Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
niet ingedaalde bal/castratie/gedrag/risico
Moderator: moderatorteam
-
- Actief
- Mijn ras(sen): Teckel, standaard ruwhaar
- Aantal honden: 1
vraagje: Teun is nu 1 jaar, heeft een prachtige zichtbare bal, de andere is er nog niet.
was steeds door de dierenarts ook niet goed te voelen, maar ze worden nu groooot.... hij ligt net op zijn rug te slapen en ik zie duidelijk een verdikking in zn lies, zeg maar naast zijn piemel, tussen piemel en poot in die ruimte in de buik. even gevoeld en ja hoor, daar zit zeker wat!zou het kunnen dat deze nog gaat indalen?
en dan de volgende vraag:
er gaan verschillende verhalen rond over kanker bij ballen die in de buik blijven zitten. hoe groot is dit risico?
en hoe risicovol is een castratie operatie wanneer je deze weg zou laten halen? dat is dan best een ingreep denk ik?
we willen hem (nog) niet laten castreren. hij was altijd erg onzeker en begint nu net wat manser te worden. als het medisch niet noodzakelijk is, liever intact laten.
aan de andere kant, wanneer we hem voor vakantie naar een opvang zouden willen brengen, moet hij helaas wel gecastreerd zijn, hoewel dat eventueel ook chemisch zou kunnen.
andere optie is gewoon meenemen op vakantie of bij familie onderbrengen, dus wat dat betreft is castratie denk ik geen echte noodzaak.
wat zijn jullie ervaringen?
was steeds door de dierenarts ook niet goed te voelen, maar ze worden nu groooot.... hij ligt net op zijn rug te slapen en ik zie duidelijk een verdikking in zn lies, zeg maar naast zijn piemel, tussen piemel en poot in die ruimte in de buik. even gevoeld en ja hoor, daar zit zeker wat!zou het kunnen dat deze nog gaat indalen?
en dan de volgende vraag:
er gaan verschillende verhalen rond over kanker bij ballen die in de buik blijven zitten. hoe groot is dit risico?
en hoe risicovol is een castratie operatie wanneer je deze weg zou laten halen? dat is dan best een ingreep denk ik?
we willen hem (nog) niet laten castreren. hij was altijd erg onzeker en begint nu net wat manser te worden. als het medisch niet noodzakelijk is, liever intact laten.
aan de andere kant, wanneer we hem voor vakantie naar een opvang zouden willen brengen, moet hij helaas wel gecastreerd zijn, hoewel dat eventueel ook chemisch zou kunnen.
andere optie is gewoon meenemen op vakantie of bij familie onderbrengen, dus wat dat betreft is castratie denk ik geen echte noodzaak.
wat zijn jullie ervaringen?
-
- Zeer actief
Re: niet ingedaalde bal/castratie/gedrag/risico
Boots heeft ook maar 1 ingedaalde bal, ik vind het prima zo lekker laten zitten.
het risico zit hem erin dat als er wat mee zou zijn dan zie je het niet omdat de bal verborgen is, meer kanker weer ik niet, maar ik geloof daar ook niet zo in.
dus ik ga er niets aan doen..
het risico zit hem erin dat als er wat mee zou zijn dan zie je het niet omdat de bal verborgen is, meer kanker weer ik niet, maar ik geloof daar ook niet zo in.
dus ik ga er niets aan doen..
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Wat je voelt is niet de binnenbal maar het zwellichaam
-
- Actief
nee, niet het zwellichaam, daar zijn we al eens ingetrapt, dier zit echt tegen de piemel aan zeg maar, en dit zat meer in de buik.

Laatst gewijzigd door Teuntje op 29 jan 2020 12:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
zwellichaam zit toch niet tussen piemel en poot in de lies. dat zit gewoon op de piemel? en voelt ook heel anders dan een bal. Al heb ik geen idee of je een niet ingedaalde bal kan voelen 

-
- Actief
zie mijn foto hierboven, heb omcirkeld waar het zit, zwellichaam is ons bekend, daar zijn we al eens ingetrapt toen hij jonger was.
maar zou deze bal nog kunnen gaan indalen op/na de leeftijd van 1 jaar?
Laatst gewijzigd door Teuntje op 29 jan 2020 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgen mij wijs je hetzelfde gebied aanTeuntje schreef:zie mijn foto hierboven, heb omcirkeld waar het zit, zwellichaam is ons bekend, daar zijn we al eens ingetrapt toen hij jonger was.

