Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ataxie Lais. Weer controle bij ortho gehad (10-02) + proBNP
Moderator: moderatorteam
Re: Ataxie Lais. Bloeduitslagen goed. Nu derde keer ataxie.
Ik lees het nu pas
Sterkte, wat een ellende...

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Bedankt weer, ik hoop ook zo dat het toch nog mee gaat vallen.
(van een krukje gooide ze hem natuurlijk steeds af, ondanks anti-slip), waterbak wel op een krukje, daar is ze niet zo wild mee. Omdat ze door de dag heen net zo goed (moeiteloos) aan de grond snuffelt voelt het wat overbodig maar ach, ze heeft er geen last van dat het nu zo staat.
Dat gevoel gaat heen en weer... maar ondertussen staat de ren er, inclusief verhoogde water- en voerbak. Toen Lais hier kwam had ik zo'n voerstandaard aangeschaft maar nooit gebruikt en jaren geleden heb ik het ding gesloopt, had nu wel van pas gekomen. Nu maar een eigen versie gemaakt met een emmer gevuld met stenen en daar de voerbak inranetje schreef:Luister maar naar je gevoel

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik heb nog wel een standaard incl bakken. Mocht je in de buurt zijn mag je die zo ophalenZamunda schreef:Bedankt weer, ik hoop ook zo dat het toch nog mee gaat vallen.
Dat gevoel gaat heen en weer... maar ondertussen staat de ren er, inclusief verhoogde water- en voerbak. Toen Lais hier kwam had ik zo'n voerstandaard aangeschaft maar nooit gebruikt en jaren geleden heb ik het ding gesloopt, had nu wel van pas gekomen. Nu maar een eigen versie gemaakt met een emmer gevuld met stenen en daar de voerbak inranetje schreef:Luister maar naar je gevoel(van een krukje gooide ze hem natuurlijk steeds af, ondanks anti-slip), waterbak wel op een krukje, daar is ze niet zo wild mee. Omdat ze door de dag heen net zo goed (moeiteloos) aan de grond snuffelt voelt het wat overbodig maar ach, ze heeft er geen last van dat het nu zo staat.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zamunda
- Zeer actief
Wat aardig van je, dank je wel! Maar volgens mij zit jij nogal zuidelijk? Ik zit in het verre noorden dus iets uit de buurtmalinois schreef:Ik heb nog wel een standaard incl bakken. Mocht je in de buurt zijn mag je die zo ophalen

