovenaan haha. Als jullie echter net zoals hierboven (Beauceron )nog tips hebben voor alternatieven dan houden we ons graag aanbevolen.
Ps: leuk forum dit!

Ik denk, maar weet niet zeker, dat nu niet meteen veel nesten worden gepland. Je zit met je corona maatregelen en dus is "even bij de fokker langs" al gauw stukken lastiger nu. Als er nu ergens pups liggen weet ik ook niet of je zomaar moet gaan reizen om pups te bezoeken. Ik zal er wel te voorzichtg in zijn maar "ga de deur niet uit tenzij je niet anders kunt" past voor mij niet bij "ga bij een fokker op bezoek. Dat is nu gewoon een risico.
We hebben met elkaar geen idee hoelang de maatregelen nog van kracht zijn maar ALS je al op korte termijn aan een pup kunt komen, dan zit je nog met je hondenschool. Ook dicht. En dat lijkt me, zeker voor jullie, als je voor het eerst een hond hebt, best iets om rekening mee te houden.
Alles overwegende.. ik zou het even voor nu laten wat het is... en toch "eerst kindje, dan hond"...
Suzanne
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
En natuurlijk hangt het ook van het karakter van de hond af, ongeacht het ras.
Bij ons kwam na de border een herplaatser bernersennenteef van 5.5 jaar. Nou dat is fijn combineren hoor met kinderen.
Maar niet erg energiek.
Door haar wel actief geworden in de rasvereniging. Mijn tweede berner was een ADHD-berner en behoorlijk intelligent, daar moest je echt spelletjes mee doen en uren op pad. Was ook een rank hondje. En in die vereniging erg veel types tegen gekomen, zelfs een berner die trainde als pakwerker.
Maar goed, niet echt een eerste keuze voor jullie plannen voor een hond als hobby.
Bij ons kwam na de border een herplaatser bernersennenteef van 5.5 jaar. Nou dat is fijn combineren hoor met kinderen.

Maar niet erg energiek.
Door haar wel actief geworden in de rasvereniging. Mijn tweede berner was een ADHD-berner en behoorlijk intelligent, daar moest je echt spelletjes mee doen en uren op pad. Was ook een rank hondje. En in die vereniging erg veel types tegen gekomen, zelfs een berner die trainde als pakwerker.
Maar goed, niet echt een eerste keuze voor jullie plannen voor een hond als hobby.

- Gimmick
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ach laten we het nu niet ingewikkelder maken dan dat het is.
Mijn jongste hond had ik met 6 maand prima bij een baby kunnen hebben.
Ga gewoon eens rond kijken. En ga vooral eens bij fokkers langs om kennis te maken met rassen en praten met mensen die ze daadwerkelijk in huis hebben.
Ga bij shows langs praat met de mensen die daar zijn.
Win informatie in.
Ik vond het heerlijk om mijn nog jonge honden met baby's te hebben. Ik heb heel wat kilometers gesjouwt met hond(en) en kind.
Zeker met de eerste. Het tweede kind werd iets meer organisatie en lastig maar ook toen had ik 3 honden en dat lukt allemaal prima als je het maar wil.
Mijn honden hebben zeker dagen gehad dat ze even moesten inleveren op tijd. Maar die dagen hebben ze nu nog wel.
Iedereen zou me nu ook afraden een pup in huis te nemen maar de fokster van mijn jongste hond (nu 10 maand) zag dat probleem helemaal niet zo.
Als mensen mijn schema nu horen schrikken ze zich ook een slag in de rondte. En een hond zou daar niet inpassen. Nou reken maar dat die honden erin passen. Alle 3, zowel gezamenlijk als individueel hebben ze tijd en komen he-le-maal niks te kort.
Heerlijk om honden op te voeden en te sporten naast het bezig zijn met je kind(eren)
Jullie lijken me geen mensen die de eerste de beste hond kopen omdat hij zo mooi is.
Onderzoek naar karakters en lijnen. Heel goed.
Ga op bezoek, maak kennis en ervaar. (alhoewel dat bezoeken nu wel wat lastig is met corona maar ook dat duurt geen eeuwen)
Mijn jongste hond had ik met 6 maand prima bij een baby kunnen hebben.
Ga gewoon eens rond kijken. En ga vooral eens bij fokkers langs om kennis te maken met rassen en praten met mensen die ze daadwerkelijk in huis hebben.
Ga bij shows langs praat met de mensen die daar zijn.
Win informatie in.
Ik vond het heerlijk om mijn nog jonge honden met baby's te hebben. Ik heb heel wat kilometers gesjouwt met hond(en) en kind.
Zeker met de eerste. Het tweede kind werd iets meer organisatie en lastig maar ook toen had ik 3 honden en dat lukt allemaal prima als je het maar wil.
Mijn honden hebben zeker dagen gehad dat ze even moesten inleveren op tijd. Maar die dagen hebben ze nu nog wel.
Iedereen zou me nu ook afraden een pup in huis te nemen maar de fokster van mijn jongste hond (nu 10 maand) zag dat probleem helemaal niet zo.
Als mensen mijn schema nu horen schrikken ze zich ook een slag in de rondte. En een hond zou daar niet inpassen. Nou reken maar dat die honden erin passen. Alle 3, zowel gezamenlijk als individueel hebben ze tijd en komen he-le-maal niks te kort.
Heerlijk om honden op te voeden en te sporten naast het bezig zijn met je kind(eren)
Jullie lijken me geen mensen die de eerste de beste hond kopen omdat hij zo mooi is.
Onderzoek naar karakters en lijnen. Heel goed.
Ga op bezoek, maak kennis en ervaar. (alhoewel dat bezoeken nu wel wat lastig is met corona maar ook dat duurt geen eeuwen)
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
- dagmar88
- Zeer actief
Niet mee eens.Branka schreef:. Dat ie eerder is ingeburgerd en meedraait in het gezin is ook het geval, maar je mag wel constateren dat een hond pas rond 2,5 a 3 jaar volwassen is en dan redelijk voorspelbaar in zijn gedrag als je de opvoeding een beetje voor elkaar hebt.dagmar88 schreef:Ach welnee. Het is allemaal maar net hoe moeilijk je het zelf maakt.Doyaquba schreef:Het duurt zeker 1 tot 2 jaar voor een hond volledig is 'ingeburgerd'. Ik zou dus ook wachten tot jullie kind er is en jullie daaraan gewend zijn. Geeft ook nog voldoende tijd om te oriënteren op rassen en fokkers
Verder ben ik het wel helemaal eens met Doyaquba haar eerste opmerking: als je nu op zoek gaat naar een pup duurt het meestal wel even voor je die in huis hebt. Zéker als er eentje bij een betrouwbare fokker vandaan wilt. En gezien de voorbereiding van de ts denk ik dat dat wel het uitgangspunt is
Op het moment gaat de verkoop van pups zeer traag. Je hebt toch het liefst dat de meesten voor de 12 weken uitgevlogen zijn.
Dus snel een pup in huis hebben kan nu prima, ook bij goede fokkers.
- Doyaquba
- Zeer actief
Niet bij elk ras hoor, ja als je geen voorkeur hebt wellicht en mazzel hebt met een pup die is afgezegd qua reservering. Bij mijn ras zijn er wel witte reutjes over meestal.dagmar88 schreef:
Niet mee eens.
Op het moment gaat de verkoop van pups zeer traag. Je hebt toch het liefst dat de meesten voor de 12 weken uitgevlogen zijn.
Dus snel een pup in huis hebben kan nu prima, ook bij goede fokkers.
Maar onze wachtlijst telt ook al 15 mensen terwijl onze teef net aan 4 weken drachtig is. Dus die mensen hebben ook pas over 3 maanden een pup in huis en dat is best normaal, dat je die tijd ervoor moet uittrekken. Vind ik zelf ook fijner hoor als ik een hond wil uitzoeken, dat je kan kiezen uit een nest welke het beste bij jullie past.
(Moet ik niet te hard zeggen want ik heb een eenlingpup die teruggebracht was na 1 dag

