Voor mij was dat in eerste instantie absoluut geen criterium. Maar toch voldeed Oor daar wel aan, ook al was ze stiekem een held op sokken en blafte ze vooral omdat ze een mietje was, toch vond ik het wel prettig dat ze waaks was en bepaalde types vaak dachten dat ze een "politiehond" (

) was. Vervelende lui weten het verschil toch niet tussen een hond die blaft uit angst of woede, dus afschrikken deed ze toch, ook al denk ik niet dat ze zou bijten. Ik heb me met haar in het donker nooit onveilig gevoeld en nu ze er niet meer is merk ik pas hoe prettig dat eigenlijk was. Wij wonen niet in zo'n goede straat, hebben ook wel gedoe gehad met opgefokte als buren en er wordt hier ook van alles verhandeld, allerlei gajes loopt het portiek in en uit. En ook al hebben we daar opzich geen last van, toch vind ik het zonder Oor wel spannender als savonds laat de bel gaat en Marinus is niet thuis. Ook door het donker naar huis lopen van mijn moeder of zusje vind ik zonder Oor niet fijn. Zeker gezien er de laatste maanden veel overlast is van tieners die met messen lopen, voorbijgangers intimideren, met takken slaan, met stenen bekogelen en beroven. Zonder hond en met kind durf ik dat dus gewoon niet aan, je bent een stuk kwetsbaarder ineens. Dus voor een volgende hond is het wel een criterium geworden. Niet dat ik over straat wil met een agressieve krokodil of iets dat schreeuwt vechthond. Maar wel dat het een hond is van enige grootte, en niet al te schattig uiterlijk, want dat alleen al bleek tot nu toe voldoende om mensen af te schrikken. Hoe stoer ze dan voor de rest daadwerkelijk zijn doet er niet héél veel toe