Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
capsules opdelen
Moderator: moderatorteam
- lucie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
- Aantal honden: 5
capsules opdelen
Kailen heeft capsules gekregen die eigenlijk bestemd zijn voor menselijke medicatie (pijnstilling). Hij mag daarom maar de helft, echter zijn die dingen zo klein dat ik ze onmogelijk zonder te knoeien uit elkaar kan trekken. Ook doormidden snijden geeft geknoei. Iemand een tip hoe ik hem makkelijk een halve dosering kan geven?
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
Re: capsules opdelen
Als het gelcapsules zijn, met een naald een gaatje er in prikken en dan de helft van de inhoud geven?lucie schreef:Kailen heeft capsules gekregen die eigenlijk bestemd zijn voor menselijke medicatie (pijnstilling). Hij mag daarom maar de helft, echter zijn die dingen zo klein dat ik ze onmogelijk zonder te knoeien uit elkaar kan trekken. Ook doormidden snijden geeft geknoei. Iemand een tip hoe ik hem makkelijk een halve dosering kan geven?
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
- Aantal honden: 1
Boven een bak álle capsules openmaken (dan geeft knoeien en een beetje verlies niet zo), en dan elke dag even afwegen met een goed klein weegschaaltje dat op de gram nauwkeurig is (dus liefst een die tot achter de komma gaat, verkrijgbaar bij ali etc voor een prikkie). Eventueel kun je ze dan van tevoren zelf weer in capsules doen. Capsules kun je kopen bij de apotheek en zo'n heel klein poederlepeltje zit vaak bij de weegschaal of kun je vast ook ergens kopen). Is ff wat werk, maar ik denk nauwkeuriger en met minder verlies dan als je elke dag opnieuw met 1 zo'n losse capsule gaat lopen prutsen.
- lucie
- Zeer actief
't is inderdaad hard plastic met poeder en als ik de helften van elkaar trek vliegt die poeder eruit want het is zo piepklein dat ik dat ding nauwelijks vast kan houden . Maar het is wel het proberen waard om hem boven een schoteltje gewoon leeg te gooien en dan de helft te gebruikenJion schreef:Met een naald een gaatje prikken en half leegknijpen.
Edit: O je bedoelt vast van die capsules van hard plastic met poeder erin, ik dacht even dat je van die zachte met vloeibaar spul bedoelde. Dan zou ik gewoon de capsule opentrekken (zijn meestal twee helften die over elkaar schuiven), en dan het poeder in twee verdelen.

is ook een idee. ik heb wel iets wat nauwkeurig weegt maar ik zal moeten kijken of ie deze kleine hoeveelheden ook aankanmijke schreef:Boven een bak álle capsules openmaken (dan geeft knoeien en een beetje verlies niet zo), en dan elke dag even afwegen met een goed klein weegschaaltje dat op de gram nauwkeurig is (dus liefst een die tot achter de komma gaat, verkrijgbaar bij ali etc voor een prikkie). Eventueel kun je ze dan van tevoren zelf weer in capsules doen. Capsules kun je kopen bij de apotheek en zo'n heel klein poederlepeltje zit vaak bij de weegschaal of kun je vast ook ergens kopen). Is ff wat werk, maar ik denk nauwkeuriger en met minder verlies dan als je elke dag opnieuw met 1 zo'n losse capsule gaat lopen prutsen.

- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
In de dierenkliniek waar ik in een ver verleden werkte maakten we van dat soort dingen vaak een suspensie. bv als een dier 1/8ste van een klein pilletje moest. Pil vermalen en vermengen met vloeistof zodat je uitkomt op bijvoorbeeld 1/8 pil per 0.5 ml vocht. ZO heb je het minste verlies en kun je nauwkeurig doseren. Vraag anders eens of ze dat voor je willen doen,
- lucie
- Zeer actief
hmmm, zou je dan ook bv de inhoud van een capsule kunnen oplossen in een klein beetje water en dan de helft met een spuitje opzuigen en door het voer doen? mits het een beetje oplosbaar is tenminste? klinkt wel goed uitvoerbaarannnie schreef:In de dierenkliniek waar ik in een ver verleden werkte maakten we van dat soort dingen vaak een suspensie. bv als een dier 1/8ste van een klein pilletje moest. Pil vermalen en vermengen met vloeistof zodat je uitkomt op bijvoorbeeld 1/8 pil per 0.5 ml vocht. ZO heb je het minste verlies en kun je nauwkeurig doseren. Vraag anders eens of ze dat voor je willen doen,

- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
- Aantal honden: 2
lucie schreef:hmmm, zou je dan ook bv de inhoud van een capsule kunnen oplossen in een klein beetje water en dan de helft met een spuitje opzuigen en door het voer doen? mits het een beetje oplosbaar is tenminste? klinkt wel goed uitvoerbaarannnie schreef:In de dierenkliniek waar ik in een ver verleden werkte maakten we van dat soort dingen vaak een suspensie. bv als een dier 1/8ste van een klein pilletje moest. Pil vermalen en vermengen met vloeistof zodat je uitkomt op bijvoorbeeld 1/8 pil per 0.5 ml vocht. ZO heb je het minste verlies en kun je nauwkeurig doseren. Vraag anders eens of ze dat voor je willen doen,
Ja, maar t mooiste is dan als je de hele inhoud van de capsule in bv 2ml water oplost, zuig dat op in een spuitje en geef 1 ml en bewaar de andere ml voor de volgende dosis. Dan weet je 100% zeker dat je de helft hebt. Wij gebruikten er alleen geloof ik wel een speciale vloeistof voor, dus ik durf niet met 100% zekerheid dat water geschikt is om het lang in te bewaren. 't is ook al weer bijna 10 jaar terug denk ik. Maar je kunt t altijd even navragen aan je da
- lucie
- Zeer actief
precies, lijkt me een goed idee. ik zal het bewaren navragen bij de da (een dag moet toch wel lukken?) maar dan lijkt me dit wel een handige methode. Bedanktannnie schreef:lucie schreef:hmmm, zou je dan ook bv de inhoud van een capsule kunnen oplossen in een klein beetje water en dan de helft met een spuitje opzuigen en door het voer doen? mits het een beetje oplosbaar is tenminste? klinkt wel goed uitvoerbaarannnie schreef:In de dierenkliniek waar ik in een ver verleden werkte maakten we van dat soort dingen vaak een suspensie. bv als een dier 1/8ste van een klein pilletje moest. Pil vermalen en vermengen met vloeistof zodat je uitkomt op bijvoorbeeld 1/8 pil per 0.5 ml vocht. ZO heb je het minste verlies en kun je nauwkeurig doseren. Vraag anders eens of ze dat voor je willen doen,
Ja, maar t mooiste is dan als je de hele inhoud van de capsule in bv 2ml water oplost, zuig dat op in een spuitje en geef 1 ml en bewaar de andere ml voor de volgende dosis. Dan weet je 100% zeker dat je de helft hebt. Wij gebruikten er alleen geloof ik wel een speciale vloeistof voor, dus ik durf niet met 100% zekerheid dat water geschikt is om het lang in te bewaren. 't is ook al weer bijna 10 jaar terug denk ik. Maar je kunt t altijd even navragen aan je da

- Jackira
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Het zit soms ook met een reden in een capsule. Dus dat het opgelost wordt in het lichaam waar het moet (bijv maag). Informeer eerst even of het bij deze medicatie toegestaan is om zonder capsule te gebruiken. 

- lucie
- Zeer actief
dankjewel voor het meedenkenJackira schreef:Het zit soms ook met een reden in een capsule. Dus dat het opgelost wordt in het lichaam waar het moet (bijv maag). Informeer eerst even of het bij deze medicatie toegestaan is om zonder capsule te gebruiken.

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik zou toch zelf even controleren of het dan nog wel iets doet. Ik heb, net als jij op advies van DA, ook anderhalve week voor nop met een hoop moeite tweemaal daags medicatie zitten geven vanuit capsules... het spul moet de maag passeren om werkzaam te zijn maar doet dat niet omdat het niet maagzuurresistent is (het zit dan ook niet voor niks in capsules). Ondertussen had het dier het wel nodig dus zonde van de tijd en mijn moeite. Nu dus maar andere medicatie.lucie schreef:de da had echter zelf gezegd dat ik de inhoud maar moest verdelen in twee doseringen (alleen niet hoe![]()
)