Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet meer willen slapen (tegenslag 1)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Re: Niet meer willen slapen (tegenslag 1)

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Jackira schreef:
Tamaartje schreef:Er was vanmorgen bij beide honden weinig meer te merken. De pup heeft uiteindelijk geslapen van een uur of 1 tot 5 uur, half 6 vanmorgen. Toen stond ze weer bij de deur. Mijn man staat kwart over 6 op, dus we hebben haar even gelaten. Ze piepte niet non stop. Kroop steeds op de bank waar de oudere hond inmiddels lag.
Wel zag ik haar nog net een drol draaien op de camera. Ik vrees echter dat als we naar binnen waren gegaan ze wel was blijven piepen. Ze was ook best wakker.
Dus ze moest eigenlijk even naar buiten om half zes. Dan had je haar dus uit kunnen laten en ja misschien was ze wakker gebleven. Dat tijdstip wordt steeds later naarmate ze ouder wordt dus dat is even investeren. Omdat je dat niet doet en je tegelijkertijd verschrikkelijk druk maakt over wanneer je nu eindelijk weer kunt slapen lukt het allemaal niet.

Accepteer dat je nachten gebroken zijn met een pup. En overvraag die pup niet. Toch sneu dat zo'n hondje binnen poept terwijl ze het wel heeft aangegeven.

Mag ik vragen of jullie zestigers zijn?
Die gebroken nachten zijn het probleem niet. Ik slaap overdag wel bij, als de pup slaapt.

Ze had in het begin van de nacht ook lopen piepen omdat ze niet bij mijn senior mocht liggen. Hij had haar weggejaagd. Ik dacht in eerste instantie dat het daarom was. Daardoor keek ik te laat op de camera en zag ik haar al poepen. Toen was ik al te laat. Anders had ik haar wel buiten gelaten.

En nee we zijn geen zestigers, al voelt het soms wel zo. :Q:
Hoezo?
Tamaartje
Zeer actief

Zinodo schreef:
Tamaartje schreef:
Sterre schreef:Dat vind ik dus ook heel sneu. Een pup die aangeeft dat ze moet poepen en dat je daar dan niet op reageert.
Toen ik het zag poepte ze al. Op dat moment ben ik al te laat. Anders had ik daar uiteraard direct op gereageerd.
Want als ze piept om aan te geven dat ze wat moet, moet je dus vooral niks doen? :denken: ik snap het niet.
Op het moment dat ik haar hoor piepen kijk ik op de camera en zie haar al poepen. Ik had dat onmogelijk voor kunnen zijn.
Er wordt net gedaan dat we niet reageren op gepiep. Zal toch eerst mijn ogen open moeten doen?
Tamaartje
Zeer actief

Het komt zeker goed. Ik was niet snel genoeg wakker. Het gaat al zo veel beter. Als ze samen zijn kunnen ze prima een klein uurtje alleen zijn. Heb ook nog nooit zo veel koffie gedronken bij de buren.
Dat ga ik me lekker rustig uitbouwen. En pas als dat goed gaat zal ze moeten leren om echt alleen te zijn. Dan ga ik mijn seniortje zonder haar uitlaten.
We komen er wel.

Het is gewoon bizar hoe weinig ik nog weet van de tijd dat mijn andere hond een pup was.
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:Wat een leuke foto's en wat een lief snoetje :I:
Ik vind het niet zo vreemd dat ze gaat piepen . Het is koud,donker en stil en ze mag niet bij de andere hond kruipen om dat allemaal wat dragelijker te maken

Dan kan je toch alleen maar piepen :wink:
Mijn pups moesten ook altijd rond half 6 een plas en dan gingen ze niet meer slapen
Dan waren ze wakker en wilde ze eten en spelen

