Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ataxie Lais. Weer controle bij ortho gehad (10-02) + proBNP

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Re: Ataxie Lais. En weer (27-01)...

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Godsamme, wat is dat toch weer balen :ugh:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en t ging zo goed, balen zeg hopelijk is het alleen een wervel die nog een keer is verschoven
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Bedankt, ik hoop ook dat het alleen maar een nekwervel is. De eerstvolgende opening op 'onze' locatie is over twee weken. Stiekem ben ik blij dat het niet volgende week al is, ik hoop vurig dat de kat volgende week een stuk minder intensieve verzorging nodig heeft en ik dan ook weer kan herstellen.

Zinodo schreef:Zo, jouw bord zit wel heel erg vol op het moment :ugh: wat een zorgen! Net whack-a-mole, je fixt eentje en de andere begint :blauwoog: beterschap voor iedereen en voor jou veel kracht om jullie erdoorheen te slepen!
Zoiets inderdaad. Op een gegeven moment hadden we vijf patiënten tegelijk hier en dan tel ik mezelf niet eens mee :cool2: . Ik ben er in elk geval wel over uit dat er echt geen vierde hond bij komt dit jaar, hoe graag ik ook een Mi(ra-Ta)xi had gewild, het is echt nog steeds te vroeg.

Lucia schreef:Ow jeetje wat balen van lais. Maar ook van alle andere zorgen.

Ik herken het er doorheen zitten wel, wij zijn ook al vanaf april in de zorgen, en dat over 3 honden.
Maar het moet een x ophouden en weer positief worden dus we slepen er ons naar doorheen met de hoop dat het hierna klaar is.

Hopelijk is dat voor jullie ook snel zo en vooral duidelijk wat het is!
Jullie hebben helemaal ongelofelijke pech (understatement). Maar inderdaad, op een gegeven moment wordt het echt veel. Ik zou af en toe wel even op de pauzeknop willen drukken.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Jeetje wat een ellende... dan heb je ook alles ineens...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Wat een rampen, alles tegelijk :hmmm: Ik duim voor een verschoven nekwervel en dat de rest en jij ook weer opknappende heengaan. :J:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hè bah, wat een nare en zware periode zo en dan krijgen jullie dit er ook nog eens bij :-(
Heel veel sterkte, hopelijk gaat het vanaf nu met iedereen heel snel beter en is het bij Lais toch weer die wervel die nog niet helemaal goed blijft zitten.
miriam
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever.
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door miriam »

Jeetje, balen dat ze het weer had. En dan ook nog alle andere zorg erbij. Heel veel sterkte weer.
Afbeelding
Miriam, Pleun en Pelle
Tibbe 24-03-2004*20-03-2017
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Jeetje, wat krijgen jullie 't voor je kiezen :ugh:

Sterkte met Lais en je andere dieren :roos:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ahhh nee hè?! :ugh:
Wat een schrik weer en wat een stress overal nog bovenop... sterkte!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Gatver, wat een ellende allemaal :ugh:
Veel sterkte
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Dat is wel heel veel tegelijk, sterkte!
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Sterkte, nooit leuk zieke dieren, en dan tegelijk is helemaal balen.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ach jeetje wat een gezorg, ik was van één hond al kapot en dan heb jij het met je hele veestapel tegelijk :ugh: Ik herken dat gevoel, van dat je het er echt even niet nu bij kunt hebben, maarja wat moet dat moet en dan ga je toch maar weer door. Vreselijk slopend. Ze moeten gewoon allemaal beter worden! Is er iets waar we je mee kunnen helpen, of producten waar je behoefte aan hebt?
Zamunda
Zeer actief

Bedankt voor alle goede wensen en duimen :flower: .

Mizzsylver schreef:als je een scheve wervel vermoed is het dan een optie om een osteopaat aan huis te laten komen? Hoef je niet weg, en heb je dat al opgelost/uitgesloten zodat je gerichter kunt verder kijken.

