Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Meer dan 70% van de honden heeft een of meer gedrags­proble

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel
Aantal honden: 2

"Meer dan 70% van de honden heeft een of meer gedrags­proble

Ongelezen bericht door Marlett »

Angst en dwangmatig gedrag zijn wijdverbreid onder de honden die de mens in huis heeft.

Meer dan zeventig procent van de honden heeft een of meer gedrags­problemen. Angst is het grootste ­probleem in de mand. Maar ook agressie, ongehoorzaamheid, impulsief ­gedrag en zelfmutilatie komen veel voor.

Dit is niet de conclusie van een ­rapport van een dierenbevrijdingsfront; dit is wat hondeneigenaren zelf rapporteren. Finse onderzoekers zetten een vragenlijst online om gedragsproblemen in kaart te brengen, en kregen respons van een kleine 14.000 hondeneigenaren. Dat is een flinke onderzoeksgroep.

Omdat baasjes zelf konden beslissen of ze de vragenlijst zouden invullen of niet, is die groep niet per definitie representatief, noteren de onderzoekers in vakblad Scientific Reports. Maar de hondenrassen die in deze steekproef passeren komen wel overeen met de hele Finse honden­populatie. En als we ervan uitgaan dat baasjes van hun honden houden, en liefde soms blind kan maken, dan worden de gedragsproblemen hier niet óverschat.

Geluidsangst is het meest voor­komende probleem bij honden. Bijna een derde heeft er last van, en het zal niet verbazen dat bij de bronnen van deze angst vuurwerk bovenaan staat. Andere angststoornissen zijn bijna net zo groot. Dan gaat het vooral om angst voor andere honden en voor vreemde mensen.

Combinatie angst en agressie
Na de verschillende soorten angst volgen ongehoorzaamheid, dwangmatig gedrag (de eigen staart najagen en happen naar vliegen die er niet zijn), impulsiviteit en agressie. In die volgorde.

Aan hun problemen liggen leefomstandigheden en genetische aanleg ten grondslag, zo werd de Finse onderzoekers duidelijk uit de verschillen die ze zagen tussen hondenrassen.

Bordercollies zijn niet bepaald angstig of agressief, maar dwangmatig staren en vlieghappen doen ze relatief veel. Agressie komt het meest voor bij dwergschnauzers, op de voet gevolgd door de Duitse herder. Bij angst staat de lagotto romagnolo bovenaan. Een uitschieter in de categorieën hyperactiviteit en ongehoorzaamheid is de staffordshire-bullterriër.

Nature en nurture
Kennis van de genetische basis van gedragsproblemen kan helpen in de hondenfokkerij. Maar dat kan ingewikkeld worden, zeggen de onderzoekers. Zo is al ontdekt dat de genen die een Duitse herder angstig maken voor geluid in hetzelfde gebied liggen als de genen die hem zo’n sociaal dier maken – een eigenschap waarop de herder, en andere honden juist worden geselecteerd.

Maar hoe ingewikkeld ook, besluiten de Finse wetenschappers, de mens zal iets aan de selectie van zijn honden moeten doen én aan de omgeving waarin die huisdieren moeten leven, om de gedragsproblemen te verminderen.

Bron: https://www.trouw.nl/wetenschap/het-hui ... ~b671f3d4/
Persistence
Zeer actief

Re: "Meer dan 70% van de honden heeft een of meer gedrags­pr

Ongelezen bericht door Persistence »

Tja, wat zegt dit nu eigenlijk?

Geen enkele hond is 100% perfect, net zoals mensen toch?

En sinds wanneer is ongehoorzaamheid een gedragsprobleem? Vooral het probleem van mensen denk ik :tongue:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

wat een rare conclusie, ik zou zeggen mensen zijn dus niet zo goed in het opvoeden en begeleiden van honden. kortom in 70 % van de gevallen zou de mens in ieder geval iets moeten bijleren en eventueel hulp zoeken voor zijn relatie met de hond of zo. wil niet zeggen dat t altijd 100% aan de eigenaar ligt maar ik denk zeker wel dat ze er flink aan bijdragen vaak.
Marlett
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rotcockapoo en Griekse nepteckel

Ongelezen bericht door Marlett »

Dit is weer zo'n krantenartikel met een alarmerende kop, maar als je goed gaat lezen, rammelt er van alles aan het onderzoek. Maar die kop blijft hangen bij de mensen.

