Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met vlagen extreem onrustig

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pax-Dracona
Actief
Aantal honden: 2

Met vlagen extreem onrustig

Ongelezen bericht door Pax-Dracona »

Hoi hoi, zoals de titel al zegt heb ik een vraag over bang/onrustig zijn.

Lang verhaal, alvast excuus daarvoor.

Begin deze maand ben ik verhuisd: uit het ouderlijk huis weg. Ik werk 5 dagen, waarvan Dana 3 dagen mee kan naar mijn werk en 2 dagen gaat ze naar mijn moeder terug.

Maar ik heb nu een keer of 3 gehad dat ze (voor mij) vanuit het niets helemaal dichtslaat van angst als we in het nieuwe huis zijn. Eerste keer kwamen we terug van werk, ze rent blij naar binnen, krijgt lekkers en springt in haar mand, om vervolgens te verstijven, snoepje uit te tuffen en trillend bij de voordeur te gaan zitten. Op de bank gezet zonder al te veel poespas, ernaast gaan zitten met een boek en na een uurtje sliep ze gewoon lekker en daarna was het over. En zo nog een keer.

Dit was beide overdag, maar nu was het gisteravond raak. Eergisternacht niks aan de hand, de hele dag ook niks, tot na de laatste wandeling. Ze bleef hijgen dus ik dacht eerst dat ze het warm had, maar begon er ook bij te piepen. Weer naar buiten gegaan want misschien buikpijn? Buiten weer opgewekt, wel wat extra plasjes gedaan, binnen weer hijgen en drentelen.

Ze is een paar keer de tuin in en uit gelopen om een beetje rond te kijken (zit je dan om half 2 s nachts met een open deur want ze wilde me niet uit het oog verliezen ) Op de bank of bed wilde ze niet, klauterde over me heen en gaf weerstand aan bij aanraken.

En maar hijgen en trillen, steeds harder, dat ik vreesde dat ze erin zou blijven. Uiteindelijk geprobeerd met een app wat white noise te maken zodat àls het iets was wat ze hoorde, het overstemt zou worden.

Uiteindelijk zelf in vluchtige slaap gevallen totdat ik weer wakker werd van gekrab aan de voordeur met van die paniekjankjes erbij. Inmiddels was het half 3 en was ze dus al zeker 3.5 uur in paniek.

Inmiddels wist ik dus niet of ze 'gewoon' bang was of dat ze pijn had oid. Om te testen in mijn pyjama naar buiten met Dana (die was alweer blij dat de voordeur open ging en ze weg mocht) en naar de auto gegaan. Ze is normaal niet dol op de auto maar ze ging er nu zonder aarzeling in, krulde zich op en binnen 2 minuten sliep ze.

Zat ik dan, in pyjama in de auto, aan 1 kant opgelucht dat er niks fysieks aan de hand was, maar... wat dan? In de auto slapen ging het niet worden, terug naar binnen leek me ook geen strak plan... gelukkig de volgende dag vrij dus dat het nu 3 uur was maakte niet ZO veel uit.

Moeder geappt en toen maar besloten naar haar toe te rijden en daar te slapen. Half 4 was ik er. Dana rende helemaal blij naar binnen, kreeg nog wat lekkers en is lekker in haar mand gaan liggen en ligt daar nu nog steeds

Dus, er is iets in dat huis waar ze bang voor is, maar niet altijd ze kan rustig een week niks hebben en dan opeens dus iets als dit. Ze is bijna 14 dus dementie ligt voor de hand, maar waarom niet altijd dan?

En hoe ga ik dit aanpakken?
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Met vlagen extreem onrustig

Ongelezen bericht door Zamunda »

Dat is nog niet zo eenvoudig zeg. Ik zou eens bij al je buren navragen of er misschien iemand is die een verjager heeft staan (voor katten/marters/jongeren). Er zijn types die alleen een geluid produceren op moment dat er iets voor de sensor langsgaat, dat zou dan passen bij het beeld dat het heel onregelmatig optreedt.
Pax-Dracona
Actief

Nanna schreef:Is haar gehoor nog goed? Je zou haast denken dat ze reageert op iets dat ze hoort.
Haar gehoor is verslechterd sinds een jaar oid, ze heeft het vaak niet eens door als je achter haar langsloopt, tot ze de luchtstroom voelt of je haar aanraakt. Ze hoort nog wel, maar dan alleen(?) dingen waar ze op focust. Zeg maar als ze binnen bezig is met een kluif of zo dan moet ik haar echt of hard roepen of heel voorzichtig in haar (ook al verslechterde) zicht komen staan en vaak schrikt ze zich de tandjes als ze dan merkt dat er dus iets of iemand achter haar staat. Maar als ze op me gefocust is kan ze prima volgen wat ik zeg.
Pax-Dracona
Actief

Zamunda schreef:Dat is nog niet zo eenvoudig zeg. Ik zou eens bij al je buren navragen of er misschien iemand is die een verjager heeft staan (voor katten/marters/jongeren). Er zijn types die alleen een geluid produceren op moment dat er iets voor de sensor langsgaat, dat zou dan passen bij het beeld dat het heel onregelmatig optreedt.
Ik zal het navragen, bedankt Afbeelding het lijkt me onwaarschijnlijk want we zitten op de begane grond van een flat, op een hoek. de buurvrouw naast ons die een tuin heeft is hoog in de 90 en haar tuin wordt niet echt meer wat aan gedaan. De rest is dus steen en galerij, aan de voorkant zitten geen tuintjes.