Indalen lukt wrs niet meer maar een echo ter controle is nooit verkeerd
Gos hier op het forum heeft er ervaring mee bij hun hond. Die is pas recent (6 jaar nu) gecastreerd
- Kayltje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
- Aantal honden: 4
Dat en dat.Nanna schreef:Ik zou niet castreren en die binnenbal mooi laten zitten. De kans dat die bal tumoreus ontaardt is niet zo groot.
Ik denk trouwens dat je niet de binnenbal hebt gezien/gevoeld maar een zwellichaam
Fitz heeft een half jaar geleden een echo gehad van zijn prostaat, en toen heeft de da gelijk zijn binnenbal ff opgesnord, die zat hoog in de buik bij de nier. Zo'n binnenbal is meer dan de helft kleiner dan de buitenbal .
Da gaf aan dat de operatie opzich net zo'n groot risico is als de mogelijkheid dat de bal ontspoord.

-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat vind ik eraan vast. Niet tussen piemel en poot iigNanna schreef:Ernaast.sbientje schreef:zwellichaam zit toch niet tussen piemel en poot in de lies. dat zit gewoon op de piemel?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Je zou kunnen proberen die bal richting de zak te masseren. Geen idee of dat nu nog gaat lukken
-
- Actief
Ik kan het altijd proberen natuurlijk, dat masseren.
Wie weet heeft het effect.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik zou gewoon eerst een echo laten maken zodat je zeker weet dat het de niet ingedaalde bal is en dat er geen bijzonderheden zijnTeuntje schreef:Ik kan het altijd proberen natuurlijk, dat masseren.
-
- Zeer actief
Hier ook een monorchide reu. Mocht de binnenbal voor problemen gaan zorgen, gaat DIE eruit en laat ik die andere zitten.
Suzanne
Suzanne
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
in ieder geval een prachtig geplukt vachtjeNanna schreef:CharmantTeuntje schreef:zie mijn foto hierboven

- Lucia
- Zeer actief
Zazoe heeft ook maar 1 ingedaalde bal.
Castreren is hier niet zomaar het plan.
Is het gebruikelijk om dit vaak na te kijken met echo dan? Dat heb ik niet eerder gehoord.
Is het gebruikelijk om dit vaak na te kijken met echo dan? Dat heb ik niet eerder gehoord.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Gos komt bij dezelfde dierenarts als ik en daar adviseren ze dat wel ja weet ik omdat zij een crypto reu haddenLucia schreef:Zazoe heeft ook maar 1 ingedaalde bal.
- Lucia
- Zeer actief
Ik zal het eens navragen bij onze dierenarts dancrutz schreef:
Gos komt bij dezelfde dierenarts als ik en daar adviseren ze dat wel ja weet ik omdat zij een crypto reu hadden
- kloesje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Jack Russell Terriër Macho
Australian Kelpie Timber en Bindi
Duitse Herder Benthe (co-own) - Aantal honden: 4
Macho is ook cryptorch, bal zit niet in lies, maar ergens in de buik.
Met een echo is de bal nooit getraceerd en daardoor ook niet te controleren.
Ik kreeg als advies om de buitenbal in de gaten te houden, mocht deze van vorm veranderen, om dan aan de bel te trekken.
Hij word dit jaar al weer 11 en ben blij dat ik me destijds niet heb laten overhalen om hem te castreren, heerlijk stabiel hondje is het
Met een echo is de bal nooit getraceerd en daardoor ook niet te controleren.
Ik kreeg als advies om de buitenbal in de gaten te houden, mocht deze van vorm veranderen, om dan aan de bel te trekken.
Hij word dit jaar al weer 11 en ben blij dat ik me destijds niet heb laten overhalen om hem te castreren, heerlijk stabiel hondje is het

