Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
niet geborsteld willen worden
Moderator: moderatorteam
- Brigitte30
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso
- Aantal honden: 1
niet geborsteld willen worden
We hebben sinds kort (anderhalve week) een 10 jarige spaanse schone (cocker spaniel) geadopteerd. Ze wil absoluut niet geborsteld worden. Het enige dat mag is een beetje met een zachte borstel over haar rug. Maar haar haren zijn zo ontzettend lang en beginnen te klitten.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: niet geborsteld willen worden
Afhankelijk van de hond ofwel nog geduld hebben, vertrouwen opbouwen en als het vertrouwen er is, gaan borstelen. Of even doorpakken, hup onder de douche, shampoo, conditioner en na het drogen uitkammen.
De hond van m'n schoonouders hebben we hier meteen onder de tuinslang gezet en gewassen. Beter gezegd, dat heb ik gedaan. Paco ziet mij nog steeds als baas numero 1, ondanks dat hij niet hier woont.
Dus ik zou proberen in te schatten of de hond zo'n wasbeurt goed aan kan (leuk vinden hoeft niet, maar je wil de hond ook niet over de rooie maken) en als de inschatting is dat dat goed zou moeten gaan, zou ik dus doorpakken
De hond van m'n schoonouders hebben we hier meteen onder de tuinslang gezet en gewassen. Beter gezegd, dat heb ik gedaan. Paco ziet mij nog steeds als baas numero 1, ondanks dat hij niet hier woont.
Dus ik zou proberen in te schatten of de hond zo'n wasbeurt goed aan kan (leuk vinden hoeft niet, maar je wil de hond ook niet over de rooie maken) en als de inschatting is dat dat goed zou moeten gaan, zou ik dus doorpakken
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Gait heeft een aversie tegen kammen ontwikkeld toen z'n huid kapot was door een slechte reactie op de vlooienbehandeling. Heel logisch, maar ja, hij moet toch gekamd worden. Dus rustig weer opgebouwd. Hij vertrouwt mij gelukkig en ik hem. Dus nu kan ik hem weer bijna normaal kammen. Moet alleen zorgen dat Elco uit de buurt blijft, want Gait uit z'n ongenoegen vooral richting Elco, of hij er nu iets mee te maken heeft of niet. Niet kammen is geen optie, dus pak ik door, wel rekening houdend met Gaits emoties rondom het kammen
- annnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan en een Vuilnisbakje
Cleva schreef:Boutje schreef:
Als je dat niet ziet zitten trimster.
Vind ik een beetje te makkelijk.
Het enige dat je er mee bereikt is dat je het zelf niet mee hoeft te maken.
Voor je hond is het alleen maar nog enger.
Een hele hoop kunstgrepen om maar te blijven doen alsof je vriendjes met je hond bent terwijl je de baas hoort te zijn.
Ik snap de angst van een hond best maar je kunt haar nu eenmaal niet laten vervilten dus er moeten dingen gebeuren.
Snavel erom, zwachtelen in een handdoek en gewoon de ergste klitten losknippen. Hoppeta. Even met ballen nou. Jesis.
Goed terugknippen zodat je een lange periode geen klitten meer hebt en je aan vertrouwen kunt werken.
Ik zou het advies van Zinodo opvolgen. Als het echt zo'n bange hond is wil je niet het beetje vertrouwen wat er is kapot maken. Dan kan de hond daarna rustig wennen aan het fenomeen borstelen door de baas
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Ik zou vanuit rust dingen doen, dus eerst zorgen dat ze lekker ontspannen bij je ligt met attributen bij de hand. En dan tijdens het aaien af en toe wat wegknippen/ borstelen. Dat mag best lelijk zijn, daar hebben ze niks van. Wel een afgebogen schaar gebruiken zoals een verbandschaartje zodat je haar niet per ongeluk pijn doet als jij of zij beweegt.
