Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Medisch keuren

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Medisch keuren

Ongelezen bericht door crutz »

De meeste zullen met stamboom honden “zoals het hoort” bij de Raad van Beheer heupen en ellebogen röntgenen, maar er zijn meer opties en deze opties zijn ook open voor stamboomloze honden.

PennHIP klik hier
Waarbij de laxiteit van de heupen (in simpele taal, hoe ver kunnen ze uit de kom geduwd worden) gemeten wordt. Hierbij is narcose wel vereist

En OFA linkje naar de aanvraagformulieren waarbij je alle tests onder elkaar ziet
Waar dus veel mogelijk is en ook stamboomloos.

Zelf test ik naast RvB en pennHIP ook OFA, met wat ik nu gevonden heb kunnen zij in tegenstelling tot de RvB ook de schouders en rug officieel doen. De rug is eigenlijk voor de rassen als de Franse bulldog maar staat open voor inzending van andere rassen.

Vanmiddag ga ik 3 dames röntgenen (RvB, heupen en ellebogen, pennHIP en OFA, in elk geval heupen, ellebogen en schouders en overleg het nut vd rug officieel ook met de dierenarts of we dat meenemen)
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Re: Medisch keuren

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Interessant :ok:
Met Pennhip kan dan ook HD vastgesteld worden? ...... hangen die samen?
crutz
Zeer actief
Contacteer:

mosquito1980 schreef:Interessant :ok:
Met Pennhip kan dan ook HD vastgesteld worden? ...... hangen die samen?
Ze maken ook een “traditionele” opname (in totaal 3 foto’s) en beoordelen ook of er extra botvorming aanwezig is, alleen beoordelen ze dus wel heel anders dan traditioneel. Je krijgt een luxatie uitslag

Een nette FCI A met diepe kommen kan bv wel losse heupen hebben en daardoor is er op volwassen leeftijd eerder kans op artrose ontwikkeling omdat er meer beweging in het gewricht zit.

Hier de uitslag van mijn Ace, mijn eerste stamboom reu
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Kleine verandering vanmiddag. In overleg met de dierenarts alleen pennhip en HD / ED / schouders OFA ipv de kas vd RvB ook nog spekken omdat dit voldoende info geeft over de gezondheid en meer is dan de meeste doen
crutz
Zeer actief
Contacteer:

De eerste 2 uitslagen binnen (Rikki moet over, was nog te veel spanning op de spieren, te weinig meetbare speling)

Sally - Like A Hurricane Señorita Salomè - ruim 2,5 jaar
Afbeelding

En de foto’s
“Traditionele” opname
Afbeelding

Compressie, de kom in geduwd, poten liggen dan omhoog, ipv gestrekt
Afbeelding

Distractie, uit de kom geduwd maar wel ook met de poten omhoog ipv gestrekt. Er uit duwen doen ze met een door PennHIP verstrekt hulpmiddel
Afbeelding

Winny - Like A Hurricane Quirina Qoncordia - ruim 3 jaar, mijn fitness demo-dame

Afbeelding

Traditioneel
Afbeelding

Compressie
Afbeelding

Distractie
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Ik vind eigenlijk dat gezonde gewrichten gewoon een gegeven moet zijn.
Als het bloedserieus wordt dat we in godesnaam allemaal testen heb je allang een verziekte situatie.
Ja want jij kan IN de hond kijken om te zien of de hond niks laat zien omdat hij zo hard is of omdat het goed is
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Cleva schreef:Ik vind eigenlijk dat gezonde gewrichten gewoon een gegeven moet zijn.
Als het bloedserieus wordt dat we in godesnaam allemaal testen heb je allang een verziekte situatie.
Natuurlijk zou het gewoon moeten zijn maar dat is het niet, niet alleen bij de rashonden maar ook bij de bastaards. Het is fijn dat er meerdere opties zijn zodat mensen kunnen checken of de inwendige hond net zo top is als dat ie aan de buitenkant toont. Scheelt een bak ellende als je het weet toch :wink:
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik vind het jammer dat Pennhip nog niet wordt erkend door de Raad, dat lijkt me een prima alternatief voor de huidige manier van screenen. En er valt ook iets voor te zeggen om ruggen te röntgenen, bij alle rassen en rasloze honden. Feit is dat we niet weten of er sprake is van een extra wervel en/of assymetrie tenzij je röntgent. En ik denk dat klachten daarvan nog best vaak worden gezien als ouderdomspijntjes. Zit er wel aan te denken om dat bij mijn honden mee te nemen, andere FCI landen doen dat al officieel.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:Ik vind het jammer dat Pennhip nog niet wordt erkend door de Raad, dat lijkt me een prima alternatief voor de huidige manier van screenen. En er valt ook iets voor te zeggen om ruggen te röntgenen, bij alle rassen en rasloze honden. Feit is dat we niet weten of er sprake is van een extra wervel en/of assymetrie tenzij je röntgent. En ik denk dat klachten daarvan nog best vaak worden gezien als ouderdomspijntjes. Zit er wel aan te denken om dat bij mijn honden mee te nemen, andere FCI landen doen dat al officieel.
alleen Finland keurt geloof ik de ruggen officieel maar je kan ze altijd onofficieel doen en de foto's bewaren

en waarom zou erkenning door de RvB je tegenhouden om pennhip te doen?
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Maeve schreef:Ik vind het jammer dat Pennhip nog niet wordt erkend door de Raad, dat lijkt me een prima alternatief voor de huidige manier van screenen. En er valt ook iets voor te zeggen om ruggen te röntgenen, bij alle rassen en rasloze honden. Feit is dat we niet weten of er sprake is van een extra wervel en/of assymetrie tenzij je röntgent. En ik denk dat klachten daarvan nog best vaak worden gezien als ouderdomspijntjes. Zit er wel aan te denken om dat bij mijn honden mee te nemen, andere FCI landen doen dat al officieel.
alleen Finland keurt geloof ik de ruggen officieel maar je kan ze altijd onofficieel doen en de foto's bewaren