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Louitje heeft ook 1 niet ingedaalde bal. Mijn dierenarts gaf aan dat de risico's dat er wat met de binnenbal gebeurd klein zijn. En mocht het wel klachten van welke aard dan ook op gaan leveren dat dit meestal vlot herkend wordt en opgelost kan worden. Adviseerde dus ook om niets te doen.
Maar even een andere vraag, woon je niet in Nederland? Je zeg dat Teun sowieso gecastreerd moet worden als hij naar een opvang moet ivm vakantie etc, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb al 40 jaar intacte reuen en die kunnen altijd terecht in elk pension.
Maar even een andere vraag, woon je niet in Nederland? Je zeg dat Teun sowieso gecastreerd moet worden als hij naar een opvang moet ivm vakantie etc, daar heb ik nog nooit van gehoord. Ik heb al 40 jaar intacte reuen en die kunnen altijd terecht in elk pension.
Gr. Aniek

-
- Zeer actief
Dat dusBudkes schreef:Mijn dierenarts gaf aan dat de risico's dat er wat met de binnenbal gebeurd klein zijn. En mocht het wel klachten van welke aard dan ook op gaan leveren dat dit meestal vlot herkend wordt en opgelost kan worden. Adviseerde dus ook om niets te doen.

Mij is het ook zo uitgelegd. Er is een wat verhoogd risico op testikeltumoren bij een binnenbal, maar het blijft desondanks een hele kleine kans. De kans dat de hond aan heel iets anders, of bij bepaalde rassen zelfs aan een andere soort kanker, zal overlijden, is veel groter. Het niet laten castreren is positief voor de rest van de ontwikkeling. Verschillende testikeltumorsoorten "verklikken" zich door bepaalde symptomen, en dan ingrijpen is meestal wel op tijd. Daarnaast ben je als ingelichte eigenaar van een hond met binnenbal(len) vaak meer alert op mogelijke tekenen van problemen en ga je er tijdig mee naar de dierenarts.
Aangeraden werd om met ongeveer een jaar een echo te maken om te lokaliseren waar hij zat. Dan weet je dat alvast voor het geval er later wel problemen zouden ontstaan en kun je dat in je overwegingen meenemen. Als ze laag zitten, dan is het risico van de operatie later lager dan wanneer ze kort bij de nieren zitten, is het idee. In de jaren daarna ook af en toe een echo laten maken, in overleg met de dierenarts.
Ik heb een reu met twee binnenballen. Daarvoor geldt dus hetzelfde. Ze werden gelokaliseerd vlak voor het kanaaltje dus nog net in de buik. Een poosje geleden kreeg hij een anaalklierontsteking (terwijl hij nooit last van zijn anaalklieren had gehad) die behandeld werd, maar daarna bleef hij wat lastiger poepen. Dus toen toch verder onderzoek gedaan en toen bleek dat hij een sterk vergrote prostaat had. En om die reden is er toch overgegaan op castratie, maar inmiddels is hij 6 en heeft hij de voordelen van de hormonen op zijn hele ontwikkeling gewoon altijd gehad. Aan de binnenballen was verder niks afwijkends, het was simpelweg de prostaat. De operatie ging prima dus hij kan er weer tegenaan. En terugkijkend hadden we het precies weer zo gedaan.
Het toeval wil trouwens dat toen we hem voor de operatie brachten, er vóór ons een reu was voor castratie vanwege een testikeltumor..... die had gewoon buitenballen.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Biko had ook een binnenbal. Hij is er probleemloos oud mee geworden.Gos schreef:Dat dusBudkes schreef:Mijn dierenarts gaf aan dat de risico's dat er wat met de binnenbal gebeurd klein zijn. En mocht het wel klachten van welke aard dan ook op gaan leveren dat dit meestal vlot herkend wordt en opgelost kan worden. Adviseerde dus ook om niets te doen.![]()
Mij is het ook zo uitgelegd. Er is een wat verhoogd risico op testikeltumoren bij een binnenbal, maar het blijft desondanks een hele kleine kans. De kans dat de hond aan heel iets anders, of bij bepaalde rassen zelfs aan een andere soort kanker, zal overlijden, is veel groter. Het niet laten castreren is positief voor de rest van de ontwikkeling. Verschillende testikeltumorsoorten "verklikken" zich door bepaalde symptomen, en dan ingrijpen is meestal wel op tijd. Daarnaast ben je als ingelichte eigenaar van een hond met binnenbal(len) vaak meer alert op mogelijke tekenen van problemen en ga je er tijdig mee naar de dierenarts.
Aangeraden werd om met ongeveer een jaar een echo te maken om te lokaliseren waar hij zat. Dan weet je dat alvast voor het geval er later wel problemen zouden ontstaan en kun je dat in je overwegingen meenemen. Als ze laag zitten, dan is het risico van de operatie later lager dan wanneer ze kort bij de nieren zitten, is het idee. In de jaren daarna ook af en toe een echo laten maken, in overleg met de dierenarts.
Ik heb een reu met twee binnenballen. Daarvoor geldt dus hetzelfde. Ze werden gelokaliseerd vlak voor het kanaaltje dus nog net in de buik. Een poosje geleden kreeg hij een anaalklierontsteking (terwijl hij nooit last van zijn anaalklieren had gehad) die behandeld werd, maar daarna bleef hij wat lastiger poepen. Dus toen toch verder onderzoek gedaan en toen bleek dat hij een sterk vergrote prostaat had. En om die reden is er toch overgegaan op castratie, maar inmiddels is hij 6 en heeft hij de voordelen van de hormonen op zijn hele ontwikkeling gewoon altijd gehad. Aan de binnenballen was verder niks afwijkends, het was simpelweg de prostaat. De operatie ging prima dus hij kan er weer tegenaan. En terugkijkend hadden we het precies weer zo gedaan.
Het toeval wil trouwens dat toen we hem voor de operatie brachten, er vóór ons een reu was voor castratie vanwege een testikeltumor..... die had gewoon buitenballen.

