Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oor al 7 weken ziek

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Oor al 7 weken ziek

Ongelezen bericht door mijke »

Vandaag precies 7 weken geleden ging ik met Oor naar de dierenarts omdat ze ineens heel veel dronk en veel plaste. Ik had ook een klein plasje in huis gevonden. Dus ik dacht aan blaasontsteking. Ze hebben bloed afgenomen en urine getest, maar daar kwamen geen rare waardes uit. Omdat ze verder niet ziek leek en geen pijn aangaf zouden we na 2 weken weer urine bekijken, maar ondertussen kwam er ook diarree bij. Ze begon ook ineens in korte tijd flink af te vallen dus direct nogmaals haar urine getest en ze bleek nierbekkenontsteking te hebben. We zijn toen direct gestart met een antibioticakuur van 4 weken en nierdieetbrokken van Hills ter ondersteuning. Dat leek direct goed effect te hebben, haar ontlasting ging van water naar chocoladesaus naar softijs en uiteindelijk naar van die zachte pastapoep wat honden op goedkope brok vaak hebben. Iig geen diarree meer, en ze kwam ook direct weer aan, alles leek goed te gaan.

Maar dat was helaas van korte duur. De diarree kwam terug, het spoot eruit alsof ze een espressomachine was, en ze viel direct ook weer enorm af, 3 kilo in een paar dagen. Ze was zo mager dat ze zichzelf zelfs in huis niet meer warm kon houden zonder hulp van dekentjes. Overgestapt op speciaal voer van Hills om haar darmen rust te geven, maar dat bliefde ze niet. Toen gooide ze op een avond ALLES wat ze de afgelopen dagen gegeten had er uit, poepte (nouja, pieste uit haar anus) in huis, en heeft de rest van het weekend niks meer gegeten. Gelukkig kreeg en hield ze wel haar antibiotica en de diarreeremmers die ik die vrijdag had gekregen binnen, en zondag ging alles weer beter. Ze ging weer eten, de ontlasting werd beter, ze kwam weer aan en belangrijker nog; voor het eerst sinds tijden sprong ze weer op als Marinus thuis kwam, kwam ze uit eigen beweging met haar knuffel aanzetten, had ze weer een huppel in haar pas en wilde ze buiten weer eenden opjagen. Eindelijk hadden we het gevoel dat het nu echt weer goed ging!

Dat bleef een korte tijd zo goed gaan, ondertussen werd haar ontlasting langzaam wel weer wat zachter en dunner maar voor de rest leek ze goed in haar vel te zitten en het vele drinken was bijna over. Ook was de kuur voorbij, urine weer getest en de nierbekkenontsteking was over! De hoop was dat haar darmen nu de antibiotica gestopt was weer tot rust zouden komen, ik gaf nog steeds dat voer van Hills en ook extra probiotica. Maar helaas, de waterdiarree kwam terug. Ze viel weer af en werd behoorlijk lusteloos. Ook scheet ze met kerst ons hele huis onder (leuk thuiskomen!) en had ze ineens 2 ENORM dikke achterpoten en een pens van heb ik jou daar. Gelijk weer naar de dierenarts,die haar vermoeden uitsprak dat de diarree en braakklachten waarschijnlijk helemaal niet gekoppeld waren aan de nierbekkenontsteking, maar hun eigen oorzaak hadden. Kon van alles zijn eigenlijk. We hebben nog een korte antibiotica kuur geprobeerd tegen giardia en met ontstekingsremmende eigenschappen, maar dat sloeg niet aan.

Dus nu staat Oor ingeplanned voor een buikecho. Door de feestdagen en vakanties kunnen we helaas niet eerder terecht dan volgende week donderdag. Omdat dat nog best lang duurt krijgt ze in de tussentijd isogel en prednoral.

Vandaag had ze voor het eerst sinds ik weet niet hoe lang weer echt harde ontlasting. En qua energie gaat het ook redelijk, ik kan de laatste dagen weer elke dag een mini rondje door het park doen, in plaats van alleen p&p rondjes naast de flat. Daardoor houdt ze ook wat minder vocht vast en zijn haar achterpoten niet meer dik. Maar haar pens is nog steeds afwisselend dik en echt gigantisch, ze is magerder dan ze ooit is geweest, moet voor het eerst in haar leven een jasje aan tegen de kou buiten, en er is in alle opzichten weinig van haar over. Ik mis mijn lieve vrolijke huppelhondje met haar gespierde hondekontje enorm, en ik maak me vreselijk zorgen. Niet alleen dat het bijvoorbeeld een of andere nare kanker is, want die kans is reeel, maar ook dat een eventuele behandeling buiten onze financiele macht ligt. We hadden best een reserve maar die is in de afgelopen weken al volledig verdampt. Ik zou het niet kunnen verkroppen als we haar moeten laten gaan voor iets dat in principe wel goed behandelbaar zou zijn. Tegelijkertijd ben ik ook bang dat de echo geen duidelijkheid geeft, hoe lang blijf je dan nog aanmodderen met een hond waar het zo slecht mee gaat, wat is eerlijk? Ik ben echt nog niet klaar om afscheid van haar te nemen. Ze is nog maar 8!

