Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
De pup als tweede hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
- Aantal honden: 1
De pup als tweede hond
Ik heb nog een vraag over het hebben van 2 honden.
Naast onze pup (Binti,14 weken) heb ik nog een senior lopen van 11 jaar (Koda). Dit was onze eerste hond en hier zijn aardig wat fouten meegemaakt in het verleden. Hij is o.a. te jong bij zijn moeder weggegaan.
Zo kan bij bijvoorbeeld prima alleen zijn, maar het moment van weggaan is een drama.
Hij heeft niet leren spelen, maar speelt nog als een pup met zijn bek. Daarin zien we wel een positieve verandering sinds de komst van de puppy. Maar nu komt het, hij is erg luidruchtig.
Blaft tijdens het spelen, dit neemt de pup over. Maar hij kan ook uit het niets blaffen. Dit is lastig of eigenlijk niet te corrigeren. Dit is een opvoedingsfout van ons, dat weet ik heel goed. Wat een en ander niet makkelijker maakt is dat Koda doof is.Ik
Ook een dingetje is als ik de deur uit wil gaan, dan staat Koda nog sneller bij de deur dan de pup.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Hoe doe ik dat met trainen. Koda staat er vaak met zijn dikke neus tussen.
Nu heb ik de mogelijkheid Koda naar mijn ouders te brengen, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n goed idee.
Los van het gegeven dat Binti in de woonkamer slaapt 's nachts en ik denk dat dat goed gaat omdat Koda er is. Hetzelfde geld als ze even alleen moeten zijn. Samen gaat dat redelijk tot goed, maar alleen is dat één drama.
Maar vooral ook omdat het altijd een tijdelijke oplossing betreft en ik mijn ouders niet met mijn probleem wil opzadelen.
Iemand tips? Ik ben vast niet de enige met een senior en een puppy.
Naast onze pup (Binti,14 weken) heb ik nog een senior lopen van 11 jaar (Koda). Dit was onze eerste hond en hier zijn aardig wat fouten meegemaakt in het verleden. Hij is o.a. te jong bij zijn moeder weggegaan.
Zo kan bij bijvoorbeeld prima alleen zijn, maar het moment van weggaan is een drama.
Hij heeft niet leren spelen, maar speelt nog als een pup met zijn bek. Daarin zien we wel een positieve verandering sinds de komst van de puppy. Maar nu komt het, hij is erg luidruchtig.
Blaft tijdens het spelen, dit neemt de pup over. Maar hij kan ook uit het niets blaffen. Dit is lastig of eigenlijk niet te corrigeren. Dit is een opvoedingsfout van ons, dat weet ik heel goed. Wat een en ander niet makkelijker maakt is dat Koda doof is.Ik
Ook een dingetje is als ik de deur uit wil gaan, dan staat Koda nog sneller bij de deur dan de pup.
Ik weet eigenlijk niet zo goed hoe ik daarmee om moet gaan. Hoe doe ik dat met trainen. Koda staat er vaak met zijn dikke neus tussen.
Nu heb ik de mogelijkheid Koda naar mijn ouders te brengen, maar eerlijk gezegd vind ik dat niet zo'n goed idee.
Los van het gegeven dat Binti in de woonkamer slaapt 's nachts en ik denk dat dat goed gaat omdat Koda er is. Hetzelfde geld als ze even alleen moeten zijn. Samen gaat dat redelijk tot goed, maar alleen is dat één drama.
Maar vooral ook omdat het altijd een tijdelijke oplossing betreft en ik mijn ouders niet met mijn probleem wil opzadelen.
Iemand tips? Ik ben vast niet de enige met een senior en een puppy.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: De pup als tweede hond
Aan mijn eerste gedachte heb je helemaal niets: begin pas aan de tweede hond als de eerste goed op de rit staat. Ongewenst gedrag wordt namelijk met een tweede hond al snel verviervoudigd...
De oude hond nu nog ander gedrag aanleren zal niet meevallen. Wel kun je pup leren dat zij niet dezelfde privileges heeft als de oudere hond. 1 van die privileges is het mogen blaffen. De oude mag het, de pup niet. De oude hond mag naar de deur rennen, de pup niet. Maar dan moet je dat dus wel consequent doen.
