Cleva schreef:Maar waarom wil ze zo graag bijten en wat kun je daar nog meer mee?
Is het will to please, wantrouwen naar mensen die jute dragen, serieus bedoelde conflictgerichtheid bij mensen die zich niet netjes gedragen?
Will to please speelt natuurlijk mee, want je doet het samen, maar dat is niet het enige (will to please yourself komt er ook bij)
Het klinkt vast te simpel, maar ze vinden het bijten gewoon lekker
Wantrouwen naar mensen die jute dragen is nou net iets wat je helemaal niet wilt. Als je een manier van trainen zou hebben waarin je dat zou opwekken, dan ben je m.i. verkeerd bezig. Het is een stukje uit de natuurlijke gedragsketen, en wat je juist wilt is dat een jonge hond dat in een situatie vanuit vertrouwen doet, niet vanuit wantrouwen en het "zich niet netjes gedragen" van mensen. Dat laatste hoeven zij niet te bepalen
Ik heb inmiddels heel veel pups gezien in de opzet van het bijten, en het is juist een ding van vertrouwen. Als de hond op de mouw of het kussen of later het KNPV/mondio pak bijt, dan is hij braaf, dan steunt de helper de hond, dan geeft hij hem meer. Mensen die graag en goed pups en jonge honden begeleiden in het bijten, zeggen dat ook, die kruipen a.h.w. in de jonge hond en voelen wat de hond nodig heeft om rustig en vol overgave te bijten, en stemmen dat feilloos af.
Het typische gedrag van een pup of jongen hond die goed begeleid wordt in het bijten, is juist geen agressie richting de persoon die hem laat bijten, maar dat ze er dol op zijn! Zonder die mouw zitten ze dan het liefst bij hem op schoot
Ik herken het zich voldaan voelen van het bijten bij een jonge hond wel van onze eigen honden. Die deden ook allerlei andere oefeningen daarnaast, maar ik denk dat het er gewoon in zit en in hun ontwikkeling past. En die zijn allemaal altijd verder gewoon rustig thuis geweest, stonden nooit te stuiteren behalve op training. Wel hielden ze van versnipperen als jonge hond en dat ging gewoon vanzelf over met de leeftijd. Hier liggen ze op dit moment allebei gewoon los in onze tweede huiskamer en wachten nu tot ik met hen op de bank ga hangen.