Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

spierverlies oudere hond

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

spierverlies oudere hond

Ongelezen bericht door lucie »

Bij Lizzy was het al een tijd aan de gang, en ook Amber is al haar mooie spierbundels kwijt :ugh: . Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt? Ze eten hetzelfde als altijd en krijgen volop beweging.
Hoe dan ook, ik zie nu dat Amber al wat moeite begint te krijgen met stilstaan, net als Lizzy die uiteindelijk echt door haar achterpoten zakte terwijl lopen nog (redelijk) goed ging.
Wat kan ik doen om haar overeind te houden? Supplementen, oefeningen, voer, injecties?? Ze krijgt al Flexi Life platinum
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: spierverlies oudere hond

Ongelezen bericht door Laura84 »

ik merk dat mijn "oudere" honden (8 en 10) het goed doen op de oefeningen van Crutz, dan trainen we specifieke spiergroepen waardoor Fix, de oudste, weer goed op kan staan op een gladde vloer. Laicka traint vanwege een blessure maar merk in alles dat ze gewoon beter en stabieler haar lijf gebruikt. Balen alleen dat jij geen "Crutz" hebt. Dus eigenlijk ben ik nu blij aan het maken met een dooie mus....
Maar misschien als je haar een PB stuurt, wie weet kan ze toveren.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Wat voer je nu?
lucie
Zeer actief

Laura84 schreef:ik merk dat mijn "oudere" honden (8 en 10) het goed doen op de oefeningen van Crutz, dan trainen we specifieke spiergroepen waardoor Fix, de oudste, weer goed op kan staan op een gladde vloer. Laicka traint vanwege een blessure maar merk in alles dat ze gewoon beter en stabieler haar lijf gebruikt. Balen alleen dat jij geen "Crutz" hebt. Dus eigenlijk ben ik nu blij aan het maken met een dooie mus....
super dat het zo goed werkt voor je honden :ok: Ik vraag me wel af of het nog haalbaar is voor een hond van +-12.
Domor schreef:Wat voer je nu?
Brok (geen KVV hier), aangevuld met (rood) vlees (vooral voor Amber die kampte met bloedarmoede), eieren, yoghurt, groentes en tafelrestjes
Heavy schreef:Ik lees mee, Jip voelt ook zo licht aan de riem :( soms valt hij bijna om bij het plassen
oei, vervelend. Bij Lizzy ging het van onstabiel staan naar echt doorzakken in een paar weken tijd en ik wil Amber nog ff bij me houden als het kan!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

lucie schreef:
Laura84 schreef:ik merk dat mijn "oudere" honden (8 en 10) het goed doen op de oefeningen van Crutz, dan trainen we specifieke spiergroepen waardoor Fix, de oudste, weer goed op kan staan op een gladde vloer. Laicka traint vanwege een blessure maar merk in alles dat ze gewoon beter en stabieler haar lijf gebruikt. Balen alleen dat jij geen "Crutz" hebt. Dus eigenlijk ben ik nu blij aan het maken met een dooie mus....
super dat het zo goed werkt voor je honden :ok: Ik vraag me wel af of het nog haalbaar is voor een hond van +-12.
Mijn Umi was 13/13,5 toen we starten en heeft er ook nog voordeel van gehad
lucie
Zeer actief

crutz schreef:
lucie schreef:
Mijn Umi was 13/13,5 toen we starten en heeft er ook nog voordeel van gehad
Dan houd ik mij aanbevolen voor tips :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Taartje kwam hier zo goed als spierloos, ook omdat ze een paar maanden eerder een operatie had gehad aan haar poot en dus een tijdje geen beweging had gehad. Het duurde erg lang voordat er een beetje spieren opzaten, terwijl ik van opvangers en ook van bijvoorbeeld Amy gewend was dat er al binnen twee maanden een enorm verschil was. En Taartje liep het eerste jaar bij mij zeker 1,5-2 uur per dag, dus ik had verwacht dat het sneller zou gaan. Meer dan gewoon flink wandelen (en in Taartjes geval ook flink wat graven) heb ik toen niet hoeven doen - wel eiwit- en vetrijk voer, want ze was ook best mager.

