Graag zouden we wel jullie advies willen inwinnen voor de keuze van het juiste ras + eventuele fokker (we zijn erg bang voor de broodfokkers..)
Wij zijn allebei sportieve mensen, wandelen graag en ik loop zelf 2 tot 3x per week hard.
Het liefst hebben we een hond die ook graag mee naar buiten gaat, mee gaat hardlopen en graag wil leren etc.
Ook zouden we 1x per week op cursus gaan (agility), mogelijk vaker en echt meters willen maken als het gaat om het niveau.
Daarmee bedoel ik dat we niet alleen een hond willen die een paar commando's kent, maar echt wil werken voor zijn baasjes en erg goed kan gaan luisteren.
Overigens is een beetje pit + eigen karakter prima.. maar als hij alleen tijdens agility of op bepaalde momenten wil luisteren dan is het misschien niet het juiste ras.
Zelf zijn we allebei verliefd op een Australian shepherd. Wel van de showlijn. Wij denken dat deze hond goed past bij het type ras wat wij zoeken.

Maar we twijfelen wel of dit een verstandige keuze is met onze leefomgeving (geen landelijke woning - maar rijtjes huis) en het feit dat we toch nog wel regelmatig thuiswerken allebei. Ook is er een kleine op komst over 8 maanden.
Wat vinden jullie? De hond zou wat ons betreft nooit langer dan een halve dag alleen mogen zijn. Verder zouden we wel graag zien dat we thuis kunnen werken en de hond even vrede heeft met het feit dat hij geen aandacht krijgt.
Ik heb overigens zelf weinig ervaring met honden anders dan het oppassen +uitlaten van honden van de buren. Mijn vrouw heeft echter altijd honden gehad. 3 Duitse herders. Dus voor mij zal het wel wat lastiger worden maar we willen direct op cursus + het serieus oppakken. Vooral consequent zijn, veel tijd mee doorbrengen en ook duidelijke grenzen aangeven.
Even concreet, graag jullie eerlijk advies:
1) Wel of geen shepherd ? Andere opties op onze shortlist zijn: Toller of een Kelpie. Hebben jullie nog alternatieven? We zoeken geen grote hond
2) Vrienden van ons adviseren een labradoodle of een kortharige labrador - maar wij denken dat dit te tam is (NOFI voor de mensen met deze hond hier

3) Is de timing goed? Net voordat we een kleine verwachten?
4) Nog tips voor het vinden van een goede fokker? Via een vereniging / forum van specifiek ras?
Alvast dank voor jullie hulp!