-
- Actief
Bij de da geweest voor gezondheidscontrole en enting.
Ik had gelijk, heb inderdaad zijn bal gezien en gevoeld. Hij zit niet meer in de buik,maar in de lies.
Hij is er bijna zei de da. Kans dat ie nog gaat indalen is wel nihil. De grote bal zou niet meer makkelijk kunnen indalen zoals het kleine balletje bij een pup.
Het risico op kanker is klein geeft ze aan. Dus vooralsnog is het advies niet castreren. Ook ivm zijn onzekerheid.
Mocht een castratie wel nodig blijken in de toekomst, dan is de kans groot dat de bal in de lies via dezelfde snee eruut gehaald kan worden. Het zal dus geen buikoperatie worden.
Voor zijn stressgevoeligheid en plasjes kregen we trouwens nog het advies eens adaptil te proberen....iemamd daar ervaring mee?
Vwb opvang en castratie: helaas heb ik alleen opvangen kunnen vinden waar castratie nodig is. Maar goed, mocht hij eens ergens heenmoeten dan brengen e hem wel bij familie onder.
Ik had gelijk, heb inderdaad zijn bal gezien en gevoeld. Hij zit niet meer in de buik,maar in de lies.
Hij is er bijna zei de da. Kans dat ie nog gaat indalen is wel nihil. De grote bal zou niet meer makkelijk kunnen indalen zoals het kleine balletje bij een pup.
Het risico op kanker is klein geeft ze aan. Dus vooralsnog is het advies niet castreren. Ook ivm zijn onzekerheid.
Mocht een castratie wel nodig blijken in de toekomst, dan is de kans groot dat de bal in de lies via dezelfde snee eruut gehaald kan worden. Het zal dus geen buikoperatie worden.
Voor zijn stressgevoeligheid en plasjes kregen we trouwens nog het advies eens adaptil te proberen....iemamd daar ervaring mee?
Vwb opvang en castratie: helaas heb ik alleen opvangen kunnen vinden waar castratie nodig is. Maar goed, mocht hij eens ergens heenmoeten dan brengen e hem wel bij familie onder.
-
- Zeer actief
wwat is dat voor achterlijke regel, we willen wel opvangen, maar hij moet eerst stuk en die ballen moeten eruit
.. ja zoek het dan maar even lekker uit, ik zou dat dus ook niet doen.. zo jaren 80 of zo 

