Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het (meesta)l leuke leed dat puppy heet!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Tamaartje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Aantal honden: 1

Het (meesta)l leuke leed dat puppy heet!

Ongelezen bericht door Tamaartje »

Sinds een paar weken hebben we een puppy. Dit na lang willen en wegen. Na overleg met dierenarts en fokker. We hebben namelijk nog een hond van inmiddels 11 jaar.
Het zijn nog niet de beste vrienden, maar het tolereert elkaar. In ieder geval wordt mijn oudje wel actiever, erg fijn.

Poeh maar waar ik even niet meer aan gedacht had was alle slapeloze nachten en zorgen die zo'n hummeltje met zich meebrengt. Wat dat betreft zijn we verwent met onze huidige hond.

De pup is nu 10,5 week en komt 2 keer per nacht. De tijden wisselen, zeker de eerste keer dat ze wakker wordt. Meestal ergens tussen 2 en 4. En de tweede keer is ergens tussen 6 en 7. Dan sta ik vaak ook maar gewoon op.

Ze is nog niet alleen geweest, wel een paar minuten. Ik moet me toch aankleden en naar de wc. En dat wil ik soms ook eens alleen. Helaas denkt muppet daar anders over. Piepen kan ze goed.

Ik werk niet meer en mijn man wel. Dus ze hangt best wel aan me.

Overdag proberen we haar, als ze moe is, lekker in de bench te laten slapen. 'S nachts slaapt ze in de bench naast mijn bed.
Ze zal overdag niet zelf in haar bench gaan liggen, wel in een mandje of de bench van de andere hond.

Het zindelijk worden gaat trouwens best goed.

Iemand nog de gouden tip met betrekking tot het opbouwen van alleen laten en het slapen 'S nachts.

Ik weet ze dat is nog jong en geduld doet veel, maar informatie kan ogen doen openen.

Thanks!
Tamaartje
Zeer actief

Re: Het (meesta)l leuke leed dat puppy heet!

Inderdaad weer een Jack Russell.

Ze is nu 2,5 week bij ons en ik wil uiteraard veel meer dan dat zij aan kan. Geduld is een schone zaak.

Helaas heb ik ze vanmiddag onverwacht even alleen moeten laten. Zo'n 25 minuten denk ik. Mijn zus belde met de vraag of ik mijn neefje van school kon halen die was ineens flink ziek. Ik woon dichtbij en ben toch thuis.
Zonder aan de hond te denken sprong ik in de auto, wel de camera aangedaan.
Laten we het erop houden dat ze het niet leuk vond. Alles werd uit de kast getrokken om zich te laten horen tot een klein plasje aan toe. Wat baalde ik.

De kong ben ik aan het leren dat snapt ze nog niet zo goed. Erg komisch als je haar ermee ziet slepen. Ze bijt erop, maar lukt het niet om hem snel genoeg leeg te krijgen dan sleept ze hem de hele kamer rond.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Om door te kunnen slapen s'nachts moet je zorgen dat je haar leert dat jij degene bent die haar wakker maakt en niet andersom.
Dat wordt dus 2 dagen de wekker zetten op half 2 en half 6 ofzo. Als dat lukt (jij bent degene die haar wakker maakt) ga je de wekker steeds later zetten. Dan slapen ze zo door, en uit :wink:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Als ze op je bed slapen of naast je bed slapen ze ook zo door. :D
Tamaartje
Zeer actief

Ze slaapt naast het bed. Op bed vind mijn man niet zo'n goed idee. Net als die wekker. Hij slaapt namelijk door het gepiep heen. En als hij moet werken de volgende dag mag hij dat ook van mij.
Ik ben zo afschrikwekkend dat ik best midden in de nacht met de hond naar buiten kan.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik snap het niet helemaal. Bedoel je dat je man door het gepiep van de pup heen slaapt? En een wekker mag niet omdat hij daar wakker van wordt?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Tamaartje
Zeer actief

Ik word op de een of andere manier meteen bij het eerste piepje wakker. Mijn man heeft iets langer nodig om wakker te worden schijnbaar. Uiteraard mag ik hem altijd wakker maken. Maar vaak zet ik ze even buiten en dan hup terug en verder slapen. Dus heeft mijn man mazzel.

Ik snap wel dat mijn man de wekker niet tof vind. Grotere kans op doorslapen. Maar het is het proberen waard. Hij zal net als ik alles doen wat nodig is.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Het is geen grotere kans, het werkt gewoon.
Je pup in bed werkt inderdaad nog beter, dat ben ik eens met Jackira. Dan gaat het vanzelf zonder moeite en zonder opstaan. Heerlijk!
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door duitse herder »

sirene schreef:Het is geen grotere kans, het werkt gewoon.
Je pup in bed werkt inderdaad nog beter, dat ben ik eens met Jackira. Dan gaat het vanzelf zonder moeite en zonder opstaan. Heerlijk!
Wat is de reden waardoor dit werkt? Vindt het namelijk wel een interessante methode.
Aan mij heb je niks, Perry kreeg ik met 10 weken en sliep meteen door. Het alleen zijn werd ook al sneller opgebouwd doordat ik een puppyren in huis had om Noah en Perry gescheiden te houden. Daardoor heeft hij eigenlijk heel snel geleerd om niet overal achter ons aan te lopen. Sowieso was hij al best zelfstandig toen we hem kregen.
Perry en Noah