- Gollum
- Zeer actief
Ja eens. Je hebt het met mij en hoe ik dingen doe maar te doen als hond. Rani was stikbang toen ze bij me kwam en zat onder de vlooien en teken. Ik heb een sopje met vlooienshampoo gemaakt en haar onder dwang met beste bokkensprongen wat afgesopt voor ze naar binnen kwam. Tekentang lag gewoon klaar op tafel en elke keer als ze langsliep plukte ik er een teek vanaf. Na ongeveer een week durfde ze de trap op en heb ik haar opgesloten in de badkamer en goed gewassen, hop. Wel het badkamerraam dichtdoen als je zoiets doet trouwensCleva schreef:annnie schreef: Ik zou het advies van Zinodo opvolgen. Als het echt zo'n bange hond is wil je niet het beetje vertrouwen wat er is kapot maken. Dan kan de hond daarna rustig wennen aan het fenomeen borstelen door de baas
Als het vertrouwen meteen weg is als je iets doet dat de hond niet leuk vindt is het geen vertrouwen.
Overigens is vertrouwen niet links of rechtsom neer te zetten. Het is een wisselwerking en uiteindelijk moet vertrouwen gegeven en niet afgetroggeld worden.
Mijn honden vertrouwen me volkomen. Wat dat te maken heeft met dingen doen die ze zelf liever niet hadden is hier in huis niet duidelijk.
Ik heb ook hond gehad die dat vertrouwen niet hadden en dat is met jaren van soebatten nog steeds niet gekomen.
Ondertussen heeft je hond een stinkvacht met knopen.
Vertrouwen is mooi, verzorgen is beter.
Ik neem stelling; dat eeuwige gesoebat om je hond maar te laten denken dat we een democratische commissie zijn is laf en zegt meer over jou dan over je hond.
Bespreek.

De eerste keer een thermometer in haar kont was ook zo wat

Toch doe ik dat soort dingen gewoon liever eerst zelf dan dat ik het door een ander laat doen. Dan heb je dat alvast geoefend voordat je dat door een vreemde laat doen.
- Gollum
- Zeer actief
Dat is nog nooit een probleem geweest hier. Ze liggen ook altijd wel vrij vlot bij me, en ik ouwehoer ook tegen ze terwijl ik het doe. Tijdens het pitten doe ik niks, dan laat ik ze met rust.Cleva schreef:Gollum schreef:Ik zou vanuit rust dingen doen, dus eerst zorgen dat ze lekker ontspannen bij je ligt met attributen bij de hand. En dan tijdens het aaien af en toe wat wegknippen/ borstelen.
Dus als een hond na de gehate anderhalve week eindelijk bij je ligt te pitten moet je daar gebruik van maken om alsnog stiekem met die schaar aan te komen kakken.
En het dan raar vinden als ze vervolgens lekker alleen in de keuken gaat pitten.
- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Je moet wel een beetje weten wat je doet. Ik ga er geen dwangmiddelen bij gebruiken en ik heb veel geduld maar je hebt het wel te ondergaan. Bij (wat) klitten ga ik er niet pijnlijk doorheen raggen maar ga ik het gewoon haartje voor haartje uit zitten pluizen. Pauze als het teveel wordt maar zeker niet opgeven als de hond meteen weg wil. Nee, ik doe het rustig doch gedecideerd en ondertussen zul je het dus moeten ondergaan. Geldt voor knippen net zo, ik doe het zelf en neem er de tijd voor maar het gebeurt wel.
- Gollum
- Zeer actief
Nou ja dat dus. Met iets leuks daarna. Ik heb ook altijd snoep binnen handbereik bij dat soort dingen. Pavlov heerst.Cleva schreef:Gollum schreef:Dat is nog nooit een probleem geweest hier. Ze liggen ook altijd wel vrij vlot bij me, en ik ouwehoer ook tegen ze terwijl ik het doe. Tijdens het pitten doe ik niks, dan laat ik ze met rust.Cleva schreef:Gollum schreef:Ik zou vanuit rust dingen doen, dus eerst zorgen dat ze lekker ontspannen bij je ligt met attributen bij de hand. En dan tijdens het aaien af en toe wat wegknippen/ borstelen.
Dus als een hond na de gehate anderhalve week eindelijk bij je ligt te pitten moet je daar gebruik van maken om alsnog stiekem met die schaar aan te komen kakken.
En het dan raar vinden als ze vervolgens lekker alleen in de keuken gaat pitten.
Nou ja, je moet ze natuurlijk niet aan hun achterpoten achter de ijskast vandaan hoeven trkeken dus ja, vanuit rust werken. Altijd.