Sterkte en beterschap voor de beestenboel :J:
Op zich best een fijne optie waar ik niet aan gedacht had. Maar ik ben al vaker bij deze DA geweest voor Lais en heb destijds heel bewust gekozen om niet naar een osteopaat te gaan (in elk geval niet eentje die niet ook DA is), ik wil dat er ook echt een gedegen medische opleiding achter zit. Dan zou ik nu nog wel kunnen kijken of er dichter in de buurt een osteopaat is die ook DA is (en van wie ik uit betrouwbare bron goede verhalen hoor) maar ik heb vertrouwen in Heukels haar oordeel, kennis en kunde én zij kent Lais, haar geschiedenis en weet hoe het vorige keer in de nek voelde. Dus voor Lais zie ik de beste kansen bij Heukels, dus dan maar een eind rijden.

mijke schreef:Ach jeetje wat een gezorg, ik was van één hond al kapot en dan heb jij het met je hele veestapel tegelijk :ugh: Ik herken dat gevoel, van dat je het er echt even niet nu bij kunt hebben, maarja wat moet dat moet en dan ga je toch maar weer door. Vreselijk slopend. Ze moeten gewoon allemaal beter worden! Is er iets waar we je mee kunnen helpen, of producten waar je behoefte aan hebt?
Inderdaad, ik vind het erg intensief (wat ik ook bij jou las: denk je je behandeling op orde te hebben, loop je toch steeds weer tegen dingen aan en zo blijf je bezig met het zoeken naar oplossingen/alternatieven/oorzaken/verbeteringen) en ondertussen gaan de gewone verzorging en verplichtingen ook door of er gebeurt iets anders waar je ook 'nu' iets mee moet, grr.
Gelukkig heb ik voor de huidige vier zieken maar voor eentje direct zware zorgen en lijkt die er nu heeeeeeel voorzichtig door te gaan komen (maar hij heeft twee weken geleden ook een paar dagen zelf gegeten en is daarna toch weer gestopt, dus fingers crossed).
Bedankt voor je aanbod, ik zou zo niet iets weten wat ik zou willen of durven vragen. Alhoewel, als je wat goede nachtrust deze kant op kunt sturen :slaap: ?
mijke
Zeer actief

Hmm ja, daar kan ik je helaas niet aan helpen, die is hier sinds Livia ook overwegend afwezig :P Maar als je nog iets bedenkt, gewoon zeggen, ik heb hier de laatste weken ook heel veel lieve pbtjes gekregen van mensen die wilden helpen! Wie niet waagt wie niet wint.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik volg je verhaal, hoop dat het goed komt, maar verder kan ik er niets over melden.
Heb geen idee :?
Alleen een knuffel voor jou (en iedereen thuis). :knuffel:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zamunda
Zeer actief

Bedankt dames :ok: .

Vandaag met Lais weer voor controle/behandeling geweest en er zat inderdaad nog een nekwervel scheef (vorige keer drie, nu nog een). Ik was er blij mee want voor mijn gevoel verklaart dit wederom de klachten maar Heukels vindt het nog steeds twijfelachtig aangezien het echt heel erg atypisch is dat Lais er geen pijn van had, ook niet tijdens de atactische episodes. Ze is het wel met mij eens dat haar klachten sowieso heel atypisch zijn, welk ander mogelijke oorzaak je er ook voor bedenkt (dan mis je bijv. zwakte, of dat het tijdens activiteit zou moeten optreden ipv telkens tijdens complete rust). Dus ik ga zelf toch echt voor de nekwervels als oorzaak.
Maar: Lais moet binnenkort onder het mes voor het verwijderen van een aantal melkklieren en omdat een hartafwijking tot de mogelijke oorzaken van de ataxie behoort ga ik daar niet met een gerust hart in. Dit overlegd met Heukels en zij zou zeker eerst het bloed laten controleren, ik was het stom genoeg vergeten maar dat had ze vorige keer al als optie benoemd: sinds een tijdje kan met een enzym opsporen in het bloed wat vrijkomt bij schade aan het hart (dat zal uit de hartspiercellen komen neem ik dan aan), dat gaat om proBNP. Morgen maar even wat meer info over opzoeken maar vandaag alvast een afspraak gemaakt voor het bloedonderzoek, ik moest deze week toch al naar de DA voor controle van onze zieke kat dus dan kunnen ze mooi samen mee. [edit: even snel een link opgezocht over het enzym https://www.mcvoordieren.nl/probnp-bloedonderzoek, het is een hormoon wat wordt aangemaakt als het hart minder goed kan pompen]