Toch hoorde ik pas ook een hondentrainster zeggen dat het de laatste jaren wel de spuigaten uit lijkt te lopen met honden met gedragsproblemen.

Dus los van het rammelende onderzoek, zijn de problemen met honden in jullie beleving erger geworden? Is er veel veranderd voor honden in de laatste decennia of letten we nu veel meer op?

Wat ik weleens denk:
- er wordt meer op gelet, een vriendin van mij had een teckel die werd aangemoedigd om de postbode aan te vallen. :cool2: Daar zou je nu een aanklacht voor aan je broek krijgen.
- het valt mij wel op hoeveel mensen met hun ogen op hun telefoon met de hond wandelen, dan wordt er weer minder opgelet. Als je hond dan signalen vertoont die je mist, tja...
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Zinodo schreef:Als je ongehoorzaamheid als tweede grootste gedragsprobleem noemt dan geloof ik het wel ja. Maar dat is helemaal geen gedragsprobleem. :LOL:
Ze zijn allemaal ongehoorzaam, hyperactief en Naap ook nog eens bang van extreem vuurwerk. Toch maar eens hulp inschakelen :Q:
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

En sinds wanneer is angst voor (vuurwerk)knallen een gedragsprobleem? :denken: Ik denk dat er hier iets flink mis is gegaan in de definitie.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Het is een onderzoek wat in Finland online is uitgevoerd.
Ik heb geen idee hoe de Finnen hun honden houden en uitlaten.
Zelf vind ik het dan ook geen vergelijk.
En agressie, welke? Naar mensen, naar andere honden en in welke situaties?

Ben eigenlijk wel benieuwd naar de vragenlijst.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Nanna schreef:
mijke schreef:En sinds wanneer is angst voor (vuurwerk)knallen een gedragsprobleem? :denken: Ik denk dat er hier iets flink mis is gegaan in de definitie.
Nou, schrikken van een knal is natuurlijk normaal. Maar de hele dag kwijlend en schijtend onder de kast liggen is dat natuurlijk niet.
Precies, een hond mag schrikken maar moet wel herstellen. De mate van herstel vind ik juist erg belangrijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

Ik denk dat we beter kunnen stellen dat er te weinig op stabiele karakters en goede gezondheid word gefokt. We kijken nog altijd teveel naar het uiterlijk. EN we kopen te vaak werkhonden en eisen dat ze zich wel even aanpassen als huishond. En dan ook nog vaak met een gillend gebrek aan goede beweging en mentale stimulans. Al die dingen zijn gewoon niet bevorderlijk voor de mentale gezondheid van honden.
Overgevoeligheid, nervositeit, agressie en allerlei dwangmatig gedrag is daar vaak zat op terug te voeren. Ingefokt, geen uitlaatklep hebben, onderliggend gezondheidsprobleem...

Slecht luisteren vind ik een opvoedingsdingetje. Daar doe je als baas maar even lekker zelf wat aan.
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Nanna schreef:
mijke schreef:En sinds wanneer is angst voor (vuurwerk)knallen een gedragsprobleem? :denken: Ik denk dat er hier iets flink mis is gegaan in de definitie.
Nou, schrikken van een knal is natuurlijk normaal. Maar de hele dag kwijlend en schijtend onder de kast liggen is dat natuurlijk niet.
Ligt er maar net aan hoe heftig dat geknal precies is. Als dat heel erg is ga ik zelf ook kwijlend onder een kast liggen. Ik zie dat meer als een vuurwerkprobleem dan als een gedragsprobleem.
mijke
Zeer actief

malinois schreef:
Nanna schreef:
Precies, een hond mag schrikken maar moet wel herstellen. De mate van herstel vind ik juist erg belangrijk.
Maar als er veel geknald wordt is er geen tijd om te herstellen tussen twee knallen in. Dat dat helemaal niet gespecificeerd wordt is een manco van dit stuk.
S@ndr@
Zeer actief

in het buitenland wordt er niet zo geknald als er in Nederland wordt geknald hoor, dat soort idioterie is echt van dit stukje aarde waar wij wonen
mijke
Zeer actief

