Er zit denk ik ook verschil of je als tweede hond een pup wilt aanschaffen of al een wat oudere hond.
Toen ik de keuze maakte om een tweede hond bij mijn herder te nemen heb ik wel kennis laten maken en hebben we zelfs weekenden gelogeerd
Dat was natuurlijk wel bijzonder dat dat kon, maar zo kon ik wel mooi zien hoe ze op elkaar reageerden.
Die twee waren overigens ook zeer verschillend wat karakter betreft, de ene druk en onstuimig en teef, de ander wat bedachtzamer en reu. Het was een goede match
En later kwam in een andere samenstelling een pup erbij, door onverwachtse dood van mijn teefje (de reu was een paar maanden daarvoor overleden) heeft zij dat niet meer mee mogen maken, maar ik gok dat die 2 samen het heel gezellig zouden hebben gehad

, maar dat wij dan wel behoorlijk er bovenop hadden moeten gaan zitten omdat ook de pup (inmiddels 5 jaar) ook best een leuk maar druk karakter heeft
De andere hond waar hij mee is opgegroeid is veel rustiger en meer op zichzelf, en op zich is dat best prettig.
Al moet ik zeggen dat ik altijd kon genieten van de interactie destijds tussen mijn 2 herders, die trokken meer ook naar elkaar toe dan het duo in de huidige samenstelling.
Zou de oude dame (14 jaar) komen te overlijden, dan zullen we toch kijken naar een herder(evt. kruising) of een poedel (maar daar wil mijn vriend niet aan) waarschijnlijk een teefje. En dan weet ik dat mijn vriend een pup wil, terwijl ik open sta voor een hond tussen de 7 maanden en 2,5 jaar.
Qua karakter een die zich niet het kaas van de brood laat eten in ieder geval

, wel een klik moet hebben met Aak, want hij is best een hond die graag contact maakt en eigenlijk wel een maatje zou willen hebben waar hij af en toe mee kan dollen naast de baasjes. Met Jol is dat gewoon niet zo, nooit geweest ook niet toen ze jonger was.
En de klik met mij en mijn vriend moet er uiteraard zijn, en beiden vinden we het fijn om met de honden te spelen en een wisselwerking in contact te hebben dus een wat baasgerichte hond is sowieso de richting waarin we zouden zoeken.