Het gaat hier allemaal wel beter, het is allemaal wat minder intensief, maar ik blijf het veel vinden. Toch spannend wat er uit het bloedonderzoek van Lais gaat komen en uit die van de kat en dan nog de spanning van de operatie die Lais moet ondergaan. Bah. Heukels zei ook dat ik echt in moest peperen dat ze dan heel erg voorzichtig moeten zijn met haar nek omdat tijdens narcose de spierspanning natuurlijk wegvalt en die wervels dan veel makkelijker verschuiven. Ik mocht het gerust wat aandikken om het goed duidelijk te maken... Nou wil ik er sowieso bij blijven dus hopelijk gaat het op dat vlak ook gewoon goed (plus de narcose zelf, het hart en de operatie). En verder moet ze zelf geen gekke dingen doen de komende weken... :hzz: .

Lais was trouwens weer zo zielig vandaag. Ze vindt het echt ZO vreselijk dat ze moet dulden dat een vreemde aan haar zit, ze laat het onder mijn begeleiding toe maar de manipulaties waren vandaag ook nog eens weer heel vervelend (extra lastig door haar dikke nekspieren) dus dat gaat haar dan niet in de koude kleren zitten. Ze was op de terugweg in de auto echt weer even van het padje, deze keer wel sneller hersteld dan de vorige keer (nu was het thuis eigenlijk meteen goed).
Laatst gewijzigd door Zamunda op 10 feb 2020 21:35, 1 keer totaal gewijzigd.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Re: Ataxie Lais. Weer controle bij ortho gehad (10-02) + pro

Ongelezen bericht door HillieS »

Lastig om haar zo te zien lijkt me. Fijn dat heukels kon helpen, hopelijk helpt het ook!
En wanneer moet ze onder 't mes? Dan kunnen we vast gaan duimen :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ik weet nog niet wanneer ze onder het mes gaat, ik zal daar ook even over overleggen met de DA als we daar deze week zijn. Ik weet ook nog niet waar ik haar wil laten opereren, ik wil namelijk sowieso dat ze aan de beademing gaat en met hartbewaking maar weet niet zeker of deze praktijk dat heeft. En mocht dat hormoon uit het bloedonderzoek komen dan wordt het nog weer een heel ander verhaal, dan moet eerst dat hart verder onderzocht worden. Maar ik ga er grotendeels vanuit dat het hart ok is omdat de klachten er m.i. niet op wijzen en ze in rust een (fysiologische) respiratoire aritmie heeft. Maar Heukels vindt het toch een reëel risico dus daar durf ik niet zo even overheen te stappen, dus vandaar wel dat bloedonderzoek.

Maar lang verhaal kort (sorry): als er niks bijzonders uitkomt en ze bij mijn eigen DA geopereerd wordt dan zal het over een ruime twee weken zijn (eerder mag niet ivm de nek).
Nevache
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse, Tervuerense, Groenendaeler, Galgo-mix, Spaans zwabbertje
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Nevache »

Kom je er tussen de bedrijven door nog toe om een beetje lol te hebben van je beestenspul, Zamunda?
Of is het vooral zorg?
Zamunda
Zeer actief

