Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

“Pikverlengers”

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Nicoline
Zeer actief
Mijn ras(sen): APBT
Aantal honden: 1

Re: “Pikverlengers”

Ongelezen bericht door Nicoline »

blondie schreef:
Nicoline schreef: Als alleenwonende vrouw denk ik daar weleens over na, hoe fout is het nou eigenlijk om een voorkeur te hebben voor een hond met een stoer of afschrikwekkend uiterlijk, als je je daardoor veiliger en zekerder voelt? Geldt ook voor mannen, want lang niet elke man is weerbaar. Niet om ermee te patsen natuurlijk, maar voor mij is het toch een reden om niet voor een klein hondje te kiezen. Ik neem dat dus ook zeker mee in het kiezen van een hond, het hoeft niet per se een “hr hond” te zijn, maar toch middenmaat of groter en goed in de spieren zegmaar.
Hoe kom je eigenlijk bij die vraag? (dikgedrukt)
Keuze voor een bepaald karakter of grootte van een hond zie je in sommige gevallen vaker terug komen. Afhankelijk van waar en hoe je woont denk ik.
Hoe vaak, ook hier, lees je niet dat ze een bepaalde hond zoeken, omdat ze afgelegen wonen en zich wel wat veiliger willen voelen, of juist omdat mensen op een bepaalde plek wonen met veel criminaliteit en dat de keuze van een bepaald ras daar op wordt bepaald.

Voor mijzelf is de keuze van voorkeur niet bepaald door het gevoel van onveiligheid, of mij zekerder willen voelen. Van kleins af aan had ik gewoonweg een klik met een Duitse herder, en langszij de Mechelse herder.
Ik zal niet zeggen dat het fout is om puur op uiterlijk van een hond te bepalen wat je in huis neemt, ik zet er wel mijn vraagtekens bij. Want sluiten die eigenschappen van bepaalde honden dan wel aan bij wat je voor ogen hebt, of heb je de hond alleen in huis als afschrikmiddel en om je eigen onzekerheid/angst te kunnen verbloemen en hoop je dat je er ook mee uit de voeten kunt.
Dat laatste vind ik vaak dus wel opvallend, mensen die blind gaan op een uiterlijk zijn soms niet in staat om met dat soort type honden uit de voeten te kunnen, wat dus tot gevaarlijke situaties kan leiden.
En ja, dat zijn vaak dan rassen als Duitse en Mechelse, Hollandse herders, dobermann, rottweiler, mastiff, Anatolische herder en ga het rijtje vecht en waak- en verdedigingshonden maar af.
Reden van de vraag was vooral gewoon nieuwsgierigheid hoe anderen daarover denken, vandaar ook in het discussieforum. En ja, natuurlijk moet je ook iets met het ras, of beter nog de hond zelf hebben, dat staat voorop uiteraard. Er zijn helaas genoeg mensen die een hond op uiterlijk kiezen en daarmee een misstap maken, maar dat kan ook juist een chihuahua zijn. Of mijn bovenbuurvrouw die honden wilde gaan uitlaten maar dan geen “lelijke honden”. Gelukkig heeft ze dat plan laten varen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

blondie schreef:
dagmar88 schreef::mrgreen: Je zou haast een gratis pitbull van marktplaats halen.
Nee, ik denk niet dat het karakter van deze honden bij mij past :mrgreen:
Bij mij wel, in m'n roedel en leven niet meer. Ik zie ook liever dat ze niet meer gefokt of gekocht worden. Het is 2020, geen 2008.
Net was ik even in de wijk van mijn tweede woningoptie. Ben heel blij dat ik dat heb afgewezen.
Was met Naap altijd opgelucht als ik de stad weer uit was, met de fiets tussen de HR honden en achteloze bazen door slalommen.
In zo'n paupergebeuren had ik simpelweg geen honden meer genomen.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ja ik hou er ook rekening mee met de keuze van mijn volgende woning. In een bepaalde wijk hier zijn heel vaak relatief goedkope huisjes beschikbaar, maar uit een grootscheepse enquête onder hondenbezitters in Groningen kwam die wijk met stip op 1 uit de bus als plek met de meeste klapkaken, en (dus) ook de meeste incidenten. Ik sla die wijk dus mooi even over.
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Ik moet het nog even afwachten.
Er is nu 1 HR hond vervangen door een mini, de ander loopt op haar eindje.

