Eigenlijk bezopen dat er gewoon mee doorgefokt wordt.
Moderator: moderatorteam
Daar gaat het nu over.Nanna schreef:Wat dacht je van Border Collies of Sint Bernards.
Epilepsie door haar karakter? Wie verdedig jij precies? Epilepsie is geen psychologie hè?Marion. schreef:Heb het opgenomen, en ga zo kijken. Jaar geleden bij Mandigers geweest, ontzettend fijne man.
Sis heeft helaas ook epileptie, en ik denk echt dat het meer met haar karaktertje te maken heeft dan met haar genen.
En hoe weet jij dat precies????laeken schreef:Epilepsie door haar karakter? Wie verdedig jij precies? Epilepsie is geen psychologie hè?Marion. schreef:Heb het opgenomen, en ga zo kijken. Jaar geleden bij Mandigers geweest, ontzettend fijne man.
Sis heeft helaas ook epileptie, en ik denk echt dat het meer met haar karaktertje te maken heeft dan met haar genen.Ik zeg niet dat het erfelijk is maar met haar karakter heeft het echt niets te maken. Dat weet jij toch ook wel neem ik aan?
Oké, gaat het weer over rasbelustheid. Oké, weerNanna schreef:Waarom zou een hond van vier jaar geen erfelijke epileptie kunnen hebben? De eerste aanval kan makkelijk op die leeftijd optreden.Marion. schreef:Wat een kul uitzending weer. Een 4 jaar oude toller die genetisch epileptie heeft...
Jammer dat Paul Mandigers niet iets meer spreektijd kreeg.
En ik snap dat het lastig is als je twee dragers, die dus geen lijder zijn, aan elkaar verpaart. Maar doorfukken met een hond waarvan een eigenaar zegt dat een pup daarvan epileptisch is? Dat vind ik schoftengedrag en pure geldbelustheid. Maar goed, daar heeft de rashondenwereld wel vaker last van.
Tuurlijk is er een erfelijke component.Nanna schreef:Wat is er dan met de karakters van Drentse patrijshonden, dat die bijkans allemaal omrollen van de epilepsie?Marion. schreef: En hoe weet jij dat precies????
Ik denk dat het heel veel met haar karaktertje te maken heeft. Zei Mandigers ook trouwens. Een hyper-dingetje.
En nee, in de verre lijnen bij pa en ma kwam geen epileptie voor.
Wat heeft karakter er niet mee te maken, denk jij?
En wat ga jij doen, als één van de door jou gefukte hondjes epilepsie heeft?Nanna schreef:Wat is er dan met de karakters van Drentse patrijshonden, dat die bijkans allemaal omrollen van de epilepsie?Marion. schreef: En hoe weet jij dat precies????
Ik denk dat het heel veel met haar karaktertje te maken heeft. Zei Mandigers ook trouwens. Een hyper-dingetje.
Mijn oom had vroeger een Drentse patrijshond die epilepsie had. Dat was 35 jaar geleden. In die 35 jaar is het ras er alleen maar op achteruit gegaan, terwijl ze dus decennia de tijd hebben gehad om er iets aan te doen. Ik geloof er ook niet meer in dat dat nu opeens wel gaat gebeuren of dat dat überhaupt nog kan met de beperkte genetische diversiteit.Nanna schreef:Wat is er dan met de karakters van Drentse patrijshonden, dat die bijkans allemaal omrollen van de epilepsie?Marion. schreef: En hoe weet jij dat precies????
Je gaat ook serieus op die onzin in ja?Nanna schreef:En we gaan ook niet net doen als het bij de Golden niet voorkomt. Of dat het door koekjes komt.![]()
Waar haal je dit vandaan???Nanna schreef:Ach Marion, schei toch uit.Marion. schreef:
Nee, met erfelijke epilepsie zijn de aanvallen doorgaans al eerder. Niet met 4 jaar pas. Ik ga de hondjes alvast niet de kost geven die epileptische aanvallen krijgen met 4 jaar. Doorgaans is dat door vaccineren en ontworm-vergiften. Of leuke hondenkoekjes.
Symptomen epilepsie
Epilepsie vindt plaats als gevolg van abrupte, tijdelijke verstoringen van de elektrische activiteit van de hersencellen. Hierdoor ontstaan toevallen of epileptische aanvallen, wat zich kenmerkt als aanvalsgewijs en herhaaldelijk optreden van abnormaal gedrag. Dit abnormaal gedrag is vaak een vermindering of afwezigheid van het bewustzijn en het optreden van spierkrampen. De ernst en duur van zo'n aanval kunnen zeer verschillen per aanval, per hond en per ras. Epilepsie wordt onderverdeeld in een primaire (erfelijke) en een secundaire (door toedoen van onderliggende oorzaak) vorm. Primaire epilepsie, oftewel genetische of erfelijke epilepsie, vormt een groot probleem bij hondenrassen. De eerste aanval treedt vaak tussen 6 maanden en 5 jarige leeftijd op. Epilepsie komt voor in alle hondenrassen, bij bepaalde hondenrassen vaker dan bij andere. Bij ernstige gevallen van epilepsie kan euthanasie noodzakelijk worden geacht.