Ze ging in ruim een jaar van:
Afbeelding

Afbeelding

Naar:
Afbeelding

Afbeelding

En daarna nam het helaas weer af :-( Bij haar deels ook wel door minder beweging, de laatste paar maanden liepen we nog maar rondjes van ongeveer 20 minuten en ik denk ook omdat er een onderliggend medische probleem speelde dat veel energie opslokte. Ze werd ook minder stabiel op haar poten en wat jij ook schrijft: zolang ze in beweging was in een vlot tempo, ging het lopen prima, maar die wiebeligheid werd duidelijk zichtbaar bij langzaam lopen of stilstaan. Nog niet tot het punt dat ze echt door haar poten zakte, maar ze was duidelijk minder sterk.
Ik denk dat je mogelijk met voeding en spierversterkende oefeningen nog wel wat kunt doen, maar volgens mij is de afname van spieren op hoge leeftijd nauwelijks helemaal te voorkomen en is spiermassa dus ook lastiger opnieuw op te bouwen bij oudere honden.
Domor
Zeer actief

Ik zou bij brok kijken naar het eiwitgehalte. Zeker oudere honden hebben vaak wel 25-30% eiwit nodig, niet meer i.v.m. nieren voor de meeste honden, maar dat toch wel. Ironisch genoeg zie je veel seniorenvoeren zakken naar 16-20% vanwege de ouderwetse instelling dat alle oude honden zwakke nieren hebben. En dan krijgen ze tekorten. Wat vlees bijvoeren helpt wel, maar het moet al snel vrij veel zijn ten opzichte van de brok om te compenseren, het is dus handiger om de brok op orde te hebben.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Domor schreef:Ik zou bij brok kijken naar het eiwitgehalte. Zeker oudere honden hebben vaak wel 25-30% eiwit nodig, niet meer i.v.m. nieren voor de meeste honden, maar dat toch wel. Ironisch genoeg zie je veel seniorenvoeren zakken naar 16-20% vanwege de ouderwetse instelling dat alle oude honden zwakke nieren hebben. En dan krijgen ze tekorten. Wat vlees bijvoeren helpt wel, maar het moet al snel vrij veel zijn ten opzichte van de brok om te compenseren, het is dus handiger om de brok op orde te hebben.
Mijn Umi heeft inderdaad tot haar overlijden gewoon op de zelfde brok gestaan als alle andere volwassen honden. Geen sportbrok maar wel hoger in energie dan een standaard brok en ook vet/eiwit meer sportgeschikt
Domor
Zeer actief

Ook adult-voer zit vaak onder de 25%. Je hebt daar nog de meeste kans (blind) op bij puppyvoer. Op zich kan het heel nuttig zijn, zeker puppyvoer, maar je kan helaas niet blind vertrouwen op dat het klopt.
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Heavy schreef:Ik denk dat het gewoon niet te voorkomen is. Jip is nog redelijk fit en loopt nog in een aardig tempo mee . Kan ook nog rennen enz. Maar zijn achterkant is gewoon smaller, zijn pootjes ook en hij heeft een knokkelig uiterlijk. Zijn kop is smaller en ik voel zijn ruggengraat.

Nu zijn haar weer aangroeit valt het allemaal niet meer zo op
Maar ik voel dat hij minder sterk is
Er bestaat wel iets als spier opbouw van puur

Maar ik geef hem dat niet
Shep precies dit. Loopt nog goed mee, zakt niet door poten enzo. Maar ook knokig en smallere achterkant. Ze is nu 13 jaar. Heb het tot nu toe goed onder controle. Geef haar een supplement van Puur glucosamine en ze krijgt al jaren zalmolie. Ook houd ik haar goed in beweging.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Heavy schreef:Ik vind dat in beweging houden wel moeilijker nu Jip ouder is. Hij loopt niet graag meer mee in de regen . Dan gaat hij elke paar meter zich uit staan schudden en staan mokken. En in de zomer is het te warm geweest. Zwemmen doet hij ook niet meer

Al met al dus minder en anders bewegen. Fietsen doen we ook niet meer misschien kan ik dat nog wel voorzichtig op gaan pakken. Los laten rennen vind ik moeilijk omdat hij slecht ziet en hoort en we heel veel water aan beide kanten van het wandelpad hebben
Ja is soms ook lastig. Shep rent het liefst nog steeds achter haar bal aan maar deden we dat vroeger de gehele wandeling, gooi ik nu maar een paar keer of ik verstop hem. Want zij blijft wel gaan maar dan komt ze in de avond amper nog overeind. Een boswandeling van 50 minuten gaat goed maar dat is tegenwoordig het eerste kwartier voor me uit rennen en daarna op normaal tempo mee wandelen. Niet meer als voorheen dat ze een dubbele afstand af legde door steeds heen en weer te rennen. Ook wissel ik af. De ene dag een lange wandeling gedaan, dan de volgende dag alleen kortere wandelingen van zo'n 20 minuten.
Afbeelding
Caro
Zeer actief