Het is niet zo dat ik me onveilig voel op straat. Als ik door ongure buurten ga dan ben ik meestal zonder hond eigenlijk. Maar we hebben een bedrijf aan huis en een stukje grond. Er wordt regelmatig ingebroken, maar nooit bij de panden met honden. Dan is het op zich best leuk als er iets van meer dan 30 cm hoog achter het hek staat te blaffen. En dat hoeft niet persé een klapkaak te zijn, liever niet zelfs. De zwarte labradors en de zwarte (uit de kluiten gewassen) schapendoes van de buren voldoen ook. Ik heb weleens aan een wetterhoun gedacht, lief karakter, maar ze kijken wel lekker boos.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nee, ik voel me eigenlijk nooit onveilig en mijn gevoel van veiligheid hangt ook niet van mijn honden af.
Floortje schreef:Ik moet het nog even afwachten.
Er is nu 1 HR hond vervangen door een mini, de ander loopt op haar eindje.

Het is niet zo dat ik me onveilig voel op straat. Als ik door ongure buurten ga dan ben ik meestal zonder hond eigenlijk. Maar we hebben een bedrijf aan huis en een stukje grond. Er wordt regelmatig ingebroken, maar nooit bij de panden met honden. Dan is het op zich best leuk als er iets van meer dan 30 cm hoog achter het hek staat te blaffen. En dat hoeft niet persé een klapkaak te zijn, liever niet zelfs. De zwarte labradors en de zwarte (uit de kluiten gewassen) schapendoes van de buren voldoen ook. Ik heb weleens aan een wetterhoun gedacht, lief karakter, maar ze kijken wel lekker boos.
Klopt, ik vind dat hier ook fijn hoor. Ik weet in ieder geval dat mijn honden wel flink aanslaan als er iemand voorbij het hek loopt (dat gebeurt hooguit een paar keer per week, maar soms ook weken niet) en al helemaal als iemand in de tuin zou willen komen. Dat ze niks zouden doen, weet een inbreker niet en Amoz kan best indrukwekkend boos blaffen dan.
Dus als je zo achteraf woont of op een plek waar veel wordt ingebroken, zijn honden die lawaai maken wel fijn.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

blondie schreef:Weet niet op wie je nu duidt Laeken.
Ik reageerde op het statement van Kooi die in de jij vorm naar TS praat over het begin topic.
In een andere reactie heb ik zelf inhoudelijk gereageerd wat mijn idee over haar beginpost is.
Wel, dat jij mag je gerust zien in een algemene betekenis, ( jij en mensen zoals jij en zelfs los van welk motief dan ook dat iemand kan hebben om voor dit type te gaan.) Lijkt me evident dat ts niet bij mij in de buurt woont.

Die angst van mij is niet gebaseerd op gebakken lucht hè? Als ik in het bos een sissend glad, glijdend dier tegen kom, haal ik mijn hondje daar ook bij uit de buurt. Rather safe than sorry.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

dagmar88 schreef::mrgreen: Je zou haast een gratis pitbull van marktplaats halen.
Ik begrijp dat jij het wel geoorloofd vindt als mijn kleine hondje verscheurd wordt, alleen om mij te irriteren?
Ik zei toch dat je niet echt van honden houdt. :engel:
dagmar88
Zeer actief

kooi schreef: Ik begrijp
Ach, je hebt het geprobeerd :ok:
Johnny Jones
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Johnny Jones »