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Haha ja klopt. Wil hem ook wel opsturen hoor maar mischien is dan een nieuwe gewoon wel goedkoperZamunda schreef:Wat aardig van je, dank je wel! Maar volgens mij zit jij nogal zuidelijk? Ik zit in het verre noorden dus iets uit de buurtmalinois schreef:Ik heb nog wel een standaard incl bakken. Mocht je in de buurt zijn mag je die zo ophalen. Ik wacht even af wat er maandag uitkomt, als het advies dan nog steeds is om verhoogd te voeren ga ik toch maar op zoek naar zo'n standaard, is toch handiger/hygiënischer dan mijn emmer met stenen (waar vast weleens vlees of blikvoer tussen spettert)
.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Zamunda
- Zeer actief
Bedankt Mal, zoals het er nu naar uitziet hoef ik niet langdurig meer verhoogd te voeren dus kom ik nog wel even uit met mijn emmer vol stenen
.
Vandaag naar Heukels geweest, de orthomanueel dierenarts. Lais haar onderrug (wervels en heiligbeen) zat nog goed dus dat was al een opluchting want daar waren vorige keer toch wel zorgen om omdat de klachten zo hevig en zo snel na de behandeling terug waren gekomen. Het paste wel bij het beeld wat ik ervan had door wat ik aan Lais haar manier van bewegen had gezien maar toch fijn om het nu bevestigd te zien. Maar we kwamen natuurlijk voor de nek en waar daar de twee vorige keren geen afwijkingen in waren er nu drie wervels scheef waarvan één flink scheef. Het is niet zeker dat dit de oorzaak is voor de ataxie maar ik was er heel blij mee want mijns inziens is de kans heel groot dat dit het is.
Ik moest even flink graven want die wervels gaan niet zomaar zo scheef staan en ja, een paar weken voor de eerste aanval van ataxie heeft ze een flinke tuimeling gemaakt: we waren in de wei en door een foutje had ik de pony niet opgesloten, de honden waren wat verder weg en ineens komt de pony over de heuvel aangegaloppeerd, achterna gezeten door twee honden
! Op het moment dat de pony de heuvel af galoppeert geeft ze een bok en tuimelt Lais driemaal over de kop die heuvel af. Ik kon niet zien of ze geraakt was of door een misstap/verkeerde inschatting viel maar de val zag er niet lekker uit in elk geval. Godzijdank hoorde ik geen gegil, stond ze meteen weer op en liep ze gewoon doch gedrukt (omdat ik heul boos was dat ze niet luisterde) verder. Ze had er dus niks aan overgehouden gelukkig (dacht ik...).
Het geheel blijft atypisch want geen reactie tijdens/na de val en dan pas weken later ataxie terwijl we 's avonds naar bed gingen met een goed lopende hond, er 's nachts niets gebeurd was en ze 's ochtends ineens atactisch werd terwijl die wervels al die tijd al scheef stonden...
. Ook heel atypisch is dat normaal gesproken de ataxie niet aanvalsgewijs zou optreden bij dit soort spinale ataxie. Maar ook igv een van de andere mogelijke oorzaken zou het een atypisch beeld zijn doordat het alleen om ataxie gaat en er geen sprake was van krachtverlies, bewustzijnsverlies of pijn. Dus voor nu is dit de meest waarschijnlijke oorzaak en hoop ik daar ook heel erg op want dat is de kans dat het simpel opgelost is aanzienlijk (fingers crossed).
De behandeling was flink vervelend maar Lais heeft het weer super gedaan, ondanks dat ze het überhaupt verschrikkelijk vindt dat een vreemde haar aanraakt, laat staan het nare gevoel van het rechtzetten van die nekwervels (ze was de hele terugweg nog van het padje). De wervels staan gelukkig weer goed en nu is het afwachten hoe het verder gaat. Komt er toch weer een aanval dan zullen we een andere richting op moeten zoeken maar ik heb er vertrouwen in dat het goed blijft gaan nu.
De komende weken moet ze nog rustig aan doen. Ze mag nog niet in haar hol graven wat ze blijkbaar héél belangrijk vindt want toen ik me gisteren omdraaide om haar drol op te ruimen was ze in één streep naar haar hol gesjeesd en verdwenen terwijl ze normaal altijd op haar koekje blijft wachten
. En luisteren? Ho maar. Stond ik daar naar een gat in de grond te foeteren dat ze NU moest komen
. Ik hoorde alleen maar ''grff grff grff'' (fanatieke graafgeluiden) uit de diepte/verte. Trut
.
Okee, dus niet in het hol. Spelen met Raaf mag ook nog niet, wat de laatste tijd een ritueel was na de avondmaaltijd en ze vinden het allebei heel erg stom dat ik dat nu steeds verstoor.
Verder mag ze wel aan de (lange) lijn wandelen maar niet over de hei raggen, als het niet teveel moeite is moet ze nog wel een week of twee verhoogd eten maar ik hoef niet te voorkomen dat ze de bakken van de andere twee uitlebbert. Als ze over drie weken nog steeds geen klachten heeft dan mag ze voorzichtig weer alles gaan doen ('voorzichtig' en Lais.........).
Dus nog even spannend maar ik ben ontzettend opgelucht! Het was een takkeneind rijden maar het weer meer dan waard, we zijn nu samen aan het bijkomen op de bank
.

Vandaag naar Heukels geweest, de orthomanueel dierenarts. Lais haar onderrug (wervels en heiligbeen) zat nog goed dus dat was al een opluchting want daar waren vorige keer toch wel zorgen om omdat de klachten zo hevig en zo snel na de behandeling terug waren gekomen. Het paste wel bij het beeld wat ik ervan had door wat ik aan Lais haar manier van bewegen had gezien maar toch fijn om het nu bevestigd te zien. Maar we kwamen natuurlijk voor de nek en waar daar de twee vorige keren geen afwijkingen in waren er nu drie wervels scheef waarvan één flink scheef. Het is niet zeker dat dit de oorzaak is voor de ataxie maar ik was er heel blij mee want mijns inziens is de kans heel groot dat dit het is.
Ik moest even flink graven want die wervels gaan niet zomaar zo scheef staan en ja, een paar weken voor de eerste aanval van ataxie heeft ze een flinke tuimeling gemaakt: we waren in de wei en door een foutje had ik de pony niet opgesloten, de honden waren wat verder weg en ineens komt de pony over de heuvel aangegaloppeerd, achterna gezeten door twee honden

Het geheel blijft atypisch want geen reactie tijdens/na de val en dan pas weken later ataxie terwijl we 's avonds naar bed gingen met een goed lopende hond, er 's nachts niets gebeurd was en ze 's ochtends ineens atactisch werd terwijl die wervels al die tijd al scheef stonden...