S@ndr@ schreef:in het buitenland wordt er niet zo geknald als er in Nederland wordt geknald hoor, dat soort idioterie is echt van dit stukje aarde waar wij wonen
Dat weet ik niet, en het wordt ook niet duidelijk uit het artikel. Je kunt er dus niks over zeggen. Geldt ook voor de andere dingen, het is domweg te breed en niet specifiek genoeg om als onderzoek daadwerkelijk iets nuttigs te zeggen.
blondie
Zeer actief

mijke schreef:
Nanna schreef:
Ligt er maar net aan hoe heftig dat geknal precies is. Als dat heel erg is ga ik zelf ook kwijlend onder een kast liggen. Ik zie dat meer als een vuurwerkprobleem dan als een gedragsprobleem.
Als je een hond hebt die echt ontiegelijk gevoelig is voor wat voor knallen dan ook, dan kan dat echt wel een ding zijn hoor.
Toen b.v. Jol bij mij net kwam besefte ik pas hoe extreem gevoelig zij was voor knallen, storm en onweer.
Ik ben daar toen wel anders mee omgegaan dan anderen daarvoor. De angst is niet weg, maar het gedrag is in ieder geval niet meer zo extreem als vroeger (dat was echt in extreme paniek en hijgen en er bijna in blijven een plek zoeken waar zij dacht "veilig" te zijn.)
Wil daarmee zeggen dat het in sommige gevallen toch ook gerelateerd is aan gedrag wat op een goede manier omgebogen/veranderd kan worden als je als eigenaren je er moeite voor doet om het anders te doen.
Als voorbeeld dus dit angst-gedrag/reactie.
Anderen grijpen naar pilletjes en bach bloesem, maar dat neemt de reactie niet weg. Met anderen doel ik overigens niet hier, al zie ik hier soms ook wel vaker dat bij bepaalde dingen bach bloesem of bepaalde pillen wordt geadviseerd.
Ik heb een helder voorbeeld in mijn directe omgeving, dat als er wordt geknald gaat er een bepaald zwaar middel in. Prima op oudejaarsavond, maar ondertussen wordt er door het hele jaar heen hier soms afgestoken.. en als je dan telkens om de hond te kalmeren een zwaar medicijn toedient ga je m.i. het doel voorbij.
En dan vind ik het dus wel gerelateerd aan gedrag.
mijke
Zeer actief

Ja mensen jullie hebben allemaal gelijk maar mijn punt is dus niet vuurwerkangstinhoudelijk maar onderzoeksingoudelijk :P Je hebt geen idee of een eigenaar invult dat de hond angst voor vuurwerk heeft als hij na 1 knal 2 weken niet naar buiten wil, of al als hij verschrikt blaft als er ergens een knal te horen is.
blondie
Zeer actief

mijke schreef:Ja mensen jullie hebben allemaal gelijk maar mijn punt is dus niet vuurwerkangstinhoudelijk maar onderzoeksingoudelijk :P Je hebt geen idee of een eigenaar invult dat de hond angst voor vuurwerk heeft als hij na 1 knal 2 weken niet naar buiten wil, of al als hij verschrikt blaft als er ergens een knal te horen is.
Daarom ben ik dus benieuwd wat de vraagstelling was in de vragenlijst :engel:
Want ook bij de uitkomst van agressie vraag ik me af wat er dan mee wordt bedoelt.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