We wonen buiten de bebouwde kom en ik loop veel in het bos. Ik ben geen held en mijn fantasie gaat nog wel eens met me op de loop, ik denk teveel detectives gelezen.. Ik heb graag een hond die bewaakt, dat geeft mij een veilig gevoel.
Het uiterlijk hoeft voor mij niet afschrikwekkend te zijn. Wat heb je aan een woest uitziende hond die een blokje om gaat als je in nood bent? En dan gaat het mij vooral om de veiligheid van personen, niet van spullen. Ik denk dat een inbreker toen Noa er nog was het hele huis leeg mocht halen, maar ze zou zich dood hebben gevochten om haar gezinsleden te beschermen. Nu hebben we Koda, maar ik mis die trouwe tomateneter nog steeds. :ugh:
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Ik reageerde op het statement van Kooi die in de jij vorm naar TS praat over het begin topic.
In een andere reactie heb ik zelf inhoudelijk gereageerd wat mijn idee over haar beginpost is.
Allebei eigenlijk. Want ik vind dus dat de keuze van ras wel degelijk invloed op de omgeving heeft en ik vind het erg lastig om per geval met voorkennis pas een oordeel te mogen hebben. :engel:
Afbeelding
Nakisha
moderator
Mijn ras(sen): Coahuila

Ongelezen bericht door Nakisha »

mijke schreef:Ja ik hou er ook rekening mee met de keuze van mijn volgende woning. In een bepaalde wijk hier zijn heel vaak relatief goedkope huisjes beschikbaar, maar uit een grootscheepse enquête onder hondenbezitters in Groningen kwam die wijk met stip op 1 uit de bus als plek met de meeste klapkaken, en (dus) ook de meeste incidenten. Ik sla die wijk dus mooi even over.
Oh jee, dat heb ik gemist, welke wijk was dat? :O:
Afbeelding
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

laeken schreef:
Allebei eigenlijk. Want ik vind dus dat de keuze van ras wel degelijk invloed op de omgeving heeft en ik vind het erg lastig om per geval met voorkennis pas een oordeel te mogen hebben. :engel:
Kom ik weer met Ja maar ( lees nee) ik wil en kan de keuze van een hond niet afstemmen op de onderbuik gevoelens van de omgeving.. ik vind een bepaald type hond nu eenmaal leuk en ik kies wat mij bevalt.. om voor mij belangrijke reden. dat mijn buurvrouw het daar niet mee eens is is haar probleem.
ze heeft trouwens meer last van Boots - want die haat haar en dat merkt ze als ze langsloopt :wink: dan van de groters. ( iedereen vind zillion trouwens nog om te knuffelen) Zijn ook mensen die liever geen honden op straat zien, houden we ook geen rekening mee :U: nog niet tenminste
S@ndr@
Zeer actief

tja, wat mensen vinden is niet zo heel boeiend toch, als jij morgen Mohemmed tegen komt die vind dat jou honden dood of weg moeten omdat ze onrein zijn dan doe je er ook niet zoveel mee lijkt me.. :U: de mind fuck van een ander kan niet mijn probleem zijn ( zolang ik de hele santakraam veilig houd natuurlijk inderdaad)
S@ndr@
Zeer actief

nou ja ik dus ook als ik met ze loop( ook al zijn het andere rassen), ik verwacht die coulange alleen soms van anderen ook.. en dat is vaak weer net een brug tever
mijke
Zeer actief

Nakisha schreef:
mijke schreef:Ja ik hou er ook rekening mee met de keuze van mijn volgende woning. In een bepaalde wijk hier zijn heel vaak relatief goedkope huisjes beschikbaar, maar uit een grootscheepse enquête onder hondenbezitters in Groningen kwam die wijk met stip op 1 uit de bus als plek met de meeste klapkaken, en (dus) ook de meeste incidenten. Ik sla die wijk dus mooi even over.
Eusterpaark natuurlijk :LOL:
Nakisha
moderator

mijke schreef:
Nakisha schreef:
Eusterpaark natuurlijk Afbeelding
Oh.. ja dat had ik moeten raden... Afbeelding Hoewel ik denk dat Beijum ook steeds hoger op dat lijstje komt...