Of gooi het roer compleet om, ook voor de oudere hond, en ga het in de mand blijven als jij weg gaat afdwingen. Ja, dat kost tijd en inspanning. Gericht trainen op het gedrag dat jij wilt zien. Maar dat had je dan waarschijnlijk 10 jaar geleden ook al wel gedaan als het in je gezeten had. Dus mogelijk zul je moeten accepteren dat jij je pup (op dit moment) niet het gedrag kunt aanleren dat je had willen aanleren.
Nou ja, niet een heel erg nuttige bijdrage dit, geloof ik
De oude hond nu nog ander gedrag aanleren zal niet meevallen. Wel kun je pup leren dat zij niet dezelfde privileges heeft als de oudere hond. 1 van die privileges is het mogen blaffen. De oude mag het, de pup niet. De oude hond mag naar de deur rennen, de pup niet. Maar dan moet je dat dus wel consequent doen.
Of gooi het roer compleet om, ook voor de oudere hond, en ga het in de mand blijven als jij weg gaat afdwingen. Ja, dat kost tijd en inspanning. Gericht trainen op het gedrag dat jij wilt zien. Maar dat had je dan waarschijnlijk 10 jaar geleden ook al wel gedaan als het in je gezeten had. Dus mogelijk zul je moeten accepteren dat jij je pup (op dit moment) niet het gedrag kunt aanleren dat je had willen aanleren.
Nou ja, niet een heel erg nuttige bijdrage dit, geloof ik
-
- Zeer actief
De aanschaf van de tweede hond is niet over 1 nacht ijs gegaan. Dit is in overleg met de dierenarts en de fokker gegaan. Er waren wat redenen om het te doen. En voor die punten pakt het goed uit. Ik weet dat we dingen niet goed hebben gedaan. We waren jong en onervaren zeg maar. Ik merk gewoon dat ik het ontzettend lastig vind om mijn pup te trainen als mijn senior er doorheen walst.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Probeer je te focussen op de positieve dingen die je pup overneemt van je oudje. Natuurlijk zullen er ook negatieve dingen zijn zoals dat blaffen, maar neem aan dat onderaan de streep het vooral positieve dingen zijn die je pup aan leert.
Noah (bijna 12 jaar) heeft ook wel wat mankementen zoals blaffen op de bel, hekel aan katten en soms blaffen op straat naar honden. Maar daarintegen is ze een prima opvoeder voor Perry. Ze is stabiel, maakt zich niet zo snel meer druk om dingen. Perry kijkt echt op naar Noah, zij is zijn grote voorbeeld.
Dat meteen naar de deur rennen ook al wil je eigenlijk de pup uitlaten, herken ik ook. Maar dan heeft Noah toch echt pech. Ik voelde me erg lullig over, maar eenmaal terug thuis lag Noah heerlijk te pitten
die vond die rust wel lekker. Andersom moet Perry soms ook wel eens wachten op Noah, dan gaat hij in de bench. Ik heb geprobeerd te doen alsof het de normaalste zaak was en zodoende vinden de honden het ook wel best. Ze kunnen prima met elkaar maar ook zonder elkaar.
Spelen in huis doen de mijne gelukkig niet, daar zou ik gek van worden
daar heb ik geen advies voor
Noah (bijna 12 jaar) heeft ook wel wat mankementen zoals blaffen op de bel, hekel aan katten en soms blaffen op straat naar honden. Maar daarintegen is ze een prima opvoeder voor Perry. Ze is stabiel, maakt zich niet zo snel meer druk om dingen. Perry kijkt echt op naar Noah, zij is zijn grote voorbeeld.
Dat meteen naar de deur rennen ook al wil je eigenlijk de pup uitlaten, herken ik ook. Maar dan heeft Noah toch echt pech. Ik voelde me erg lullig over, maar eenmaal terug thuis lag Noah heerlijk te pitten

Spelen in huis doen de mijne gelukkig niet, daar zou ik gek van worden

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik heb het al eerder benoemd maar je hebt een hartstikke slimme pup, want dat zijn die JR's.
