Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Te dikke honden.

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Re: Te dikke honden.

Ongelezen bericht door Peter27 »

Ik vind dikke honden sneu. Dus ja, bij bekenden zeg ik het wel af en toe.. Bij onbekenden uiteraard niet want dat vind ik bemoeizucht.
blablabla :)
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Niet echt. Ik werk in een dierenwinkel en als ze daar hun hond komen wegen of ze vragen er naar, dan geef ik wel eerlijk antwoord.

Maar in het bos oid ben ik al niet snel in contact met andere eigenaren dus dan zeg ik ook niets.

Bekenden weten wel dat ik van honden hou die netjes op gewicht zijn
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Célie schreef: Zeg jij er wat van als honden te dik zijn? Al of niet als subtiele hint?
Nee. Die mensen hebben zelf ogen en een dierenarts en het is mijn zaak niet. Zogenaamd subtiele hints zijn sowieso vies.

Ik ken de andere kant (een wandelend geraamte) en de reacties ben je op den duur kotsbeu.
Ze hebben nu dan ook duidelijk een goed kosthuis. Ik heb ze liever romig dan schraal.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Waarom zou je er iets van zeggen, je hebt er niks mee te maken :D

Laila is ook te dik. Ze eet niet veel maar ze is gecasteerd en loopt niet veel los want dat is niet mogelijk bij haar. Ik kan haar wel slanker krijgen als ik haar uithonger maar dat ga ik niet doen. De eerste die er wat van zegt krijgt een rotopmerking terug. En ja ik kan best tegen wat kritiek maar ik vind dit dus echt heel erg bemoeizuchtig. En ik hoef me tegenover niemand te verantwoorden.

Bovendien vind ik een slanke hond niet altijd een verdienste van de baas. Shira is prachtig van bouw en mooi slank. Dat komt niet door mij maar omdat ze zo energiek is, spieren heeft en veel rent en over hekken springt tijdens het loslopen.

Over het algemeen ben ik vriendelijk naar mensen maar als je je met zoiets gaat bemoeien kun je raar opkijken wat je terug krijgt. Met je irritante zelfvoldane smoel omdat je hond slank is. :F:

Zo :pffff:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Nee, doe ik niet, zeker niet bij onbekenden. Ik heb het overigens weleens met mijn honden, dat mensen zeggen dat ze een goed kosthuis hebben. Ze zijn helemaal niet vet verder, maar toch denken mensen dat. Ik zeg altijd dat dat is zodat ze beter bij mij passen :D Interesseert me ook weinig.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Célie schreef:
Jackira schreef:Waarom zou je er iets van zeggen, je hebt er niks mee te maken :D

Laila is ook te dik. Ze eet niet veel maar ze is gecasteerd en loopt niet veel los want dat is niet mogelijk bij haar. Ik kan haar wel slanker krijgen als ik haar uithonger maar dat ga ik niet doen. De eerste die er wat van zegt krijgt een rotopmerking terug. En ja ik kan best tegen wat kritiek maar ik vind dit dus echt heel erg bemoeizuchtig. En ik hoef me tegenover niemand te verantwoorden.

Bovendien vind ik een slanke hond niet altijd een verdienste van de baas. Shira is prachtig van bouw en mooi slank. Dat komt niet door mij maar omdat ze zo energiek is, spieren heeft en veel rent en over hekken springt tijdens het loslopen.

Over het algemeen ben ik vriendelijk naar mensen maar als je je met zoiets gaat bemoeien kun je raar opkijken wat je terug krijgt. Met je irritante zelfvoldane smoel omdat je hond slank is. :F:

Zo :pffff:
Nou als mensen bij een veel te dikke bulldog zeggen dat hij zo mooi breed is terwijl hij gewoon dik is :U: :U:
Hahaha, zoeen woonde er hier ook ja. Echt zo dik! en dan die baasjes: Ja hij is gewoon heel gespierd! uhu
Jackira
Zeer actief

Trouwens de meeste mensen die zich zo druk magen om de lijn van hun hond en die van anderen hebben zelf obesitas in het kwadraat is mijn ervaring.
Jackira
Zeer actief