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Afbeelding
Jeannet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie, schapendoes en een chodsky pes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jeannet »

Nakisha schreef:
mijke schreef:
Nakisha schreef:
Eusterpaark natuurlijk Afbeelding
Oh.. ja dat had ik moeten raden... Afbeelding Hoewel ik denk dat Beijum ook steeds hoger op dat lijstje komt...

Voordat ik antwoord had gezien, zou ik Beijum gezegd hebben en Oosterpark als een goede tweede :mrgreen:
Groetjes Jeannet, Ruby, Lotje en Uschka
Afbeelding
mijke
Zeer actief

Nee Beijum kwam volgens mij juist als fijne wijk uit de bus. Wij willen daar graag wonen! Alleen de wibenaheerd slaan we ff over :P
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door GrethavW »

Eigenaar pikverlenger meld zich.

En ja, ik woon afgelegen en vind het een veilig gevoel om Bronco in huis en bij me te hebben als ik wandel in stille gebieden.
Ze bedenken zich wel 2x keer om in te breken als hij met zijn voorpoten in de vensterbank stevig van zich af staat te blaffen.

Ik wilde al 30 jaar een Amstaff. Eerder niet gedaan omdat ik de situatie niet optimaal vond.
Toen ik buitenaf ging wonen, een andere echtgenoot had en mijn kinderen groter waren kon het wel.
Omdat Bronco is wat hij is, lopen we in afgelegen rustige gebieden.

Dus het gaat een beetje 2 kanten op. Ik doe wat hij nodig heeft en hij zorgt ervoor dat ik me daar lekkerder bij voel.
Voor mij en hem een win - win situatie.
Afbeelding
Nakisha
moderator

mijke schreef:Nee Beijum kwam volgens mij juist als fijne wijk uit de bus. Wij willen daar graag wonen! Alleen de wibenaheerd slaan we ff over :P
Dat klopt inderdaad... en de Doornbosheerd is ook geen feestje. Maar de rest is best leuk! ^_^ Vooral de wandelgelegenheden hier vind ik erg fijn.

Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Voel me 100% veilig in een donker bos of park met m'n hond, ben überhaupt niet snel bang.
Het park is hier in het donker vaak uitgestorven, als ik iemand tegenkom is het een andere hondenbezitter, en groepje hangjongeren. Dat zijn dan vaak Turken of Marokkanen en die klimmen vaak al op een bankje of op hun scooter als de hond losloopt, ze zijn er allemaal bang voor. "Hij bijt toch niet" vragen ze standaard :LOL: "Alleen als ik het zeg". Haha heb er nog nooit problemen mee gehad.

Waar ik over het algemeen zelf wel voor omloop zijn mensen met een HR-hond. Daar helaas toch te veel vervelende situaties mee meegemaakt, ik neem het risico gewoon niet meer. Zonder hond loop ik er trouwens wel gewoon langs, het is echt hond-hond contact wat ik vermijd.
S@ndr@
Zeer actief

nou ja , ik heb volgens de lijst 2 HR honden en ik ontloop ze ook vaak, omdat ik heel vaak de baasjes niet vertrouw in hun kunde. misschien is dat wel boter op mijn kop hoor, kweet niet, maar ik beoordeel een duo als ik ze aan zie komen en bij HR honden ben ik daar nog scherper op en waar ga ik de andere kant op. terwijl ik dat bij een ander soort hond heel vaak niet eens bekijk.
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Op zich denk ik wel dat een hond , ongeacht het ras , een inbreker zal besluiten een deurtje verder te gaan.
Tenzij je Picasso's aan je wand hebt hangen want dan komen ze überhaupt wel binnen.

Verder hebben de meeste mensen de ballen verstand van honden , ik kom zelden iemand tegen die weet wat voor ras Luus en Abra zijn.
De mensen die angstig zijn van honden staken in het verleden ook over als ik met mijn Ier liep , terwijl dat een lieverd was.
Maar al met al kom ik dat toch weinig tegen, veel vaker kom ik iemand tegen die ze wil aaien.
Omdat ze zo lief zijn , want dat zien ze aan ze :mrgreen: .
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:Ha-er honden Schma-er honden.