De behandeling was flink vervelend maar Lais heeft het weer super gedaan, ondanks dat ze het überhaupt verschrikkelijk vindt dat een vreemde haar aanraakt, laat staan het nare gevoel van het rechtzetten van die nekwervels (ze was de hele terugweg nog van het padje). De wervels staan gelukkig weer goed en nu is het afwachten hoe het verder gaat. Komt er toch weer een aanval dan zullen we een andere richting op moeten zoeken maar ik heb er vertrouwen in dat het goed blijft gaan nu.
De komende weken moet ze nog rustig aan doen. Ze mag nog niet in haar hol graven wat ze blijkbaar héél belangrijk vindt want toen ik me gisteren omdraaide om haar drol op te ruimen was ze in één streep naar haar hol gesjeesd en verdwenen terwijl ze normaal altijd op haar koekje blijft wachten

Okee, dus niet in het hol. Spelen met Raaf mag ook nog niet, wat de laatste tijd een ritueel was na de avondmaaltijd en ze vinden het allebei heel erg stom dat ik dat nu steeds verstoor.
Verder mag ze wel aan de (lange) lijn wandelen maar niet over de hei raggen, als het niet teveel moeite is moet ze nog wel een week of twee verhoogd eten maar ik hoef niet te voorkomen dat ze de bakken van de andere twee uitlebbert. Als ze over drie weken nog steeds geen klachten heeft dan mag ze voorzichtig weer alles gaan doen ('voorzichtig' en Lais.........).
Dus nog even spannend maar ik ben ontzettend opgelucht! Het was een takkeneind rijden maar het weer meer dan waard, we zijn nu samen aan het bijkomen op de bank

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Ataxie Lais. Behandeld bij Orthomanueel DA
Wat een fijne update! Die lompe koe moet ook geen pony's gaan pesten
Hopelijk heeft ze nu haar dure lesje wel geleerd en is het probleem nu gewoon opgelost.

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes
- billy
- Erelid
- Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
- Aantal honden: 1
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Oef ik hoop dat dit t was en dat t nu opgelost is

- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
- Zamunda
- Zeer actief
Ik hoop ook zo dat dit het is
.
. In my defense: ze had moeten gillen en in de dagen erna pijn tonen en atactisch moeten lopen, niet nog wekenlang als een achterlijke gladiool over de heide racen en springen zonder enig teken van pijn/ongemak
.

Verdrongen denk ikJion schreef:Hoe kon je dat nou vergeten zijn met die pony?!Muts.
![]()

- Nikki90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Hussel
Duimen dat dit de oorzaak was!
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Nu maar hopen dat dit het was
Die kans is best aanwezig dus daar ga ik dan voor duimen.
Sterkte met je meisje

Die kans is best aanwezig dus daar ga ik dan voor duimen.
Sterkte met je meisje

- Zamunda
- Zeer actief
Het kind was trouwens zó van het padje dat toen we uit de behandelkamer kwamen en er in de wachtkamer ineens een man opstond die op haar afliep zij hem luid aanblafte... wat op zich heel typisch is voor Lais en ik dus had kunnen verwachten ware het niet dat het de baas wasZamunda schreef:ze was de hele terugweg nog van het padje

- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Ik hoop ook echt dat je nu de oorzaak te pakken hebt, zodat ze daar voor behandeld kan worden.
De onwetendheid is zo naar. Nu kun je gericht wat doen.
- Zamunda
- Zeer actief
Als dit de oorzaak is dan is de behandeling zelfs al klaar en hoef ik niks anders te doen dan haar nog een paar weken enigszins rustig te houden!GrethavW schreef:Ik hoop ook echt dat je nu de oorzaak te pakken hebt, zodat ze daar voor behandeld kan worden.
- GrethavW
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising - Aantal honden: 2
Dat zou helemaal fantastisch zijn.Zamunda schreef:Als dit de oorzaak is dan is de behandeling zelfs al klaar en hoef ik niks anders te doen dan haar nog een paar weken enigszins rustig te houden!GrethavW schreef:Ik hoop ook echt dat je nu de oorzaak te pakken hebt, zodat ze daar voor behandeld kan worden.
Ik duim!
- Caro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense herder
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Hopelijk was dit het inderdaad, ik duim mee dat het nu goed blijft gaan! 

Aaaah schrok ze niet toen ze het daarna wel zag?Zamunda schreef:Het kind was trouwens zó van het padje dat toen we uit de behandelkamer kwamen en er in de wachtkamer ineens een man opstond die op haar afliep zij hem luid aanblafte... wat op zich heel typisch is voor Lais en ik dus had kunnen verwachten ware het niet dat het de baas wasZamunda schreef:ze was de hele terugweg nog van het padje.
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
Hoe is het nu met Lais? Heeft de verbetering doorgezet?
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Owww update gemist (stomme feestdagen!
) maar ik hoop heel erg hard dat dit de oorzaak was en die gekkigheid
niet meer terugkomt!

niet meer terugkomt!

- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat en of die wervels nu het probleem was?