Langer uitslapen komt vanzelf
Ik snap ze helemaal. Het gaat ook door merg en been. Maar we zullen hier allemaal doorheen moeten. En inderdaad uitslapen komt wel weer. Ze valt na een uur om van de vermoeidheid.
Ze krijgt hier pas om 7 uur eten. Nog steeds 4 keer per dag. Wilde dat niet ook nog veranderen. Dus vanaf 7 uur om de 4 uur.
Dat eten is sowieso een ding. Mijn senior heeft altijd de gehele dag beschikking gehad tot voer. Dat gaat nu niet want de pup vreet alles op. Ach zo blijf ik van de straat.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Jion schreef:
Jackira schreef: Mag ik vragen of jullie zestigers zijn?
Wat? :80: Want? :LOL:
Nou ja het komt op mij wat minder flexibel over en ik probeer daar beeld bij te krijgen :mrgreen:
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:
Tamaartje schreef:
Ik vind het niet zo vreemd dat ze gaat piepen . Het is koud,donker en stil en ze mag niet bij de andere hond kruipen om dat allemaal wat dragelijker te maken

Mijn pups moesten ook altijd rond half 6 een plas en dan gingen ze niet meer slapen

Ik snap ze helemaal. Het gaat ook door merg en been. Maar we zullen hier allemaal doorheen moeten. En inderdaad uitslapen komt wel weer. Ze valt na een uur om van de vermoeidheid.
Ze krijgt hier pas om 7 uur eten. Nog steeds 4 keer per dag. Wilde dat niet ook nog veranderen. Dus vanaf 7 uur om de 4 uur.
Dat eten is sowieso een ding. Mijn senior heeft altijd de gehele dag beschikking gehad tot voer. Dat gaat nu niet want de pup vreet alles op. Ach zo blijf ik van de straat.
Dus als ze om half zes wakker is en geplast en gepoept heeft dan moet ze tot 7 uur wachten ? Pups kunnen toch geen klok kijken ? Wat leert ze ervan om door zo te piepen dat het door merg en been gaat denk je ?
Ik dacht dat ik het gepiep juist moest negeren. Ik kan uiteraard om half 6 op staan, maar het ergste gepiep was toen we gingen slapen. Ze was door mijn andere hond weggejaagd. Daar ligt ze normaal tegenaan of zelfs bij in de bench. En dat laatste vond hij niet goed vannacht.
Toen kroop ze na een uur in een mand. En in dat uur heeft ze af en aan gepiept.
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:
Tamaartje schreef:

Dus als ze om half zes wakker is en geplast en gepoept heeft dan moet ze tot 7 uur wachten ? Pups kunnen toch geen klok kijken ? Wat leert ze ervan om door zo te piepen dat het door merg en been gaat denk je ?
Ik dacht dat ik het gepiep juist moest negeren. Ik kan uiteraard om half 6 op staan, maar het ergste gepiep was toen we gingen slapen. Ze was door mijn andere hond weggejaagd. Daar ligt ze normaal tegenaan of zelfs bij in de bench. En dat laatste vond hij niet goed vannacht.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Het is een baby. Behandel haar dan ook zo. Als een baby wakker is, is ie wakker. Als een baby honger heeft, moet ie eten. Als een baby moet poepen/plassen, dan komt het eruit. Ritme van waken en slapen komt vanzelf als je in de nacht ze niet actief bezighoudt, maar zelf rustig blijft. Zindelijkheid komt ook vanzelf, zolang je maar voldoende gelegenheid geeft om het ver van het 'nest' te doen. En als ze het koud heeft, moet je dus zorgen dat ze warmte tot haar beschikking heeft.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamaartje schreef: Ik dacht dat ik het gepiep juist moest negeren. Ik kan uiteraard om half 6 op staan, maar het ergste gepiep was toen we gingen slapen. Ze was door mijn andere hond weggejaagd. Daar ligt ze normaal tegenaan of zelfs bij in de bench. En dat laatste vond hij niet goed vannacht.
Waarom? Ik kan het niet hoor, maar zie er ook het nut niet van in. Dat is hoe je pup nu communiceert dat er iets is.
Net zoals ze dat bij haar mama heeft gedaan.
Dat hele idee dat je er een verwend zeikbeest van maakt door in te springen op de behoeften van je pup vind ik zoiets raars.
Een baby ga je toch ook niet pas verzorgen als hij uitgejankt is? Met rollende ogen en je armen over elkaar naast de wieg blijven staan tot ie het leert? :LOL:
Vanuit een veilige basis worden ze vanzelf zelfstandiger. Ze leert met de tijd "nee" en hoe ze jou duidelijk moet maken wat ze wil.
Tamaartje
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Het is een baby. Behandel haar dan ook zo. Als een baby wakker is, is ie wakker. Als een baby honger heeft, moet ie eten. Als een baby moet poepen/plassen, dan komt het eruit. Ritme van waken en slapen komt vanzelf als je in de nacht ze niet actief bezighoudt, maar zelf rustig blijft. Zindelijkheid komt ook vanzelf, zolang je maar voldoende gelegenheid geeft om het ver van het 'nest' te doen. En als ze het koud heeft, moet je dus zorgen dat ze warmte tot haar beschikking heeft.