Afbeelding
Tamaartje
Zeer actief

Ik zou ze graag in bed hebben. Ze zit nu al zo aan me vast geplakt. Ben bang dat dat nog erger wordt. Of dat ze uit ons hoge bed springt. En kan ze dan nog wel alleen zijn soms.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

Helemaal mee eens!
Mijn pup slaapt ook op bed. Ik laat haar om 1 uur nog even plassen buiten en dan slaapt ze door tot 8 uur. Heerlijk!
Dit doet ze al vanaf dag 1 dat ze bij ons is. Ze heeft nog nooit wat in de slaapkamer gedaan.
Ze is nu dik 3.5 maand dus ik heb al een paar keer geprobeerd haar beneden te laten slapen en dat vindt ze ook prima maar ze heeft dan s'morgens wel een paar plasjes ( en soms ook gepoept) in de woonkamer gedaan.
Dus slaapt ze nu weer boven op bed.
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Tamaartje schreef:
Ik zou ze graag in bed hebben. Ze zit nu al zo aan me vast geplakt. Ben bang dat dat nog erger wordt. Of dat ze uit ons hoge bed springt. En kan ze dan nog wel alleen zijn soms.
Het geeft juist groter gevoel van veiligheid, wat de basis is om alleen te kunnen blijven. Ze worden naar mijn idee zelfs sneller zelfstandig, omdat ze die veilige basis hebben. Gait heeft als pup op mijn hoofdkussen geslapen. Tegenwoordig slapen hij en Elco zelfs beneden, wat we nooit verwacht hadden. De eerste paar keer dat ze beneden sliepen was het overigens zelfs hun eigen keuze. Enige wat ik deed was ze niet dwingen mee naar boven te gaan toen ze allebei geen haast hadden om mee te gaan. Beviel zo goed dat ze nu dus gewoon standaard beneden slapen
Tamaartje
Zeer actief

Wat heerlijk. Vannacht deed ze het gelukkig heel goed. Om 4 uur werd ze wakker deed een plas en een poep en om half 8 een plas.
Dat alleen laten vind ik nog wel een dingetje ze piept nu moord en brand als ik uit beeld loop. Wel een goed argument om haar in bed te nemen als dat de band versterkt.
Hier is overigens alles beneden. We wonen in een kleine bungalow. Waar ze ook is, we zijn nooit meer dan een paar stallen weg.
stoffeltje
Zeer actief

Ongelezen bericht door stoffeltje »

Anja schreef:
Helemaal mee eens!
Mijn pup slaapt ook op bed. Ik laat haar om 1 uur nog even plassen buiten en dan slaapt ze door tot 8 uur. Heerlijk!
Dit doet ze al vanaf dag 1 dat ze bij ons is. Ze heeft nog nooit wat in de slaapkamer gedaan.
Ze is nu dik 3.5 maand dus ik heb al een paar keer geprobeerd haar beneden te laten slapen en dat vindt ze ook prima maar ze heeft dan s'morgens wel een paar plasjes ( en soms ook gepoept) in de woonkamer gedaan.
dus eigenlijk ziet ze de slaapkamer als haar nest (dat bevuil je niet) maar in de woonkamer plast en poept ze? Dat noem ik niet zindelijk
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

stoffeltje schreef: dus eigenlijk ziet ze de slaapkamer als haar nest (dat bevuil je niet) maar in de woonkamer plast en poept ze? Dat noem ik niet zindelijk
Dat ís zindelijkheid. Met de leeftijd breidt dat uit.
Anja
Zeer actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herder en Chihuahua

Ongelezen bericht door Anja »

stoffeltje schreef:
Anja schreef:
Helemaal mee eens!
dus eigenlijk ziet ze de slaapkamer als haar nest (dat bevuil je niet) maar in de woonkamer plast en poept ze? Dat noem ik niet zindelijk

Waar zeg ik dan dat ze zindelijk is?
Het is niet het helderste lichtje wat zindelijkheid betreft :hmmm: maar ik kan wel gewoon doorslapen.
En dat vind ik heel belangrijk!
Afbeelding
Hanna - Mica - Jop
Tamaartje
Zeer actief

Ik blijf het raar vinden dat een hond makkelijker alleen zou kunnen zijn als ze bij je in bed slapen. Ik snap dat het voor de binding heel goed is, maar om alleen te kunnen blijven. Het klinkt gewoon raar.
De kong zijn we haar aan het leren. Vooralsnog gaan er hele makkelijke dingen in. Wordt het te moeilijk geeft ze op.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Zo vreemd is het niet. Een zelfverzekerde hond die zich veilig voelt, kan makkelijker de tijd overbruggen als die alleen gelaten wordt dan een hond die niet zoveel zelfvertrouwen heeft en zich niet volledig veilig voelt. Hechting is nodig voor dat gevoel van veiligheid
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Die bench overdag loopt niet zo lekker toch? Heb je al een ren of een deel van de woonkamer afgezet waar het veilig is haar alleen te laten?
Tamaartje
Zeer actief