Maar dat kan ook gewoon aangelijnd en daarna door met de beloofde wandeling.
Rust is niet hetzelfde als dromerig rustend.
Ik vind het ook gewoon een kwetsie van wennen.
Ik zit altijd aan mijn honden te peuteren. Vietsooeltjes en nagels inspecteren. Tanden krabben. Oren uitpeuren.
Als ik het aan ze overliet liepen ze weg maar dat doe ik niet en dan liggen ze alsnog ontspannen op schoot terwijl ik doe waar ze geen zin in hadden.
Ze hebben gewoon geen vinger in de melk te brokkelen. Ik ben de papa. Ik beslis.
- Zamunda
- Zeer actief
Precies dit. Maar daar moet je ook een beetje gevoel voor hebben (of het veel oefenen?). Mensen denken vaak dat mijn hond of kat het lekker vindt omdat het dier er zo rustig bij ligt zonder dat ik het vasthoud... nou nee beest wil het liefst weg maar weet dat het moet en gaat er (min of meer) ontspannen bij liggen.Cleva schreef:Als ik het aan ze overliet liepen ze weg maar dat doe ik niet en dan liggen ze alsnog ontspannen op schoot terwijl ik doe waar ze geen zin in hadden.
-
- Zeer actief
Ik ben er zelf heel slecht in. Zo slecht dat ik Bas inmiddels eens per jaar scheer en Guus heeft gelukkig 0 vachtverzorging nodig. Ik vind het verzorgen van de vacht van een hond echt geweldig leuk. Maar als een hond het niet ziet zitten meteen ook helemaal niet meer.
Tom beet me toen ik hem kamde. Bas wringt zich in allerlei bochten waardoor niks lukt. Heel vervelend. En ze kan ineens heel hard gaan krijsen en dan zelfs bijten. Dus ik heb er inmiddels de schurft aan. Bas klit zelden maar ziet eruit als een verwaaide vogelverschrikker. Dus binnenkort zetten we de tondeuze erop. Helemaal goed en werkt voor ons prima.
Tom beet me toen ik hem kamde. Bas wringt zich in allerlei bochten waardoor niks lukt. Heel vervelend. En ze kan ineens heel hard gaan krijsen en dan zelfs bijten. Dus ik heb er inmiddels de schurft aan. Bas klit zelden maar ziet eruit als een verwaaide vogelverschrikker. Dus binnenkort zetten we de tondeuze erop. Helemaal goed en werkt voor ons prima.
- dagmar88
- Zeer actief
Met de opvanger moest ik wel naar de trimsalon. Die was in zo'n staat dat ik er niet veilig iets aan kon doen.
Ben er gewoon bij gebleven, we hadden ook vier armen nodig. Een getraumatiseerd hondje afgooien was toch al niet het plan.
Al snel had ze besloten dat ik de steun was en de trimster de slechterik
Na het trimmen was ze vooral heel opgelucht en met wat snoep was het leed weer geleden.
Ben er gewoon bij gebleven, we hadden ook vier armen nodig. Een getraumatiseerd hondje afgooien was toch al niet het plan.
Al snel had ze besloten dat ik de steun was en de trimster de slechterik

Na het trimmen was ze vooral heel opgelucht en met wat snoep was het leed weer geleden.
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Probeer eens met een ontklittingsmiddel voor paarden. Niet rechtstreeks aanbrengen, maar je handen ermee inwrijven en dan de klitten masseren. Werkte altijd prima bij mijn Briards, als die klitten ontwikkelden op gevoelige plekken.
- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Hier ook een cocker die het borstelen niets vind en snel klitjes krijgt.
Een anti klit spray was niets, want van het pssstttt geluid was hij bang, ook als ik het eerst in mijn handen spoot.
Nu als advies gekregen om conditioner te gebruiken van Cowboy Magic.
Ik borstel nu steeds een stukje, bv. 1 oor, en klitjes knip ik in en probeer ze dan te ontrafelen.
Als dat niet lukt, knip ik ze weg.
Ik ga niet aan de klitten trekken met de borstel.
Een anti klit spray was niets, want van het pssstttt geluid was hij bang, ook als ik het eerst in mijn handen spoot.
Nu als advies gekregen om conditioner te gebruiken van Cowboy Magic.