S@ndr@ schreef:wat een rare conclusie, ik zou zeggen mensen zijn dus niet zo goed in het opvoeden en begeleiden van honden. kortom in 70 % van de gevallen zou de mens in ieder geval iets moeten bijleren en eventueel hulp zoeken voor zijn relatie met de hond of zo. wil niet zeggen dat t altijd 100% aan de eigenaar ligt maar ik denk zeker wel dat ze er flink aan bijdragen vaak.
Ik denk ook dat hier een groot deel van het probleem ligt. Het lijkt soms wel alsof alles tegenwoordig als een (gedrags)probleem wordt gezien, maar het moet wel binnen een poep en een scheet opgelost kunnen worden :19: En gewoon accepteren dat bepaald gedrag misschien bij de hond hoort, lijkt voor sommige mensen ook steeds minder een optie. Waaksheid, onzekerheid, veel energie, angst voor knallen - wat mij betreft geen gedragsproblemen, maar eigenschappen van de hond die pas een probleem worden als je er als eigenaar geen rekening mee houdt of als de hond zelf er in het dagelijks leven enorm veel last van heeft.
Amy is bang voor kinderen, maar die komen wij eigenlijk nooit tegen in het dagelijks leven. Zij heeft dus geen last van die angst en ik ook niet. Heeft zij dan een gedragsprobleem of wordt dat ook grotendeels bepaald door de omgeving, door hoe je ermee omgaat en door wat je verwachtingen zijn?

Natuurlijk geldt dat niet voor alles, maar ik denk niet dat de honden van tegenwoordig per se veel meer gedragsproblemen hebben dan pak 'm beet dertig jaar geleden, maar dat de wereld veel hogere eisen stelt en ook normaal hondengedrag sneller als probleemgedrag wordt gezien. En dat de hand wel wat vaker in eigen boezem gestoken mag worden - van fokkers, maar ook van eigenaren en de eisen die zij stellen aan honden.
dagmar88
Zeer actief

mijke schreef:Ja mensen jullie hebben allemaal gelijk maar mijn punt is dus niet vuurwerkangstinhoudelijk maar onderzoeksingoudelijk :P Je hebt geen idee of een eigenaar invult dat de hond angst voor vuurwerk heeft als hij na 1 knal 2 weken niet naar buiten wil, of al als hij verschrikt blaft als er ergens een knal te horen is.
Dat had verder iedereen begrepen.
mijke
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Dat had verder iedereen begrepen.
Oh echt? Dat had ik totaal niet begrepen :P
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik denk dat er een hoop problemen voor doen bij honden die niet of nauwelijks leiding krijgen. die positief (lees vrij) worden opgevoed, geen regeltjes en zeker geen grenzen krijgen. ook zie ik veel honden die overprikkeld zijn omdat ze te weinig rust krijgen. er moet van alles mee gedaan worden en het liefst de hele dag de hort op.
Afbeelding
Rocco
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rocco »

Nanna schreef:Ik weet niet of je het wel allemaal op de eigenaars kunt schuiven.
Er zijn zat rassen die van nature een tik van de molen hebben, of jij dat als baas nou graag ziet of niet.
Denk aan schaduwjagende Border Collies, trancende Bullterriërs, Collies die zowat allemaal bang zijn voor harde geluiden of de Saarloos die pissend voortgetrokken wordt omdat de wereld hem angst aanjaagt.
Te zeggen dat dat aan de baas ligt vind ik te ver gaan. Fokkers mogen ook weleens beter op karakters letten ipv op de fraaie schuinliggende schouder.
Juustem :E: weer zo,n wereld vreemd artikel
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Of ze liggen tien uur per dag op het hoogpolig tapijt te wachten tot de baas thuiskomt. Dan is het effe gauw naar de lantaarnpaal om te pissen en weer terug want de baas moet ook nog boodschappen doen, naar schoonma en naar de sportschool. Dan ‘s avonds hup naar het grasveldje om nog even te schijten en daarna je bench in om ‘heerlijk te slapen’ :roll:
Standaard zestien uur per dag in de bench, in de bench bij "overprikkeling" en alle andere momenten dat opvoeding handig had geweest.
In combinatie met die vrolijke paarminutenregel.
En dan zijn ze hyperactief :roll:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

dagmar88 schreef: Standaard zestien uur per dag in de bench, in de bench bij "overprikkeling" en alle andere momenten dat opvoeding handig had geweest.
Precies, hyperactief en overprikkeld.
En ook nog reactief natuurlijk.
En dan als het te erg wordt worden ze ingeslapen vanwege ernstige gedragsstoornis of een hersentumor. Allebei door de da bevestigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het meeste gedrag is gewoon natuurlijk, maar wordt door mensen als probleem gezien.

