hakunamatata schreef:Hier eigenlijk hetzelfde als Frootje. Ik heb absoluut geen potje achter de hand (wel ouders die als het echt écht moet bij kunnen springen) dus met een verzekering weet ik gewoon dat ik duurdere kosten kan betalen. En die 30 euro is het geloof ik voor Suze per maand, die mis ik niet, want dat weet ik dat ik dat altijd betaal. Maar ineens een paar honderd euro moeten betalen, dat hakt er wel in.
Voor Suze heb ik ook de meest dekkende verzekering van Reaal Dier en zorg. Geen eigen risico en 90% dekking is dat. Het bedrag wat ik aan premie meer zou betalen vond ik in verhouding minder dan het eigen risico per jaar, dus dan maar zoveel mogelijk dekken. En daar ben ik wel heel blij mee. Met Suze heb ik in twee jaar tijd al zo'n 2000 euro bij de dierenarts gebracht. En ja, dan dacht ik een gezonde kleine kruising in huis te halen. Maar cherry-eye operatie (en waarschijnlijk andere oog in toekomst ook), melkkliertumor en vooral ook pittige voedselallergie met dure medicatie die daarbij komen. Ik ben dus maar wat blij dat ik Suze heb verzekerd. Voor Faye was dat trouwens net zo, dat bleek ook een dure in die amper twee jaar dat ik haar had. Die gezonde kruisingen zijn niet die bij mij komen in elk geval. Gezonde rasdieren ook niet trouwens, mijn raskat blijkt een rugprobleem te hebben en daardoor chronisch pijn, hoezee.
Ik heb gewoon geen zin om op medische kosten te bezuinigen of eerst aan te modderen. En geloof me, dat heb ik in de praktijk (vooral ook toen ik nog stageliep bij dierenartspraktijken) vaak genoeg gezien. Bij verzekering: eerst uitzoeken wat het is, dan passend behandelen. Zonder verzekering: eerst maar aankijken of iets simpels proberen en als dat niet werkt pas kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is. Nu zit ik meer in de katten en je wil niet weten hoeveel katten pijn hebben zonder dat er ooit naar omgekeken wordt of iets hebben en mensen pas (bijna te) laat naar de dierenarts komen. Nee, je hoeft echt niet bij elke poep en scheet bij de dierenarts te zitten, maar in praktijk heb ik wel degelijk gezien dat een dier dat verzekerd is vaak genoeg betere medische zorg kreeg. Let wel, dan gaat het niet om mensen die altijd wel duizend euro zo kunnen afrekenen voor een operatie als het moet. Menig mens heeft dat immers niet. Honderd euro vaak nog wel, tweehonderd euro ook, maar meer?
Ik ben ook eigenlijk altijd wel benieuwd naar wat mensen een groot genoeg bedrag vinden op een aparte spaarrekening voor de dieren. Is dat €1000,- of €2000,- of nog meer? En wanneer vul je dat aan en hoe snel heb je het spaarpotje weer gevuld na dure kosten?
Is bij Reaal Dier & Zorg de voorwaarde niet meer dat medicatie en behandeling van chronische ziekten na een half jaar nog maar voor 50% vergoed worden?
Ik vind 2500 tot 3000 euro een prima spaarpot voor 1 hond. Als behandeling nog duurder is, dan gaat het (denk ik) over zulke ernstige zaken dat ik
vermoed dat ik die sowieso niet zou laten doen, verzekerd of niet verzekerd.
Ik heb dus een apart spaarpotje voor de hond, heel bewust gescheiden van mijn eigen spaarrekening. Als het moet, dan kan ik van daaruit bijleggen
of aanvullen.