Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oudere hond met tumor, opereren of niet?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Oudere hond met tumor, opereren of niet?

Ongelezen bericht door ranetje »

ellen en de birmanen schreef:
Lolala schreef:
Cleva schreef: Voor je hond geldt nu nog alleen dat minder tijd waarin ze zich niet lekker voelt beter is. Daar zit je invloed. In het beperken van dat nare, zieke gevoel.
Ze voelt zich niet ziek hoor, ze is gewoon blij en vrolijk dus we gaan zeker nog geen datum prikken voor een spuitje. Dat kan nog wel als ze echt ziek wordt.
Ik heb er gewoon moeite mee omdat ik nog steeds ergens wat twijfel heb.
als ze echt ziek wordt ben jij te laat. dat is dus iets wat ik mijn hond(en) niet aan wil doen. van mij mogen ze gaan als ze nog redelijk goed zijn. zijn ze ziek is het aan mijn egoisme te danken en ben ik dus te laat.
Het ziek zijn kan ook plotseling optreden.

Met een oude hond ben je voorbereid op eindigheid (denk ik, ik tenminste wel).
Op het moment dat mijn oude hond ziek wordt kan ik direct naar de DA (of de DA komt direct thuis).
Hoeveel ben je dan "te laat"?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Mijn beauceron van destijds 6 jaar, super fit laten opereren, melkkliertumor laten verwijderen met gelijk sterilisatie.. Het was verschrikkelijk, ze heeft zoveel marijn gehad en het was zo heftig. Ze heeft echt een lange tijd nodig gehad om daarvan te boven te komen.
We hebben ook gezegd dat als het ooit terug komt, doen we het niet weer.
Sterkte met je hond, moeilijke beslissingen.
Afbeelding
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ranetje schreef:
Lolala schreef:
Cleva schreef: Voor je hond geldt nu nog alleen dat minder tijd waarin ze zich niet lekker voelt beter is. Daar zit je invloed. In het beperken van dat nare, zieke gevoel.
Ze voelt zich niet ziek hoor, ze is gewoon blij en vrolijk dus we gaan zeker nog geen datum prikken voor een spuitje. Dat kan nog wel als ze echt ziek wordt.
Ik heb er gewoon moeite mee omdat ik nog steeds ergens wat twijfel heb.
als ze echt ziek wordt ben jij te laat. dat is dus iets wat ik mijn hond(en) niet aan wil doen. van mij mogen ze gaan als ze nog redelijk goed zijn. zijn ze ziek is het aan mijn egoisme te danken en ben ik dus te laat.

Op het moment dat mijn oude hond ziek wordt kan ik direct naar de DA (of de DA komt direct thuis).
natuurlijk kan een hond opeens doodziek zijn maar daar hebben we het nu niet over, toch?
als 1 van mijn honden een tumor heeft op deze leeftijd dan is het helaas pindakaas. ik ga dan niet zitten wachten tot ik te laat ben. 4 weken geleden een hond van 8 jaar in moeten laten slapen omdat deze een tumor had die een uitzaaiing was van een anaalkliertumor welke in november operatief was verwijderd. vond ik het leuk? nee, maar het was niet eerlijk geweest om te wachten tot deze hond pijn zou krijgen omdat ik hem niet zou kunnen missen.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

ranetje schreef:
ellen en de birmanen schreef:als ze echt ziek wordt ben jij te laat. dat is dus iets wat ik mijn hond(en) niet aan wil doen. van mij mogen ze gaan als ze nog redelijk goed zijn. zijn ze ziek is het aan mijn egoisme te danken en ben ik dus te laat.

natuurlijk kan een hond opeens doodziek zijn maar daar hebben we het nu niet over, toch?
als 1 van mijn honden een tumor heeft op deze leeftijd dan is het helaas pindakaas. ik ga dan niet zitten wachten tot ik te laat ben. 4 weken geleden een hond van 8 jaar in moeten laten slapen omdat deze een tumor had die een uitzaaiing was van een anaalkliertumor welke in november operatief was verwijderd. vond ik het leuk? nee, maar het was niet eerlijk geweest om te wachten tot deze hond pijn zou krijgen omdat ik hem niet zou kunnen missen.
Dat is ook mijn instelling :ok:

Maar toch...……. een vrolijk en blij hondje?
Ook dan kan je zo nodig snel bij een DA zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

ranetje schreef:
ellen en de birmanen schreef: natuurlijk kan een hond opeens doodziek zijn maar daar hebben we het nu niet over, toch?