Ik weet eigenlijk niet zo goed waarom ik deze post maak. Misschien zijn er mensen die iets in het verhaal herkennen en hun ervaringen kunnen delen. Of mensen die tips hebben hoe ik het voor Oor wat comfortabeler kan maken. Of tips om haar beter te laten eten, want ik moet steeds meer op mn kop gaan staan om er iets in te krijgen en dat dieetvoer van Hills wil ze helemaal niet meer. Het eten moet echt Heel Lekker zijn wil ze het eten, alsof ze niet zo veel honger heeft, terwijl ze tegelijkertijd wel enorm gefixeerd is om alle kruimels die wij en Livia laten vallen en alles wat er op straat ligt.

Hier een foto van hoe mager ze nu ongeveer is (het is nu nog een tikje erger zelfs):

Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Oor al 7 weken ziek

Ongelezen bericht door crutz »

Sterkte, dat is niet niks. Hoop dat ze snel de oorzaak vinden zodat je tenminste duidelijkheid hebt.
mijke
Zeer actief

Dank je, die echo moet gewoon duidelijkheid geven want een foto is geen optie vanwege de gigantische hoeveelheid vocht in haar buik.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ja balen zeg. Afgelopen maandag bij de hond van een vriendin een spoed CT gedaan (omdat ze anders nog een week in onzekerheid zouden zitten met een dikke en iets scheve neus wat geen ontsteking leek, bloedbeeld wel ontsteking, maar hard en geen verhoging of koorts)

Bleek gelukkig wel een ontsteking dus voorlopig afgedaan met AB

Deze hond was ook onverklaarbaar afgevallen de laatste tijd.
Er werd aan erge zaken gedacht en bleek dus mee te vallen. Hopelijk bij jullie ook
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Ik hoop niet dat dat het is maar is er al aan PLE gedacht?

https://www.tollertales.nl/gezondheid/p ... nteropathy

Sterkte. Vreselijk om je lieve Oor zo te zien en al weken te tobben.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mijke
Zeer actief

Heavy schreef:Wat naar :ugh: kunnen het wormen zijn?
Niet waarschijnlijk gezien de ernst en hoe snel het ging, dierenarts denkt eerder aan darmontsteking, darmkanker, dat soort dingen.
mijke
Zeer actief

crutz schreef:Ja balen zeg. Afgelopen maandag bij de hond van een vriendin een spoed CT gedaan (omdat ze anders nog een week in onzekerheid zouden zitten met een dikke en iets scheve neus wat geen ontsteking leek, bloedbeeld wel ontsteking, maar hard en geen verhoging of koorts)

Bleek gelukkig wel een ontsteking dus voorlopig afgedaan met AB

Deze hond was ook onverklaarbaar afgevallen de laatste tijd.
Er werd aan erge zaken gedacht en bleek dus mee te vallen. Hopelijk bij jullie ook
Oh, gelukkig maar voor hen! Hopelijk is het bij ons ook zoiets. Maar ik heb er een hard hoofd in.
mijke
Zeer actief

sirene schreef:Ik hoop niet dat dat het is maar is er al aan PLE gedacht?

https://www.tollertales.nl/gezondheid/p ... nteropathy

Sterkte. Vreselijk om je lieve Oor zo te zien en al weken te tobben.
Shit, dit klinkt echt precies als wat er aan de hand is :ugh: Geen idee of de dierenarts er al aan gedacht heeft, ze heeft wel wat dingen genoemd maar dat was geen uitputtend rijtje, omdat we nog zo weinig weten zolang we geen echo gedaan hebben. Weet jij of deze aandoening op een echo zichtbaar zou zijn? Anders ga ik het zeker nog even opperen. Met prednoral zijn we dus gister begonnen, dus dat zou dan in theorie verschil moeten kunnen maken.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Nee, ik weet niet of dat met een buikecho te zien is, ik denk het niet. Ik dacht dat PLE meestal door het uitsluiten van andere ziektes wordt vastgesteld. Ik zou zeker vragen of hier aan gedacht is.