Célie schreef:
Jackira schreef:Trouwens de meeste mensen die zich zo druk maken om de lijn van hun hond en die van anderen hebben zelf obesitas in het kwadraat is mijn ervaring.
Nou volgens mij juist niet haha vaak lijken ze juist een beetje op elkaar :engel: :engel:

Bij mijn vorige honden (de normaal snuiten) lette ik nooit zo op hun gewicht maar bij de bullen juist wel omdat ik echt merkte dat als ze te zwaar werden ze ook meteen slechter werden qua ademhalen.
Ja dat is alleen maar goed :ok: Maar dat zijn je eigen honden. Ik zou Laila ook wel slanker willen, maar ja dat gaat alleen als ze bijna niks eet. Of een soort van bootcamp krijgt elke dag.

Kijk als iemand je mening vraagt of als je het zo brengt als Nanna, als een grapje dan kan het prima. Maar die mensen met een slanke hond die denken dat ze daarom recht hebben om een ander te vertellen dat ze het niet goed doen. Nee dat dacht ik niet. Niet tegen mij in ieder geval. :wink:

Shira en Jack zijn heel goed in conditie. Maar daarom lees ik iemand anders nog niet de les.
80564M

Ongelezen bericht door 80564M »

De assistente. Waar ik epilepsie pillen kom halen (en dat is echt rotzooi) is ongeveer 2x mijn gewicht, en misschien 2x zo jong.
Echt. Volgende keer dat ze zegt, mag wel 3 kilo vanaf hoor!, dan ga ik zeggen dat er bij haar wel 30 kilo af mag.

Bemoei je lekker met jezelf. Mens!
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zinodo schreef:Nee ik zeg niks want ik krijg zelf vaak genoeg commentaar hoe dun Nomi al dan niet is. Ik moet wel bekennen dat ik een keer iets gemeens terug heb gezegd. Ik kreeg te horen dat “het arme hondje niks te eten krijgt” en dat daarom haar tonnetje rond van een golden niet met haar mocht spelen want hij zou wat breken, terwijl de hond vermoeid stond te hijgen van alleen rustig lopen :ugh: toen floepte ik iets uit voordat ik mezelf kon stoppen, iets in de zin van dat obesitas niet in iedere rasomschrijving staat.. oeps :schrik: :LOL: na ja, het gesprek was in ieder geval gelijk voorbij maar ik schaamde me wel een beetje :oeps:
:LOL:

Ik zal er ongevraagd niets van zeggen, ook (of juist) niet als iemand trots een foto van zijn hond showt.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik zeg ook niets alleen tegen bekende, vindt het al oervervelend dat ze tegen mij dingen zeggen,. Nu nog laten zwemmen het is 10 graden, hoe kan je! of rennen terwijl het 18 graden is tsjeeeeeeeee dat kan toch allemaal niet :LOL: :LOL:
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Bij bekenden maak ik er een grapje à la Nanna van maar bij onbekenden zeg ik er niets van, tenzij het me gevraagd wordt.

Dat een individuele hond moeilijk op gewicht te houden valt kan ik me inbeelden maar wat ik veel vaker zie in mijn omgeving zijn mensen die hond na hond vet krijgen.
Dat soort desinteresse ga ik me niet mee bemoeien. Het is niet mijn klomp vet aan de lijn.
Ik kan het wel doodjammer vinden. We hadden ooit deze teef een paar weken lang te logeren. Het verschil in energie en levenslust zodra ze afviel bleek immens te zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Nee, ik zou niks zeggen tenzij er naar mijn mening gevraagd wordt.
Hier loopt een veel te dikke labrador. Nou ja, loopt...hij kan echt niet eens normaal lopen. Ik denk dat wanneer daar 12kg af gaat je nog een stevige hond overhoudt. Dat vind ik wel echt sneu en die vent die daarmee loopt (rijdt, hij zit in een scootmobiel) moet ik dan ook niet. Niet alleen om die hond hoor, want om de een of andere reden kan ik die vent niet hebben maar het zal er wel mee te maken hebben. Maar ik praat niet met hem dus komt het ook niet ter sprake en hij heeft zelf ook ogen in zijn hoofd.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Nope ik zeg er niets van ( ben zelf ook een kamerolifantje).
Heb ook nooit commentaar gehad over het gewicht van mijn honden, Ziggy woog als ik me goed herinner 6.5 kilo toen hij kwam maar ja hij was nog een jong ding van 10 maand, hij zit nu meestal tussen de 8-9 kilo en is niet echt heel dik maar zoals ik net ergens las wat romig.
Ik vind het soms best lastig om hem op gewicht te houden want zoveel krijgt ie niet.
Ach hij heeft toch ook al ruim 10 kilo gewogen dus als ie zo blijft is het prima.
Er is net een dun speklaagje te voelen op zijn ribben dus maak ik me er niet te druk om.
Rasta is mooi slank en valt eerder af dan dat ie te dik wordt, ik probeer hem tussen de 23 en 24 kilo te houden en op zijn zwaarst woog hij 27,5
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
dagmar88
Zeer actief

