Spelen met andere honden terwijl aan de riem heb ik nooit gestimuleerd. Ik liet toen hij jong was wel met betrouwbare honden kennis maken aan de lijn. Andere honden dan meestal los. Dat was meer om hem bekend te maken met andere honden en hoe verschillende honden kennis maakten, en dat in de toekomst best nog wel een loslopende hond aan zou kunnen komen en ik dan niet een hond wilde hebben die daar dan niet mee om kan gaan.
Op straat zo weinig mogelijk eigenlijk, omdat ik geen hond wilde creëren die aan de lijn op iedere hond af zou willen gaan, zeker niet met het oog op hoe mensen en honden op hem reageren als hij ouder zou zijn.
Aaien stond ik wel toe, maar altijd wel gecontroleerd. Hij kon als pup nogal met zijn bek werken, en opspringen was hem ook niet vreemd. Dus vanuit rust liet ik volwassenen en kinderen wel aaien, ook omdat ik wilde dat hij daar bekend mee zou raken.
Er zijn ook genoeg mensen die niet vragen maar gewoon aanhalen, dus ook daarom wilde ik dat hij er van jongs af aan mee bekend was dat vreemden hem soms aanhalen.
Mensen die niets vroegen maar gingen lokken, gekke geluidjes maakten of op de benen gingen slaan voor aandacht heb ik genegeerd en dan trok ik de aandacht van mijn jonge hond en waren mijn eigen lokgeluidjes en beloningen veel interessanter
Van sis, klak of psjtttt geluiden en mensen die in handen gingen klappen of op benen gingen slaan werd de jonge hond lichtelijk druk en ging jumpen en happen, dat vond ik zelf nooit zo'n strak plan