Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kooikerhondje

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

K@ren
Actief
Contacteer:

Re: Kooikerhondje

Ongelezen bericht door K@ren »

liljebo schreef:oh er zijn zeker leuke kooikers en eigenaars die er blij mee zijn. Daar twijfel ik beslist niet aan. Ben nuchter genoeg om te relatieveren. Maar goed... we moeten evengoed goed nadenken welk type hond voor ons het meest geschikt is en dan denk ik dat dat misschien toch geen kooikertje is.
Snap ik helemaal hoor, het was ook niet mijn bedoeling om je om te praten. Wel om een beetje tegenwicht bieden tegen al die negatieve verhalen :wink:
Succes met je zoektocht!
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
liljebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door liljebo »

K@ren schreef:
liljebo schreef:oh er zijn zeker leuke kooikers en eigenaars die er blij mee zijn. Daar twijfel ik beslist niet aan. Ben nuchter genoeg om te relatieveren. Maar goed... we moeten evengoed goed nadenken welk type hond voor ons het meest geschikt is en dan denk ik dat dat misschien toch geen kooikertje is.
Snap ik helemaal hoor, het was ook niet mijn bedoeling om je om te praten. Wel om een beetje tegenwicht bieden tegen al die negatieve verhalen :wink:
Succes met je zoektocht!
snap ik helemaal :wink: Dank je
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Misschien kun je bij het lezen over de IJslandse hond ook de lapinporokoira meenemen, deze is ook kortharig, ik vind ze erg leuk en kennissen van mij hebben op dit moment een nestje in Nederland, volgens mij zijn er nog enkele reutjes beschikbaar.

In de beschrijving zul je lezen dat ze wel vocaal zijn (net zoals IJslanders trouwens), maar bij de 3 die ik ken valt dat reuze mee.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Persistence schreef:Misschien kun je bij het lezen over de IJslandse hond ook de lapinporokoira meenemen, deze is ook kortharig, ik vind ze erg leuk en kennissen van mij hebben op dit moment een nestje in Nederland, volgens mij zijn er nog enkele reutjes beschikbaar.

In de beschrijving zul je lezen dat ze wel vocaal zijn (net zoals IJslanders trouwens), maar bij de 3 die ik ken valt dat reuze mee.
Haha, ja, maar jij hebt een collie, dus jouw referentiekader ligt misschien anders dan doorsnee :lol1: :engel:

Ik ken zowel leuke als snibbige kooikers. Wel allemaal redelijk eenkennig, maar ik ken er ook een paar die ik geregeld tegenkwam in de buurt en dat ging altijd prima met mijn honden, dat waren gewoon vriendelijke, sociale honden. Een andere die inderdaad last had van angstagressie naar andere honden en op de hondenschool een leuk teefje dat echt heel enthousiast meedeed en verder ook vriendelijk was. In vreemde mensen hadden ze allemaal geen enkele interesse, maar ze gedroegen zich gewoon neutraal. Maar het zou inderdaad niet het eerste ras zijn dat in mij op zou komen als je op zoek bent naar een ongecompliceerd, zeer sociaal hondje. Als ze leuk moeten omgaan met kinderen, is een hond met een wat langer lontje denk ik ook geschikter.
Goed dat je verder zoekt om te kijken welk type hond goed bij jullie wensen aan zou sluiten!
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

En een kromfohrlander?

Ik ken ze als actieve, doorgaans sociale gezelschapshonden. Wel wat eenkennig al weet ik niet goed hoe zich dat bij dit ras uitAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

DeDiana schreef:
Persistence schreef: In de beschrijving zul je lezen dat ze wel vocaal zijn (net zoals IJslanders trouwens), maar bij de 3 die ik ken valt dat reuze mee.
Haha, ja, maar jij hebt een collie, dus jouw referentiekader ligt misschien anders dan doorsnee :lol1: :engel:
Hahaha, ik twijfelde dus om dat erbij te zetten. Maar wellicht heb je gelijk :engel:
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door kooi »

Geen zin om 3 pagina's door te lezen, dus hier mijn ervaring.

