Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
wat is handig om je jonge hond aan te leren
Moderator: moderatorteam
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
Re: wat is handig om je jonge hond aan te leren
wachten, op de stoep, bij mij blijven en nee (niet opeten, niet slopen etc) zijn bij ons de belangrijkste commando's. daarnaast rust

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Heel veel dingen zijn al aangedragen, zelf vind ik wachten bij het veranderen van stoep naar straat een handig iets.
Niet zomaar doorlopen als stoep in straat veranderd, dit vloeit voort uit het feit dat ze hier aan een lange flex lopen
Het begon bij zelf stilstaan met de hond/pup als je samen loopt, en dan in mijn geval "Wachten... bij de straat".
Maar eigenlijk bij alle veranderingen van straatbeeld, van stoep naar straat, van stoep naar fietspad, van voetpad naar strand
Wat ik nog niet hier voorbij heb zien komen zijn handgebaren.
Ik vind dat zelf zo fijn om te kunnen doen.
Ben het ooit met mijn eerste hond gaan aanleren die de gesproken bevelen wel goed kende en ook opvolgde en ik ben daar handgebaren op gaan toepassen.
In bepaalde takken van sport is het niet écht handig, en mag het zelfs niet, maar voor de gemiddelde huishond die én gesproken taal hoort én ook kan reageren op non verbale communicatie vind ik het een behoorlijke toegevoegde waarde.
- af zonder woorden
- af zonder woorden op afstand
- bij je komen en voor zitten zonder woorden
- Naast zonder woorden
- Wacht zonder woorden
- Af en blijf zonder woorden
Bovenstaande zijn voorbeelden, niet dat mijn huidige honden ze vlekkeloos zonder woorden accepteren en erop reageren 1 ervan heeft de meeste non verbale communicatie wel door
We blijven door oefenen.
Maar het zijn hele leuke oefeningen om te doen, ik heb ze volgens mij gehaald uit een boek van Toman. Ik vond dat toen zo interessant dat non-verbale dat ik het ben gaan aanleren, en nu ben ik er blij om dat ik dat heb doorgevoerd naar de huidige honden.
M.n. Jol heb ik ook laten wennen al jaren geleden aan handgebaren, en ik gok dat ze wat hardhorend is geworden waardoor ik er nu profijt van heb dat ze meer heeft geleerd om op te kijken naar mij als baas/geleider en dat ze wéét wat ik bedoel met mijn gebaren.
Uitvoering bij haar is een tweede, maar net als bij hier komen is het gebaar van hier komen best wel bekend bij haar
Ze kent overigens ook het dag Jol, ik zie even geen zwaai icoon, maar op een bepaald moment doe ik na het zwaaien dit
en loop ik weg, dat snapt ze ook.
Niet zomaar doorlopen als stoep in straat veranderd, dit vloeit voort uit het feit dat ze hier aan een lange flex lopen

Het begon bij zelf stilstaan met de hond/pup als je samen loopt, en dan in mijn geval "Wachten... bij de straat".
Maar eigenlijk bij alle veranderingen van straatbeeld, van stoep naar straat, van stoep naar fietspad, van voetpad naar strand

Wat ik nog niet hier voorbij heb zien komen zijn handgebaren.
Ik vind dat zelf zo fijn om te kunnen doen.
Ben het ooit met mijn eerste hond gaan aanleren die de gesproken bevelen wel goed kende en ook opvolgde en ik ben daar handgebaren op gaan toepassen.
In bepaalde takken van sport is het niet écht handig, en mag het zelfs niet, maar voor de gemiddelde huishond die én gesproken taal hoort én ook kan reageren op non verbale communicatie vind ik het een behoorlijke toegevoegde waarde.
- af zonder woorden
- af zonder woorden op afstand
- bij je komen en voor zitten zonder woorden
- Naast zonder woorden
- Wacht zonder woorden
- Af en blijf zonder woorden
Bovenstaande zijn voorbeelden, niet dat mijn huidige honden ze vlekkeloos zonder woorden accepteren en erop reageren 1 ervan heeft de meeste non verbale communicatie wel door

We blijven door oefenen.