De Old English Mastiff staat ook op die lijst en in mijn meest woeste dromen ontloop ik die nog niet :19:
Ik noem het beestje gewoon bij de naam hoor. Ik moet die vechttypes niet. Pitbulloïden.
Al het andere HR spul zal me verder roesten.
Rottweilers en postzegelkangals ook niet.

Heb vanmorgen Sjaak al op 50 meter afstand op de arm genomen en ben het grasveld overgestoken omdat twee stafmixjes zó sterk op hem reageerden.
Zij was er blij mee, want met het passeren van iedere hond knallen ze op elkaar :(: Had ze nog nooit gezien, maar wel al eens minutenlang horen knokken.
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Rottweilers en postzegelkangals ook niet.
Postzegelkangals zie ik nooit omdat ie daar blijven waar ome Yusuf ze heeft neergezet: in de postzegeltuin. Uitlaten kommt nicht im Frage.
En Rottweilers zie ik al bijna niet meer. Er hebben er hier in de buurt wel een paar gelopen maar die zijn nu oud of dood. En die waren eigenlijk allemaal prima ;-) De enige die ik nog weleens zie ik Kiara en die komt vanaf een afstand aanhollen, maakt een schuiver en ligt dan op haar rug te kronkelen van blijdschap :LOL:
Ik had er echt last van. Dat zij de drie types waar ik in de wijk meteen voor oversteek.

Die kangal vond dat de hele straat van hem was en moest daar geen reuen. Op zich heel begrijpelijk. Een kind van nog geen veertig kilo met dat beest tot de hoek van de straat sturen niet.
Ik ken een paar heel vriendelijke rottweilers, (heb zelf natuurlijk nog kruisingen gehad) maar de reuen merendeels onbetrouwbare lijers.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Nanna schreef:
dagmar88 schreef: Rottweilers en postzegelkangals ook niet.
Postzegelkangals zie ik nooit omdat ie daar blijven waar ome Yusuf ze heeft neergezet: in de postzegeltuin. Uitlaten kommt nicht im Frage.
En Rottweilers zie ik al bijna niet meer. Er hebben er hier in de buurt wel een paar gelopen maar die zijn nu oud of dood. En die waren eigenlijk allemaal prima ;-) De enige die ik nog weleens zie ik Kiara en die komt vanaf een afstand aanhollen, maakt een schuiver en ligt dan op haar rug te kronkelen van blijdschap :LOL:
Wat schattig :I:

Hier is nog maar één Rottweiler en die zit vast aan de baas met een korte lijn.
Loslaten is geen optie.
De baas weet dat, dus geen probleem.
Maar ik vind het toch wel sneu.
Socialiseren stond niet op de agenda van de baas.
Als puppy was het zo'n leuk hondje :?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

ranetje schreef: Socialiseren stond niet op de agenda van de baas.

Ja, dahag :LOL:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

dagmar88 schreef:

Dat zeg ik, niet die baas voor het geval je dat denkt.

De lol zie ik er niet van in.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
dagmar88
Zeer actief

ranetje schreef:
dagmar88 schreef:

Dat zeg ik, niet die baas voor het geval je dat denkt.

De lol zie ik er niet van in.

Nee en nee, dat snap ik.

Als je nu nog niet doorhebt dat dat soort honden allemaal leuke hondjes waren en socialisatie het punt niet is, moet ik daar om lachen ja. Huilen kan ook.

Als ik een potentieel hondagressieve pup kocht, mocht die ook geen contact met willekeurige honden maken.
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Toen ik met Guus bij de dierenarts zat waren er twee Rottweilers. Reuen. Beiden gemuilkorfd maar het is Duitsland. De hond waarmee wij in dezelfde wachtkamer zaten was gelukkig absoluut geen verkeerde hond. Ja het was een beul en ja je moest je hond niet in zijn bek laten lopen maar voor een gigantische volwassen reu verder wel echt ok. Viel niet uit. Liet alles gaan en liet zich later ook aaien door iemand die daar ook zat. Al met al zeker geen verkeerde hond.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”