Nou, dan moet het dus dubbelop in mijn geval..Foto's voor de RvB en pennhip. En shoot me, maar dat vind ik financieel dan weer wat overdreven voor een ras waarbij HD praktisch niet voorkomt :oeps:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
crutz schreef:

Nou, dan moet het dus dubbelop in mijn geval..Foto's voor de RvB en pennhip. En shoot me, maar dat vind ik financieel dan weer wat overdreven voor een ras waarbij HD praktisch niet voorkomt :oeps:
de eerste foto van de pennhip kan ingezonden voor de RvB en dan zit je dus alleen nog met je beoordelingskosten voor de RvB
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Waarom (jij schrijft het nu Maeve maar heb het recent al vaker gehoord) is het zo belangrijk dat de methode van testen door de RvB erkent is? Omdat dan die uitslag op de stamboom staat?
Als jij een andere methode beter/betrouwbaarder vind en dat uit kan leggen/kan onderbouwen is dat toch voldoende.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Waarom (jij schrijft het nu Maeve maar heb het recent al vaker gehoord) is het zo belangrijk dat de methode van testen door de RvB erkent is? Omdat dan die uitslag op de stamboom staat?
Als jij een andere methode beter/betrouwbaarder vind en dat uit kan leggen/kan onderbouwen is dat toch voldoende.
Nou, nee. Ik snap je wel, maar ik heb ook nog te maken met een rasvereniging. Die overigens geen blok aan ons been is en behoorlijk vooruitstrevend, maar ook zij zijn weer onderdeel van de RvB. En ze eisen een HD uitslag, conform de Raad. Als ik nu buiten de FCI ga fokken voeg ik niets meer toe aan de Tollerpopulatie, dan lig je er bij de Amerikanen en Canadezen ook uit en versmal je de genenpool nog meer. Ik snap dat het bij Mechelaars misschien makkelijker gaat omdat die ook buiten de FCI om behoorlijk op de kaart staan, maar in mijn geval is dat gewoon niet zo. En fokken doe je niet in je eentje, dus daar hoort toch bij dat je je soms aanpast. Als HD nou een probleem bij ons was en pennhip dat zou kunnen ondervangen was ik voor hoor, maar je hoort het eigenlijk zelden. Choose your battles zeg maar, dan blijf ik liever binnen de grote cirkel fokkers om daar binnen vooruitgang te boeken met z'n allen. Als ik op een eilandje moet gaan zitten is dat om dingen die er veel meer toe doen in het ras :wink:

Als, dan zou ik inderdaad beide doen en ondertussen bij de Raad aandringen om pennhip te accepteren. Maar er gaat behoorlijk wat om in de HD-beoordelingen die ze zelf doen, dus ik voorzie dat dat niet heel rap gaat :mrgreen:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Maeve schreef:
crutz schreef:Waarom (jij schrijft het nu Maeve maar heb het recent al vaker gehoord) is het zo belangrijk dat de methode van testen door de RvB erkent is? Omdat dan die uitslag op de stamboom staat?
Nou, nee. Ik snap je wel, maar ik heb ook nog te maken met een rasvereniging. Die overigens geen blok aan ons been is en behoorlijk vooruitstrevend, maar ook zij zijn weer onderdeel van de RvB. En ze eisen een HD uitslag, conform de Raad. Als ik nu buiten de FCI ga fokken voeg ik niets meer toe aan de Tollerpopulatie, dan lig je er bij de Amerikanen en Canadezen ook uit en versmal je de genenpool nog meer. Ik snap dat het bij Mechelaars misschien makkelijker gaat omdat die ook buiten de FCI om behoorlijk op de kaart staan, maar in mijn geval is dat gewoon niet zo. En fokken doe je niet in je eentje, dus daar hoort toch bij dat je je soms aanpast. Als HD nou een probleem bij ons was en pennhip dat zou kunnen ondervangen was ik voor hoor, maar je hoort het eigenlijk zelden. Choose your battles zeg maar, dan blijf ik liever binnen de grote cirkel fokkers om daar binnen vooruitgang te boeken met z'n allen. Als ik op een eilandje moet gaan zitten is dat om dingen die er veel meer toe doen in het ras :wink:

Als, dan zou ik inderdaad beide doen en ondertussen bij de Raad aandringen om pennhip te accepteren. Maar er gaat behoorlijk wat om in de HD-beoordelingen die ze zelf doen, dus ik voorzie dat dat niet heel rap gaat :mrgreen:
Ehhh ik fok ook gewoon FCI Mechelaars hoor. Daar heb je geen rasvereniging voor nodig om dat te doen.
Maeve
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
Maeve schreef:

Ehhh ik fok ook gewoon FCI Mechelaars hoor. Daar heb je geen rasvereniging voor nodig om dat te doen.
Ik zeg ook niet dat je dat niet doet, wel dat áls je dat niet doet (dat heb je toch een tijdje gedaan?), dat makkelijker gaat dan bij ons.
En ja, ik kan zonder rasvereniging fokken. Maar waarom zou ik dat doen, we hebben een toffe vereniging waar fokkers wel degelijk iets aan hebben. Als ik daar mee zou breken is dat om belangrijkere zaken dan HD foto's.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”