Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Teef wel of niet sterilliseren?

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Poedel123
Actief
Aantal honden: 2

Teef wel of niet sterilliseren?

Ongelezen bericht door Poedel123 »

Ik heb 2 hondjes. 1tje is 11 jaar en niet geholpen. Nooit had ze echt last van de loopsheid, de laatste 2/3 keer is ze schijnzwanger geweest, maar had hier niet echt last van. Alleen dat ze melk gaf en een klein beetje anders in gedrag. Nu hebben wij nog een hondje er bij die in december 1 jaar is geworden en toen ook voor het eerst loops is geweest. Die heeft nu al last van schijnzwangerschap en geeft melk, maar wil ook bijna niet eten en is niet helemaal zichzelf. Wel wil ze nog spelen en wandelen en heeft veel energie. Nu zegt de dierenarts dat het beter is om haar te laten helpen om de kans op melkkliertumoren af te nemen en dat ze niet meer last heeft van de schijnzwangerschap. Ook raad de dierenarts het aan om de oudere teef ook te laten helpen. Ik zit erg te twijfelen, vooral voor de oudere teef. Maar ook bij de jongere teef om het wel of niet te doen. Hoe staan jullie hier in en wat zouden jullie doen?
S@ndr@
Zeer actief

Re: Teef wel of niet sterilliseren?

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

de dierenarts hoort de kassa rinkelen volgens mij ..
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Wat is last? Als ze een korte cyclus hebben en alleen nog maar geleefd worden door hormoonschommelingen vind ik het een ander verhaal. Maar een teef waarbij alles zonder veel gedoe verloopt zou ik zeker niet castreren.
Schijnzwangerschap is trouwens normaal. Iedere teef is schijnzwanger na de loopsheid, altijd. Bij de één merk je er meer van dan bij de ander en ook bij dezelfde teef verloopt niet iedere schijnzwangerschap hetzelfde.

Het is belangrijk om minder te voeren, meer te bewegen, surrogaatpups op te bergen en bij melkgift kun je de tepels insmeren met kamferspiritus.
Poedel123
Actief

S@ndr@ schreef:de dierenarts hoort de kassa rinkelen volgens mij ..
Sorry vergeten erbij te melden. Het advies voor de oudere teef was bij een andere dierenarts. En de jongere teef bij onze eigen dierenarts. Maar kan het zo zijn dat bij de jongere teef het steeds erger wordt? En wat moet ik er anders tegen doen?
Poedel123
Actief

dagmar88 schreef:Wat is last? Als ze een korte cyclus hebben en alleen nog maar geleefd worden door hormoonschommelingen vind ik het een ander verhaal. Maar een teef waarbij alles zonder veel gedoe verloopt zou ik zeker niet castreren.
Schijnzwangerschap is trouwens normaal. Iedere teef is schijnzwanger na de loopsheid, altijd. Bij de één merk je er meer van dan bij de ander en ook bij dezelfde teef verloopt niet iedere schijnzwangerschap hetzelfde.

Het is belangrijk om minder te voeren, meer te bewegen, surrogaatpups op te bergen en bij melkgift kun je de tepels insmeren met kamferspiritus.
De jongere teef wil dus tijdens de loopsheid minder goed eten en tijdens de schijnzwangerschap bijna helemaal niet meer. Wel krijgt ze genoeg beweging en wil ook graag nog te wandelen. Soms in huis is ze wat suf en ook krijgt ze wat last van kaalheid. De dierenarts zei dat dit ook wel door de hormonen kon komen.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik vind het uitermate makkelijk, dus hier wordt het gedaan als er geen fokplannen zijn.
De laatste heb ik enkel de BM laten verwijderen, hormonaal wordt ze dus nog wel loops.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

wacht eerst haar 2e loopsheid af. als die net zo "heftig" is dan kan je altijd overgaan tot castratie. niet iedere loopsheid verloopt het zelfde. daarbij laat je hond volwassen worden eer je het laat doen en dan niet zeggen "ze is nu 1 jaar en volwassen" maar doe het dan tussen de 2e en 3e loopsheid.
Afbeelding
Poedel123
Actief

De oudere van 11 jaar wou ik inderdaad sowieso niet doen. Die heeft er toch niet heel veel last van en onze eigen dierenarts heeft hier ook niks over gezegd. De jongere teef wou ok zelf inderdaad ook eerst de tweede loopsheid afwachten hoe dit gaat. En dan kunnen we altijd zien of het nodig is om haar te laten helpen of niet.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

De kassa van een dierenarts rinkelt veel harder bij een niet-gesteriliseerde teef die een pyometra krijgt en een hoop melkkliertumoren erbij.