Het zindelijk maken gaat gelukkig best goed. Ze geeft het best vaak aan. Gaat keurig bij de achterdeur staan.
In nacht blijven we gelukkig beide rustig. Mijn man slaapt er vaak gewoon doorheen.
Ik vind het gewoon lastig om te bepalen of ik ze moet laten piepen of juist niet. Het piepen toen ze net naar bed ging was puur omdat ze 'alleen' was en niet bij mijn senior mocht. Ik heb echt overwogen de kamer in te gaan, maar ik wist niet wat te doe . De piepjes van vanmorgen had ik niet mogen missen. Dat was omdat ze moest poepen. :oohja:
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Iedereen pakt het op zijn eigen manier aan. Ik begrijp je wel: ik kan ook slecht tegen gebroken nachten. Ik heb daarom voor de makkelijkste weg gekozen. Toen lily met 9 weken bij ons kwam, zocht ze 's avonds genegenheid bij onze andere hond, maar die liep steeds weg (ik had geen bench oid en alle ruimtes zijn bereikbaar en staan open). Toen kwam ze naast mijn bed zitten piepen. Het hield niet op en ik werd het zat en heb haar toen tegen me aan in bed gelegd. Na drie seconden sliep het ding. Geen plasje in bed gedaan overigens. De volgende nacht kwam ze onder ons bed liggen. In bed vond ze ongetwijfeld te warm, want het was juli, Spanje, bijna 30 graden 's nachts. En zolang de hitte aanhield, was haar slaapplek onder ons bed. Nooit meer gepiept. De eerste tijd vond ik 's ochtends nog wel een plasje in de kamer, maar ze was eerder 's nachts zindelijk dan overdag. Ik denk omdat ze gewoon heel goed en diep sliep.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Niet meer willen slapen

Ongelezen bericht door crutz »

Tamaartje schreef:
Nevache schreef:Hoe oud is je pup inmiddels?

Vlgs. mij gaat het in essentie niet om in of naast bed/bench of wat dan ook, maar om je hond te leren dat hij zich comfortabel en veilig kan voelen - met of later ook zónder zijn baas.
Herhalende, voorspelbare rituelen dragen bij aan dat gevoel van veiligheid.
Het kunnen horen en ruiken van de baas ook.

Mijn (herplaats)honden liggen niet op bed, pups ook niet.
Meestal beginnen ze op een mat naast bed, en afhankelijk van de hond gaan ze eerder of later beneden slapen.
FaeLynn, die als herplaatser van 6 maanden kwam en een verloren zieltje was, heeft tot vorige maand = 4 jaar lang boven geslapen.
Toen ze kwam, kon ze niet alleen zijn - sloopte het stuc diep uit de muren. Inmiddels vermorzelt ze nog geen blaadje papier meer.
Imme, als pup van 9 weken gekomen, nu 7 mnd, heeft samen met haar al die tijd boven geslapen.
En samen zijn ze vorige maand naar beneden verhuisd, waar de anderen ook slapen.
Alleen zijn is voor Imme geen enkel punt: hij voelt zich veilig in zijn eigen lijf en leven zo te zien.