Nogmaals sterkte :roos:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Dit staat er: Hoe wordt het vastgesteld?
Een voorloper van PLE kan de ziekte "prikkelbare darm" (IBD, Inflammatory Bowel Disease) zijn. De diagnose kan gesteld worden aan de hand van het klinisch beeld en doormiddel van bloedonderzoek. Het eiwitgehalte in het bloed is matig tot zeer ernstig verlaagd. Daarnaast kan men in het bloed een verlaagd calcium, een verlaagd cholesterol, een verlaagd aantal lymfocyten (specifieke ontstekingscellen) laag albumine, en ook tekort aan vitamine B12 zien. Onderzoek van de ontlasting zal meestal een verhoogd vetgehalte laten zien. Bevestiging van de diagnose kan plaatsvinden door het onderzoek van de cellen van een darmbiopt. Tijdens de scopie ziet men soms ontstekingen en gestuwde lymfvaten.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
mijke
Zeer actief

Hm, ik geloof dat ze in het begin wel iets gezegd heeft over laag of juist hoog eiwit maar ik weet niet meer of dat in de urine of in het bloed was. Iig waren die waardes toen nog wel binnen het normale, dus niet alarmerend. Maar ik weet niet hoe snel dit ziektebeeld kan intreden, zo te lezen denk ik vrij snel? Dus misschien nog een keer bloedonderzoek doen dan.
Hakkene
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hakkene »

Bah wat ellendig zeg, om je hond zo te zien. Ik snap je dilemma. Heel veel sterkte.
Lieske_1977
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Lieske_1977 »

Ach, arme Oortje :( Sterkte, hopelijk krijg je snel meer duidelijkheid.
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Bah wat naar voor jullie en Oor.
Hopelijk komt er snel duidelijkheid en wordt er een oorzaak gevonden en is het behandelbaar.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

pfff klinkt niet lekker hopen dat er iets uit gaat komen waar ze wat aan kunnen doen, sterkte met de zieke
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Hé bah, wat een zorgen. Ik hoop dat jullie snel duidelijkheid hebben. Beterschap voor oor.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Beterschap en sterkte. :ok:
Afbeelding
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ik lees nu dat je pas volgende week donderdag terecht kan. Is het een mogelijkheid om vandaag of morgen nog bloed te laten prikken? En ook even overleggen wat de Prednoral doet met de waardes in het bloed als je pas volgende week kan laten prikken?
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als het PLE is, is die prednoral in ieder geval ook aangewezen als medicatie.

Heel veel sterkte!
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Wat een ellende en wat een zorgen!
Zou evt een beetje vlees/paté door d'r brokken kunnen, omdat ze het wat makkelijker eet?
Of misschien heb je dat al geprobeerd of mag 't niet van de dierenarts natuurlijk.
Sterkte er iig mee!
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Poeh! Die ziet er heel erg ziek uit zeg!

Geen echt idee van wat het kan zijn maar wil je wel sterkte wensen en snap je enorme zorgen. :ugh:
Afbeelding
Ramiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): borderterrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ramiek »

Beterschap, klinkt allemaal niet fijn. Hopelijk toch snel een oplossing gevonden
groetjes van Annemiek

Afbeelding
*Rana 23-7-2015
http://www.ramiek.nl
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Wat een zorgen om Oor zeg.

Ik las net dat je bij PLE eiwitten toe zou moeten voegen, maar een nierdieet bevat juist weinig eiwitten.
Een nierdieet is fosfaatarm, eiwitarm en zoutarm, rijk aan vitamine B, en rijk aan goede vetzuren.
Zou je dat dieet nog wel nodig zijn nu haar nierbekkenontsteking over is?

Dit over de brokken (of als vervanging vang) gaat er hier prima in bij niet lekker zijn: Yarrah natvoer
Overigens werkt dat goedkope natvoer van de Lidl is, maar dit is betere kwaliteit.
Suuz!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grand Basset Griffon Vendeen
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Suuz! »

Heel veel sterkte met oor.
Hopelijk zijn jullie er snel achter.
Often people say to me that grand bassets are not trainable and even think that they're not so smart. I think the grand basset makes most breeds look like they're brain dead
d'Artagnan, Pompidou & Lune.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

He bah, vreselijk om je hond zo ziek te zien :ugh:
Veel sterkte voor jou en Oor :roos:
Floortje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Floortje »

Wat een ellende :ugh:
Geen tips, maar wel heel veel sterkte gewenst.
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ach, je lieve Oor :ugh: vreselijk die zorgen en onzekerheid
ik wens je veel sterkte en snel duidelijkheid
Afbeelding
annnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje

Ongelezen bericht door annnie »

Bah, wat naar. Sterkte en beterschap.

Als je er nog niet bij bent laat je doorverwijzen naar een 2e lijns dierenarts. Die zijn meestal beter met die vage klachten
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wat een zorgen joh :ugh:
Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt! Heel veel sterkte voor jou en heel veel beterschap voor Oor!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Fabiola17
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Lente: Chihuahua
Famke: Chihuahua mix

Ongelezen bericht door Fabiola17 »

Arme Oor!
Hopelijk komt er snel duidelijkheid.
Groetjes Fabiola, Lente & Famke
in liefdevolle herinnering: Sinne 2007(?)-2017-30.10.2019
en Joy 2003(?)-2011-20.06.2017
Het wordt wel tijd voor een nieuw onderschrift!
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”