Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Te dikke honden.
Moderator: moderatorteam
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Re: Te dikke honden.
Ik heb dat met de hond van mijn beste vriendin ook altijd ja. Oor had een lang dun lijf dus dat was ik gewend. Timo daarentegen is net een tonnetje qua torso
Ik denk dan als ik hem een poos niet heb gezien altijd dat hij moddervet is, maar als ik dan ff knuffel voel ik gewoon zn ribben.

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Bij Amber moet je diep graven om de ribben te voelen
Nee, een Heidewachtel hoort een sportieve hond te zijn en de teef van mijn schoonouders kan echt niet meer rennen. Ik begrijp wel dat uiterlijk niet alles zegt hoor
maar Amber is nog erger dan de rechter hond van de afbeelding. Ik zeg er niets van, maar ik begreep heel goed dat mijn vriend boos werd om de continue ontkenning van zijn moeder.

Nee, een Heidewachtel hoort een sportieve hond te zijn en de teef van mijn schoonouders kan echt niet meer rennen. Ik begrijp wel dat uiterlijk niet alles zegt hoor

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador Retriever
- Contacteer:
Oh ja ik zeg ook niet dat die hond niet te dik was hoornatalie schreef:Bij Amber moet je diep graven om de ribben te voelen![]()
Nee, een Heidewachtel hoort een sportieve hond te zijn. Deze teef kan echt niet meer rennen. Ik begrijp wel dat uiterlijk niet alles zegt hoormaar de hond van mijn schoonouders is echt sneu. Nog erger dan de rechter hond van de afbeelding. Ik zeg er niets van, maar ik begreep heel goed dat mijn vriend boos werd om de continue ontkenning van zijn moeder.

-
- Zeer actief
Aahh zo. Ja, Jip is ook kleiner en zwaarder dan Abel, al ontloopt het elkaar niet veel. Maar inderdaad heeft Abel een hele andere (slankere) bouw. Dat maakt Jip niet ineens een dikke hond neesbientje schreef: Oh ja ik zeg ook niet dat die hond niet te dik was hoorMaar was meer algemeen omdat jij het had over kleiner en toch zwaarder
Pom is 55 cm ofzo en 30 kilo, er zijn genoeg honden van die maat die 15 kilo wegen, of 20.

Izzy is 17 kg en Pien 25, allebei ongeveer even hoog, het scheelt hooguit een paar centimeter. Toch is Pien niet vet. Denk dat het ook wat met die dommige tonvormige ribben te maken heeft. Daar zit natuurlijk een grotere ruimte tussen dan tussen normale ribben. Onnodig opgevulde massa.
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Kiara & broer werden op de knpv club mager genoemd. En zeker broer want die heeft ook nog een ander type bouw.
Inmiddels traint de eigenaresse van haar broer Mondioring en valt haar gespierde spijker totaal niet meer op
Maand of 2 geleden

Vorige week (7,5 maand)

Inmiddels traint de eigenaresse van haar broer Mondioring en valt haar gespierde spijker totaal niet meer op

Maand of 2 geleden

Vorige week (7,5 maand)

- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Een (show)labrador is gewoon een zwaar gebouwde hond, met dito gewicht. En iets vetter dan ranke jachthond is ook normaal. Als je de bcs van 1-9 aanhoudt, is Noa op dit moment een 5, voor haar is alles van een 3.5-5 goed (en ja, 3 ons eraf is mooier), idem dito voor windhonden. Een middenklasse qua bouw is 4-5.5, een labrador is 4.5-6. Een labrador waar je onder de vacht piano op kunt spelen is in mijn ogen gewoon te mager. Terwijl dat voor een gemiddelde hond rank is en voor een windhond-achtige prima.
Maar soms zie je windhond eigenaren ook doorslaan. Een 2 zien als optimaal heeft niets meer met de ranke bouw te maken. Dat is het zo abnormaal als een labrador met een 8. De voerproef waarbij 2 groepen labradors gehouden werden, en de beperkte groep veel minder artrose (Vaak incorrect hd genoemd als het artikel geciteerd wordt) had ontwikkeld, had de beperkte groep (75% voer van de andere groep) een gemiddelde bcs van 4.5. De onbeperkte groep (tot 3 jaar, Daarna de aanbevolen hoeveelheid voer voor het verwachte ideaalgewicht. De proef moest aangepast worden omdat hij anders in een hogere schaal van dierenleed zou komen door het heftige overgewicht) had met 6 jaar nog steeds een bcs van 7, van vroegere leeftijd zijn de bcs niet bekend gemaakt. Maar waarschijnlijk, ivm het bijstellen op 3 jaar, een bcs van 8-9 toen ze echt nog onbeperkt kregen. Labradors hoeven dus niet superslank gehouden te worden om artrose grotendeels te voorkomen.
https://www.thedrakecenter.com/sites/de ... Canine.jpg
Maar soms zie je windhond eigenaren ook doorslaan. Een 2 zien als optimaal heeft niets meer met de ranke bouw te maken. Dat is het zo abnormaal als een labrador met een 8. De voerproef waarbij 2 groepen labradors gehouden werden, en de beperkte groep veel minder artrose (Vaak incorrect hd genoemd als het artikel geciteerd wordt) had ontwikkeld, had de beperkte groep (75% voer van de andere groep) een gemiddelde bcs van 4.5. De onbeperkte groep (tot 3 jaar, Daarna de aanbevolen hoeveelheid voer voor het verwachte ideaalgewicht. De proef moest aangepast worden omdat hij anders in een hogere schaal van dierenleed zou komen door het heftige overgewicht) had met 6 jaar nog steeds een bcs van 7, van vroegere leeftijd zijn de bcs niet bekend gemaakt. Maar waarschijnlijk, ivm het bijstellen op 3 jaar, een bcs van 8-9 toen ze echt nog onbeperkt kregen. Labradors hoeven dus niet superslank gehouden te worden om artrose grotendeels te voorkomen.
https://www.thedrakecenter.com/sites/de ... Canine.jpg
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Bij die kleintjes moet je inderdaad regelmatig blijven voelen en het voer navenant aanpassen. Ik check ongeveer 1 keer per week hoe ze ervoor staan
-
- Zeer actief
Bij flyball zei de trainster een keer: is hij niet wat te dik? Ik was nog beledigd want dat vond ik zelf helemaal niet, maar de weegschaal toonde toch 3 kilo zwaarder dan normaal, oeps.
Het was mij écht niet opgevallen gewoon. Nu check ik hem toch maar op de weegschaal, want blijkbaar heb ik er geen oog voor
Het was mij écht niet opgevallen gewoon. Nu check ik hem toch maar op de weegschaal, want blijkbaar heb ik er geen oog voor