Ik ben het niet eens met dat 'niet eerlijk' eigenlijk. Niet als het gaat om tumoren waarvan je hond nog helemaal geen last heeft en die niet zijn uitgezaaid, en daar gaat dit topic over. Misschien heeft de hond nog wel meerdere fijne jaren voor zich liggen zonder ook maar ooit last van die tumoren te krijgen. Je kunt net zo goed stellen dat het niet eerlijk is om een hond die jaren af te nemen terwijl de hond op dit moment nog helemaal geen klachten heeft. Zolang je goed een vinger aan de pols houdt en niet doormoddert als er wel klachten ontstaan waarvan je weet dat die nooit meer gaan verbeteren, ben je toch ook gewoon 'op tijd'?
Lolala
Vaste gebruiker
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lolala »

Ik ga haar nu echt nog niet laten inslapen hoor, ze is nog hartstikke vrolijk en heeft er geen last van. Ik hou het wel goed in de gaten en merk dat er dus best snel bultjes bijkomen. Ik zal kijken hoe snel die groeien en als het minder met haar gaat kunnen we snel naar de da als dat nodig is. We gaan zeker niet met haar aanrommelen voor ons eigen belang.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik heb nooit een hond met tumoren gehad, wel 1 met (waarschijnlijk) een fikse hersenbloeding, een paar maanden geleden. Ze was een Labrador van ruim 13 jaar. Kon niet meer goed staan, was incontinent en gedesoriënteerd. De eerste dierenarts die ik belde voor euthanasie bood aan om even te kijken of er nog iets met haar gedaan kon worden qua medicatie. Want 'zomaar' euthanaseren deed ze niet. De tweede dierenarts die ik belde ging met me mee en daar heb ik een uur later een mooi afscheid kunnen nemen. Doet zeer. Maar achteraf voelt het gewoon 'goed'.
Ik had het wel geweten dus. Geen gedoe meer met oude, zwakke honden. Niet omdat ik er geen zin in heb, maar omdat (mijn) honden het niet verdienen om eindeloos te moeten kutten met ziektes. Geniet van je ouwetje en maak met jezelf de afspraak op welk punt het niet meer waardig is.

Er loopt hier overigens al een jaar of 4 een Beagle rond met een tumor ter grootte van een kleine galiameloen op z'n heup en die heeft er nog prima lol in :LOL: Het gaat allemaal niet snel maar de levenslust straalt er nog vanaf.
ranetje
Zeer actief

DeDiana schreef:
ranetje schreef:
ellen en de birmanen schreef: natuurlijk kan een hond opeens doodziek zijn maar daar hebben we het nu niet over, toch?

Ik ben het niet eens met dat 'niet eerlijk' eigenlijk. Niet als het gaat om tumoren waarvan je hond nog helemaal geen last heeft en die niet zijn uitgezaaid, en daar gaat dit topic over. Misschien heeft de hond nog wel meerdere fijne jaren voor zich liggen zonder ook maar ooit last van die tumoren te krijgen. Je kunt net zo goed stellen dat het niet eerlijk is om een hond die jaren af te nemen terwijl de hond op dit moment nog helemaal geen klachten heeft. Zolang je goed een vinger aan de pols houdt en niet doormoddert als er wel klachten ontstaan waarvan je weet dat die nooit meer gaan verbeteren, ben je toch ook gewoon 'op tijd'?
Ja dan ben je op tijd :ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

chaos schreef:Mijn beauceron van destijds 6 jaar, super fit laten opereren, melkkliertumor laten verwijderen met gelijk sterilisatie.. Het was verschrikkelijk, ze heeft zoveel marijn gehad en het was zo heftig. Ze heeft echt een lange tijd nodig gehad om daarvan te boven te komen.
We hebben ook gezegd dat als het ooit terug komt, doen we het niet weer.
Sterkte met je hond, moeilijke beslissingen.
Wat was de reden van de castratie? Ik weet niet hoe het nu is maar een aantal jaar geleden was er in elk geval geen bewijs dat castratie op latere leeftijd verdere tumoren kan voorkomen. Mijn DA gaat hier nu nog naar kijken (bij Lais zijn vorige week gezwellen/melkklierpakketten verwijderd, over een paar weken moet er aan de andere kant geopereerd worden) maar in principe laat ik Lais niet ook castreren.
Wat naar dat jouw beauceron zoveel napijn heeft gehad en lang nodig heeft gehad om te herstellen. Tot nog toe gaat het herstel bij Lais goed (ze voelt zich zelf in elk geval super) maar we zijn nu net een week verder dus niet klaar met herstel van de wond en ze moet nog een keer natuurlijk.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