Oh, we tikten gelijk. Met de rassen zaten we alvast op een zelfde lijn haha.Nanna schreef:En we gaan ook niet net doen als het bij de Golden niet voorkomt. Of dat het door koekjes komt.![]()
De prognose van epilepsie verschilt per ras en individu
Bij de erfelijke vorm hangt de prognose ook samen met het ras.
Border Collies en Rottweilers met epilepsie hebben nogal eens een ernstige vorm met clusters van aanvallen. Ook zijn de medicijnen minder effectief dan bij andere rassen.
De prognose voor de gemiddelde Border Collies met epilepsie is daarom slechter dan voor de gemiddelde hond met epilepsie.
Bij de Golden Retriever zien we twee groepen met vermoedelijk ieder een eigen vorm van epilepsie: er zijn Golden Retrievers met weinig aanvallen en een goede prognose, maar ook een groep met veel aanvallen. Bij deze groep is epilepsie moeilijk onder controle te krijgen met medicijnen.
Dat is bij ons alvast niet het geval. Meestal is er 1 bij de hond, en weten we dus redelijk zeker wanneer ze een aanval heeft.Sandra&co schreef:En wie zegt dat het überhaupt zijn eerste aanval was. De meeste mensen hebben een baan en de honden zijn dan alleen thuis. Kunnen ze toch ook om 9 uur een aanvalletje hebben waar tegen 17.00 uur nauwelijks nog wat van te merken is
Erfelijke (primaire) epilepsie kan zeker wel tot 5 jaar duren voor de eerste aanval. Dat het doorgaans rond de 2 jaar voor het eerst toont wil niet zeggen dat dat een absolute grens isMarion. schreef:Waar haal je dit vandaan???Nanna schreef:Ach Marion, schei toch uit.Marion. schreef:
Nee, met erfelijke epilepsie zijn de aanvallen doorgaans al eerder. Niet met 4 jaar pas. Ik ga de hondjes alvast niet de kost geven die epileptische aanvallen krijgen met 4 jaar. Doorgaans is dat door vaccineren en ontworm-vergiften. Of leuke hondenkoekjes.
Symptomen epilepsie
Epilepsie vindt plaats als gevolg van abrupte, tijdelijke verstoringen van de elektrische activiteit van de hersencellen. Hierdoor ontstaan toevallen of epileptische aanvallen, wat zich kenmerkt als aanvalsgewijs en herhaaldelijk optreden van abnormaal gedrag. Dit abnormaal gedrag is vaak een vermindering of afwezigheid van het bewustzijn en het optreden van spierkrampen. De ernst en duur van zo'n aanval kunnen zeer verschillen per aanval, per hond en per ras. Epilepsie wordt onderverdeeld in een primaire (erfelijke) en een secundaire (door toedoen van onderliggende oorzaak) vorm. Primaire epilepsie, oftewel genetische of erfelijke epilepsie, vormt een groot probleem bij hondenrassen. De eerste aanval treedt vaak tussen 6 maanden en 5 jarige leeftijd op. Epilepsie komt voor in alle hondenrassen, bij bepaalde hondenrassen vaker dan bij andere. Bij ernstige gevallen van epilepsie kan euthanasie noodzakelijk worden geacht.
Erfelijke epilepsie vertoont zich meestal voor het 2e levensjaar.
Mandigers vertelde wel iets anders interessants. Voor de (anti)rasfanaten. De Golden is doorgaans heel goed te reguleren met de medicatie. In tegenstelling tot de Border en Rottweiler bv.
Tuurlijk heeft ras (inteelt) ermee te maken.
Ja, ook hier dan nog maar eens: wat voor jouw situatie geldt, geldt niet per definitie ook voor anderen.Marion. schreef: Dat is bij ons alvast niet het geval. Meestal is er 1 bij de hond, en weten we dus redelijk zeker wanneer ze een aanval heeft.
Dat is het ook niet.Persistence schreef:Ik wist niet eens dat epilepsie ook al zo'n topic voor Tollers was...
Dat zegt niemand toch? Alleen worden er twijfels geplaatst bij het verband tussen karakter en epilepsie. En Eilfy legt nu goed uit dat dat verband er mogelijk wel is, maar dat het ook andersom zou kunnen zitten: dat de epilepsie voor andere hersenontwikkeling zorgt (of dat de twee een gemeenschappelijke oorzaak hebben).Cleva schreef:Ik vind het trouwens een beetje ingewikkeld dat er in dit topic gedaan wordt alsof karakter en genetica los van elkaar staan.