13 weken.
Ik heb het idee dat ze pas ontspant als ze tegen mij of mijn man aan ligt. Overdag slaapt ze wel in de bench in de woonkamer. Maar of ze nou op de bank ligt of in de bench, bij ieder geluid is ze wakker.
gun haar dan voor nu die ontspanning, vanuit daar verder groeien naar volwassenheid
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Re: Niet meer willen slapen (foto's bijgevoegd)

~Suzanne~ schreef:
Tamaartje schreef:Je ontmoedigd me niet hoor. Ze is bak zindelijk (door de Fokker aangeleerd op een soort kattenbak te plassen) die staat in de nacht ook in de woonkamer. Ik merk alleen dat ze doe niet meer prettig vind.
En ach het plasje op het kleed doet me niet zo veel, die ligt er tijdelijk. Voor vannacht leg ik er wel een oude handdoek op, die is uit te wassen.
Ik ben wel erg benieuwd voor vannacht met die wind. Zijn toch weer andere geluiden. Ik overweeg een radio aan te laten.
Jammer! Dit moet je er nu dus ook weer uit-trainen. Ik was juist zo blij dat de fokker van mijn honden dat niet deed. Nix krant, puppytrainer of kattebak. Meteen ECHT zindelijk maken; anders moet je het 2 x "om-trainen"...

Suzanne

het is een tussenstap, die bak verschuift naar buiten en dan zijn ze buiten zindelijk ;)
hier zijn ze al nesten lang eerst op een bak (al met 14 dagen in de werpkist, want dan zie je al dat ze wegkruipen van hun slaapplek) en later gewoon buiten zindelijk zonder dat er iets om-getraind moet worden
Tamaartje
Zeer actief

Ze loopt 9 van 10 keer al netjes naar de achterdeur. Dat doet ze best netjes.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamaartje schreef:

waarom krijgt ze pas om 7 uur te eten?
hier is het gewoon na de eerste ochtend ronde en na de laatste avond ronde voor de volwassen honden en de pups ook nog na iedere korte wandeling een klein handje of wat lekkers en wat de klok op die momenten aangeeft geen idee
Tamaartje
Zeer actief

crutz schreef:
Tamaartje schreef:

hier is het gewoon na de eerste ochtend ronde en na de laatste avond ronde voor de volwassen honden en de pups ook nog na iedere korte wandeling een klein handje of wat lekkers en wat de klok op die momenten aangeeft geen idee
Dat was een beetje wat de Fokker ook aan hield. Van 7 tot 7 zeg maar. En dan iedere 4 uur. Ze zou nu naar 3 keer per dag mogen. Ik dacht eigenlijk dat gezette tijden goed waren.
Ik train haar met brokjes dus tussentijds vangt ze voldoende.
dagmar88
Zeer actief

Tamaartje schreef: Dat was een beetje wat de Fokker ook aan hield. Van 7 tot 7 zeg maar. En dan iedere 4 uur. Ze zou nu naar 3 keer per dag mogen. Ik dacht eigenlijk dat gezette tijden goed waren.
Structuur wel ja, een pup in een voor jou handig schema dwingen gaat niet zo soepeltjes.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamaartje schreef:
crutz schreef:
Tamaartje schreef:

Dat was een beetje wat de Fokker ook aan hield. Van 7 tot 7 zeg maar. En dan iedere 4 uur. Ze zou nu naar 3 keer per dag mogen. Ik dacht eigenlijk dat gezette tijden goed waren.
blijkbaar niet wat je pup nu nodig heeft ;)
dus je wat flexibeler opstellen naar wat je pup nu nodig heeft gaat denk ik op veel vlakken veel rust geven voor alle partijen
Tamaartje
Zeer actief

Het is mijn tweede hond, maar ik vind het zo vreselijk lastig. Ik vind het lastig de behoeftes juist in te schatten.
dagmar88
Zeer actief

Tamaartje schreef:Het is mijn tweede hond, maar ik vind het zo vreselijk lastig. Ik vind het lastig de behoeftes juist in te schatten.
Troost je; als je maar heel af en toe een pup hebt, krijg je het meestal nooit echt in de vingers.
En net als bij je oudste ben je alles snel weer vergeten :mrgreen:
Die is ook gelukt, je zit het jezelf vooral heel lastig te maken.
Tamaartje
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Tamaartje schreef:Het is mijn tweede hond, maar ik vind het zo vreselijk lastig. Ik vind het lastig de behoeftes juist in te schatten.
Troost je; als je maar heel af en toe een pup hebt, krijg je het meestal nooit echt in de vingers.
En net als bij je oudste ben je alles snel weer vergeten :mrgreen:
Die is ook gelukt, je zit het jezelf vooral heel lastig te maken.
Daar heb je helemaal gelijk in.
Tamaartje
Zeer actief