Ptje schreef:maar zoals ik net ergens las wat romig.
:mrgreen: Van Miranda.
ninnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova scotia duck tolling retriever en border collie

Ongelezen bericht door ninnie »

Zeggen doe ik het niet. Maar denken toch vaak wel.. Toen het hondje van mijn ouders ineens heel dik was wel aangegeven en daar waren ze niet blij mee, al vragen ze me wel erop te letten (maar werdt wel wat mee gedaan :) ) maar aan een ander of zelfs een onbekende? Nee, ik hou die drang voor me. Ik denk het wel vaak..

Bij mijn honden ben ik er wel heel alert op, omdat ik met ze sport wil ik niet dat ze teveel meeslepen. Vooral bij Jasper moet ik opletten. Die fluctueert heel erg door zijn castratie. In de winter moet ik hem bijvoeren en in de zomer altijd even opletten.
Afbeelding
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Nee ik zeg er eigenlijk nooit wat van tenzij het gevraagd wordt, maar dat gebeurd zelden :LOL:

Soms krijg ik inderdaad ongevraagd commentaar op sjuun die volgens sommige te dun zou zijn, maar die mensen krijgen net zo makkelijk een opmerking terug dat ik mij ook niet ongevraagd uitlaat over hun hond en dat niet iedereen dikke honden mooi vind :mann:

Ik vergeet ook nooit een gesprek met mijn vorige dierenarts, sjuun was wat aangekomen en er moest een halve kilo af.
Ik: "zo vetklep, vanaf morgen op dieet"
Da: "nou Uhmmmm laten we het zo zeggen, voor de gemiddelde Nederlandse hond is ze echt prachtig slank en ik zou willen dat het merendeel van mijn patiënten zo waren."
Ik: :hmmm:
Da: "Maar er mag wel iets af ja"
:LOL:
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Neuh, ik zeg niks, ook niet bij familie/vrienden. Die overigens eigenlijk zonder uitzondering gewoon slanke honden hebben.
Ik zou het niet zomaar accepteren dat mijn (jonge) honden vet zijn, ik hou van strak in het pak, ook voor mezelf. Nou gaat dat echt strakke bij Pien gewoon nooit meer lukken. Die oogt dan wel kolossaal, maar je kunt de ribben nog prima voelen. Maar ja, die uitgelubberde puppybuik he...Ik trek die buikflap wel eens opzij en dan heeft ze een prima taille. Goed zat voor zo'n ouwetje. D'r zou best een kilo of 2 vanaf kunnen, maar heb liever dat ze wat reserves heeft.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Nee daar zeg ik absoluut niks van. Moeten ze bij mij ook niet flikken. Oor was na haar eerste loopsheid even héél mager (viel net samen met 3 weken rennen en vliegen op schier) en toen kreeg ik geregeld commentaar. Op zo'n pedant toontje, van die dames die menen het te móeten zeggen, want zij Redden Dieren. Die konden de wind van voren krijgen hoor. Als buitenstaander weet je niet hoe het zit, dus hou gewoon je klep. Ik was iig heel blij dat niemand er tijdens Oors ziekte wat van zei, en zeker in de laatste week had ik het niet getrokken. Zelfs de meneer die over haar jasje zei "het is toch nog helemaal niet koud genoeg voor ze?" kreeg vinnig te horen "ze is heel ziek dus zij heeft het heel koud. En vrijdag gaat ze dood" (lul). Ben doorgelopen, meneer bedremmeld achterlatend. Hij bedoelde het niet eens verkeerd maar zo'n ogenschijnlijk onschuldig bemoeierige opmerking over de gezondheid van andermans hond kan echt heel erg onwelkom zijn. Gewoon niet doen dus. Tenzij van heel goede bekenden, of als het toevallig ter sprake komt natuurlijk, maar dat is wat anders.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Vind op het HF het slanke-honden-gedoe soms ook wel een beetje doorgeslagen moet ik zeggen hoor. Als een hond maar superslank is, issie prachtig, maakt niet uit dat ie verder een rug om te janken heeft en 4 stelten om op te lopen. Als je maar 2 ribben ziet... Ik vind een atletische hond ook wel mooi, maar er zijn genoeg honden die niet superatletisch van bouw zijn en waar je een extra kilo ook echt niet direct op ziet. Vaak vind ik die dus niet eens mooi op zon schraal gewicht.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Hier zeg ik er ook niks van, maar denken vaak genoeg wel. Het gaat mij niks aan, je bereikt er zelden iets mee en je weet de reden van het overgewicht ook niet.