Het lijkt me niet op dezelfde genen liggen in ieder geval.Cleva schreef: Ik vind het trouwens een beetje ingewikkeld dat er in dit topic gedaan wordt alsof karakter en genetica los van elkaar staan.
Maar in dit geval hadden ze dus net zo goed de Puli kunnen nemen als voorbeeld voor epilepsie. Om maar even wat te noemenNanna schreef:Het gaat natuurlijk ook niet alleen om Tollers.
Er zijn zoveel rassen die stijf staan van de epilepsie, maagkanker, botkanker, hartafwijkingen en laten we maar niet eens beginnen over de schadelijke uiterlijke kenmerken van veel rassen.
Ik snap ook wel dat de Raad met handen en voeten gebonden is omdat het een vereniging van verenigingen is en in zo’n constructie zijn de leden de baas...en als de leden onwillig zijn dan wordt het wel moeilijk.
Maar je kunt je toch gewoon aan de WET houden? Het is verboden te fokken met ongezonde dieren dus dat lijkt me reuze makkelijk te handhaven.
Ik snap al dat gedraai en gekonkel niet. Ik vind het zelfs verdacht en daar zal ik gerust de enige niet in zijn. Ze willen blijkbaar helemaal niet veranderen.
Nou ja, het effect is dus dat het kopend publiek op een gegeven ogenblik de rashond niet meer vreet. Waarom zou je een vorstelijk bedrag betalen voor een zieke hond waarbij de fokker de Raad achter zich heeft staan?
Bij mijn Groenendaeler toen hij 3 was. Die is uiteindelijk ingeslapen toen hij 5 was omdat de aanvallen dusdanig heftig en vaak werden en door de medicatie heen kwamenKells schreef:Euhm, bij mijn setter pas toen ze bijna 4 jaar was.Marion. schreef:Waar haal je dit vandaan???Nanna schreef:Ach Marion, schei toch uit.Marion. schreef:
Symptomen epilepsie
Erfelijke epilepsie vertoont zich meestal voor het 2e levensjaar.
Mandigers vertelde wel iets anders interessants. Voor de (anti)rasfanaten. De Golden is doorgaans heel goed te reguleren met de medicatie. In tegenstelling tot de Border en Rottweiler bv.
Tuurlijk heeft ras (inteelt) ermee te maken.
Gebeurd helaas vaak.Nanna schreef:En alsof alle fokkers zo goedwillend zijn. Ik ben zomaar bang van niet. Het gaat vaak om eer en de prijsjes en pupgeld. O, de bek vol van liefde voor het ras hoor. Maar ondertussen.
En als je dure geïmporteerde reu PRA blijkt te hebben dan sis je gewoon tegen de vriendin die mee was "je hóudt je bek!"![]()
Daar ben ik ook bang voor jaZijn er dan nog goede fokkers? Natuurlijk. Gelukkig wel. Eerlijke mensen met kennis van het ras die werkelijk zo goed mogelijk willen fokken. Maar ik ben ook bang dat een behoorlijk deel ronduit dom is, niet bereid zich te verdiepen en gewoon naar de dichtstbijzijnde reu holt omdat die kampioen is of omdat ze dan niet zo ver hoeven te rijden. En als ie een epilepsielijder heeft gegeven wil dat toch niet zeggen dat ie dat deze ronde weer doet? Het lag vast aan de teef.
Dat is niet helemaal waar, in het rapport staan ook honden die binnen de rasvereniging zijn gefokt. Maar ze vliegen inderdaad her en der wel uit de bocht, ik had ook niet anders verwacht van Dier&Recht. Er wordt gesproken over honden van bestuursleden maar dan gaat het om een bestuur van een rasvereniging die niet meer bestaat en het grootste deel van het bestaan ook niet erkend was. Verder is alles opgehangen aan de hypothese dat epilepsie recessief vererft. Vervolgens zijn er schemaatjes getekend en alle volgende generaties aangewezen als drager.Maeve schreef:De honden die worden genoemd en in het verslag staan zijn buiten de rasvereniging gefokt
En boven de 8 helemaal niet meerNanna schreef:Nog een uitspraak van de zwetende en stamelende directeur.
'een gezonde pup die gaat een gezin in en uiteindelijk na 7 of 8 jaar wordt er mee gefokt'.
Weet die man zelf wel waar hij het over heeft? Volgens zijn eigen regels mág er helemaal niet een eerste nest gefokt worden met een teef van die leeftijd.
Hij had beter niet naar Radar kunnen gaan. Het was een complete aanfluiting en hij heeft alleen maar de kynologie nog meer te kakken gezet.