Nou dat heeft er even niet veel ingezeten nee. Gelukkig wel bijna dagelijks een keer moeten lachen om heerlijke clown Ravi en sinds anderhalve week begint de lol met het beestenspul weer steeds meer te komen. De meest intensieve zorg is nu voorbij (*klopt af*) en ik kom zelf daardoor ook weer wat bij. Ook eindelijk weer naar behendigheid geweest met Raaf en weer meer gewandeld met ons heerlijke en prachtige drietal (oh, gisteren ook weer zo genoten met de harde wind en leuke veranderingen in 'ons' gebied!). Dus ja, de balans gaat weer de juiste kant op en ik kijk maar even niet verder vooruit dan een paar dagen.
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Fijn dat het allemaal iets beter gaat en een klein beetje tot rust komt, al heb je nog genoeg om je zorgen te maken zoals ik lees.
Melkklieren weghalen is ook nog een flinke operatie (toch?) en dan eerst maar de bloeduitslag afwachten ook.

Ik hoop dat het ergste nu achter de rug is, Lais weer stabiliseert en de verdere rust en plezier weer terugkomt!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Zamunda schreef:Nou dat heeft er even niet veel ingezeten nee. Gelukkig wel bijna dagelijks een keer moeten lachen om heerlijke clown Ravi en sinds anderhalve week begint de lol met het beestenspul weer steeds meer te komen. De meest intensieve zorg is nu voorbij (*klopt af*) en ik kom zelf daardoor ook weer wat bij. Ook eindelijk weer naar behendigheid geweest met Raaf en weer meer gewandeld met ons heerlijke en prachtige drietal (oh, gisteren ook weer zo genoten met de harde wind en leuke veranderingen in 'ons' gebied!). Dus ja, de balans gaat weer de juiste kant op en ik kijk maar even niet verder vooruit dan een paar dagen.
Gelukkig dat er weer wat lol bij komt :ok:

Soms kan het net te veel worden alles bij elkaar.
Ben benieuwd wat er uit het bloedonderzoek komt.
Bij hartproblemen werd vroeger een gasnarcose gegeven, of dat nog zo is en nog nodig is weet ik niet.
Neem toch aan dat je DA dat weet of eventueel nazoekt en je anders doorverwijst.

Nog een of twee keer bij Heukels en Lais raakt helemaal niet meer van het padje denk ik.
Als honden merken dat er door "dat mens" verbetering optreedt kunnen ze wel wat meer accepteren.
Tenminste de mijne wel :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Fijn dat het allemaal de goede kant op lijkt te gaan. Hoop ook echt dat het niet haar hart is en dat de operatie gewoon goed gaat.
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Toch wel bijzonder dat er toch een wervel scheef zat. Hopelijk blijft het toch weg dan weer nu.

Maar nog genoeg andere zorgen. Hopelijk is het hart in orde en dan de operatie gewoon plaatsvinden zonder extra zorgen, die zijn er al genoeg
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

gatsie, wat een ziekenboeg bij jou thuis! Naar dat Lais weer last heeft van haar wervels en een paard met hoefbevangenheid is helemaal een drama.. :(:

Heel veel sterkte gewenst :roos:
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Zamunda
Zeer actief

Caro. schreef:Fijn dat het allemaal iets beter gaat en een klein beetje tot rust komt, al heb je nog genoeg om je zorgen te maken zoals ik lees.
Melkklieren weghalen is ook nog een flinke operatie (toch?) en dan eerst maar de bloeduitslag afwachten ook.