Ik heb zelf wel eens commentaar gehad over Faye of Suze. Vooral Faye eigenlijk. Terwijl die echt keurig slank was, Suze intussen ook al lange tijd. Maar Faye had een enorme borstkas voor haar formaat met beetje fluff erover, je voelde de ribben gelijk goed. Suze net zo met haar castratenpluisvacht die uitsteekt.

Bij de dierenarts heb ik overigens het omgekeerde gehad met mijn kat. Een van mijn katten is echt te mager, maar de dierenarts vond haar juist mooi. Ja, met die angoravacht erop lijkt het heel wat ja, maar je voelt haar ribben stuk voor stuk en haar heupen steken uit. Turkse angora's horen slank, maar Doodah is echt te mager. Stond ik daar de dierenarts te overtuigen. Hij was gewoon zo blij slanke katten te zien dat hij liever dit had dan al die te dikke katten die hij zag.
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Cleva schreef:Om eerlijk te zijn doe ik het bij mijn hondenvrienden ook niet echt.
Daar zie ik ook weleens dingen waar ik mijn wenkbrauw van hef.
Vooral in gedrag.

Als het echt misgaat zeg je natuurlijk iets en pak je het ook samen op maar losse opmerkingen? Waarom?
Wat heb je daar nou aan?
Ja, ik vind je hond dik. En je lamp lelijk en die gore senseokoffie is niet te zuipen.Overigens is het tijd om naar een iets minder goedkope foundation te gaan kijken wat hier gaan het niet mee gebeuren vanavond.

Wat heeft dat nou voor nut op aard, om alles wat er mis is te gaan zitten benoemen. Daar heb je een dagtaak aan.
Ik wel, in ieder geval.
ach nee inderdaad, zelfs dat niet. Alleen bij mijn beste vriendin zou ik het wel zeggen als het de spuigaten uit loopt, op dezelfde manier dat ik haar zou vragen of alles wel goed gaat als ze 3 weken ongedoucht in dezelfde trainingsbroek zou lopen. En bij mijn moeder, haar hond fluctueert een beetje en omdat ze alleen is en een beetje van het dromerige, onoplettende type gaat het soms zovan "hey, is shosha aangekomen?" "Hmm nu je het zegt, we hebben ook wat weinig gewandeld de laatste tijd(oid), even weer een beetje op letten". Maar da's natuurlijk heel wat anders dan ongevraagd op internet of in het park je mening verkondigen, of zelfs bij een forumwandeling of mensen die je niet écht heel goed kent.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik zie het bij die groters ook vaak- de mastins komen gecastreerd hier en mensen willen er goed voor zorgen heel vaak zorgt dat toch voor te dikke honden,( en bij Zuri heb ik ook dat gevecht om haar redelijk op gewicht te houden )maar ook bij de CC want ze moeten breed zijn :engel: :roll: en dan voer je ze maar vet, zijn ze lekker zwaar, ( kan jou die gewrichten schelen) - ik verontschuldig me ook maar van te voren dat Zillion schraal is.. want die vinden ze waarschijnlijk te mager :wink: .
:(: Maar ik zeg er niets van, ik vind er wel iets van ja. soms, zeker als het nog een jonge hond is., maar ik snap ook dat het vaak niet meevalt soms :U:
Laatst gewijzigd door S@ndr@ op 29 jan 2020 07:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Nee, natuurlijk niet.
Om dezelfde redenen die hier al genoemd zijn: Ze hebben zelf ogen, het zijn mijn zaken niet en zelf kan ik het ook niet waarderen.