Ik borstel nu steeds een stukje, bv. 1 oor, en klitjes knip ik in en probeer ze dan te ontrafelen.
Als dat niet lukt, knip ik ze weg.
Ik ga niet aan de klitten trekken met de borstel.
- Javierrrr
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin - Aantal honden: 2
Ja, die gebruikte ik, (detangler & shine variant). Fijn spul, maar idd niet rechtstreeks aanbrengen, en ook niet teveel ineens gebruiken. Rustig inmasseren en dan de tijd het werk laten doen.annets schreef: Nu als advies gekregen om conditioner te gebruiken van Cowboy Magic.
- dagmar88
- Zeer actief
Is ook zo. Ik moet Sjaak zijn broek heel goed bijhouden en het haar rond de anus wegknippen, anders krijgt hij zoals de trimster dat zo feestelijk omschrijft een poephol_Tiny_ schreef:Veel mensen met een hond die zich niet laat borstelen zoeken het in de "juiste" producten. Die kunnen natuurliji ook heel helpend zijn maar het is weleen hulpmiddel.
Alles begint en eindigt met je eigen houding. Kun je je eigen hond mannen, of kun je het niet. Durf je gewoon de baas te zijn en te bepalen wat er gebeurt? Ik weet gewoon niet waar ik beginnen moet met uitleggen hoe belangrijk dat is in de relatie met je hond. Het is niet fijn voor een hond wanneer je hem maar wat laat zweven en doen en hij simpele dingen niet aankan omdat jij het niet aankan.

De paardenspray werkt wel beter dan mijn eigen anti klit. Sterker nog, de paardenspray is nu mijn eigen anti klit

Een schaartje met ronde punten en effileerschaar werken ook beter dan de keukenschaar.
Maar hij moet ook gewoon bevroren op tafel staan en z'n muil houden.
Moet je eens een hond plukken die dat vreselijk vindt. Vooral dat buikje, ohhh, als Sofi tranen met tuiten kón huilen zou ze het doen. De afspraak staat dat, als ze met d'r pootjes rond m'n nek komt hangen, we dan even pauze inlassen. Daar maakt ze dan om de zoveel tijd even gebruik van en dan moet ze helemaal hard kwispelen met d'r hele kont dat ze die pauze zo op prijs stelt. Even de stress eraf schudden, rondje hysterisch door de kamer rennen en verder. Maar ondergaan doen we het. En dan krijg je een boel koekjes tussendoor omdat je je gedraagt.
Ik ben niet zo van het betuttelen dus, haha. Je mag aangeven dat het niet leuk is, maar uiteindelijk gaan we het wel doen natuurlijk.
Ik ben niet zo van het betuttelen dus, haha. Je mag aangeven dat het niet leuk is, maar uiteindelijk gaan we het wel doen natuurlijk.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 1 airedale terrier
Bij mij hebben de honden niet veel te vertellen. Lobke is makkelijk. Astor heeft twee dingen die hij na 10 jaar nog niet leuk vindt.
Mee in de auto en trimmen.
Achterlaten doe ik niet en jeuk zal hij ook niet vinden.
Hij ondergaat deze handelingen met een kop van: "Volgende keer als ik je trimmes zie, ga ik er vandoor".
Dus deuren op slot. Rustig naar de vensterbank, waar allen klaarligt en langzaam aan de slag.
Op een gegeven ogenblik geeft hij zich "over" en kan ik mijn gang gaan.
Als hij klaar is, wat lekkers erin en naar buiten met dat watje.
Astor springt nu wel zelf in de auto, maar als hij eenmaal in de auto is, heb ik het gevoel dat hij denkt: "Wat een vergissing bega ik".
Mee in de auto en trimmen.
Achterlaten doe ik niet en jeuk zal hij ook niet vinden.
Hij ondergaat deze handelingen met een kop van: "Volgende keer als ik je trimmes zie, ga ik er vandoor".
Dus deuren op slot. Rustig naar de vensterbank, waar allen klaarligt en langzaam aan de slag.
Op een gegeven ogenblik geeft hij zich "over" en kan ik mijn gang gaan.
Als hij klaar is, wat lekkers erin en naar buiten met dat watje.