-
- Zeer actief
Ik heb met Bruno een soortgelijke situatie gehad. Toen ik hem kreeg was hij bijna twee jaar. Nadat hij een tijdje hier was wilde ik hem ook laten castreren. Een balletje was niet ingedaald maar soms kon ik hem onder de huid in de lies wel voelen. Toen ik hem na de ingreep ophaalde zei de DA dat het balletje volledig terug getrokken was in de buik. Ik was blij dat hij er geen buikoperatie van heeft gemaakt. Vind ik te risicovol. Ik voel wel regelmatig in de lies maar het balletje is nooit meer terug gekomen. Laat maar lekker zitten.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
- Tineke
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Micron is met één niet ingedaalde bal probleemloos oud geworden.
Onze da gaf aan dat het risico van een operatie groter was en dat laten zitten de beste optie was.
Onze da gaf aan dat het risico van een operatie groter was en dat laten zitten de beste optie was.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- Barkley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Wellicht kun je via het forum opvang vinden?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Een reu die ik in een gezin heb geplaatst mag nu na 1,5 jaar ook ineens niet meer mee met d uitlaatservice als hij intact blijft. Eigenlijk was de regel altijd al geen intacte honden, maar (deze week 8 jaar oud) hij is heel gemakkelijk dus na proef mocht het. Nu blijkt dat hij geen opdringerige vreemde reuen in “zijn” roedel duldt en de uitlaat mevrouw dat niet tijdig ziet (want dan is hij weg te roepen) dus is het advies ballen er af. Alsof dat op 8 jaar nog helptS@ndr@ schreef:wwat is dat voor achterlijke regel, we willen wel opvangen, maar hij moet eerst stuk en die ballen moeten eruit.. ja zoek het dan maar even lekker uit, ik zou dat dus ook niet doen.. zo jaren 80 of zo
-
- Zeer actief
zo verschrikkelijk dom, kan er even niets aan doen, hopelijk vinden ze een oplossing zonder dat de hond stuk moet 

-
- Zeer actief
Ik snap het anders wel, hoor. Hoe vaak lees je hier ook wel niet op het forum dat een volle reu niet goed met andere volle reuen kan? Compleet logisch en natuurlijk hondengedrag maar het gaat ten koste van de veiligheid van de honden onder jouw hoede als je een koppel patsende hormoongestuurde haantjes ertussen hebt en ik kan me voorstellen dat je daar gewoon niet op zit te wachten als je de verantwoording over andermans hond hebt. Als je het er niet mee eens bent is dat je goedrecht maar dan moet je zelf een andere oplossing zoeken en maar iemand privé inhuren of iets dergelijks.
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Ben het wel mee eens, maar in principe zou het gedrag van de hond dan leidend moeten zijn vind ik. Wat hier volgens mij ook het geval was, want de hond mocht eerst wel mee maar nu blijkt ie toch niet zo makkelijk te zijn als gezegd, wat daar de reden ook van is, de hondenuitlaat vindt het niet prettig lopen met hem erbij dan dus. Als ie gecastreerd is en hij vertoont hetzelfde gedrag zal ie ook niet meer meemogen gok ik zoSaba schreef:Ik snap het anders wel, hoor. Hoe vaak lees je hier ook wel niet op het forum dat een volle reu niet goed met andere volle reuen kan? Compleet logisch en natuurlijk hondengedrag maar het gaat ten koste van de veiligheid van de honden onder jouw hoede als je een koppel patsende hormoongestuurde haantjes ertussen hebt en ik kan me voorstellen dat je daar gewoon niet op zit te wachten als je de verantwoording over andermans hond hebt. Als je het er niet mee eens bent is dat je goedrecht maar dan moet je zelf een andere oplossing zoeken en maar iemand privé inhuren of iets dergelijks.

Genoeg ongecastreerde reuen die zich niet zo gedragen natuurlijk, imo kunnen die wel gewoon mee.
In een pension vind ik het trouwens anders, daar heeft die hond niets te schaften met andere honden als het goed is.