Maar het zijn hele leuke oefeningen om te doen, ik heb ze volgens mij gehaald uit een boek van Toman. Ik vond dat toen zo interessant dat non-verbale dat ik het ben gaan aanleren, en nu ben ik er blij om dat ik dat heb doorgevoerd naar de huidige honden.
M.n. Jol heb ik ook laten wennen al jaren geleden aan handgebaren, en ik gok dat ze wat hardhorend is geworden waardoor ik er nu profijt van heb dat ze meer heeft geleerd om op te kijken naar mij als baas/geleider en dat ze wéét wat ik bedoel met mijn gebaren.
Uitvoering bij haar is een tweede, maar net als bij hier komen is het gebaar van hier komen best wel bekend bij haar

Ze kent overigens ook het dag Jol, ik zie even geen zwaai icoon, maar op een bepaald moment doe ik na het zwaaien dit

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Jup, handgebaren zijn inderdaad heel fijn.
Ik noemde het al even, en gebruik het ook echt regelmatig.
Handgebaar vind ik in sommige gevallen nog makkelijker in gebruik, én om aan te leren dan verbale commando's.
Is wel een erg leuk topic om te volgen dit!
Ik noemde het al even, en gebruik het ook echt regelmatig.
Handgebaar vind ik in sommige gevallen nog makkelijker in gebruik, én om aan te leren dan verbale commando's.
Is wel een erg leuk topic om te volgen dit!

-
- Actief
'Stop' gebruik ik voor van alles eigenlijk. Ophouden waarmee je bezig bent. Werkt als een trein. 'Hier' of 'Kom' zit er nog steeds niet goed in. Hij weet wat de bedoeling is maar heeft blijkbaar andere prioriteiten, zoals lekker meelopen met dat leuke teefje. 'Kom eens kijken' werkt beter bij zo'n van nature nieuwsgierige tibbie.

-
- Zeer actief
Ik had nooit zoiets met het aanleren van dingen zoals "de krant brengen" of je sloffen. Of iets laten oppakken..
Maar niets is zo fijn en heerlijk om te ervaren dat een hond je sloffen komt brengen
Ze staan vaak boven.. de baas gooit ze naar beneden en dan "breng maar naar het vrouwtje!" en dan komt ie aangerend hoor om de sloffen aan te geven, in ruil voor een koekje, dat altijd
Het oppakken van dingen en aangeven is ook tot een kunst verworven hier. Het begon eigenlijk speels, iets van de grond oppakken en aangeven. Toen mijn vriend last kreeg van een hernia bleek het uitermate handig.. Aak gaf zijn sokken aan, als er eens wat op de grond viel dan werd dat ook opgepakt en weer aangegeven..
En het gaat best ver in dingen die hij weet op te pakken en aan te geven, van aanstekers tot pennen, en laatst viel mijn armband in de waterbak.. Ook die smalle armband werd voorzichtig uit de bak gepakt en weer aan mij terug gegeven.. super knap vind ik het trouwens hoor, maar ook érg handig en zelf is hij altijd heel trots als hij dat soort dingen voor ons doet
Maar niets is zo fijn en heerlijk om te ervaren dat een hond je sloffen komt brengen

Ze staan vaak boven.. de baas gooit ze naar beneden en dan "breng maar naar het vrouwtje!" en dan komt ie aangerend hoor om de sloffen aan te geven, in ruil voor een koekje, dat altijd

Het oppakken van dingen en aangeven is ook tot een kunst verworven hier. Het begon eigenlijk speels, iets van de grond oppakken en aangeven. Toen mijn vriend last kreeg van een hernia bleek het uitermate handig.. Aak gaf zijn sokken aan, als er eens wat op de grond viel dan werd dat ook opgepakt en weer aangegeven..
En het gaat best ver in dingen die hij weet op te pakken en aan te geven, van aanstekers tot pennen, en laatst viel mijn armband in de waterbak.. Ook die smalle armband werd voorzichtig uit de bak gepakt en weer aan mij terug gegeven.. super knap vind ik het trouwens hoor, maar ook érg handig en zelf is hij altijd heel trots als hij dat soort dingen voor ons doet

- ceciel
- Zeer actief
Wij hebben Styx leren schudden, soms handig of reuze grappig als hij zeiknat naast iemand staat 
Hij kan dat door 'schudden' te zeggen of door met beide handen te zwaaien

