Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De lopende hond uit de Ariège is voortgekomen uit een kruising van een Gascon of Saintongeois met een briquet uit de Ariège. In de Zuidwesten van Frankrijk kwamen twee zuivere rassen voor: de Bleu de Gascogne en de Saintongeois. Hun kruisingsprodukt, de Gascon-Saintongeois, is eveneens een zuiver ras te noemen. Een kruising van de Gascon-Saintongeois met een "streekhond" uit de Ariège leverde de Ariégeois op, die echter door het bloed van "de streekhond" geen zuiver ras genoemd werd maar een halfbloed.
Deze halfbloed, die in eerste instantie "chien coupé" werd genoemd, onderscheidde zich vanaf het begin door buitengewone kwaliteiten op jachtgebied (hazen) en wel dusdanig dat de jagers uit de Ariège die hun meutes wilden perfectioneren, langzaam, door een intelligente selectie de typische eigenschappen van dit nieuwe ras wisten vast te leggen.
De Ariégeois heeft alle eigenschappen zo zuiver mogelijk bewaard met een lagere schofthoogte en veel lichtere bouw.
De witte vacht met zwarte moucheture (= vlekkenpatroon) en lichte brandaftekening op het hoofd, toont duidelijk de invloed van de Saintongeois of Gascon.
Gedistingeerd en licht in zijn uiterlijk met een droog hoofd, een duidelijk occiput (= jachtknobbel), fijn gedraaid laag aangezet oor, fijne staart en hazevoet, geeft hij soms de indruk van schrale ledematen en lange lendenen.
Voor de jacht zijn de kwaliteiten van beide voorouders verenigd: van de chien d'ordre heeft hij de fijne neus, het keelgeluid, van de briquet de intelligentie, de activiteit en de vastbeslotenheid.
In 1907 besloten een aantal hondenliefhebbers de Club Gaston Phoebus op te richten, met als doel de Braque d'Ariège en de Chien Courant d'Ariège te bewaren. De club beschouwde de Ariégeois als een Petit Gascon-Saintongeois en gebruikte de standaard van de Gascon als uitgangspunt voor de standaard van de Ariégeois. Enkele punten werden gewijzigd, de overigen bleven onveranderd.
Ze zullen vast heel lief en ontzettend leuk zijn maar ik vind ze vreselijk lelijk gebouwd. Hopelijk komt dat omdat ze op gezondheid en werklust gefokt zijn.
Ik dacht dat dit wat mindere exemplaren waren maar deze zijn nog redelijk vergeleken bij anderen.
Crescent schreef:Je kiest ook wel een paar exemplaren uit Er zit nogal wat verschil in type onderling
En mijn eigen teefje, die echt heel groot is voor haar ras;
Foto toen ze wat jonger was:
Filmpje met geluid:
Maar dat play-doh type vertegenwoordigt wel de grootste groep.
Dit was mijn spreekbeurt zijn er nog vragen
die rechterhond van je bovenste fotocollage gaat nog wel maar de anderen vind ik allemaal een beetje vreemd in elkaar zitten. Er zal inderdaad wel vooral naar andere eigenschappen gekeken worden in de fokkerij.
Sorry, maar ik blijf de meeste honden heel vreemd vinden qua bouw.
De ene keer staat de voorhand veel te ver naar voren waardoor de oren boven de voorpoten uitkomen (zoals bij de showpoedel). De andere keer lijkt wel of de voorhand overdreven ver naar achteren staat waardoor het lijkt of de hond voorover zal vallen.
Het gebrek aan zichtbare bespiering bij veel honden doet me ook heel erg denken aan de poedel.
De rechterhond(en?) op de showfoto vind ik al een stuk aantrekkelijker alleen al door de bespiering.
sirene schreef:Sorry, maar ik blijf de meeste honden heel vreemd vinden qua bouw.
De ene keer staat de voorhand veel te ver naar voren waardoor de oren boven de voorpoten uitkomen (zoals bij de showpoedel). De andere keer lijkt wel of de voorhand overdreven ver naar achteren staat waardoor het lijkt of de hond voorover zal vallen.
Het gebrek aan zichtbare bespiering bij veel honden doet me ook heel erg denken aan de poedel.
De rechterhond(en?) op de showfoto vind ik al een stuk aantrekkelijker alleen al door de bespiering.
Ik kon er zelf mijn vinger niet op leggen wat ik er zo lelijk aan vind, maar jij legt het perfect uit.
De lijven lijken gewoon helemaal niet in balans en ook log.
Nanna schreef:Coonhounds hebben ook vaak zo'n vreemde harkerige bouw. Misschien omdat er alleen op werkfunctie gelet wordt?
Ja, dat harkerige is idd wat ik bedoel. En dat zie je ook bij deze honden terug ja.
Maar de honden die jij post vind ik wel in balans. Die zijn voor en achter even harkerig en het hoofd en de hals passen bij het lijf. Die zijn gewoon functioneel. Bij de meeste Ariégeois passen de onderdelen helemaal niet bij elkaar. Ik weet zeker dat als je de onderdelen onderling mocht ruilen van de honden in dit topic dat ik paar mooie in elkaar kon zetten
Crescent schreef:Ja Coonhounds staan in de regel ook heel erg op hun tenen. Kattenvoetjes. Dat heeft Oscar ook zo.
Ik vind ze uiteraard allemaal prachtig, maar ik ben bevooroordeeld
Oscar vind ik prachtig. Gewoon een functioneel gebouwde hond met goede bespiering.
Het probleem is voor mij niet de voeten. Die zijn mooi groot en stevig. Het probleem is voor mij de hoeking voor en achter en het losse in de gewrichten in combinatie met weinig bespiering. De overdreven rechte polsen vind ik niet mooi maar niet zo heel erg (dat is wat jij bedoelt met op hun tenen staan denk ik?)
Ze rennen natuurlijk wel de hele tijd met hun neus aan de grond. Als je een overdreven hoeking aan de voorhand hebt krijg je op een gegeven moment kramp in je nek...
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Crescent schreef:Houden zo, dan wil niemand er eentje omdat ze zo mooi zijn
Er zijn nu eenmaal rassen die voor de fijnproeverd zijn en niet voor uw doorsnee aardappelbaas die alleen een herder of retriever mooi vindt Ik wil niet zeggen dat ze geen smaak hebben maar u begrijpt wat ik bedoel.
Ik hou van een Azawakh of Deerhound en sta daarin ook redelijk alleen. Boeie. Als ik dat mooi vind dan koop ik dat
Wees blij dat die geen rare ogen hebben.
Ik vind de freule van crescent wel mooi. Heeft er al iemand naar het ras gevraagd?