Vergunning aanvragen voor transport
Voor commerciële transporten boven de 65 kilometer moet u een vergunning aanvragen; óók binnen Nederland. De transporteur vraagt de vergunning aan bij de NVWA. De geldigheidsduur van de vergunning is 5 jaar. Laat u dieren commercieel transporteren, dan is het verstandig om te controleren of de transporteur hiervoor de benodigde vergunning heeft. Deze vergunning is niet nodig als het gaat om privévervoer van een dier.
Als het transport langer dan 8 uur duurt, valt dit onder de categorie 'lang transport'. Voor 'lang transport' met levende dieren gelden speciale regels:
Het voertuig moet gecertificeerd zijn. Dit kan bij de RDW. Bij controle moet de transporteur het originele certificaat van goedkeuring kunnen tonen.
Het vervoer van honden moet voldoen aan Transportverordening (EG) Nr. 1/2005. Hierin staan de inrichtingseisen van het vervoermiddel en de vervoerder beschreven.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wetgeving transport buitenland?
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Re: Wetgeving transport buitenland?
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/honden- ... d-invoeren
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
-
- Zeer actief
Helpt dit?alinelaila schreef:Dankje, daar kom ik al een heel eind meeZag wel dat die eerste link vooral gericht is op stichtingen. Het geval waar ik info voor zoek is met een fokker, dus dat is wel net anders denk ik. Maar ik zal nog even verder kijken op die site of daar nog meer over fokkers staat.
http://rechtvoorderashond.nl/meer-dan-5 ... vervoeren/
https://www.licg.nl/invoereisen-per-land-europa/
Suzanne
Laatst gewijzigd door ~Suzanne~ op 14 jan 2020 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Als het om meer dan vijf honden gaat, moet een fokker volgens mij grotendeels aan dezelfde regels voldoen. Particulier transport is natuurlijk wel anders dan commercieel transport. Maar ook als je als fokker met meer dan vijf honden reist, heb je bijvoorbeeld Traces nodig.~Suzanne~ schreef:Helpt dit?alinelaila schreef:Dankje, daar kom ik al een heel eind meeZag wel dat die eerste link vooral gericht is op stichtingen. Het geval waar ik info voor zoek is met een fokker, dus dat is wel net anders denk ik. Maar ik zal nog even verder kijken op die site of daar nog meer over fokkers staat.
http://rechtvoorderashond.nl/meer-dan-5 ... vervoeren/
Suzanne
- Rosita Compagner
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): waterhonden
- Contacteer:
Mag ik hier een aanvullende vraag stellen?
Is het voor stichtingen mogelijk om ontheffing oid te krijgen en bv een moeder met jonge pups binnen te brengen?
Is het voor stichtingen mogelijk om ontheffing oid te krijgen en bv een moeder met jonge pups binnen te brengen?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij is er sowieso geen ontheffing mogelijk. Fokkers mogen ook niet met jongere pups met een aantoonbaar gevaccineerde moeder over de grens.Rosita Compagner schreef:Mag ik hier een aanvullende vraag stellen?
Leuk. Nieuwe bijbaan? 

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Wat bedoel je met ontheffing? Een moeder met pups kan binnengebracht worden als alle honden voldoen aan de regelgeving (dus de juiste vaccinaties, chip, paspoort, etc.), een gezondheidsverklaring hebben en aangemeld zijn bij Traces. De pups moeten dus minstens 3 maanden en 21 dagen zijn vanwege de rabiësenting en wachttijd.Rosita Compagner schreef:Mag ik hier een aanvullende vraag stellen?
Als het om particulier vervoer gaat, zijn de regels misschien iets anders, maar voor commercieel vervoer (waar stichtingen ook onder vallen) zijn dit de regels en volgens mij kun je daar op geen enkele manier ontheffing voor krijgen.