Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Epilepsie na narcose
Moderator: moderatorteam
- Snorko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriers
- Aantal honden: 3
Epilepsie na narcose
Nadat mijn 9 jaar oude BostonTerrier onder narcose is geweest vanwege gebitsproblemen heeft hij vanaf dat moment dagelijks epileptische aanvallen,de 9 jaar daarvoor nog nooit.
Hij kwam wel zeer moeizaam bij na de ingreep en werd ook bij gespoten.
Omdat de aanvallen dagelijks bleven voorkomen kreeg hij er medicijnen voor (Pexion)en leek het wat beter te gaan maar na 2weken kreeg hij weer aanvallen en werd de dosis verhoogd en ging het weer een tijd goed.
Tot hij afgelopen dinsdag weer een zeer zware aanval kreeg die niet stopte en ook bij de dierenarts nog uren doorging,ondanks tot 3 keer toe injecties die normaal zo’n aanval stoppen.
Niets hielp en hij heeft het niet overleefd....
88
Of er iets in zijn hoofd was zullen we nooit meer weten maar ik blijf maar met de vraag zitten hoe het kan dat hij na die narcose opeens ernstige epilepsie heeft.
Collega artsen van degene die de operatie heeft uitgevoerd kunnen me er ook geen antwoord opgeven.
Heeft iemand zoiets ook meegemaakt of van gehoord?
Hij kwam wel zeer moeizaam bij na de ingreep en werd ook bij gespoten.
Omdat de aanvallen dagelijks bleven voorkomen kreeg hij er medicijnen voor (Pexion)en leek het wat beter te gaan maar na 2weken kreeg hij weer aanvallen en werd de dosis verhoogd en ging het weer een tijd goed.
Tot hij afgelopen dinsdag weer een zeer zware aanval kreeg die niet stopte en ook bij de dierenarts nog uren doorging,ondanks tot 3 keer toe injecties die normaal zo’n aanval stoppen.
Niets hielp en hij heeft het niet overleefd....
88
Of er iets in zijn hoofd was zullen we nooit meer weten maar ik blijf maar met de vraag zitten hoe het kan dat hij na die narcose opeens ernstige epilepsie heeft.
Collega artsen van degene die de operatie heeft uitgevoerd kunnen me er ook geen antwoord opgeven.

- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Epilepsie na narcose
Sterkte met het verlies van je maatje.
Wil je het echt zeker weten en is je maatje nog niet gecremeerd dan kan je kiezen voor sectie. Het beste kan dat dan via de kliniek in Utrecht of in Gent.
Wil je het echt zeker weten en is je maatje nog niet gecremeerd dan kan je kiezen voor sectie. Het beste kan dat dan via de kliniek in Utrecht of in Gent.
- Snorko
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boston Terriers
- Aantal honden: 3
Hij is al gecremeerdcrutz schreef:Sterkte met het verlies van je maatje.
Het was de bedoeling dat als hij uit de aanval was gekomen om een scan te maken

- dagmar88
- Zeer actief
Pech. Bij mensen is bekend dat narcosemiddelen de aanvalsdrempel kunnen verlagen na een operatie, de kans daar op is heel klein.Snorko schreef: Of er iets in zijn hoofd was zullen we nooit meer weten maar ik blijf maar met de vraag zitten hoe het kan dat hij na die narcose opeens ernstige epilepsie heeft.
Sterkte.
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- Aantal honden: 1
Ach wat erg zeg. Dat is een flinke aanval geweest. Heel veel sterkte de komende tijd.
Ik heb geen ervaring met epilepsie na narcose maar bij mijn hond ben ik er wel achter gekomen dat ze steeds na entingen en na druppels tegen teken gedeeltelijke epileptische aanvallen kreeg. Dat is ook niet bij alle honden maar bij haar blijkbaar wel een trigger. Misschien kan dat met narcose ook zo zijn. Geen idee.
Ik heb geen ervaring met epilepsie na narcose maar bij mijn hond ben ik er wel achter gekomen dat ze steeds na entingen en na druppels tegen teken gedeeltelijke epileptische aanvallen kreeg. Dat is ook niet bij alle honden maar bij haar blijkbaar wel een trigger. Misschien kan dat met narcose ook zo zijn. Geen idee.

-
- Zeer actief
Wat verdrietig, sterkte.
Ik heb het niet met een hond meegemaakt, wel met een paard. Zij bleef zelfs elk kwartier een aanval krijgen en is uiteindelijk ingeslapen. De dierenarts vermoedt dat de narcose iets in haar getriggerd heeft of dat ze mogelijk allergisch was. Ze was nog nooit eerder onder narcose gebracht.
Ik heb het niet met een hond meegemaakt, wel met een paard. Zij bleef zelfs elk kwartier een aanval krijgen en is uiteindelijk ingeslapen. De dierenarts vermoedt dat de narcose iets in haar getriggerd heeft of dat ze mogelijk allergisch was. Ze was nog nooit eerder onder narcose gebracht.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Narcose kan gevoeligheid voor epilepsie versterken.
Als bekend is dat een hond epilepsie heeft krijgt hij meestal een gasnarcose en wordt zeker niet bijgespoten.
Hier was helaas niets bekend, dus kon er ook niet op worden vooruitgelopen.
Ook naar mijn idee heb je "gewoon" dikke pech.
Dat maakt het niet beter te aanvaarden denk ik, maar het is niet anders.
Heel veel sterkte met het verlies van je hond
Als bekend is dat een hond epilepsie heeft krijgt hij meestal een gasnarcose en wordt zeker niet bijgespoten.
Hier was helaas niets bekend, dus kon er ook niet op worden vooruitgelopen.
Ook naar mijn idee heb je "gewoon" dikke pech.
Dat maakt het niet beter te aanvaarden denk ik, maar het is niet anders.
Heel veel sterkte met het verlies van je hond

- Hilly45
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
Heel veel sterkte met dit grote verlies.
Ik weet niet of narcosemiddelen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van epilepsie. Van vaccinaties is dat wel mogelijk.
Ik weet niet of narcosemiddelen kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van epilepsie. Van vaccinaties is dat wel mogelijk.

- Nevache
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
- Aantal honden: 5
Wat verdrietig!
Afgelopen oktober moest FaeLynn (Groenendaeler, 4 jr, teef) voor gebitsreiniging onder narcose.
Tijdens het inspuiten van de sedatie en narcosevloeistof (Alfaxan, Sedastrat)raakte ze in een insult.
Met een minuut of 5-10 kwam ze tot rust.
Daarvóór nooit ook maar enig teken van epilepsie.
Daarna gelukkig ook geen insulten meer gezien, wel een keer een soort van afwezigheid die leek op absences, zoals die bij mensen voorkomen.
Ik geloofde toch al niet zo in "onschuldige roesjes".
En dat is er niet beter op geworden.
Vriendin (dierenarts) bevestigde dat dit bij de inductie héél soms kan voorkomen, en dat er geen relatie bekend is met erfelijke epilepsie
Afgelopen oktober moest FaeLynn (Groenendaeler, 4 jr, teef) voor gebitsreiniging onder narcose.
Tijdens het inspuiten van de sedatie en narcosevloeistof (Alfaxan, Sedastrat)raakte ze in een insult.
Met een minuut of 5-10 kwam ze tot rust.
Daarvóór nooit ook maar enig teken van epilepsie.
Daarna gelukkig ook geen insulten meer gezien, wel een keer een soort van afwezigheid die leek op absences, zoals die bij mensen voorkomen.
Ik geloofde toch al niet zo in "onschuldige roesjes".
En dat is er niet beter op geworden.
Vriendin (dierenarts) bevestigde dat dit bij de inductie héél soms kan voorkomen, en dat er geen relatie bekend is met erfelijke epilepsie
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
- Aantal honden: 2
Heel veel sterkte met het verlies.
Narcose brengt helaas wel risico's met zich mee. Sommige rassen zijn daar ook nog eens extra gevoelig voor. Dat heb ik met onze Saartje ook mogen mee maken. Gelukkig is die er nog. Maar je beseft wel ineens dat die risico's geen fabeltjes zijn die uit de lucht zijn komen vallen.
Narcose brengt helaas wel risico's met zich mee. Sommige rassen zijn daar ook nog eens extra gevoelig voor. Dat heb ik met onze Saartje ook mogen mee maken. Gelukkig is die er nog. Maar je beseft wel ineens dat die risico's geen fabeltjes zijn die uit de lucht zijn komen vallen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Eilfy
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie - Aantal honden: 5
- Contacteer:
Bijna alle narcosemiddelen verhogen juist de drempel voor een insult (uit ervaring met ECT behandelingen waar je juist een insult wil en je dus echt heel beperkt bent in wat je kiest).dagmar88 schreef:Pech. Bij mensen is bekend dat narcosemiddelen de aanvalsdrempel kunnen verlagen na een operatie, de kans daar op is heel klein.Snorko schreef: Of er iets in zijn hoofd was zullen we nooit meer weten maar ik blijf maar met de vraag zitten hoe het kan dat hij na die narcose opeens ernstige epilepsie heeft.
Sterkte.
Stress door de operatie (fysieke stress) is meer waarschijnlijk als trigger voor de aanvallen
Verstuurd vanaf mijn LYA-L29 met Tapatalk
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
Makso's Stars op Facebook