Hier gaat ze snel even de tuin in met die wind. En anders onder de carport van de buren. Die is overdekt en daar staan we redelijk uit de wind.
Vannacht ging het gelukkig weer goed. Helaas finaal door de wekker heen geslapen. Maar de camera draaide wat me in zicht geeft in hoe laat ze wakker wordt.
Ze heeft de helft van de nacht in de mand gelegen en de andere helft tegen mijn andere hond aan.
Zo dapper om te zien. Zo'n klein hondje in zo'n grote mand. Ze kunnen er namelijk met 2- en ruim in liggen.
Tamaartje
Zeer actief

Nee helaas niet. Aan mijn hoofdpijn te voelen heb ik ontzettend diep geslapen.
Omdat ze niet in de bench ligt, ligt er voor de zekerheid een handdoek op de grond. Daarop heeft ze een plasje gedaan.
Voor vannacht maar een dubbele wekker zetten.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Tamaartje schreef:Nee helaas niet. Aan mijn hoofdpijn te voelen heb ik ontzettend diep geslapen.
Omdat ze niet in de bench ligt, ligt er voor de zekerheid een handdoek op de grond. Daarop heeft ze een plasje gedaan.
Voor vannacht maar een dubbele wekker zetten.
Maar dan gaat het toch hartstikke goed?
Tamaartje
Zeer actief

Dat gaat het ook. Na een nacht goed slapen kan ik gewoon veel meer aan. Wat mij betreft zou ze gewoon de nacht, zolang ze nog niet zindelijk is, het op die handdoek mogen doen. Maar ik kan me voorstellen dat in de nacht buiten zetten beter is voor het zindelijk worden, dus gaan we dat vannacht gewoon weer proberen.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Wat fijn. Het lijkt me trouwens een heerlijk hondje.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

rommelen jullie niet ook met iets van blaasontsteking/urine die niet goed is?
zou me echt geen zorgen maken om dat nachtelijke plasje, dat verdwijnt vanzelf, of met de leeftijd of als de urine weer goed is
Tamaartje
Zeer actief

Sterre schreef:Wat fijn. Het lijkt me trouwens een heerlijk hondje.

Dat is ze ook. Vreselijk lief, eigenwijs en intelligent. Ik kan niet wachten tot ik eropuit kan gaan met haar.
Tamaartje
Zeer actief

Heavy schreef:
Tamaartje schreef:Dat gaat het ook. Na een nacht goed slapen kan ik gewoon veel meer aan. Wat mij betreft zou ze gewoon de nacht, zolang ze nog niet zindelijk is, het op die handdoek mogen doen. Maar ik kan me voorstellen dat in de nacht buiten zetten beter is voor het zindelijk worden, dus gaan we dat vannacht gewoon weer proberen.
Nee joh dat maakt echt niet uit .
Maak het jezelf nou niet moeilijker dan het al is
Als je overdag goed oplet en haar buiten laat dan plast ze het grootste deel buiten

Dat plasje in de nacht verdwijnt vanzelf en dan slaapt ze lekker door
Als je zelf meer energie hebt na een goede nachtrust dan is dat voor overdag zindelijk maken en opvoeden ook beter
Fijn te lezen. Ik ben ook ongelooflijk trots op haar. Ze doet het super goed. Hierdoor vergeet ik soms hoe jong ze nog is.
Tamaartje
Zeer actief

crutz schreef:rommelen jullie niet ook met iets van blaasontsteking/urine die niet goed is?
zou me echt geen zorgen maken om dat nachtelijke plasje, dat verdwijnt vanzelf, of met de leeftijd of als de urine weer goed is
Klopt. Ze heeft teveel kristallen in haar urine. En gek genoeg plast ze helemaal niet zo veel. Maar ze drinkt ook niet meer overdreven veel. Ze is verder super actief, dus ik maak me vooralsnog niet veel zorgen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”