-
- Zeer actief

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
En als mensen dan zeggen: niet schudden!ceciel schreef:Wij hebben Styx leren schudden, soms handig of reuze grappig als hij zeiknat naast iemand staat

Bij Elco en Gait gekozen voor 'shake', dat levert minder snel ongewenste situaties op

- ceciel
- Zeer actief
Haha ja dan doet ie het inderdaad ookFotogravinnetje schreef:En als mensen dan zeggen: niet schudden!ceciel schreef:Wij hebben Styx leren schudden, soms handig of reuze grappig als hij zeiknat naast iemand staat
Bij Elco en Gait gekozen voor 'shake', dat levert minder snel ongewenste situaties op

Maar wat doe je als Tailor Swift op de radio is

- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
- ceciel
- Zeer actief
Potverdikkie wat ben je serieusFotogravinnetje schreef:Radio is iets heel anders....

Of Styx nou in het engels of nederlands mensen onderschud, beiden vind ik even grappig

Misschien nog wel leuker als ik mezelf Shake it off zingend uit de voeten maak

-
- Zeer actief
Ik heb het schudden aangeleerd door eerst zelf te schudden 

-
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Handig niet, leuk wel.
Cash kent Yoga
Gewoon steeds als ze haar rek en strek oefeningen deed, zoals uitrekken, heb ik dat lachend benoemd.
Als ik zeg Yogaaa, dan gaat ze in een soort speelbuiging maar dan de uitrekpose
Doe ik mee natuurlijk, haha! Allebei kont omhoog en we zijn nu bezig met achterpootjes een voor een strekken vanuit dezelfde houding.
En sinds kort doet Sue ook mee, die zit alles lekker af te kijken en als ie het leuk vind doet ie het ook
Denk dat zoiets met de clicker ook super makkelijk is, allemaal natuurlijke bewegingen.
Cash kent Yoga

Gewoon steeds als ze haar rek en strek oefeningen deed, zoals uitrekken, heb ik dat lachend benoemd.
Als ik zeg Yogaaa, dan gaat ze in een soort speelbuiging maar dan de uitrekpose

Doe ik mee natuurlijk, haha! Allebei kont omhoog en we zijn nu bezig met achterpootjes een voor een strekken vanuit dezelfde houding.
En sinds kort doet Sue ook mee, die zit alles lekker af te kijken en als ie het leuk vind doet ie het ook

Denk dat zoiets met de clicker ook super makkelijk is, allemaal natuurlijke bewegingen.
- JML
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
"This way" zit er bij al onze honden goed in en wordt ook vrij regelmatig gebruikt.
Je hoeft niet te komen, als je maar zo snel mogelijk de kant uit gaat die ik aangeef. Dus snel even van het pad als er fietsers aankomen, een ander pad inslaan, etc.
Verder vind ik het ook fijn als ze zich zelf af en toe komen melden als ze los lopen, even inchecken.
Je hoeft niet te komen, als je maar zo snel mogelijk de kant uit gaat die ik aangeef. Dus snel even van het pad als er fietsers aankomen, een ander pad inslaan, etc.
Verder vind ik het ook fijn als ze zich zelf af en toe komen melden als ze los lopen, even inchecken.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
en hier heet het "bij mij"Jion schreef:Bij ons heet dat gewoon "deze kant".JML schreef:"This way"

- dagmar88
- Zeer actief
Net zoiets als deddledoe in plaats van klaar.Jion schreef:Bij ons heet dat gewoon "deze kant".JML schreef:"This way"
Ben ooit begonnen met de standaard mush commando's, maar voelde me zo'n enorm sneue lullo

Hij hoeft toch nooit in andermans team te lopen, dus we houden het maar op fatsoenlijk Nederlands.
- JML
- Zeer actief
Mijn honden zijn tweetalig belastJion schreef:Bij ons heet dat gewoon "deze kant".JML schreef:"This way"

Getrouwd met een Engelsman ... dan happens dat.
Hoor ook genoeg native Nederlanders 'down' zeggen tegen hun hond overigens.
-
- Zeer actief
ik doe ook veel in t engels gewoon omdat het voor mijn gevoel makkelijker is en spreek heel veel engels op mijn werk, dus
leave it/ take it
down,
paw, kiss
toutch
stay
enz enz
leave it/ take it
down,
paw, kiss
toutch
stay
enz enz
- dagmar88
- Zeer actief
Cleva schreef:Kijk.S@ndr@ schreef: toutch
Fijn.
Zoveel makkelijker.