Tiba is bijna 14 en ziet er ook niet uit. Doorgezakte voeten, geen bespiering meer op de achterpoten, hangbuik en overal vetbulten. Dat zie ik zelf ook wel, dat hoeft een ander me niet te vertellen.
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Nee, tenzij mensen het vragen.
Manu wordt op straat ook weleens dik genoemd. De haren op zijn buik zijn 15 cm lang, dus het lijkt net of hij een dikke hangbuik heeft. Als je hem aait voel je zijn ruggengraat, keiharde spieren en de laatste ribben.
Uma is heel lang veel te dik geweest en die bleek ziek. Ze is nu prachtig slank en dan vinden mensen het weer nodig op te merken dat ze te dun is :mrgreen:
Over haar jassen krijg ik ook nog regelmatig commentaar. Irritant.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Nee, ik ga niet de straat op om vanalles te vinden van anderen.
dagmar88
Zeer actief

Cleva schreef:Ik vind het een kwestie van beweging.
Een hond met een goede conditie mag best aankomen en dan heeft hij nog steeds een goede conditie.
Een hond die vanuit gebrek aan activiteit/vitaliteit aankomt krijg je nooit meer goed op de poten.
Daar moet je niet één fenomeen van maken want dat is het niet.
Precies. Ik wil als het even kan geen schrale hond meer. Niko was ook ziekelijk natuurlijk, maar die ging van schraal naar graatmager in dagen.
Mijn honden kunnen best eens minder eten (Zus is schijnzwanger) of een paar dagen ziek zijn en zien er dan nog steeds uit om door een ringetje te halen.
Naap is in topconditie en heeft spek. Hij is functioneel gebouwd en zijn sport is lopen. Ik hoef dat lijf niet te ontzien.
dagmar88
Zeer actief

Manuma schreef: Over haar jassen krijg ik ook nog regelmatig commentaar. Irritant.
:LOL: Hier zijn ze er te beschaafd voor, in Vlissingen kreeg ik dagelijks commentaar op Sjaak.
Ja, hij is lelijk. Je pauperkind en je leggings ook.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Nee, tenzij het me gevraagd wordt of het gesprek erover gaat.

Ik heb nooit echt dikke honden gehad, maar wel een magere, kale en korstige Amy toen ze nog ziek was en Taartje was ook behoorlijk mager de eerste maanden. Dat zag ik zelf natuurlijk ook wel, maar zeker als er een onderliggende medische reden is, heb je een hond niet binnen een week in conditie en op gewicht. Dus op bemoeizuchtige reacties van willekeurige mensen zat ik helemaal niet te wachten en ik voelde ook niet de behoefte het aan Jan en alleman uit te gaan leggen. Dus als wildvreemden er iets van zeiden, antwoordde ik altijd dat het zo hoorde.
Antonetta
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik heb een kruising chihuahua x pinscher en een kruising shih tzu x chihuahua.

Ongelezen bericht door Antonetta »

Alleen tegen familie, andersom werd het ook tegen mij gezegd toen Mowgli wat te dik begon te worden en ik dit niet gelijk doorhad.
Afbeelding.
Semper Fidelis, Coco, Gipsy, Gizmo en Mowgli.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”