Ik ken trouwens maar 1 aussie, een reu, dat is echt een lieve leuke hond, maar ontzettend hyper en druk en hij blaft zo goed als ALTIJD...maar niet representatief natuurlijk met n=1
- dagmar88
- Zeer actief
Is het heus.Doyaquba schreef: Niet bij elk ras hoor
Ik zag deze voorbij komen.
Stefan Valerie Michiels
28 maart om 10:08
Expecting
Dailo’s Boogiewoogie. Fci stamboom
Mdr1,pra,hsf4,cea vrij. HD: A, Ed: 0/0. Ogen vrij. Junior champion.
Dailo’s Swing by. Fci stamboom.
Mdr1,pra,hsf4,cea vrij. HD: B, Ed:0/0 ogen vrij.
Pups krijgen Sint Hubertus stamboom en dna certificaat.

https://www.fromlunasplace.com/
- Doyaquba
- Zeer actief
Ik weet niet of TO in België woont maar voor zover ik zag op hun site worden de pups geboren medio april. Dus dan is het inderdaad nog een 3 maanden voor de pup er is hoor, zoals ik al zei ben je zo een aantal maanden verder.dagmar88 schreef:Is het heus.Doyaquba schreef: Niet bij elk ras hoor
Ik zag deze voorbij komen.
Stefan Valerie Michiels
28 maart om 10:08
Expecting![]()
Dailo’s Boogiewoogie. Fci stamboom
Mdr1,pra,hsf4,cea vrij. HD: A, Ed: 0/0. Ogen vrij. Junior champion.
Dailo’s Swing by. Fci stamboom.
Mdr1,pra,hsf4,cea vrij. HD: B, Ed:0/0 ogen vrij.
Pups krijgen Sint Hubertus stamboom en dna certificaat.
https://www.fromlunasplace.com/
Dat is niet een pup van 8 weken die klaar is om te vertrekken. Die zijn er gewoon niet vaak, dan moet je 'mazzel' hebben met een afzegger. Maar dan heb je dus geen keuze zelf. Niet als je NU een pup wil, wel als je over een paar maanden een in huis wil nemen

Laatst gewijzigd door Doyaquba op 30 mar 2020 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Ik vond toevallig de moeder mooi. Er is keuze zat.Doyaquba schreef: Ik weet niet of TO in België woont maar voor zover ik zag op hun site worden de pups geboren medio april. Dus dan is het inderdaad nog een 3 maanden voor de pup er is hoor, zoals ik al zei ben je zo een aantal maanden verder.
Dat is niet een pup van 8 weken die klaar is om te vertrekken. Die zijn er gewoon niet vaak, dan moet je 'mazzel' hebben met een afzegger. Maar dan heb je dus geen keuze zelf.