Verder moeten honden alles maar kunnen verdragen in een tegenwoordig nogal hectische omgeving.
Mensen brengen honden dan in de problemen.
Ook dat vind ik geen probleemgedrag van de hond.

De mens moet eens van honden afblijven wat selecteren betreft en in plaats daarvan zijn omgeving wat gunstiger inrichten.
Niet alleen goed voor de hond, maar ook voor de mens en zijn mensenkinderen
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
S@ndr@
Zeer actief

nee dat klopt eigenlijk zou er moeten staan dat honden gedrag vertonen, die mensen niet wenselijk vinden of als een probleem ervaren en dat maakt het nog geen gedragsprobleem
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Heavy schreef:Een hond moet gewoon herstellen als het weer stil is. Als het over is. En niet nog 2 weken aan de dunne zijn en niet meer alleen thuis kunnen blijven na oudejaarsnacht
precies. Sammy werd steeds banger als het knallen eenmaal begon. idem bij langdurig slecht weer. eerst alleen het onweer en uiteindelijk was het tikken van de regen op het afdak ook doodeng. dat zwakte dan langzaam weer af.

dat is niet ok.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

dagmar88 schreef:
Nanna schreef: Of ze liggen tien uur per dag op het hoogpolig tapijt te wachten tot de baas thuiskomt. Dan is het effe gauw naar de lantaarnpaal om te pissen en weer terug want de baas moet ook nog boodschappen doen, naar schoonma en naar de sportschool. Dan ‘s avonds hup naar het grasveldje om nog even te schijten en daarna je bench in om ‘heerlijk te slapen’ :roll:
Standaard zestien uur per dag in de bench, in de bench bij "overprikkeling" en alle andere momenten dat opvoeding handig had geweest.
:neenee: overprikkeld. en dus weer de bench in :ok:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

sirene schreef:
dagmar88 schreef: Standaard zestien uur per dag in de bench, in de bench bij "overprikkeling" en alle andere momenten dat opvoeding handig had geweest.
Precies, hyperactief en overprikkeld.
En ook nog reactief natuurlijk.
En dan als het te erg wordt worden ze ingeslapen vanwege ernstige gedragsstoornis of een hersentumor. Allebei door de da bevestigd.
Niet eens gechargeerd. Op de puppygroep zie ik werkelijk niets anders voorbij komen. En standaard dezelfde paniek over niet willen wandelen, in huis plassen met 12 weken, niet aan een slap lijntje sloffen, happen en janken in die benz.
Complete plasschema's en als het dan een keer anders gaat is het meteen roepen wat ze dan toch fout doen.
:19: Alles, en toch heeft dat beestje een wonderlijk aanpassingsvermogen.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

S@ndr@ schreef:nee dat klopt eigenlijk zou er moeten staan dat honden gedrag vertonen, die mensen niet wenselijk vinden of als een probleem ervaren en dat maakt het nog geen gedragsprobleem
:ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Dat overprikkeld zie ik wel. Er lopen veel jack russels en staffordshire bull terriërs rond. Die hebben een hoge energielevel en omdat er onvoldoende mee gedaan wordt, kunnen ze hun energie niet kwijt. Die raken dan snel overprikkeld, ofwel "druk".

Maar overprikkeld zie je ook bij honden die in schuren gefokt zijn en die de wereld pas leren kennen als ze gekocht worden door iemand. De herkomst van een hond is nu eenmaal heel bepalend voor zijn functioneren later. Ze kunnen er bangig van worden, angstbijter.
Maar daar lees ik niets van terug in het artikel.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”