Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

lieve gezinshond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

lieverd
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door lieverd »

Ik heb die test ook gedaan en miste gewoon heel veel rassen waaronder de Border Collie. Je moet niet teveel waarde hechten aan zo'n test, je kunt beter praten met mensen van de diverse rasverenigingen, dan krijg je een objectiever beeld van de soort hond.

Ik zou zeker niet over een nacht eis gaan als je een hond wilt aanschaffen. De mijne is bij toeval bij ons gekomen, maar ik heb altijd een Border gewild (al dan niet raszuiver). iedere hond van enige omvang heeft een redelijke hoeveelheid beweging nodig en vaak niet genoeg aan een poep en plas rondje. Als je zo'n soort hond zoekt, kijk dan eens naar een Franse Buldog. Deze hondjes hebben wij vroeger ook gehad. Mijn ervaring is dat het vriendelijke hondjes zijn en aanhankelijk. Vanwege hun bouw kunnen ze niet te lang achtereen lopen zonder erg vermoeid te raken.
En een knuffel van Rex
bats
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door bats »

Hoi, bedankt voor jullie reacties allemaal.
Het is niet de bedoeling van mij om alleen maar een wandelingetje te maken voor poepen en plassen, we hebben hier weilanden en bos zat om lekker te sjouwen en ravotten.
Ik vind het nog wel moeilijk om een keuze te maken, hoe meer ik lees, hoe meer honden me aanspreken, maar momenteel neig ik toch naar de old english sheepdog.
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

bats schreef:Hoi, bedankt voor jullie reacties allemaal.
Het is niet de bedoeling van mij om alleen maar een wandelingetje te maken voor poepen en plassen, we hebben hier weilanden en bos zat om lekker te sjouwen en ravotten.
Ik vind het nog wel moeilijk om een keuze te maken, hoe meer ik lees, hoe meer honden me aanspreken, maar momenteel neig ik toch naar de old english sheepdog.
Onderschat je de vachtverzorging niet.
Lijkt mij een hoop werk en ik neem aan dat je het met een gesin van 3 kinderen al druk genoeg hebt. ;)
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
bats
geregistreerd lid

Ik onderschat niet dat je met een oes veel werk hebt aan zijn vacht, maar daar zie ik niet tegen op met 3 kids [/list]
Hanneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bearded Collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Hanneke »

Als je de vachtverzorging geen probleem vindt, kun je inderdaad ook een Bearded Collie overwegen. Die zijn net iets kleiner. Ze zijn makkelijk op te voeden en heel kindvriendelijk.

Succes met je keuze!
Groetjes,
Hanneke.

When you are over the hill, you pick up speed.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Zelf heb ik al de 2e schotse collie in huis. Hele zachtaardige honden, die goed met kinderen overweg kunnen. in principe zou een kind er onder begeleiding mee kunnen lopen. ook zonder begeleiding zou het met Winnie zeker goed gaan (is 1 keer gebeurt per ongeluk) maar daar zou ik niet op durven te vertrouwen. Wel zit je een beetje met beweging. Een schotse collie zal niet vervelend worden als je een dagje een lange wandeling overslaat, maar heeft toch wel een behoorlijke portie energie. Gelukkig houden ze nogal van aporteren. Wij hadden 1 van 12 die nog echt fanatiek ballen aporteerde. Ze zijn dus tot op hoge leeftijd aktief. Onze vorige schot liep wel mee naast de fiets, de teef van nu vind er niks aan. Vochtverzorging is een kwestie van goed tot op de huid doorborstelen, maar verschilt echt weer per hond. Onze vorige reu had ik meer werk aan dan aan onze teef. Je kan natuurlijk ook kiezen voor de kortharige. Toch moet ik ze wel een soort eigenzinnigheid toeschrijven. Wel lief, maar soms wat afstandelijk.

Ik zelf ben ook nogal dol op de bobtail, maar voor een gezin met jonge kinderen vind ik een bobtail niet zo geschikt, ze kunnen nogal onstuimig zijn en door hun kracht de jongste onderste boven lopen. De vachtverzorging vraagt vele malen meer dan die van een Schotse Collie en moet je dus echt niet onderschatten. Ik lees vaak dat je niet moet schrikken als je er een vuilniszak haar per keer uithaalt in bepaalde periodes. Ik heb er zelf dus geen 1, maar vind het wel lekker gezellige honden, maar hebben ook zeker veel beweging nodig en zijn denk ik wat sterk voor je kind van 8!
Afbeelding
Moontje4
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Moontje4 »