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Zamunda
- Zeer actief
Met Lais zelf gaat het prima maar op zich niet anders dan voor de behandeling want toen toonde ze ook geen enkel functieverlies of pijn (heel apart), afgezien van die drie keer ataxie natuurlijk. De behandeling is nu ruim een week geleden, nog geen ataxie weer gehad maar het is nog te vroeg om te concluderen dat dit het echt was (maar ik denk het wel). Ze heeft de aanvallen drie keer gehad met telkens een week ertussen, de anderhalve week voor de behandeling heeft ze geen ataxie gehad en sindsdien ook niet meer, dus de laatste keer moet nu drie weken geleden zijn dan.lucie schreef:Hoe is het nu met Lais? Heeft de verbetering doorgezet?
Dat is wel een dingetje jaTamara81 schreef:Succes en sterkte om Lais rustig te houden en laten we hopen op een goed herstel. Dat het niet meer terug komt!

- Zamunda
- Zeer actief
Kut. Gisteren weer een paar uur atactisch
. Het gaat hier om Lais maar ik zit er eerlijk gezegd zelf behoorlijk doorheen. De afgelopen drie maanden is het op een enkele rustige week na een aaneenschakeling geweest van zieke dieren (soms tegelijk) met meer en minder intensieve verzorging, aanpassingen, zorgen en dierenartsbezoeken. Zelf slecht slapen en elke keer als ik zelf weer een beetje bijkom gaat het slecht(er) met één van de dieren (hoefbevangen pony, kat met hersenbloeding door hoge bloeddruk, Lais met de ataxie, onderkoeld paard, kat met flinke nierklachten op het randje van de dood en nu weer Lais met de ataxie terwijl er nog zeer waarschijnlijk een mastectomie in het verschiet ligt). Ik ben nu alweer ruim drie weken bezig met de intensieve verzorging van de kat (4 à 5 maal daags dwangvoeren en zes verschillende tabletten, poeders en injecties) en net nu hij (weer) wat op lijkt te knappen toont Lais dus weer klachten. Het gaat (hoe dan ook) weer voorbij dus daar hou ik me maar aan vast...
Vorige keer heeft Heukels gezegd dat als de klachten niet overgaan ze een uitgebreid onderzoek van het hart aanraadt. Nou weet ik niet of het vier weken klachtenvrij blijven valt onder niet overgaan maar ik heb zelf de voorkeur om toch nog een keer naar Heukels te gaan. Controleren of die nekwervels nog goed staan (ik vermoed dat er minimaal een weer niet goed staat) en zo nodig behandelen en dan weer afwachten. Heb er een mailtje uitgestuurd dus even reactie afwachten. Liefst wacht ik er een paar weken mee want ik ben echt een wrak en het is weer een lange rit maar als die wervel niet goed staat is het toch maar beter dat die weer zo snel mogelijk goed gezet wordt omdat er anders wellicht (meer) schade kan ontstaan. Argh. En zie die hond maar weer te weerhouden van rare sprongen/bewegingen
.

Vorige keer heeft Heukels gezegd dat als de klachten niet overgaan ze een uitgebreid onderzoek van het hart aanraadt. Nou weet ik niet of het vier weken klachtenvrij blijven valt onder niet overgaan maar ik heb zelf de voorkeur om toch nog een keer naar Heukels te gaan. Controleren of die nekwervels nog goed staan (ik vermoed dat er minimaal een weer niet goed staat) en zo nodig behandelen en dan weer afwachten. Heb er een mailtje uitgestuurd dus even reactie afwachten. Liefst wacht ik er een paar weken mee want ik ben echt een wrak en het is weer een lange rit maar als die wervel niet goed staat is het toch maar beter dat die weer zo snel mogelijk goed gezet wordt omdat er anders wellicht (meer) schade kan ontstaan. Argh. En zie die hond maar weer te weerhouden van rare sprongen/bewegingen

- Lucia
- Zeer actief
Re: Ataxie Lais. En weer (27-01)...
Ow jeetje wat balen van lais. Maar ook van alle andere zorgen.
Ik herken het er doorheen zitten wel, wij zijn ook al vanaf april in de zorgen, en dat over 3 honden.
Maar het moet een x ophouden en weer positief worden dus we slepen er ons naar doorheen met de hoop dat het hierna klaar is.
Hopelijk is dat voor jullie ook snel zo en vooral duidelijk wat het is!
Ik herken het er doorheen zitten wel, wij zijn ook al vanaf april in de zorgen, en dat over 3 honden.
Maar het moet een x ophouden en weer positief worden dus we slepen er ons naar doorheen met de hoop dat het hierna klaar is.
Hopelijk is dat voor jullie ook snel zo en vooral duidelijk wat het is!
- Tineke
- Zeer actief
Oh bah wat naar Zamunda, hopelijk gaat de spiraal snel weer opwaarts ipv, zoals nu, neerwaarts.

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.
https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
- fenneke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Oh wat erg . Dit klinkt allemaal niet echt goed bij jullie 

Fenneke en Baloe

- HillieS
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes