Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Korting op de embark testen

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Re: Korting op de embark testen

Ongelezen bericht door sirene »

Nou ik heb de uitslagen binnen en ik voel me genaaid.
Misschien een swabje verwisseld?

Churandy is Merle en "unlikely to be hairless.

Hoe dan?

De rest heb ik niet eens meer bestudeerd nu. Zal wel van een andere hond zijn.

Ik weet het, iedereen loopt weg met Embark en ik heb ze zelf ook al gemaild hoe dit kan. Maar dat neemt niet weg dat ik het gevoel heb dat ik in de maling word genomen.
Laatst gewijzigd door sirene op 02 feb 2020 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Och jee, wat erg zeg :80:
Hopelijk sturen ze je een nieuwe kit op, dit is wel heel erg fout
Tamara/Bayko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vlinderhondje (Epagneul Nain Continental Papillon)
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Oh, da's wel heel erg bijzonder :80: . Heb je al een reactie terug op je mail?
Groetjes van Tamara en een pootje van Cody
Afbeelding
In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012 Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

sirene schreef:Nou ik heb de uitslagen binnen en ik voel me genaaid.

Hoe dan?

Ik weet het, iedereen loopt weg met Embark en ik heb ze zelf ook al gemaild hoe dit kan. Maar dat neemt niet weg dat ik het gevoel heb dat ik in de maling wordt genomen.
Bijzonder ja. Weet dat ze normaal snel reageren op mails dus je zal snel wat horen.
Een verwisselde swab is snel gevonden met alle nummers die geregistreerd worden
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nee, ik heb nog geen antwoord op mijn mail. Kreeg een automatisch antwoord terug dat het erg druk is qua mailverkeer door de drukte van het "holiday season". We zullen zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nog geen antwoord. Wel reclame ontvangen dus nog een maar een mail gestuurd.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou tot zover de uitstekende service van Embark en alle mooie beloften op de site.
Nog niks gehoord dus :evil:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

:ugh:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Hoe dan?

Ik weet het, iedereen loopt weg met Embark en ik heb ze zelf ook al gemaild hoe dit kan. Maar dat neemt niet weg dat ik het gevoel heb dat ik in de maling word genomen.
Churandy is toch ren? Die met de rode kuif.
Dat was toch de enige haarloze uit het nest?
Of haal ik nu iets door elkaar?
Want het gaat toch op basis van dna? Dus dan kan de uitslag toch unlikely to be hairless zijn ? Unlikely is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door natalie »

Emma schreef:

Hoe dan?

Churandy is toch ren? Die met de rode kuif.
Dat was toch de enige haarloze uit het nest?
Of haal ik nu iets door elkaar?
Want het gaat toch op basis van dna? Dus dan kan de uitslag toch unlikely to be hairless zijn ? Unlikely is onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk.
Dit is pecies wat ik dacht. Maar ik weet veel te weinig over genetica om er iets zinnigs over te zeggen, dus ik ben vooral heel benieuwd naar het antwoord van Embark. Dat antwoord komt wel hoor, maar er zijn tíg mensen die vragen hebben over hun uitslag. Ik volg hun FB pagina en alleen al via die weg worden meerdere vragen per dag gesteld. Wel reuze interessant allemaal. Ik hoop dat er snel een duidelijke reactie komt.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

The Xolo, Inca Orchid and Chinese Crested all have dominant hairlessness, so they only need one copy of the gene to be hairless. In fact, all hairless dogs of these breeds are heterozygous for hairlessness, because it is one of the only known examples in dogs of an embryonic lethal gene. This means that a homozygous dog (one with two copies of the hairless gene) will be re-absorbed into the womb.

Dit kan niet de test van Ren zijn.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet wel dat jullie er ook niks mee kunnen hoor maar ik moest even mijn frustratie kwijt.

Er zijn twee verschillende stukjes DNA code verantwoordelijk voor de twee soorten haarloosheid die er bekend zijn:
SGK3 van de haarloze terrier en bv sporadisch bij windhonden en FOXI3 die zorgt voor de (dominante) naaktheid bij de Chinees, Peruaan en Mexicaan. Ren is zeker weten FOXI3. Zijn behaarde nestgenoten hebben dat gen dus niet. Dat hij behaarde nestgenoten (en een behaarde vader) en een incompleet gebit heeft bewijst juist dat hij FOXI3 moet zijn.
Merle kan hij sowieso niet zijn want merle komt nergens in ouders en voorouders voor en kan niet zomaar ineens opduiken. 1 van de ouders moet dan Merle zijn. Bovendien heeft hij overal normaal gelijkmatig pigment.

Unlikely to be hairless kunnen ze zetten om de reden die Cleva al geeft en misschien omdat er altijd een kans is op een spontane nieuwe mutatie?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:
dagmar88 schreef: Dit kan niet de test van Ren zijn.
Of wel en dan is embark gewoon put met keren.
Maar dat verwacht ik niet.
Nee, dat verwacht ik ook niet. Maar ik ben wel benieuwd of en hoe snel ze gaan toegeven dat het een foutje is.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nou ik heb antwoord.

Apologies for the delay, our team is currently working through a large backlog of customer service requests from over the holidays.

Based on Churandy's breed mix, I am very confident that his swab was not mixed up with another dog's. However, I understand your concern, and thank you for letting us know that his results do not make sense!

Looking at Churandy's DNA, he has one allele that is almost a perfect match to the hairless allele that we test for - it only differs by one DNA base pair. Our current FOXI3 test occasionally gives false negative results in Inca Orchids and Xoloitzcuintles because they carry slightly different versions of the DNA sequence surrounding the mutation than the version that we test for. We are actually planning to update this test soon to better account for variation in Inca Orchids and Xolos, so I will make sure that we include Churandy in the set of dogs we use to define the new DNA sequence.

It does look like Churandy has the merle mutation, though. We have seen some purebred Kelpies with merle, especially in working lines, so it's possible that he inherited it from his father. If you have access to the father, we may be able to test him for free to see if he carries merle. Please let us know if you would be interested in doing that!

Ik ben nog niet overtuigd.
Ik moet het doen met een half affe test voor haarloos? En een kale sable hond die ineens ook merle zou zijn?
Een hond kan toch helemaal geen merle dragen zonder te tonen? (behalve bij cryptic merle dat klopt niet met black en tan) Zijn vader is gewoon black en tan met stamboom.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Sable is juist bekend als merle-verstopper, dus dat is niet per se raar. Daarnaast is er ook cryptic merle, wat geen merle-tekening geeft.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Hmmm, ik zou die gratis test bespreken met de eigenaren van de vader van Ren.
Lijkt me allemaal erg interessant.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Domor schreef:Sable is juist bekend als merle-verstopper, dus dat is niet per se raar. Daarnaast is er ook cryptic merle, wat geen merle-tekening geeft.
Ja dat weet ik. Maar de ouders zijn geen sable en de voorouders ook niet, die kunnen het dus niet stiekem verstopt hebben. Er zit gewoon geen merle achter.
Bovendien is die merle bij sable bij de geboorte volgens mij prima te zien. En de andere 6 behaarde nestgenootjes hebben toevallig geen merle? Ik geloof het gewoon niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Cleva schreef:Maar goed, hoe waarschijnlijk is het?

Het zou trouwens wel een geweldig verhaal zijn als je er zo achter kwam dat je hond gewoon zo'n goedkope kermismerle is. :LOL:
En niet kaal zeker :wink:

Niks mis met merle trouwens maar ik wilde bewust geen merle BC gebruiken omdat ik merle op een naakthond echt geen goed idee vind ivm pigment en de zon. Daarnaast vind ik een subletaal gen mixen met een letaal gen wel heel erg letaal klinken.

Volgens mijn kynologische kennis heb je nog altijd merle nodig om merle te krijgen. Een merle drager bestaat niet behalve in het geval van sable merle waarbij je het niet ziet maar dat zijn de ouders èn de grootouders niet.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Emma schreef:Hmmm, ik zou die gratis test bespreken met de eigenaren van de vader van Ren.
Lijkt me allemaal erg interessant.
Ik denk dat ze het prima vinden en dat heb ik al teruggeschreven maar ook met de vraag hoe een black en tan (stamboom) kelpie merle zou kunnen doorgeven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Als ie nu een kale kermismerle blijkt ga ik hem voor 5000€ laten dekken :LOL:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Cryptic merle blijkt wel degelijk een ding te zijn. Ik wist er tot een paar weken geleden ook alleen geruchten van, maar er is een Facebook groep van een onderzoeker die er mee bezig is.

https://m.facebook.com/groups/245793505 ... rce=result
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ja het kan allemaal. En ik heb precies de kale cryptic merle uit rassen waar geen merle voorkomt. Geen van de honden waarmee ik heb gefokt was sable dus zonder dat je het ziet meedragen is wel erg onwaarschijnlijk.

Dit schrijven ze nu net:
Merle is dominant, but it can be very difficult to see in the coat if it is the "cryptic"/"phantom" merle allele. Cryptic merle alleles are sometimes present in lines for multiple generations before being detected.

Dat zal allemaal wel maar het lijkt me niet erg aannemelijk. Ze bieden nu aan om een swab te sturen om alleen de merle nog een keer te testen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

sirene schreef:Ze bieden nu aan om een swab te sturen om alleen de merle nog een keer te testen.
Doen. Blijkt vanzelf dat er geen donder van klopt.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
sirene schreef:Ze bieden nu aan om een swab te sturen om alleen de merle nog een keer te testen.
Doen. Blijkt vanzelf dat er geen donder van klopt.
Ja tuurlijk ga ik dat doen.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Maar Ren heeft toch het naakt allel? Dat is ook wat ze zeggen. Er zit alleen iets variatie in. De test is ontwikkeld op een beperkt aantal honden. Als deze honden niet de DNA variant van Ren hebben, komt die ook niet in de test naar voren bij de automatische interpretatie. Daarom is het goed dat er ook nog een mens naar gekeken heeft, die bevestigd heeft dat Ren inderdaad het naakt allel heeft. Hoe meer naakthonden ze testen en hoe meer DNA variaties ze tegenkomen, hoe betrouwbaarder de test wordt.

Merle schijnt allemaal niet zo simpel te zijn:
https://merle-sine-insertion-from-mc-mh ... 0Dutch.pdf
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Of de Merle komt veel meer voor dan je denkt maar gezien er niet op getest wordt (want je ziet het niet) , is het ook niet geweten.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe test!
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Galga's schreef:Maar Ren heeft toch het naakt allel? Dat is ook wat ze zeggen. Er zit alleen iets variatie in. De test is ontwikkeld op een beperkt aantal honden. Als deze honden niet de DNA variant van Ren hebben, komt die ook niet in de test naar voren bij de automatische interpretatie. Daarom is het goed dat er ook nog een mens naar gekeken heeft, die bevestigd heeft dat Ren inderdaad het naakt allel heeft. Hoe meer naakthonden ze testen en hoe meer DNA variaties ze tegenkomen, hoe betrouwbaarder de test wordt.
Ja, dat zeggen ze nu. Hadden ze dat meteen geschreven dan was het wat begrijpelijker geweest. Dat laatste snap ik, al voelt het wel een beetje raar om zoveel geld uit te geven voor een test waarvan ze zelf zeggen dat het de betrouwbaarste en meest onmisbare test is voor fokkers en dat soort blabla en dat je er dan zelf achteraan moet omdat de uitkomst wel erg vaag is. En dat is dus omdat Ren naakt is en niet zichtbaar merle. Had ik een hond met wat minder uitgesproken kenmerken gehad, valt het misschien helemaal niet op. Ik vind het vreemd om zoveel geld te moeten betalen voor iets wat blijkbaar in de kinderschoenen staat zodat ze mijn dingen kunnen gebruiken om hun test beter te maken. Ik snap dat laatste ook wel maar ik voel me ook een beetje besodemieterd. Vooral omdat je er dan weer achteraan moet en ik straks ook weer 18€ moet betalen voor verzenden.
Merle schijnt allemaal niet zo simpel te zijn:
https://merle-sine-insertion-from-mc-mh ... 0Dutch.pdf
Interessant! En ik wist wel van cryptic merle maar niet dat het zoveel voorkomt. Wie weet is Ren het echt.
Ik vind het nog steeds niet erg aannemelijk. De voorbeelden in die artikelen zijn rassen waar merle voorkomt. Deze rassen hebben allemaal witte aftekeningen en/of een klein stukje merle. Dat is bij de kelpie niet.
In zowel het nest van Qhilla als die van Spring zitten geen honden met witte aftekeningen behalve een mini borstvlek.
We gaan het waarschijnlijk over een paar weken zien.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Ik ben benieuwd wat de nieuwe uitslag gaat worden. Laat je alleen Ren testen of ook zijn vader?
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Galga's schreef:Ik ben benieuwd wat de nieuwe uitslag gaat worden. Laat je alleen Ren testen of ook zijn vader?
Als dat aanbod nog geldt ook de vader maar iig Ren.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mizzsylver schreef:Ik heb destijds voor Embark gekozen omdat ze nieuwe testen kosteloos zouden toevoegen. Nu had ik van Dali geen uitslag van haar A locus, het kon at/at at/a of a/a zijn. Nu is ze zwart/bruin dus ik elk geval 1x at. Haar vader heeft wel zwart in zijn stamboom en ik was benieuwd of ze die uitslag konden aanpassen. Ik had gemaild en ook gelijk gevraagd of de missende dna testen meteen ge-update konden worden. Dali had er 158 en inmiddels zijn het er 181.
Kreeg ik een mail terug dat ze daar normaal geld voor vragen maar nu uit coulance een nieuwe swab opsturen. Raar hoor. Maar toch die swab opgestuurd, ben benieuwd.
Volgens mij geldt kosteloos uitbreiden alleen als de master chip van de batch testen niet veranderd.
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”