Ik heb (6 jaar) een kooikerhondje gehad. Dat was wel een sociaal hondje. Geen problemen met andere honden, geen problemen bij de dierenarts op de behandeltafel. Terughoudend naar vreemden, maar als die hem niet te na kwamen, kwam hij op een gegeven moment vanzelf knuffels halen en was hij niet bij ze weg te slaan.
Ik heb hem helaas moeten herplaatsen omdat mijn autistische zoon te veel van hem eiste qua knuffels. Daardoor was hij ook wat handschuw geworden. Daarom zou ik het ras niet aan bevelen bij kleine kinderen omdat die ook wat te druk en te ruw kunnen zijn. Hij is herplaatst bij mensen die eerder een kooiker hadden gehad en daar deed hij het uitstekend. Ze nemen hem overal mee naar toe, ook op hun reizen met de caravan.

Ben ook met hem naar kooikerwandelingen geweest en naar een kooikerweekend. En ja daar zaten wel wat venijnen tussen, maar het merendeel kon heel goed samen, ook in de grote groep.

Het ras wordt weleens omschreven als een watje met een kort lontje. Dat zou kunnen kloppen. :lol1:
Het mijne was een vrolijk, energiek en trouw hondje.
kooi
Zeer actief

@ Liljebo,

wat vind je hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
liljebo
Zeer actief

Persistence schreef:Misschien kun je bij het lezen over de IJslandse hond ook de lapinporokoira meenemen, deze is ook kortharig, ik vind ze erg leuk en kennissen van mij hebben op dit moment een nestje in Nederland, volgens mij zijn er nog enkele reutjes beschikbaar.

We zijn niet echt op zoek naar een kortharige he. Graag middellang haar. Maar buiten dat is ook deze hond te groot. Ik wil max 40 cm. Ik ben 60 met een slechte rug en moet 10 tot 15 jaar vooruit kijken. Vandaar :wink:
liljebo
Zeer actief

Eilfy schreef:En een kromfohrlander?

Ik ken ze als actieve, doorgaans sociale gezelschapshonden. Wel wat eenkennig al weet ik niet goed hoe zich dat bij dit ras uitAfbeelding

Zien er leuk uit, maar als ik het goed begrijp uit de rasomschrijving is het er een die echt moet werken, net als de border. Hij staat ook omschreven als vinnig en ik weet niet zeker of ik dan niet in dezelfde straat zit als met kooiker
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Ok hele andere boeg. Middenslag poedel?
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
liljebo
Zeer actief

kooi schreef:
Het ras wordt weleens omschreven als een watje met een kort lontje. Dat zou kunnen kloppen. :lol1:
Het mijne was een vrolijk, energiek en trouw hondje.
Ja, dat kort lontje lees ik hier nogal veel en dat is wellicht lastig, als bijvoorbeeld de kleinkinderen er zijn. Nu slapen we bij hen of zij bij ons misschien maar twee keer in het jaar en zijn het kinderen die vanaf het begin hebben geleerd hoe met honden om te gaan (wij hadden er twee tot twee jaar geleden, en later nog eentje tot vorig jaar ), maar de voorkeur gaat toch uit naar een iets langer lontje. , zeker ook in de omgang met andere honden :wink:
liljebo
Zeer actief

kooi schreef:@ Liljebo,

wat vind je hiervan?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
tja.. ik persoonlijk smelt :love:
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

liljebo schreef:
Eilfy schreef:En een kromfohrlander?

Zien er leuk uit, maar als ik het goed begrijp uit de rasomschrijving is het er een die echt moet werken, net als de border. Hij staat ook omschreven als vinnig en ik weet niet zeker of ik dan niet in dezelfde straat zit als met kooiker
De fokkers willen anders doen geloven maar ze hebben zeker niet de werklust van een border Collie / Kelpie / mechel of de andere geeikte werkrassen (anders zou je ze ook veel meer in de sport zien gezien de bijna ideale schouderhoogte voor bijv. Agility).

Ik vind ze van wat ik zie wat milder dan de kooiker

In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
liljebo
Zeer actief

Eilfy...oké..ik zal er eens wat meer info over zoeken.
Chihuahua-paws..dan rent mijn man gillend weg, vrees ik. Ik heb zelf ooit een koningspoedel gehad( altijd getrimd in gewone hond model, dat wel....) dat was echt een leuke hond. Maar mijn echtgenoot vindt het niets ( hij is qua uiterlijk het meest kritisch...ik stukken minder - behalve wat grootte betreft...hij zou liefst en grotere hund hebben- maar ja...weer moeten toch allebei akkoord zijn )
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