Neem haar mee naar buiten, ga spelletjes doen met haar leer haar clickeren, ga free style lickeren. Leg een conserven potdeksel op de grond als ze die met haar neus aantikt click koekje. Leg het deksel wat verder weg en laat haar het deksel op zoeken. Als ze hem aantikt, click koekje, bouw uit naar aantikken en afleggen, clickerdeclickerdeclick jackpot.
Leg een hoepel op de grond als ze er met 4 poten in gaat staan (einddoel) jackpot. Verzin leuke dingen, en tussendoor nuttige dingen, leer haar luid en daar aan gekoppeld stil. Leer haar af en even blijven. Dan kun je haar het commando stil geven en wat Koda dan doet is niet interessant. Kortom laat haar focussen op jou. Bouw feestjes met haar op een grasveldje of in de tuin, 1 op 1 en ONTSPAN!,
Ga genieten van de kleine frummel en leuke dingen doen, dan komt echt vanzelf alles goed. Ga vooral genieten
Neem haar mee naar buiten, ga spelletjes doen met haar leer haar clickeren, ga free style lickeren. Leg een conserven potdeksel op de grond als ze die met haar neus aantikt click koekje. Leg het deksel wat verder weg en laat haar het deksel op zoeken. Als ze hem aantikt, click koekje, bouw uit naar aantikken en afleggen, clickerdeclickerdeclick jackpot.
Leg een hoepel op de grond als ze er met 4 poten in gaat staan (einddoel) jackpot. Verzin leuke dingen, en tussendoor nuttige dingen, leer haar luid en daar aan gekoppeld stil. Leer haar af en even blijven. Dan kun je haar het commando stil geven en wat Koda dan doet is niet interessant. Kortom laat haar focussen op jou. Bouw feestjes met haar op een grasveldje of in de tuin, 1 op 1 en ONTSPAN!,
Ga genieten van de kleine frummel en leuke dingen doen, dan komt echt vanzelf alles goed. Ga vooral genieten
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Ik ben mijn eigen probleem. Gek genoeg ken ik mezelf zo helemaal niet. Ik blijf gewoon een knagend gevoel hebben dat ij het niet goed doe.
Ik ga 1 keer per week naar puppycursus. Vinden we super leuk. Die dingen trainen we thuis ook. Wellicht zou dat nog meer kunnen.
Maar als ik dan op de camera zie dat ze voor de tussendeur gaat liggen als ze wakker wordt, breekt mijn hart. Ze loopt wel weer weg, maar ik zou het haar zo gunnen lekker ontspannen te zijn in huis.
En uiteraard zou ik zelf ook meer willen ontspannen.
Ik ga 1 keer per week naar puppycursus. Vinden we super leuk. Die dingen trainen we thuis ook. Wellicht zou dat nog meer kunnen.
Maar als ik dan op de camera zie dat ze voor de tussendeur gaat liggen als ze wakker wordt, breekt mijn hart. Ze loopt wel weer weg, maar ik zou het haar zo gunnen lekker ontspannen te zijn in huis.
En uiteraard zou ik zelf ook meer willen ontspannen.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Haar ontspanning begint bij jouw ontspanning. Dus als je haar graag wilt zien ontspannen in huis, moet je bij jezelf beginnen. En fouten maken hoort erbij, dus kunnen je ze net zo goed op een ontspannen manier maken 

-
- Zeer actief
Dat zei ik ook al tegen mijn man. Hoe kan ik van haar vragen te ontspannen als ik dat zelf niet ben.
-
- Zeer actief
Mijn twee honden kunnen niet met en niet zonder elkaar. Maar die foto is iets wat ik nooit had durven dromen. Koda (mijn oudje) is niet de meest makkelijke hond. Ik ging er niet vanuit dat ze vriendjes zouden worden, maar was tevreden als ze naast elkaar zouden leven. Er zijn nu momenten dat Koda een poging tot spelen doet. Iets wat hij nooit geleerd heeft.
-
- Zeer actief
tja wie zegt dat de pup anders niet was gaan blaffen. ik heb drie heel verschillende honden en het ene nemen ze wel over en het andere niet.. net of het hun aanleg is ja of nee.. als het goed gaat tussen je honden, handen dicht knijpen en geniet.. want ze leren ook goede dingen van elkaar