laeken schreef:Doyaquba schreef:laeken schreef:Wij hebben een boxer gehad vroeger en dat was een behoorlijke vechtersbaas. Ik hoor dat wel vaker over boxers. Die komen er op een bepaalde leeftijd achter dat ze echt oersterk zijn. En ik vind ze erg dom en een ontzettend ziek ras. Zelfs 30 jaar geleden kregen die al kanker en ze stammen allemaal van 1 hond af. Daar hoefde ik zelf een kruising niet van.
Opa en oma hebben al 6 boxers gehad, wij nu nr's 3 tot en met 5. Dus in totaal ken ik er 11 helemaal, en dan nog een heleboel via club, fokkers etc. Je zit in de fokkerswereld of niet haha.
Wil daar toch even wat over zeggen namelijk want het raakt me. Ik heb nog geen domme boxer gezien, alleen mensen die er niets mee doen en dan gaan ze zich al snel 'vervelen' en zelf de baas spelen. Ze hebben echt wel iemand nodig die ermee aan de slag gaat, quality time, aan het werk. Ook is er hier nog geen 1 aan kanker overleden. Ik ken wel lijnen waarin het veel voorkomt maar goed die vermijd ik dan. Heb ook wel een importhond uit Duitsland omdat ik in Nederland teveel kortelijns-inteelt zag en weinig werkdrift. Mijn duitser is wel een stukje intelligenter en gedreven. Dat heeft wel als nadeel dat je hem niet een dagje niets kan laten doen. De meiden uit eigen fokkerij hebben ook vrede met een dag slapen en geen tijd hebben voor actie.
Maar hé iedereen zijn mening. Ik deel hem niet
Misschien ook wat kort door de bocht omdat ik daarna herders heb gehad. Dat was voor mij toch een slag anders kwa intellectuele vaardigheden
Ik vind denk ik dom geen waardeoordeel. Ik heb hele onnozele honden gehad en daar ben ik dol op. Mijn huidige reu is ook echt niet intelligent maar wel een geweldige hond.
Die kanker verbaast me want ik ken haast geen boxer die oud wordt zonder kanker te krijgen.
Kwa karakter heb je gelijk hoor. Ik ging kort door de bocht. En een minder slimme hond kan een veel leukere hond zijn dus een waardeoordeel was het eigenlijk niet. Onze boxer liet zich echt niets zeggen door andere reuen. Geen idee of hij een uitzondering was maar hij was vechtlustig in elk geval. Het was een stamboom hond. Verder prima lief en leuk met mensen hoor. Alleen niet met reuen die stoer deden. Daar maakte hij korte metten mee en dan is een boxer geen leuke partij. Gezien de kracht die erin zit.
Dat reuen vaak niet met alle andere reuen op straat kunnen vanaf een jaar of 2,5 heb ik ook vaker gehoord van boxereigenaren. Ik heb daar geen ervaring mee zelf, we hebben altijd teven gehad en mijn reu is pas 7 maanden en die vindt nog iedereen leuk. Wel heb ik hem al vroeg geleerd dat ie niet op andere honden af mag rennen zomaar dus dat zit er wel in gelukkig. Ik verwacht dan ook niet ineens problemen later.
Tsja ik heb domme boxers gehad en heb nu een intelligente. Ik vermoed dat dat is omdat hij niet uit 'huishond' lijnen komt maar sport, maar of dat nu echt zo is? Herder zijn vast super intelligent maar ik wil zelf nog fouten kunnen maken, dan is een iets dommere hond die dat nog niet door heeft handig.
Soms denk ik ook dat ze meer dom doen dan zijn, beetje manipulatief en speels, maar zodat je niet boos wordt op kattenkwaad
Kanker is echt lijnafhankelijk, sorry. Ik weet precies in welke honden dat zit en helaas zijn dat hele populaire namen in Nederland... Maar onze zijn overleden aan chronische longontsteking (11 jaar) en een ongediagnosticeerde hartziekte (6.5 jaar). Die van m'n opa en oma zijn allemaal 9-11 jaar geworden en doodgegaan aan ouderdomsziektes zoals nierfalen. Er was er 1 met kanker en die was uit een populaire lijn...
Maar goed alle stambomen uitpluizen doet niet iedereen en zolang er fokkers zijn die showkampioens fokken die exacte kloons zijn van elkaar door neefjes en nichtjes en halfzussen en broers te verparen gaat de kanker daar wel door...
Ben blij dat onze honden in de familie tot nu toe relatief gezond zijn, al worden ze niet heel oud met gemiddeld een krappe 10 jaar. Die van mijn oma is ook alweer 9 nu, wordt een klein beetje grijs maar nog steeds een gekke deur.
Maar zoals ik zei, ik ken heeeeel veeeel boxers omdat ik in het fokkerswereldje zit, dus heb een grote poel om kennis uit te halen. En ja daarin ken ik ook veel boxers met kanker, maar ik kan zo opnoemen welke reuen daar in tweede of derde generatie zitten... Helaas wordt er veel verzwegen en gedaan. Daarom ben ik dus naar Duitsland gegaan, veel meer openheid van zaken.
Sorry voor de off-topic!