Ik zou het zeker wel laten doen, maar ik ben dan ook echt geen fan van intacte teven en hun hormonale onstabiliteit. Bij mij wegen de voordelen veel erger door dan de eventuele nadelen.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

De oudere teef zou ik sowieso niet laten doen.
De jongere teef zou ik zeggen om nog één loopsheid te wachten en dan een keuze te maken :wink: Er zijn voors en tegens.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Poedel123
Actief

~Tine~ schreef:
De kassa van een dierenarts rinkelt veel harder bij een niet-gesteriliseerde teef die een pyometra krijgt en een hoop melkkliertumoren erbij.

Ik zou het zeker wel laten doen, maar ik ben dan ook echt geen fan van intacte teven en hun hormonale onstabiliteit. Bij mij wegen de voordelen veel erger door dan de eventuele nadelen.
En wat zou je dan zeggen over de oudere teef? Want bij haar wordt de kans op melkkliertumoren niet minder.
Poedel123
Actief

Nanna schreef:
Poedel123 schreef: En wat zou je dan zeggen over de oudere teef? Want bij haar wordt de kans op melkkliertumoren niet minder.
Zij is al zo vaak loops geweest dat het beschermende effect van een (vroege) castratie op mammatumoren helemaal weg is.

Ja klopt. Daarom vroeg ik het mij ook af.
~Tine~
Zeer actief
Mijn ras(sen): Australian Kelpie

Ongelezen bericht door ~Tine~ »

Poedel123 schreef:
~Tine~ schreef:

En wat zou je dan zeggen over de oudere teef? Want bij haar wordt de kans op melkkliertumoren niet minder.
Een moeilijke voor mij gezien ik zelf niet snel in die situatie zal komen.
Als de loopsheid voor jullie niet storend is, zou ik haar heel goed in het oog houden. En bij het minste dat ik zou zien dat richting een baarmoederontsteking zou wijzen, actie ondernemen.
Laatst gewijzigd door ~Tine~ op 18 feb 2020 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Sem - Australian Kelpie °14-06-2006
Finn - Australian Kelpie °18-03-2020
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik vind een operatie bij een 11 jarige nogal een risico( en een operatie brengt natuurlijk altijd wel risico) zeker als ze geen last heeft .
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

S@ndr@ schreef:ik vind een operatie bij een 11 jarige nogal een risico( en een operatie brengt natuurlijk altijd wel risico) zeker als ze geen last heeft .
Dan kan je beter kiezen voor verwijdering van de baarmoeder ipv volledige castratie waarbij je de hormonen weghaalt.
Mijn dames op pensioen daar gaat ook enkel de baarmoeder uit idd zodat die niet kan ontsteken en je op leeftijd een risicovolle operatie moet laten doen
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik heb van de drie teven die ik had er 2 laten helpen. De eerste na de eerste loopsheid omdat ze bmo kreeg. De tweede toen ze drie was omdat ze niets at rond de loopsheid en enorm afviel. Alleen keetje van 2 is niet geholpen. Ze wordt maar 1x per 8 maanden loops dus dat is prima te doen. Ze is nu op dag 18 van de loopsheid. Maar ze is zo hitsig dat ik vandaag besloten heb om haar toch maar te laten helpen. Ze doet haar naam eer aan. Loopt de hele tijd te speuren naar andere honden en piept maar iedereen die loopt met iets wat op en hond kan lijken ( dus ook rollators, rolkoffers, kinderfietsjes en winkelkarretjes)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”