Dit is alweer een tijdje geleden, maar ik wil toch eventjes reageren. Ikzelf heb 2 OESjes. Ik kan alleen maar positief spreken betreft hun karakter, t zijn echt superhonden. We hebben bij elkaar al 15 jaar OESjes, van pups tot herplaatsers gehad en je zal er geen spijt van krijgen! Echter; de vacht, onderschat dit niet! Wij sturen ze elke 2 maanden naar de trimster, maar dat is toch wel prijzig (60 euro pk p h ), dus als je het zelf gaat doen, moet je je voorstellen dat je toch elke week je halve zondag kwijt bent aan borstelen en verzorging enz. Wij hebben in het verleden herplaatsers gehad die echt kaal bij ons kwamen omdat de baas ze gewoon had geschoren, of zo vol klitten dat het gewoon al pijn aan je eigen huid deed als je eraan dacht om te gaan borstelen! Denk er goed over na, want 1 van de grootste redenen dat mensen OESjes wegdoen is de verzorging en omdat het echte gezinhonden zijn is het oneerlijk tegenover het beestje om hem/haar naar 2 jaar weer weg te doen! Als je er nu al een hebt, dan wens ik je veel plezier (of met een ander ras)
Groetjes,
Monika en doggies Sam en Nick
peterr
Actief

Ongelezen bericht door peterr »

Hoi, allereerst vind ik het al een compliment waard dat jullie eerst rustig rond kijken voordat je uberhaubt een keuze maakt... .... dat zouden meer gezinnen moeten doen.
Je hebt jachtonden die graag willen jagen, waakhonden die willen waken, schoothonden die..... Hier is jarenlang op geselecteerd.
Oftewel, het is erg belangrijk voor jullie zelf om te weten wat je precies van je hond verwacht qua aanleg in karakter, een zeer scherpe waakzame hond kan gevaarlijk zijn in een druk gezin met nerveuze kinderen oid. Maar een superrelaxte hond met een baas die zeer veeleisend is qua werkprestaties in speuren, waken, behendigheid oid... is ook nie echt een jofele combi (ik noem nu maar even wat).
Dus kijk, lees en vraag veel.... , kijk op shows (meestal een plek waar je veel rassen tegenkomt.
Wanneer je "valt" voor een bepaald ras, bezoek een clubmatch, dag.
ga niet naar een nestje kijken, puppen zijn eigenlijk altijd leuk......
bezoek dan meerdere fokkers, wees zeeeer kritisch. Een goede fokker vraagt jou de hemd van het lijf en is heel kritisch met het verkopen van zn puppen.

kort gezegd neem de tijd, dan hebben jullie straks een gezinslid erbij waar iedereen blij mee is. suc6

gr peter
Trina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Newfoundlander
Golden Retriever
Australien Kelpie
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Trina »

Nou je hoeft niet meer verder te zoeken hoor.
Kijk eens naar deze grote, lieve lobbes hieronder.
Dit ras is sociaal en kindvriendelijk, (laatst had ik een hele schoolklas kinderen om hem heen en hij vindt het geweldig. Kinderen liggen op hem, onder hem, hij vindt alles leuk.

Maar als je een pup neemt hangt en staat dit natuurlijk met jouw opvoeding en bedenk wel, dat een pup opvoeden niet gemakkelijk is met kleine kinderen. Alle pups zijn wild en bijterig en de meeste kinderen zijn daar bang voor. De pup zal jouw kinderen als medepups zien en wil daar mee spelen. Je zult er veel tijd en energie in moeten steken.
Onderschat de eerste 2 jaren niet. Laat je goed informeren over de opvoeding van een hond en vooral hoe dat gaat met kinderen in de buurt.

Zelf hebben we al jaren honden. Onze eerste kregen we toen onze zoon 13 was en dat was al moeilijk. vond ik.
In mijn oppasgezin kregen ze anderhalf jaar geleden een rotweiler pup, de kinderen waren 8 en 11. O,o,o die van 8 wilde zo graag met de pup spelen, maar dan begon de pup te bijten en te springen en dan was ze als de dood, ging ze boven op de leuning van de bank zitten en de pup er achter aan en zij maar met haar voeten naar de pup duwen om hem weg te krijgen. De pup zag dit als een spelletje en werd nog veel drukker.
Na verloop van tijd hadden we het kind zover dat ze, als ze het eng begon te vinden, met de armen over elkaar doodstil naar het plafond moest kijken (negeren dus) en dan hield de hond op.
Wat heb ik haar vaak aangetroffen, heel angstig, maar stilstaand naar het plafond kijkend :p:
De hond is nu anderhalf en het is een schat van een beest en de kinderen zijn stapelgek met de hond, maar voor het zover was...................
Afbeelding
lady dana
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door lady dana »

nou ik zou voor een labrador gaan.
Die zijn echt super lief ook voor kids.
ik heb zelf ook een labrador en ik moet eerlijk zeggen, hij is de liefste hond van heel de wereld.
er zijn natuurlijk wel meer leuke rassen, maar ik ga voor de labrador
groetjes daantje
Arjanne
Actief

Ongelezen bericht door Arjanne »