Nanna schreef:Als je van bont houdt, semi lang haar en hangoortjes zou ik eens naar de Engelse Springer spaniël kijken. Daar ben ik nog nooit een chagrijn van tegengekomen. Altijd goeie zin, zo sociaal als ze komen en goed luisteren.
Of anders de Welsh Springer spaniel.
Ik ken iemand die overgestapt is op springers na grote honden gehad te hebben omdat ze een dagje ouder word. Heel erg leuke en gezellige honden die graag willen wandelen maar ook tevreden zijn met een beetje meehelpen met het tuinonderhoud.
liljebo
Zeer actief

Ja, die springers wil ik ook wel naar kijken :)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

liljebo schreef:Eilfy...oké..ik zal er eens wat meer info over zoeken.
Chihuahua-paws..dan rent mijn man gillend weg, vrees ik. Ik heb zelf ooit een koningspoedel gehad( altijd getrimd in gewone hond model, dat wel....) dat was echt een leuke hond. Maar mijn echtgenoot vindt het niets ( hij is qua uiterlijk het meest kritisch...ik stukken minder - behalve wat grootte betreft...hij zou liefst en grotere hund hebben- maar ja...weer moeten toch allebei akkoord zijn )
Ik vond poedels vroeger ook helemaal niks kwa uiterlijk.
Maar als ze niet zo in model getrimt worden vind ik ze best leuk. Ze zijn intelligent. Sociaal, wel een tikkie eigenwijs en je ziet ze niet vaak tegenwoordig. Dat alleen al vind ik een groot pluspunt.
Maar ze hebben vooral een tuttig imago.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

liljebo schreef:
K@ren schreef:
Succes met je zoektocht!
Ja? Ik niet. Heb wel meer rassen/types gehad die voor verreweg de mensen echt niet leuk zijn.
En juist niet de behoefte om "tegenwicht" te bieden of het af te doen als verhalen. Die paar uitzonderingen waarbij het ras ze op het lijf geschreven is, komen daar zelf wel op uit.
De rest kan maar beter een te negatief beeld hebben dan een te rooskleurig.
kooi
Zeer actief

Als je jonge kleinkinderen hebt is het een verstandige beslissing om geen kooikerhondje te nemen.
Het hondje op mijn foto's is mijn huidige hondje. Zij komt uit Roemenië. daar komen veel van dit type hondjes vandaan. Maar ook mooie half-grote honden. Veel zitten al in de opvang in Nederland. Zo kan worden gekeken of ze bij kinderen, katten of andere honden kunnen en hoe ze op bezoek reageren. er worden ook regelmatig leuke puppy's naar Nederland gehaald.

Ik weet niet of je er ooit over nagedacht hebt dat 'adoptie' ook een optie is?
liljebo
Zeer actief

kooi schreef:Als je jonge kleinkinderen hebt is het een verstandige beslissing om geen kooikerhondje te nemen.
Het hondje op mijn foto's is mijn huidige hondje. Zij komt uit Roemenië. daar komen veel van dit type hondjes vandaan. Maar ook mooie half-grote honden. Veel zitten al in de opvang in Nederland. Zo kan worden gekeken of ze bij kinderen, katten of andere honden kunnen en hoe ze op bezoek reageren. er worden ook regelmatig leuke puppy's naar Nederland gehaald.

