Taartje kwam hier zo goed als spierloos, ook omdat ze een paar maanden eerder een operatie had gehad aan haar poot en dus een tijdje geen beweging had gehad. Het duurde erg lang voordat er een beetje spieren opzaten, terwijl ik van opvangers en ook van bijvoorbeeld Amy gewend was dat er al binnen twee maanden een enorm verschil was. En Taartje liep het eerste jaar bij mij zeker 1,5-2 uur per dag, dus ik had verwacht dat het sneller zou gaan. Meer dan gewoon flink wandelen (en in Taartjes geval ook flink wat graven) heb ik toen niet hoeven doen - wel eiwit- en vetrijk voer, want ze was ook best mager.
Ze ging in ruim een jaar van:
Naar:
En daarna nam het helaas weer af

Bij haar deels ook wel door minder beweging, de laatste paar maanden liepen we nog maar rondjes van ongeveer 20 minuten en ik denk ook omdat er een onderliggend medische probleem speelde dat veel energie opslokte. Ze werd ook minder stabiel op haar poten en wat jij ook schrijft: zolang ze in beweging was in een vlot tempo, ging het lopen prima, maar die wiebeligheid werd duidelijk zichtbaar bij langzaam lopen of stilstaan. Nog niet tot het punt dat ze echt door haar poten zakte, maar ze was duidelijk minder sterk.
Ik denk dat je mogelijk met voeding en spierversterkende oefeningen nog wel wat kunt doen, maar volgens mij is de afname van spieren op hoge leeftijd nauwelijks helemaal te voorkomen en is spiermassa dus ook lastiger opnieuw op te bouwen bij oudere honden.