DeDiana schreef:
ranetje schreef:

Helemaal mee eens. Zo te lezen is het nog een vrolijk hondje wat van het leven geniet.
Afbeelding
Lolala
Vaste gebruiker

Ben ik weer, de bultjes die ik laatst ontdekte groeien best snel en de grote tumor, daar vormen zich ook weer bulten omheen. Hondje is nog vrolijk en actief hoor maar ik weet niet hoe lang dit nog zal duren. Ik schrik er wel van dat het zo snel uitbreidt en groeit.
Lolala
Vaste gebruiker

Ja heel naar om te zien, ik voel me dan schuldig dat ik haar niet meer last opereren. Net of ik haar iets ontneem. Dat is natuurlijk niet zo maar het voelt voor mij heel onnatuurlijk om het op z'n beloop te laten.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Lolala schreef:Ja heel naar om te zien, ik voel me dan schuldig dat ik haar niet meer last opereren. Net of ik haar iets ontneem. Dat is natuurlijk niet zo maar het voelt voor mij heel onnatuurlijk om het op z'n beloop te laten.
maar als je dit weg laat halen moet je de gehele melkklierlijsten weg laten halen omdat het daar dus in zit, en dan aan beide kanten.. dat is echt een hele flinke operatie die je een oudje echt niet aan wilt doen, en dan heb je nog geen garantie dat het niet ergens anders terug komt.
Hou er gewoon rekening mee dat je hond geen 14 wordt en kijk het aan, zolang je dier het goed doet lekker laten lopen, wie weet wordt ze nog wel 15 maar mss ook niet.
Afbeelding
Lolala
Vaste gebruiker

jacq1970 schreef:
Lolala schreef: maar als je dit weg laat halen moet je de gehele melkklierlijsten weg laten halen omdat het daar dus in zit, en dan aan beide kanten.. dat is echt een hele flinke operatie die je een oudje echt niet aan wilt doen, en dan heb je nog geen garantie dat het niet ergens anders terug komt.
Hou er gewoon rekening mee dat je hond geen 14 wordt en kijk het aan, zolang je dier het goed doet lekker laten lopen, wie weet wordt ze nog wel 15 maar mss ook niet.
Daar hou ik ook rekening mee en ik twijfel ook niet echt hoor, het voelt gewoon vervelend.
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

Het ouder en zieker zien worden van een dier is nooit fijn.

Het drukt je met je neus op de feiten dat er ooit een afscheid aan zit te komen.

Natuurlijk weet je dat ook bij een jong dier, maar je 'ziet' het bijna letterlijk dichterbij komen bij een ouder dier.
Dat doet pijn.

Het enige juiste is om steeds in het beste belang van het dier te blijven kijken en handelen.

Als je dat doet, hoef je jezelf niets te verwijten.
Ook achteraf niet.
En natuurlijk horen daar twijfels bij.
Maar als je steeds oprecht kunt zeggen dat je de keus nan waarvan je op dat moment dacht dat het voor het dier het beste was, dan kun je jezelf daar ook steeds aan herinneren.

'Het is zwaar kl#te allemaal, maar met alles dat ik weet kies ik steeds in het belang van mijn dier."

Dat kan helpen om het voor jezelf net iets minder zwaar te maken.

(En geloof me, ik weet hoe pittig het kan zijn. Bij één van mijn katten vind ik -achteraf gezien- dat ik te lang doorgetobt heb. Bij mijn andere kat kon ik mede daardoor iets sneller beslissen om hem niet te veel sores aan te doen. En nu heb ik een paard van 26. Fit nog, maar wel oud natuurlijk en dat begin je toch steeds iets meer te merken. Ook daar zal ik (waarschijnlijk) ooit keuzes moeten gaan maken tussen medisch handelen, of aankijken en laten gaan wanneer het 'op' is)
Afbeelding
Lolala
Vaste gebruiker

Habibi schreef:Het ouder en zieker zien worden van een dier is nooit fijn.