Ja, dat had ik al begrepen, mbt kooiker. Ik dacht ook al dat je hondje uit Roemenie kwam. Ze is erg leuk.
Ik heb veel meer gedaan dan het te overwegen. In eerste instantie zei ik: een adoptiehond of geen hond.
Ik heb dan ook vele organisaties gevolgd, hier in Zweden. Dat adoptie hier erg duur is, is een ding. Wat ik een veel groter punt vond, was het gevoel dat het allemaal wat chaotisch is. Zodra ik een organisatie op FB ging volgen , doken meer en meer organisaties op. Soms zag je dezelfde persoon her en der opduiken als betrokkene. Soms niet. Maar alle honden/hondjes waren lief, vriendelijk, sociaal etc (op een enkele hondje na, dat dan wat bang was). Het ging dan om hondjes die op dat moment nog op straat woonden of in een opvangcentrum zaten in Balkanlanden of Rusland. Een organisatie was werkzaam in spanje en een in ierland. En als je fb vervolgens helemaal vol komt te staan met enorm veel stakkers, gefilmd op straat of in het bos, onder erbarmelijke omstandigheden en in de kennels, dan wil je ze allemaal redden. Ik werd een beetje misselijk van al die beelden en heb ook her en der wel wat geld gegeven in specifieke gevallen, hoewel ik al vast twee rescue organisaties in spanje steun, die ik persoonlijk ken. Mijn man had zijn bedenkingen. Want, zegt hij, je weet niet wat je in huis haalt. Hier in zweden waarschuwen ze continue voor het adopteren van die honden (hoewel het evengoed massaal gebeurd) omdat vaak besmetteijke ziektes niet ontdekt worden, de papieren vaak niet kloppen, niet alle organisaties echt goed bezig zijn, adoptie vaak uitloopt op leed omdat de hond toch ernstig ziek blijkt of serieuze gedragsproblemen heeft etc. En gezien echt de overdaad aan zielige honden die op mijn tijdlijn opdoken en op kritische vragen antwoord uitbleef, moet ik toch mijn man gelijk geven. Het is zeer onwaarschijnlijk dat alle honden lief en aardig zijn en eigenlijk moeilijk voor te stellen dat de mensen die zich ermee bezig houden echt kunnen weten hoe zo'n hond zich in een gezinssituatie gaat gedragen. Het zijn immers allemaal honden met een enorm pak bagage en het is toch anders als je zo'n hond op straat aanhaalt en hij is vriendelijk, dan wanneer hij in huis moet functioneren. Ik heb dus op bepaald moment al die groepen (het liep echt de spuigaten uit... meldde je je aan bij de ene groep, doken er nog drie op ofzo) verwijderd, omdat ik er echt niet goed van werd (kan niet tegen dierenleed en weet wel dan je niet de ogen hoeft te sluiten, maar ik probeer al te helpen door geen vlees meer te eten en organisaties financieel te ondersteunen die ik persoonlijk ken. Heb ook de opbrengst van twee boeken die ik heb geschreven volledig geschonken aan rescue organisaties terwijl we het niet echt breed hebben... mijn man moppert daar wel eens over :p ) Ik heb ook verhuishonden in nederland gevolgd en nog een organisatie en vind zonder enige twijfel dat deze organisaties, die ik hier zag, veel beter waren georganiseerd (een broer van mijn man heeft daar ook een hondje geadopteerd... die heeft wel een beetje issues, maar hij is hondentrainer en daar komen geen kleine kinderen) Hoe dan ook... ik zag daar zeer zeker leuke honden en heb daarover ook contact gehad, juist omdat deze dus met opvang in nederland werken, waar je dus echt kunt zien hoe de honden in een gezin functioneren en de hond ook kunt zien (in plaats van rechtstreeks uit het buitenland bij jou in huis, vaak als hun eerste thuis) Maar helaas... adopteren kon ik niet omdat ik in zweden woonde. Hier in zweden zijn ook asiels, maar ik ken er eigenlijk maar twee in het land en die hebben maar zeer weinig honden, vaak stafford(kruisingen) of pittbutt of zo en vaak met gedragsproblemen (zij zijn dus wel eerlijk) Hier in zweden is nog bepaald geen hondenoverschot. Vaak lijkt het tegendeel het geval. Dan heb ik nog bij overplaatsingen gekeken, maar ook hier vrijwel altijd probleemgedrag of vaag verhaal en niet zelden stafford/pittbul etc. Blijft nog over de bastaardjes, hier ook aardig aan de prijs en met risico omdat veel 'leuke ' hondjes het land in zijn gesmokkeld (Groot probleem hier. honden zijn hier erg duur, dus er is flink aan te verdienen vanuit bv oostblok) of broodfok. Om dezelfde reden. Honden zijn hier duur en voor een leuk bastaardje betaal je al snel tussen de 800 en 1000 euro, Tel uit je winst. En zo kom ik dus bij de rashonden terecht, terwijl ik altijd riep dat ik zou adopteren. Ik heb een keer eerder een rashond gehad, een hovawart, die we destijds ook zeer bewust kozen aan de hand van het omschreven karakter, waar we naar zijn gaan kijken bij een hovawartclub etc en die hond was de beste hond ooit.... was echt een hond zoals omschreven en we hebben daar echt een enorm fijne hond aan gehad. (aan zijn zoon trouwens ook, hoewel die onbedoeld op de wereld kwam) En tja... nu zitten we dus weer in die boot... komt er een hond?en zo ja... wat? Op dit moment is voor mij, als er echt een hondje komt, een markiesje de beste optie. Die voldoet voor mij aan alle voorwaarden. Mijn man vindt het wel een leuk hondje, maar wat klein. Maar hij weet dat ik beslist geen grote hond wil vanwege slechte rug en het ouder worden en gisteren hebben we dan ook tig filmpjes bekeken van Markiesjes. Het is een overweging die we maken en als we er een aanschaffen, dan wil ik dat graag via Nederland doen. Maar zoals gezegd...we overwegen nog druk de voor en nadelen. We weten heel erg goed wat opvoeding van een pup betekent uit ervaring en wat het houden van een hond inhoudt. Een kleinere hond is immers net zo goed een hond met bijbehorende behoeften. Maar dat is dus het punt waar we nu staan en nu weet je ook waarom. (al voel ik mij nog steeds schuldig als ik naar rashondjes kijk :(: )
K@ren
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door K@ren »