-
- Zeer actief
ik check het eigenlijk nooit,
ik krijg mama Zuri toch niet op de weegschaal, en ze loopt gewoon te weinig met die rotheupen om haar echt op gewicht te krijgen.. Boots recet alles er wel weer af en Zil moet nog groeien, toevallig bij de dierenarts gaan ze wel even op de schaal hoor
maar verder zal ik het echt met het oog moeten doen

-
- Zeer actief
StellaViolet schreef: Ja, daarom istie zo mager. Door de stress, van het belletje aan zijn tuigje. Hoe durf je!:
Pffff jemig

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Pups weeg ik elke maand, tot 6 maanden meestal gewoon omdat het kan. Volwassen honden meestal eens per 6 maanden maar t kan rustig ook eens per jaar zijn.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Wegen zegt ook niet alles merkte ik vandaag. Maandag was Finn 7 kilo bij de DA, vandaag 7,4 kg in de andere praktijk. Nou ik geloof niet dat hij in een week 400 gram is aangekomen 

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik weeg ze daarom ook op 1 en dezelfde weegschaalveertje schreef:Wegen zegt ook niet alles merkte ik vandaag. Maandag was Finn 7 kilo bij de DA, vandaag 7,4 kg in de andere praktijk. Nou ik geloof niet dat hij in een week 400 gram is aangekomen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Rebble
- Zeer actief
Charlie is ook wat voller dan ik graag zou zien en ook haar bespiering zou beter mogen maar ze is niet dik. Ze kan niet loslopen en fietsen vindt ze maar mwah en dat is op drukke stukken gewoon niet te doen want ze houdt niet van verkeer wat achter haar op komt. Ik ben dus al gewoon blij dat ze niet de aanleg heeft om tonnetje rond te worden.

- Miezemuis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote poedels
Keetje is niet dik te krijgen. Ze is mager met mooie spieren. Lizzie was vroeger ook altijd schraal maar begint nu wat uit vorm te raken. Ze is niet te dik maar krijgt echt een oude wijven figuur, met een hangbuik.
Ik zóu iig niet tegen iemand zeggen dat hun hond te dik is. Behalve over de boomer van mijn moeder. Daar maak ik altijd grapjes over want die is vet. Maar goed die heeft hartfalen en is al nooit zo actief geweest, dus die wordt nu gewoon nog ff verwend.
Ik zóu iig niet tegen iemand zeggen dat hun hond te dik is. Behalve over de boomer van mijn moeder. Daar maak ik altijd grapjes over want die is vet. Maar goed die heeft hartfalen en is al nooit zo actief geweest, dus die wordt nu gewoon nog ff verwend.
- mijke
- Zeer actief
Nou, ik weet wel waar dat vandaan komt, katten hebben vaak permanent zo'n belletje aan hun halsband en daar kunnen ze inderdaad erg gestressed door raken en dus mager. Ze was alleen ff in de war met de diersoort denk ik. Klein verschilletjeFloortje schreef:StellaViolet schreef: Ja, daarom istie zo mager. Door de stress, van het belletje aan zijn tuigje. Hoe durf je!:
Pffff jemigZe verzinnen het ook waar je bijstaat.

- StellaViolet
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rode langharige teckel, Border Collie
Ja, dat zou kunnen, ware het niet dat ze Woezel al kent vanaf pup, en er even als flinke sneer bij moest vermelden dat 'de hele buurt er vanaf wist, en iedereen sprak er schande van'.mijke schreef:Nou, ik weet wel waar dat vandaan komt, katten hebben vaak permanent zo'n belletje aan hun halsband en daar kunnen ze inderdaad erg gestressed door raken en dus mager. Ze was alleen ff in de war met de diersoort denk ik. Klein verschilletjeFloortje schreef:StellaViolet schreef: Ja, daarom istie zo mager. Door de stress, van het belletje aan zijn tuigje. Hoe durf je!:
Pffff jemigZe verzinnen het ook waar je bijstaat.
Nou madam, als ze dat vinden, mogen ze dat tegen mij zeggen.
En aangezien ik al 25 jaar daar woon, ken ik iedereen aardig goed.
Gek genoeg daarna nooit meer iets gehoord.

- mijke
- Zeer actief
Ach, er heeft tegen mij een keer een mevrouw in badjas in haar deuropening staan schreeuwen dat ze de dierenpolitie ging bellen omdat ik mijn hond liet volgen en zitten in de winter. Ik neem dat soort meningen niet heel serieus