M@ri@nne schreef:
bats schreef:Hoi, bedankt voor jullie reacties allemaal.
Onderschat je de vachtverzorging niet.
Lijkt mij een hoop werk en ik neem aan dat je het met een gesin van 3 kinderen al druk genoeg hebt. ;)
Ik heb sinds 3 weken een pup (ruwh.teckel) in huis. Hij is nu 12 weken oud. Hoewel het een heerlijk ventje is heb ik toch nog wat vragen voor jou.
Besef je wel dat de opvoeding, zindelijkheidstraining, wandelingen (grotendeels van de dag) en verzorging van je toekomstig hondje volledig op jou komt (als je man overdag werkt)? Ik heb zelf 2 kinderen (5 en 6 jr) en dat is best druk. Steeds opletten of het hondje niet bijt (scherpe tandjes) en zorgen dat de kids niet te hardhandig zijn ten opzichte van de pup.
Hoe ga je het doen met een event. vakantie? Meenemen? Een hond kun je niet overal meenemen (denk aan zwembad/dierentuin/pretpark).
Ik wil je niet een hond afraden, maar het is toch wel belangrijk om bij het bovenstaande even stil te staan.

Groetjes van Arjanne en...een pootje van Timo.
Duvel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Duvel »

Hmm, ik weet wel welk kindvriendlijk ras ik zou aanradden, maar die zit niet in de buurt van de herders :mrgreen:
Al hoewel... het is wel een herder (kudde bewaker en drijver) :mrgreen: :mrgreen:
24 en 25 april show in Goes (zeelandhallen), da's nu dichtbij voor je met de tunnel en da's al over 2 wk! Neem je man en kids mee en dan weet je daarna helemaal niet meer wat je wil :mrgreen:
Once a Corso.... Allways longing 4 more Corso!
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

lady dana schreef:nou ik zou voor een labrador gaan.
Die zijn echt super lief ook voor kids.
ik heb zelf ook een labrador en ik moet eerlijk zeggen, hij is de liefste hond van heel de wereld.
er zijn natuurlijk wel meer leuke rassen, maar ik ga voor de labrador
groetjes daantje

even dit, labradors zijn leuke honden, maar vergis je der niet in want de meeste labs zijnprettig gestoord om het zo maar te zeggen (en net als de goldens) je moet ze wel degelijk opvoeden net als elke hond.

Ik heb er zelf 2 en vooral de eerste is toch niet DE labrador zoals de meeste denken zoals die behoord te zijn.
bats
geregistreerd lid

Nu onze computer weer vrij is van virussen kan ik weer het net op.
We hebben de knoop doorgehakt en we gaan voor een oes.
Over 4 weken kunnen we hem ophalen. Ik heb er veel over gelezen en ook met mensen gepraat die zelf een oes hebben en ik ben er helemaal enthousiast over. (ondanks het vachtsonderhoud)
Iemand schreef ook iets over vakanties: nou voorlopig gaan we nog steeds ieder jaar naar Terschelling en dan kan ie lekker mee.
Obi-Wan
nieuw lid

Re: lieve gezinshond

Ongelezen bericht door Obi-Wan »

bats schreef:Hallo iedereen, ik ben net lid geworden omdat mijn man en ik op zoek zijn naar een leuke gezinshond. Wij hebben 3 kids (2,3 en 8 jaar). Onze middelste gaat straks naar school, dus heb ik nog maar 1 kind thuis zodat ik voldoende tijd aan een hond kan besteden. Wij zoek op zoek naar een middelgroot tot grote hond, met een "makkelijk"karakter, die onze oudste ook kan uitlaten en waar we lekker mee kunnen wandelen, maar liever geen hond die echt elke dag uren uitgelaten moet worden. Nu ben ik wel op het internet aan het kijken welk ras geschikt voor mij zou kunnen zijn, maar aangezien er zoveel verschillende soorten rassen zijn vind ik het erg moeilijk om te schiften. Wij hebben vroeger een witte herder gehad en die beviel goed, dus mijn man neigt ernaar om weer een witte herder te komen, maar ik wil het liefst eerst nog wat andere rassen bekijken alvorens een keuze te maken. Dus ik hoop dat er hier mensen zijn die mij kunnen adviseren. Alvast bedankt
Het eerste advies wat ik je wil geven is, als je straks een hond hebt, hoe makkelijk en lief deze ook van karakter is, laat je kind (8 jaar) hem niet alleen uitlaten. Je kunt je kind in een voor hem onmogelijk op te lossen situatie plaatsen, denk hierbij aan wat jouw kind zou kunnen doen als er een andere hond, die niet zo aardig is een gevecht begint met jullie hond, houd er bij het geven van de verantwoordelijk aan je kind over de hond altijd rekening mee dat hij voor een voor hem/haar onoplosbare situatie kan komen te staan die wij als volwassenen al moeilijk kunnen teckelen, ga dus altijd met je kind mee en leer hem/haar ook hoe hij/zij de hond goed moet handelen. 8)
My ally is the Force, and a powerfull ally it is.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”