Heavy schreef:
Caro schreef:
Heavy schreef:Ik vind dat in beweging houden wel moeilijker nu Jip ouder is. Hij loopt niet graag meer mee in de regen . Dan gaat hij elke paar meter zich uit staan schudden en staan mokken. En in de zomer is het te warm geweest. Zwemmen doet hij ook niet meer

Al met al dus minder en anders bewegen. Fietsen doen we ook niet meer misschien kan ik dat nog wel voorzichtig op gaan pakken. Los laten rennen vind ik moeilijk omdat hij slecht ziet en hoort en we heel veel water aan beide kanten van het wandelpad hebben
Ja is soms ook lastig. Shep rent het liefst nog steeds achter haar bal aan maar deden we dat vroeger de gehele wandeling, gooi ik nu maar een paar keer of ik verstop hem. Want zij blijft wel gaan maar dan komt ze in de avond amper nog overeind. Een boswandeling van 50 minuten gaat goed maar dat is tegenwoordig het eerste kwartier voor me uit rennen en daarna op normaal tempo mee wandelen. Niet meer als voorheen dat ze een dubbele afstand af legde door steeds heen en weer te rennen. Ook wissel ik af. De ene dag een lange wandeling gedaan, dan de volgende dag alleen kortere wandelingen van zo'n 20 minuten.
Ja precies ze gaan vanzelf minder lopen,minder rennen enz . Jip zijn hoofd werkt ook niet meer helemaal goed mee lijkt het wel. Hij is onhandiger geworden en kan over een stoeprand struikelen. In ons losloopgebied zijn veel kuilen en het pad is erg ongelijk dus ik vind het ook eng om hem daar slechtziend maar te laten rennen
Ja dat snap ik. Shep is minder stabiel sinds ze die gvs heeft gehad. Laatst lette ik niet op tijdens wandelen en stootte zacht tegen haar aan en dan valt ze meteen om. Ook met apporteren glijdt ze vaak uit en valt dan. Dat doen we dus niet veel meer maar af en toe nog wel want ik weet dat ze dat het leukste vindt dat er bestaat en ik wil haar ook niet alles wat leuk is afnemen omdat ze oud is.
Afbeelding
lucie
Zeer actief

De brokken die ik geef zijn 28% proteine, plus dus nog de genoemde extra's. Seniorenvoer doe ik niet aan.
Qua beweging is er wel wat veranderd sinds ze 2 jaar geleden doodziek is geweest. Nog steeds gaan we gemiddeld zo'n anderhalf uur wandelen per dag, maar ik realiseerde me vandaag dat ze dan eigenlijk nog nauwelijks rent. Ongetwijfeld mede door haar plotselinge doofheid en de ziekte die haar hersenen wat heeft aangetast. De rest van de dag scharrelt ze nog heel wat af, rent achter een balletje aan en doet eens wat oefeningen, maar heel intensief is dat niet. Dus het is op zich logisch dat ze minder gespierd is dan voorheen.
Onlangs is ze weer ziek geworden door haar chronische Ehrlichia, waardoor ze ernstige bloedarmoede dus vermoeidheid had. Wellicht heeft dat dat ook op haar spieren invloed gehad. Gelukkig is ze daar nu weer goed van hersteld :D

Maar goed, ik begrijp dat het niet onmogelijk is om nog wat spieren terug te kweken. Ik heb wat tips via pb gehad :ok: en ik ben nu begonnen spirulina te geven. Kijken of ik haar zo op de been kan houden :wink:
Afbeelding
Pumi
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pumi »

ons oudje van bijna 12,5 jaar staat op senioren voer zalm variant van Proplan, geen extra's behalve natuurlijke snacks. En hij doet het nog steeds erg goed, merk wel dat hij meer nodig heeft dan een jaar terug omdat hij wat dunner begint te worden.
Twisters hondentraining & Floys dogtoys

Sandra & Edwin
http://www.floys.nl
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”