Ik kan ze inmiddels prima een uur of anderhalf te slapen leggen in de bench. Alleen zodra ik een deur open maak is ze wakker. En zodra ze me niet meer ziet begint het piepen.
Dit is ook zo wanneer de ren aan de bench zit. Dan kruipt in haar mandje en niet in de bench. Omdat ik het gevoel heb dat ze beter rust in de bench zonder ren heb ik die eraf gehaald.
Het is 'maar' een simpele grote konijnenren.
Het is uiteindelijk de bedoeling dat ze lekker door huis kan lopen.

Ze kruipt overigens wel in de bench van mijn andere hond. Daar ligt ze nu ook te slapen.
Tamaartje
Zeer actief

Verbazing alom

Morgen slaapt de pup 3 weken in de slaapkamer naast bed. Ze komt 1 keer midden in de nacht en de 2de keer is als ik geluk heb tegen 7 uur en anders 6 uur. Dus ik dacht zou het niet een idee om haar naar de woonkamer te verplaatsen. De bench aan de ren en kijken wat ze doet. Ze is bak zindelijk dus dan kan ze toch haar ding doen.
Tot mijn grote verbazing wil manlief dat niet. Die neemt haar liever in bed.
Ik viel van mijn stoel.
Jackira
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Jackira »

Waarom zo'n haast. Trek er maar rustig een half jaar tot een jaar voor uit voordat alles weer normaal loopt. En daarna heb je er een gouden hond aan. Het is even investeren.

Kan je man er niet 's nachts een keer uit voor de pup?
Tamaartje
Zeer actief

Jackira schreef:Waarom zo'n haast. Trek er maar rustig een half jaar tot een jaar voor uit voordat alles weer normaal loopt. En daarna heb je er een gouden hond aan. Het is even investeren.

Kan je man er niet 's nachts een keer uit voor de pup?
Dat is lang. Dat ben ik niet gewend. Onze andere hond sliep met 4 weken door. Nog meer geduld dus.

Mijn man wordt niet wakker. Erg fijn. Niet dus.
En ik dus wel, dan sta ik dus ook maar op.
Tamaartje
Zeer actief

Re: Verbazing alom

Nanna schreef:
Tamaartje schreef:
Ik viel van mijn stoel.
:LOL:
Meteen toehappen. Ik vind zelf niets prettiger dan pups in bed. Dat slaapt de hele nacht door omdat ze gewend zijn met zijn allen te slapen. Naast een warm, ademend lichaam vallen ze in een putdiepe slaap en kun je ze 's morgens wakker maken.
Prettiger voor de pup en voor mijzelf want ik heb aan niets zo'n hekel als 's nachts op moeten staan.
Oh vreselijk dat op staan in de nacht. Het begint al bijna te wennen. :engel:
Ik ben zo bang dat ik ze daarna niet meer uit bed krijg. Dat is wat me tegen houd.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamaartje schreef:
Ik ben zo bang dat ik ze daarna niet meer uit bed krijg. Dat is wat me tegen houd.
Mwah. Mijn pup heeft acht maanden bij me in bed gelegen.
Sinds kort slaap ik boven met m'n keesje en de huskymixen beneden.
Binnen een paar dagen was ze het helemaal gewend.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Tamaartje schreef:
Nanna schreef:
Tamaartje schreef:
Ik viel van mijn stoel.
:LOL:
Meteen toehappen. Ik vind zelf niets prettiger dan pups in bed. Dat slaapt de hele nacht door omdat ze gewend zijn met zijn allen te slapen. Naast een warm, ademend lichaam vallen ze in een putdiepe slaap en kun je ze 's morgens wakker maken.
Prettiger voor de pup en voor mijzelf want ik heb aan niets zo'n hekel als 's nachts op moeten staan.
Dat is hier absoluut geen probleem gebleken. Van in bed, naar op bed, naar naast bed, naar beneden blijven slapen
Tamaartje
Zeer actief

Knap hoor. Nu is Binti nog erg jong (Morgen 11 weken) dus we hebben nog een lange weg te gaan. Wat ik super gaaf vind is dat ik vandaag mijn andere jack bij haar bench zag staan om haar te troosten toen ze even piepte.
Misschien is de oplossing wel om ze samen los te laten in huis.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Hier is beneden blijven slapen ook geen probleem hoor.
Alleen, met 2, met 3,... Als het avond is, wordt er geslapen als ik weg ben :lol1:
Tamaartje
Zeer actief

Nou dat is hier vooralsnog niet het geval. Hier wordt geslapen tot een uur of 3 en dan tot een uur of 6. Dan weet ik het nog te rekken tot 8 uur als ik geluk heb.

Hier geen boven, wonen in een kleine bungalow.
En ligt Binti in de slaapkamer.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”