Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Meer dan 70% van de honden heeft een of meer gedrags­proble

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Re: "Meer dan 70% van de honden heeft een of meer gedrags­pr

Ongelezen bericht door lucie »

DeDiana schreef:
S@ndr@ schreef:wat een rare conclusie, ik zou zeggen mensen zijn dus niet zo goed in het opvoeden en begeleiden van honden. kortom in 70 % van de gevallen zou de mens in ieder geval iets moeten bijleren en eventueel hulp zoeken voor zijn relatie met de hond of zo. wil niet zeggen dat t altijd 100% aan de eigenaar ligt maar ik denk zeker wel dat ze er flink aan bijdragen vaak.
Ik denk ook dat hier een groot deel van het probleem ligt. Het lijkt soms wel alsof alles tegenwoordig als een (gedrags)probleem wordt gezien, maar het moet wel binnen een poep en een scheet opgelost kunnen worden :19: En gewoon accepteren dat bepaald gedrag misschien bij de hond hoort, lijkt voor sommige mensen ook steeds minder een optie. Waaksheid, onzekerheid, veel energie, angst voor knallen - wat mij betreft geen gedragsproblemen, maar eigenschappen van de hond die pas een probleem worden als je er als eigenaar geen rekening mee houdt of als de hond zelf er in het dagelijks leven enorm veel last van heeft.
Amy is bang voor kinderen, maar die komen wij eigenlijk nooit tegen in het dagelijks leven. Zij heeft dus geen last van die angst en ik ook niet. Heeft zij dan een gedragsprobleem of wordt dat ook grotendeels bepaald door de omgeving, door hoe je ermee omgaat en door wat je verwachtingen zijn?

Natuurlijk geldt dat niet voor alles, maar ik denk niet dat de honden van tegenwoordig per se veel meer gedragsproblemen hebben dan pak 'm beet dertig jaar geleden, maar dat de wereld veel hogere eisen stelt en ook normaal hondengedrag sneller als probleemgedrag wordt gezien. En dat de hand wel wat vaker in eigen boezem gestoken mag worden - van fokkers, maar ook van eigenaren en de eisen die zij stellen aan honden.
helemaal mee eens, met name het vetgedrukte. Alles is zo maakbaar en moet zo perfect zijn, daar kan menig hond niet aan voldoen. Eerlijk gezegd vind ik die wildgroei aan gedragstherapeuten ook niet per se een positieve ontwikkeling. Het kan heus z'n waarde hebben, maar ga eerst eens zelf nadenken en aan de slag. En verwacht ook geen robotje, waarbij je op een paar knoppen moet drukken voor het gewenste resultaat.

Ik geloof ergens wel dat honden overprikkeld kunnen zijn door alles wat ze moeten verwerken, net als mensen met de moderne communicatiemiddelen. Een p&p rondje in stedelijke omgeving; ik word er inmiddels ook doodmoe van! De laatste keer dat ik met mijn honden in Nederland was, waren ze na 2 dagen compleet afgedraaid! Wilden niks meer en liepen maar wat achter me aan te sukkelen. Hier zijn ze niet moe te krijgen.
Een lange wandeling in het bos is 100x ontspannender voor een hond dan 10 minuten in een druk stadspark. Dan zijn ze na 2 uur echt niet toe aan 22 uur slaap :Q: .
Dus ik snap dat veel honden die spanning ergens in uiten. Of dat voor Zweden ook geldt, weet ik niet.
Hier zie ik het tegenovergestelde. De border collie van de buren heeft geen reet te doen. En dus vliegt ze mij, mijn honden, paarden, fiets en auto aan als ik langskom. Nu moet ze het grootste deel van de dag in de garage :jank: . Probleem opgelost :gvd:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nanna schreef:
ranetje schreef:
S@ndr@ schreef:nee dat klopt eigenlijk zou er moeten staan dat honden gedrag vertonen, die mensen niet wenselijk vinden of als een probleem ervaren en dat maakt het nog geen gedragsprobleem
:ok:
Nou, als het je niet uitmaakt dat je hond gilt en pist van angst als het regent dan kan het wel zo zijn dat jij er geen last van hebt maar dat maakt nog niet dat het gedrag normaal is.
Ja, nu noem je een heel extreem voorbeeld en dat lijkt me op de eerste plaats vooral voor de hond heel zielig :-(

Maar er zijn ook honden die bijvoorbeeld een angst hebben voor iets heel specifieks, maar verder compleet normaal functioneren. Ik zou dat zelf niet meteen als een gedragsprobleem zien - natuurlijk ook afhankelijk van hoe snel een hond herstelt en hoe extreem de angst is. Angst op zich is geen abnormale emotie. Ik vind het eerder problematisch als mensen verwachten dat honden totaal geen angst kennen in welke situatie dan ook en is hij wel eens ergens bang voor, dan is hij abnormaal en heeft hij een gedragsprobleem.

En ook daarin spelen de omstandigheden wel degelijk een rol. Om het voorbeeld van vuurwerk er maar even in te houden: als je woont waar ik woon, merk je misschien niet eens dat je hond bang is voor vuurwerk, want het is er bijna nooit en dan ook nog eens heel ver weg :19:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

iones schreef:Dat overprikkeld zie ik wel. Er lopen veel jack russels en staffordshire bull terriërs rond. Die hebben een hoge energielevel en omdat er onvoldoende mee gedaan wordt, kunnen ze hun energie niet kwijt. Die raken dan snel overprikkeld, ofwel "druk".
Die zijn druk, in doen en denken. Hoge drive, hyperfocus, reactief, explosief, niets gedoseerd. Dat is wat je buiten ziet, als ze niet op bed liggen te stinken.
Mijn kees is ook teringdruk. Heeft niets te maken met energie niet kwijt kunnen of overprikkeling, dat is zijn karakter.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:Nou, als het je niet uitmaakt dat je hond gilt en pist van angst als het regent dan kan het wel zo zijn dat jij er geen last van hebt maar dat maakt nog niet dat het gedrag normaal is.
Dat wordt wel lastig discussieren zo :(:
Hoe vaak zal dat zijn van die 70%?

Bovendien schreef ik het volgende:
ranetje schreef:Het meeste gedrag is gewoon natuurlijk, maar wordt door mensen als probleem gezien.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Crescent
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Crescent »

kuch kuch maakbaarheid van het leven kuch
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Nanna schreef:Ik weet niet of je het wel allemaal op de eigenaars kunt schuiven.
Er zijn zat rassen die van nature een tik van de molen hebben, of jij dat als baas nou graag ziet of niet.
Denk aan schaduwjagende Border Collies, trancende Bullterriërs, Collies die zowat allemaal bang zijn voor harde geluiden of de Saarloos die pissend voortgetrokken wordt omdat de wereld hem angst aanjaagt.
Te zeggen dat dat aan de baas ligt vind ik te ver gaan. Fokkers mogen ook weleens beter op karakters letten ipv op de fraaie schuinliggende schouder.
Ik meen te hebben gelezen dat die fokker van SWH je heel duidelijk had verteld dat het geen angstig ras is, maar dat ze terughoudend en afwachtend zijn. Dus :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Ja,hahaha. Ik weet dat dat het eufemisme is. Hier thuis echter heet dat gewoon schijtende bang.
Vorig jaar is een Saarloos reu hier op de snelweg doodgereden. Waarom liep ie daar? Omdat hij zich doodgeschrokken was van een mountainbiker. Het was altijd al een hysterische angsthaas, zielig gewoon. De eigenares heeft nu een kruising SaarloosxTsjech en die is een stuk beter te hebben :ok:
Die in m'n oude buurt ook. Nu hebben ze die rode akita x husky kruising uit dat nest gedumpte huskypups van laatst.
Verkocht als husky x saarloos :Q: Twee reuen bij elkaar.
Dat loopt dus al volledig uit de klauwen :roll: Haai is dommenant!
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Ja,hahaha. Ik weet dat dat het eufemisme is. Hier thuis echter heet dat gewoon schijtende bang.
Vorig jaar is een Saarloos reu hier op de snelweg doodgereden. Waarom liep ie daar? Omdat hij zich doodgeschrokken was van een mountainbiker. Het was altijd al een hysterische angsthaas, zielig gewoon. De eigenares heeft nu een kruising SaarloosxTsjech en die is een stuk beter te hebben :ok:
Die in m'n oude buurt ook. Nu hebben ze die rode akita x husky kruising uit dat nest gedumpte huskypups van laatst.
Uit St Agatha?
Daar was maar één rode pup dacht ik. Die is weggegaan als Akita-mix. Die woont samen met een Husky.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef:
dagmar88 schreef:
Uit St Agatha?
Daar was maar één rode pup dacht ik. Die is weggegaan als Akita-mix. Ze gaan nu goed samen, maar dat is ook afwachten lijkt me.
Volgens die pipo niet. Het is ook een rare hoor.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Cleva schreef:
DeDiana schreef: ik denk niet dat de honden van tegenwoordig per se veel meer gedragsproblemen hebben dan pak 'm beet dertig jaar geleden, maar dat de wereld veel hogere eisen stelt en ook normaal hondengedrag sneller als probleemgedrag wordt gezien.

35 jaar geleden werd ik in mijn reet gebeten door een mechelaar die met de rennende kinderen meespeelde. Moest ik op mijn krantenwijk heel goed uitkijken dat de hond de brievenbus niet verboden vond. Ik kende honden die rustig een paar uur alleen op pad gingen. Gewoon elke dag en niemand vond het een punt.
Nu moeten honden na de puppencursus gewoon strak in het gelid en als ze overdag een keertje blaffen hebben ze verlatingsangst.
Twee keer achter de kinders aan of weglopen wordt beloond met nooit meer los.

Dat is zeker waar en die ontwikkeling is snel gegaan.
Ik ben nog geen 40, maar wij hadden vroeger ook zo'n zelfuitlater in de buurt. Gewoon in een nieuwbouwwijk in de stad. We hadden zelfs brokjes in huis speciaal voor hem als hij weer langskwam.
Skippy was bloedsjacherijnig en ik was zo'n kind wat alle beestjes wilde knuffelen. Dat ging dus een keer mis.
Na wat betadine, een pleister en wat troostende woorden volgde toch echt een preek dat niet alle hondjes gediend zijn van fysiek contact.
Dat kun je je nu niet meer voorstellen en ik moet eerlijk bekennen dat ik daar zelf aan meedoe. Mijn honden mogen niet zomaar mensen aanblaffen en zichzelf uitlaten. Laat staan kinderen bijten. Ook al lokken ze dat zelf uit.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

vroeger wat t gewon je eigen schuld (moest je maar uit de buurt blijven, niemand had gezegd dat je daar moest zijn en je kunt ook ergens anders spelen) nu moet een hond alles maar goed vinden zo niet is hij vals
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Nouja, iets is natuurlijk pas een probleem als degene waarmee de hond samenleeft of de hond zelf het een probleem vindt.
Als mijn hond kinderen bijt, hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb geen kinderen, wil geen kinderen en kom nooit ergens waar kinderen zijn. Heb je drie kinderen en woon je naast de basisschool, is het wél een probleem. Als mijn hond niet met andere honden kan, hoeft dat ook geen probleem te zijn. Als ik op een erf woon en wandelingen kan maken over mijn eigen terrein en naast dat terrein ligt een uitgestrekt bos waar nooit iemand komt... maar woon ik naast het uitlaatveld in Rotterdam waar Sjaak zijn losgeslagen chihuahua's altijd zonder lijn uitlaat, dán is het wel een probleem.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Mensen maken wel heel erg overal een enorm probleem van. Ze kunnen niet meer relativeren. Vooral niet als het de opvoeding van hun kinderen betreft. Kinderen mogen niet vallen, want dan bezeren ze zich, je mag ze niets ontzeggen want dan zijn ze teleurgesteld, je mag niet vragen of ze rekening met je houden want dan moeten ze zich inhouden en dat is niet goed.

Maar ook op andere vlakken.
Als je iets wilt organiseren, zijn er 100 regeltjes waar je aan moet voldoen om alle risico uit te sluiten. Maar zo is het leven niet. Je kunt niet alle risico uitsluiten, dat bestaat niet.

En zo is het ook in de omgang met honden. Honden mogen vaak ook geen hond meer zijn. Ze mogen niet eens meer van zich af grommen, want dan "is hij vals".
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:Mensen maken wel heel erg overal een enorm probleem van. Ze kunnen niet meer relativeren. Vooral niet als het de opvoeding van hun kinderen betreft. Kinderen mogen niet vallen, want dan bezeren ze zich, je mag ze niets ontzeggen want dan zijn ze teleurgesteld, je mag niet vragen of ze rekening met je houden want dan moeten ze zich inhouden en dat is niet goed.

Maar ook op andere vlakken.
Als je iets wilt organiseren, zijn er 100 regeltjes waar je aan moet voldoen om alle risico uit te sluiten. Maar zo is het leven niet. Je kunt niet alle risico uitsluiten, dat bestaat niet.

En zo is het ook in de omgang met honden. Honden mogen vaak ook geen hond meer zijn. Ze mogen niet eens meer van zich af grommen, want dan "is hij vals".
Dat laatste is al heel lang zo.
Schijnt een onuitroeibare overtuiging te zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Wanneer vind je grommen legitiem? En wanneer vind je het vals?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik heb nog nooit een hond gehad die naar mij gromde.. maar onderling gebeurt het soms wel en dan krijgen ze van mij ook nog even een waarschuwing van ee, je ging daar over een grens heen, respect en wegwezen jij .. werkt perfect. dus degene die gromt krijgt in de meeste gevallen mijn steun zeg maar.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

De ene hond is nu eenmaal veel vocaler dan de andere, Micron is zijn hele leven een mopperkont geweest maar heeft nooit een vlieg kwaad gedaan.
Maar mopperen kon hij als de beste.

Luus is ook vocaal , geen gegrom maar een soort roaring geluid komt er uit, als ze op haar eten wacht , als ze Jan hoort aankomen , als ik thuis kom zat momenten dat je haar hoort.
Grommen doet ze ook maar niet in deze situaties of naar ons en dat klinkt echt anders.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Marlett schreef:Wanneer vind je grommen legitiem? En wanneer vind je het vals?
Ik vind het pas 'vals' als ze uit gaan halen, en zelfs dan vind ik het vaak nog eigen schuld :D

Manu is een grommer. Als ik zijn nagels knip ligt hij heel hard te grommen met al zijn tanden bloot. Ik trek me er niks van aan en voor hem is het alleen een uiting van stress, ik zou hem een kus op zijn dikke kop kunnen geven bij wijze van spreken. Hij zou me in zo'n geval echt nooit bijten. Hij heeft het nodig dit te uiten. Als je het zou zien zou je je rot schrikken denk ik.
De dierenarts moet soms ook wel eens aan hem zitten, dan komt er ook een heel diep grommend geluid uit. Hij laat alles toe, heeft nog nooit ook maar vertoond te willen bijten tijdens zo'n moment. Hij is ook sowieso wel een heel vocale hond.

Uma gromt weleens naar mijn vriend als hij haar weg legt omdat ze weer eens op een niet toegestane plek is gaan liggen Afbeelding1: Ze luistert totaal niet dus wegsturen heeft bijzonder weinig zin. Ze weet wat de volgende stap is en dan toch gaan liggen grommen. Vriend schrikt er vaak van, van mij heeft ze ooit een 'WAT DENK JIJ NOU VERDOMME' gekregen waarna ze meteen zelf naar haar eigen mand vertrok.
Mijn plekken claimen en dan gaan grommen vind ik een no go en heel anders dan grommen omdat je mijn idee moet ondergaan.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Tosca heeft ook een zenuwgrom als mijn man gaat dansen. :LOL: Ze heeft in het begin ook weleens een grom naar een van de kinderen gedaan vanwege geklier, maar dan kreeg vooral het kind er flink van langs van mij.
Op de bank flikte ze het pas ook toen iemand wilde dat ze aan de kant ging, maar dan krijgt zij dus de wind van voren.

Soms vind ik een geluid geen blaf, maar ook geen grom, net die fase voor binnensmonds blaffen. Ik ben het blaffen naar voorbijgangers er aan het uit trainen, dus dan is dit wat ik krijg. :lol1:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Cleva schreef:Het verschilt per hond maar mijn honden hebben me helemaal niets te waarschuwen.
Grommen is een vliegensvlugge draai om de oren. Nul op rekest. Lik op stuk. Siero tolleruns.

Hein heeft weleens een tic gehad dat hij vond dat het bed van hem was. Nou, die waarschuwing kreeg hij terug. Met rente.
In de richting van de eigenaar wel ja, mits hij op een eerlijke manier met zijn hond om gaat en niet over zijn grens gaat. Maar buitenstaanders is een ander verhaal. Een hond mag dan gerust laten weten dat hij met rust gelaten wil worden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”