Het drukt je met je neus op de feiten dat er ooit een afscheid aan zit te komen.

Natuurlijk weet je dat ook bij een jong dier, maar je 'ziet' het bijna letterlijk dichterbij komen bij een ouder dier.
Dat doet pijn.

Het enige juiste is om steeds in het beste belang van het dier te blijven kijken en handelen.

Als je dat doet, hoef je jezelf niets te verwijten.
Ook achteraf niet.
En natuurlijk horen daar twijfels bij.
Maar als je steeds oprecht kunt zeggen dat je de keus nan waarvan je op dat moment dacht dat het voor het dier het beste was, dan kun je jezelf daar ook steeds aan herinneren.

'Het is zwaar kl#te allemaal, maar met alles dat ik weet kies ik steeds in het belang van mijn dier."

Dat kan helpen om het voor jezelf net iets minder zwaar te maken.

(En geloof me, ik weet hoe pittig het kan zijn. Bij één van mijn katten vind ik -achteraf gezien- dat ik te lang doorgetobt heb. Bij mijn andere kat kon ik mede daardoor iets sneller beslissen om hem niet te veel sores aan te doen. En nu heb ik een paard van 26. Fit nog, maar wel oud natuurlijk en dat begin je toch steeds iets meer te merken. Ook daar zal ik (waarschijnlijk) ooit keuzes moeten gaan maken tussen medisch handelen, of aankijken en laten gaan wanneer het 'op' is)
Klopt helemaal wat je zegt, dank voor je woorden..
Ik moet het mezelf steeds blijven voorhouden ook, ik ben daar niet echt goed in, beslissingen nemen en er achter blijven staan.
Lolala
Vaste gebruiker

Even een update, op de bult, die ook groter is nu, zitten nu een soort pukkeltjes en het is flink rood.
Ze likt er ook aan. Verder heb ik ook het idee dat ze achteruit gaat maar is wel vrolijk.
Wat kan ik tegen die pukkeltjes en jeuk doen?
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Lolala schreef:Even een update, op de bult, die ook groter is nu, zitten nu een soort pukkeltjes en het is flink rood.
Ze likt er ook aan. Verder heb ik ook het idee dat ze achteruit gaat maar is wel vrolijk.
Wat kan ik tegen die pukkeltjes en jeuk doen?
DA kan misschien een AB kuur geven tegen en eventuele secundaire infectie.
Lolala
Vaste gebruiker

Ok, dan maar even naar de da. Die zal wel weer gaan zeuren dat die bult verwijderd moet..
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Lolala schreef:Ok, dan maar even naar de da. Die zal wel weer gaan zeuren dat die bult verwijderd moet..
Die beslissing ligt bij jou, niet bij de dierenarts :wink:
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Lolala
Vaste gebruiker

Zucht.. Vandaag naar de trimster geweest die tevens da assistente is en zij heeft me mooi weer een schuldgevoel aangepraat. De tumor zou zo groot kunnen worden dat ze er straks niet meer mee kan lopen..
Ik voel me een zeer slechte baas op het moment..
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tegen die tijd is het tijd om afscheid te nemen. Maar dan wel zonder in die laatste tijd nog de pijn van een operatie en de gevolgen van een narcose. Blijf het belang van je hond in het oog houden. En op die leeftijd is haar belang niet meer opereren. Je weet dat ze oud is, je weet dat het afscheid gaat komen. Dus verwen je haar en laat je haar gaan voordat het lijden wordt
ranetje
Zeer actief

Lolala schreef:Zucht.. Vandaag naar de trimster geweest die tevens da assistente is en zij heeft me mooi weer een schuldgevoel aangepraat. De tumor zou zo groot kunnen worden dat ze er straks niet meer mee kan lopen..
Ik voel me een zeer slechte baas op het moment..
:roll:
Heb je haar gevraagd of ze wist hoe oud je hond is?

Dus wèg net dat schuldgevoel.
Nergens voor nodig. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”