Hier is het wel tatsj. Raak aan bekt net niet lekker. Maar dat is een binnenshuis truukje

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Hier is dat 'neus' (net als 'poot', 'kin').dagmar88 schreef:Cleva schreef:Kijk.S@ndr@ schreef: toutch
Fijn.
Zoveel makkelijker.![]()
Hier is het wel tatsj. Raak aan bekt net niet lekker. Maar dat is een binnenshuis truukje
- dagmar88
- Zeer actief
Neus, staart, oren, kin, buik en geslachtsdelen (pum en muts) zijn al in gebruik als woord. Gewoon voor de klets, hoeven ze niks mee als ze daar geen zin in hebben.DeDiana schreef: Hier is dat 'neus' (net als 'poot', 'kin').
Al ligt Zus direct op haar rug als je "waar zit je buikje?" vraagt en Naap gaat altijd meteen even kijken wat er aan z'n piemel scheelt.
Sjaak zal het allemaal worst wezen

Het maakt me ook niet uit waarmee ze het tarkut aanraken

- Habibi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy) - Aantal honden: 1
Ha, grappig.
Neus betekent bij mij dat ze haar neus door haar riem moet steken.
(Halfcheck met kettingje)
Ik hou het bandje open, roep neus, en ze komt aan en steekt in noodvaart haar spitse neus door dat bandje.
Ze vind het een leuk trucje, lijkt het wel.
Ideaal. Nooit ruzie met aanlijnen, zeg maar.
Voor in dit topic: da's eigenlijk ook best handig om je jonge hond aan te leren.
Neus betekent bij mij dat ze haar neus door haar riem moet steken.
(Halfcheck met kettingje)
Ik hou het bandje open, roep neus, en ze komt aan en steekt in noodvaart haar spitse neus door dat bandje.
Ze vind het een leuk trucje, lijkt het wel.
Ideaal. Nooit ruzie met aanlijnen, zeg maar.
Voor in dit topic: da's eigenlijk ook best handig om je jonge hond aan te leren.

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ja, het is inderdaad allemaal nogal afhankelijk van andere commando's die al in gebruik zijn.dagmar88 schreef:Neus, staart, oren, kin, buik en geslachtsdelen (pum en muts) zijn al in gebruik als woord. Gewoon voor de klets, hoeven ze niks mee als ze daar geen zin in hebben.DeDiana schreef: Hier is dat 'neus' (net als 'poot', 'kin').
Al ligt Zus direct op haar rug als je "waar zit je buikje?" vraagt en Naap gaat altijd meteen even kijken wat er aan z'n piemel scheelt.
Sjaak zal het allemaal worst wezen![]()
Het maakt me ook niet uit waarmee ze het tarkut aanraken
Wat Habibi 'neus' noemt (kop door de riem steken), noem ik dan weer 'riem'. Ik denk dat het overigens bij veel honden niet eens zo nauw komt, omdat ze ook naar de context en bijbehorende gebaren en lichaamstaal kijken, maar Mila is nogal gevoelig voor woorden en commando's die eraan gekoppeld zijn en raakt echt in de war als het gesproken commando niet overeenkomt met mijn lichaamstaal.
Ik gebruik helemaal geen Engelstalige commando's, alleen 'Yes!' als clickerwoord.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Hoewel niet zozeer nuttig, lijk je op zich ook wel kunstjes te zoeken en dan is https://www.doguniversity.nl/ ook heel leuk om in rond te kijken. De categorie "wat luistert hij goed" de meeste practische kunstjes heeft.
Daarnaast heb ik de app Dogo op mijn telefoon, waar inclusief aanleren allerlei practische (en ook wel minder nuttige, maar wel leuke) kunstjes staan uitgelegd.
Daarnaast heb ik de app Dogo op mijn telefoon, waar inclusief aanleren allerlei practische (en ook wel minder nuttige, maar wel leuke) kunstjes staan uitgelegd.