dagmar88 schreef:
liljebo schreef:
K@ren schreef:
Succes met je zoektocht!
Ja? Ik niet. Heb wel meer rassen/types gehad die voor verreweg de mensen echt niet leuk zijn.
En juist niet de behoefte om "tegenwicht" te bieden of het af te doen als verhalen. Die paar uitzonderingen waarbij het ras ze op het lijf geschreven is, komen daar zelf wel op uit.
De rest kan maar beter een te negatief beeld hebben dan een te rooskleurig.
Mee eens. Het hangt er bij mij wel vanaf wie het vraagt, of hoe iemand overkomt. Als het iemand is die staat te kirren dat het zulke schattige hondjes zijn en zo gehoorzaam, dan schets ik een negatief beeld. Maar is iemand oprecht geïnteresseerd, dan wordt mijn verhaal :wink: toch wat genuanceerder. Ze moeten dan zelf maar kijken wat ze ermee doen.
Groetjes,
Karen

Afbeelding
Myrthe *22-03-00 +30-11-07
Kenya *06-10-03 +20-10-19
Kuno *03-05-08
kooi
Zeer actief

liljebo schreef:
kooi schreef:Als je jonge kleinkinderen hebt is het een verstandige beslissing om geen kooikerhondje te nemen.

Ja, dat had ik al begrepen, mbt kooiker. Ik dacht ook al dat je hondje uit Roemenie kwam. Ze is erg leuk.

knip

Een kleinere hond is immers net zo goed een hond met bijbehorende behoeften. Maar dat is dus het punt waar we nu staan en nu weet je ook waarom. (al voel ik mij nog steeds schuldig als ik naar rashondjes kijk :(: )
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan je goed volgen, maar ik vind niet dat je je schuldig moet voelen als je naar rashonden kijkt. Je neemt een hond voor je plezier en voor heel wat jaren en dan moet het gewoon kloppen voor je. Een Markiesje is een erg leuk ras, ik hoop dat jullie niet al te lang hoeven te wachten. :cheer:
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Ik kom steeds hondjes tegen van dit nest op mijn tijdlijn, en vind ze echt super leuk! :I:

https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... on-haarlem

Is dit niks voor jullie?
Zit al in opvang dus je krijgt een goed beeld van het karakter. Qua uiterlijk heeft het wel (een klein beetje dan :tongue: ) wat weg van een kooiker.
liljebo
Zeer actief

kooi schreef: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik kan je goed volgen, maar ik vind niet dat je je schuldig moet voelen als je naar rashonden kijkt. Je neemt een hond voor je plezier en voor heel wat jaren en dan moet het gewoon kloppen voor je. Een Markiesje is een erg leuk ras, ik hoop dat jullie niet al te lang hoeven te wachten. :cheer:
Misschien niet, maar liefst wil je natuurlijk alle zielige beestjes helpen. Maar ja... markiesje is leuk en wachten geen probleem als we definitief de knoop doorhakken. Voorlopig praten we er vooral veel over, omdat ik het nemen van een hond best een grote beslissing vindt. Je verbindt je aan zo'n beestje voor de duur van 10 tot 15 jaar en dan moet het kloppen, precies zoals je zegt.
liljebo
Zeer actief

naomi12 schreef:Ik kom steeds hondjes tegen van dit nest op mijn tijdlijn, en vind ze echt super leuk! :I:

https://verhuisdieren.nl/plaatsprofiel/ ... on-haarlem

Is dit niks voor jullie?
Zit al in opvang dus je krijgt een goed beeld van het karakter. Qua uiterlijk heeft het wel (een klein beetje dan :tongue: ) wat weg van een kooiker.
Bij verhuisdieren staan veel leuke honden en ik heb daarover ook kontact met hen gehad, maar ik kan vanuit Zweden (waar ik dus woon) geen hondje via hun adopteren, helaas.
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”