Ik hoop dat het ergste nu achter de rug is, Lais weer stabiliseert en de verdere rust en plezier weer terugkomt!
Is zeker niet niks nee dus ik kijk er dan ook niet naar uit. Er moeten zeker twee pakketten verwijderd maar volgens mij is er nog een pakket met knobbels dus die zou dan ook weg moeten, dat laat ik deze week dan meteen even controleren.

ranetje schreef:Nog een of twee keer bij Heukels en Lais raakt helemaal niet meer van het padje denk ik.
Als honden merken dat er door "dat mens" verbetering optreedt kunnen ze wel wat meer accepteren.
Tenminste de mijne wel :D
Dat betwijfel ik. Eigen mensen mogen alles met haar en vreemden niks (nog niet aankijken). Je bent pas eigen als ze je echt heel goed kent dus die weg gaat het niet worden. Verder denk ik niet dat Lais zelf zoveel verschil voelt voor en na de behandeling dus dat linkt ze ook niet. Plus dat ze het onder handen genomen worden niet alleen heel vervelend vindt maar het ook pijnlijk is. Maar hopelijk hoeft ze voorlopig niet meer! Haar onderrug stond in elk geval nog steeds goed dus die zou er zeker een half jaar tegenaan moeten kunnen, een jaar denk ook wel tenzij eerder klachten. Als die ataxie nu wegblijft hoef ik er voor de nek ook niet meer naartoe. Dus laat haar maar lekker over een jaar weer even van het padje zijn door een controle zonder manipulatie :D .

crutz schreef:Fijn dat het allemaal de goede kant op lijkt te gaan. Hoop ook echt dat het niet haar hart is en dat de operatie gewoon goed gaat.
Dankje, ik hoop het ook zo!

Lucia schreef:Toch wel bijzonder dat er toch een wervel scheef zat. Hopelijk blijft het toch weg dan weer nu.

Maar nog genoeg andere zorgen. Hopelijk is het hart in orde en dan de operatie gewoon plaatsvinden zonder extra zorgen, die zijn er al genoeg
Ze had wel twee keer een schuiver gemaakt na de rustperiode (dan racet ze met Ravi en vergeet ze dat ze bij lange na niet zo lenig is als hij en vliegt ze na het hekje met topsnelheid uit de bocht :schrik: ). Maar waarschijnlijker is dat hij al veel eerder niet meer goed zat omdat deze wervel vorige keer met een opeenvolgende wervel scheef zat. Dan zie je vaker dat na het rechtzetten er toch weer eentje terugschiet zei Heukels. De twee andere wervels die vorige keer ook scheef zaten zaten nu nog goed.

Ingrid48 schreef:gatsie, wat een ziekenboeg bij jou thuis! Naar dat Lais weer last heeft van haar wervels en een paard met hoefbevangenheid is helemaal een drama.. :(:

Heel veel sterkte gewenst :roos:
Ja leuk is anders :blauwoog: . Gelukkig is de HB'er nu al een tijd stabiel, ze staat wel apart en mag natuurlijk de wei niet op maar loopt nu weer goed. Dat scheelt een pak.

alinelaila schreef:Over die pro-BNP; wij hebben op het asiel al bij meerdere dieren die test laten doen en de asieldierenarts is er enorm over te spreken. Schijnt echt goed betrouwbaar te zijn en is eenvoudig te testen (en goedkoper dan een uitgebreide echo bijv). De kosten weet ik zo niet, maar ik geloof een paar tientjes?
Mocht je meer info willen kun je dus ook altijd praktijk Beilen bellen, zij zijn bekend met de test en kunnen misschien je nog wat meer vertellen (sowieso dierenarts gerard).

Sterkte met de beestenboel!
Oh fijn om er een ervaring mee te lezen. Ik denk inderdaad dat de test niet super duur zal zijn, beetje jammer dat er dan nog consult en kosten voor bloedafname en opsturen naar het lab bij komen waardoor je waarschijnlijk weer zo boven de 100 euro zit, maar zo werkt het nou eenmaal en het is belangrijk genoeg om te laten doen.
Ik las al dat er geen speciale buisjes voor nodig zijn dus ook als mijn DA het nog niet kent heeft ze het benodigde materiaal gewoon in huis dus dat komt dan wel goed.
mijke
Zeer actief

Dus een beetje opluchting en een beetje nieuwe zorgen erbij tegelijkertijd. Ik ga heel hard duimen dat die bloedwaarden goed zijn, en de ataxie ook niet meer terug gaat komen!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”