Het ligt natuurlijk ook zeker aan de pup in kwestie. Mila was in alles eigenlijk een heel makkelijke pup, ook wat betreft alleen blijven. Op dag drie dat ze er was moest ik onvoorzien een aantal uren weg waarvoor ik op zo'n korte termijn geen oppas meer kon regelen en Mila lag bij thuiskomst gewoon nog op dezelfde plek te slapen als waar ze lag toen ik vertrokPersistence schreef:Goh, het valt me eigen reuze mee als ik zo lees hoe jullie dat doen, op de een of andere manier had ik in gedachten dat je in het begin véél langer thuis moest zijn.

Als je alleen woont, zal de pup toch vrij snel regelmatig een uurtje alleen moeten zijn als je even boodschappen gaat doen bijvoorbeeld. Ik had wel veel oppasmogelijkheden geregeld, maar dat was gelukkig helemaal niet nodig voor één tot maximaal drie uurtjes weg. Als ik langer wegging, ging ze het eerste ca. halfjaar wel naar een oppas.
Maar dit scenario is niet meteen waar ik van uitga als ik een nieuwe pup of bijvoorbeeld opvangpup krijg. Sommige pups (en ook volwassen honden) hebben er gewoon wat meer moeite mee of meer tijd voor nodig. Dus ik houd wel altijd rekening met het scenario dat het alleen kunnen blijven rustig opgebouwd moet worden en zorg dat ik oppas achter de hand heb. Al doende kom je er meestal wel achter of dat ook echt nodig is. Tot nu toe is dat eigenlijk bij geen enkele van mijn honden nodig geweest. Ook de volwassen herplaatsers konden meteen prima een of twee uurtjes alleen blijven - wel met andere hond(en) - en ook vrij snel een halve dag.