Ik vraag me ook af of ze het constant hoort of dat ze blijft hangen in iets wat ze dus even kort hoort/ziet Afbeelding

Ze was in het begin angstig buiten s avonds, en dat linkte ik aan de geur van open haard enzo. Maar als dat ook binnen zou zijn, ruik IK dat in ieder geval niet, en buiten is ze nu juist weer happy. Schiet mij maar lek haha.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Direct na verhuizingen waren mijn honden eigenlijk altijd wel onrustig.
Ik heb dat altijd geweten aan de andere "huisgeluiden" dan in het vorige huis.
Dat moet wennen voor het weer gewoon een bijbehorend geluid is.

Deze angst van jouw hond is wel extreem.
Ik zou dan ook denken aan een zeer irritant geluid in huis of directe omgeving.
Denk ook aan het borrelen van water in de cv, eventueel voor jou niet hoorbaar piepen van de cv pomp o.i.d.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Pax-Dracona
Actief

Late update, ik kon nog niets uitproberen aangezien ze een week met mijn moeder mee was naar mijn zusje (ik ben tante geworden ♡!) Heel erg bedankt voor het meedenken!

Dingen die ik nu gestart ben:
* adaptil stekker
* Bach rescue druppels
* het hele huis met salie-rook gereinigd (...ja je wordt toch een beetje desperate, ahah)
* homeopatische pillen voor betere stressbestendigheid en ondersteuning voor oudere dieren

Eergister kwamen we thuis vanuit mijn zusje haar huis, niks aan de hand. Om half 10 laatste ronde gelopen en verdomd het begon weer.
Hoewel ik nu wel iets verschil zag; buiten had ze heel veel gesnuffeld en had ook lopen klappertanden enzo, en binnen leek ze naast angstig ook gewoon excited te zijn? Een beetje zoals ik begrijp dat een reu die een loopse teef ruikt kan doen; trillen, neusfluiten, drentelen, hijgen. Het leek wel alsof ze dan in de war raakte door haar eigen reactie of zo. Ze liet zich dit keer wel aaien en reageerde er ook op, haar buik masseren leek haar wel iets te kalmeren.

Ik heb de tv aangezet met kalmerende muziek (overstemt evt geluiden), heb wierook gebrand (tegen een eventuele geur) en een 'tentje' gemaakt in een hoek van de bank (om het zicht weg te nemen).

Het heeft even geduurd (2 uur) en toen was ze genoeg gekalmeerd om te slapen. Ik noodgedwongen ook maar op de bank geslapen want ik was bang dat het weer opnieuw zou beginnen

Dag erna heb ik expres de laatste wandeling overgeslagen en ook weer wierook en muziek aangezet. Niet alleen heeft ze de hele nacht geslapen, ze heeft dit ook gewoon in haar uppie in de woonkamer gedaan, uit eigen beweging.

Vandaag kwamen we s middags thuis uit mijn werk en toen had ze het weer, dus niet na de laatste ronde dit keer. Ze was wel beter te bereiken en ligt nu gewoon te slapen.

Samenvattend weet ik het nog steeds niet echt. Het gaat soms goed en soms minder goed. Ik hoop met de dingen die ik gestart ben in de komende tijd vooruitgang te boeken!

En als iemand wat info of ervaring heeft over veranderende, afwijkende hormonale invloeden bij een oudere, intacte teef en of dit hier aan de hand kan zijn: heel graag!
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

aangezien ze een week met mijn moeder mee was naar mijn zusje (Quote Pax).

Heeft ze het daar helemaal niet gehad?
Pax-Dracona
Actief

Sterre schreef:aangezien ze een week met mijn moeder mee was naar mijn zusje (Quote Pax).

Heeft ze het daar helemaal niet gehad?
Nee, totaal niet Afbeelding nou komt ze daar geregeld maar vreemd is het wel :/ bij mijn moeder thuis heeft ze het ook niet, en op mijn werk ook niet Afbeelding
Pax-Dracona
Actief

Heavy schreef:Het lijkt iets te zijn wat ze ruikt aan de voordeur? Kan je eens een tijdje langs de achterdeur naar binnen gaan? Wonen er veel honden in de buurt? Ik kan me voorstellen dat een nieuwe omgeving met nieuwe geurtjes heel spannend is zowel binnen als buiten
Er wonen heel veel honden in de buurt, en ik merk inderdaad dat ze er buiten heel druk mee is.
Langs de achterdeur kan ik proberen, maar meestal gaat ze wel heel vrolijk naar binnen, racet naar de woonkamer om te kijken of er snoep ligt, en vervolgens lijkt ze dus iets te merken. Dit is in de woonkamer en de gang vooral.
Vannacht zonder morren op mijn bed geslapen, dus ik ook eindelijk weer goed geslapen :')
Konden ze maar praten Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”