Astor springt nu wel zelf in de auto, maar als hij eenmaal in de auto is, heb ik het gevoel dat hij denkt: "Wat een vergissing bega ik".
Als je op Sofi doelt; die moet zich niet aanstellen. Ik wacht altijd zo lang mogelijk dus zo stevig zit dat haar niet meer vast en het wordt meestal in de loop van 2-3 dagen gedaan. Alleen die dunne huid op de buik is gevoelig, jammer dan, dat is 20cm2_Tiny_ schreef: Een hypergevoelig plukhondje ging bij mij ook (gedeeltelijk) met schaar of tondeuse. Ga toch niet mijn hondje martelen voor een mooi uiterlijk. Maar het knippen gaat wel gewoon gebeuren en je ondergaat het.

- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Izzy heeft geen tijd voor getut. Ondanks haar uiterlijk is ze van mening dat ze helemaal geen vachtverzorging nodig heeft.
Jammer de bammer. Had ze maar geen doorgroei vacht moeten hebben. Meestal houdt ik haar wel redelijk kort en doen we daar dan rustig een hele avond over met pauzes. Als ik in 1 x door zou gaan ben ik met een uurtje klaar maar ze gaat liever na 20 minuten even wat snaaien en wat anders doen. Nu heb ik haar haar de vorige x bewust niet zo kort gedaan en laat ik het flink groeien. Ze moet dus weer elke week geborsteld en uitgekamd worden. Ze weet wel hoe het werk maar na 5 minuten gaat ze dramatisch op haar rug liggen want ze heeft het zo zwaahaaar en blijf ik haar rechtop zetten(behalve op het punt dat haar buik aan de beurt is).
Ze doet overigens niet lelijk hierbij en is ook niet bang maar leuk vind ze het ook niet.
Droef is dan weer geboren in het verkeerde lichaam. Die wil wel tutten, haartjes mooi kammen, (nep) scheren en knippen. Die was bij zijn laatste operatie zo blij dat zijn poot eens echt geschoren werd, sinds dien doe ik hem ook scheren als Izzy aan de beurt is(gewoon zonder scheerkop uiteraard, weet hij veel).
Gisteren heb ik zijn nagels geknipt. Dat ken hij wel want zijn duimen doe ik elke paar maanden maar omdat we veel op gras en blubber lopen nu slijten net niet genoeg. Zijn achterpoten vond hij maar een beetje vreemd bij de eerste nagel maar daarna was hij trots en heeft hier thuis lopen pronken met zijn manicure. Zulke mooie nageltjes op zijn poezelige pootjes.
Jammer de bammer. Had ze maar geen doorgroei vacht moeten hebben. Meestal houdt ik haar wel redelijk kort en doen we daar dan rustig een hele avond over met pauzes. Als ik in 1 x door zou gaan ben ik met een uurtje klaar maar ze gaat liever na 20 minuten even wat snaaien en wat anders doen. Nu heb ik haar haar de vorige x bewust niet zo kort gedaan en laat ik het flink groeien. Ze moet dus weer elke week geborsteld en uitgekamd worden. Ze weet wel hoe het werk maar na 5 minuten gaat ze dramatisch op haar rug liggen want ze heeft het zo zwaahaaar en blijf ik haar rechtop zetten(behalve op het punt dat haar buik aan de beurt is).
Ze doet overigens niet lelijk hierbij en is ook niet bang maar leuk vind ze het ook niet.
Droef is dan weer geboren in het verkeerde lichaam. Die wil wel tutten, haartjes mooi kammen, (nep) scheren en knippen. Die was bij zijn laatste operatie zo blij dat zijn poot eens echt geschoren werd, sinds dien doe ik hem ook scheren als Izzy aan de beurt is(gewoon zonder scheerkop uiteraard, weet hij veel).
Gisteren heb ik zijn nagels geknipt. Dat ken hij wel want zijn duimen doe ik elke paar maanden maar omdat we veel op gras en blubber lopen nu slijten net niet genoeg. Zijn achterpoten vond hij maar een beetje vreemd bij de eerste nagel maar daarna was hij trots en heeft hier thuis lopen pronken met zijn manicure. Zulke mooie nageltjes op zijn poezelige pootjes.

-
- Zeer actief
Heb niet alles gelezen hoor, maar hier werkte een snoep er prima bij. Gewoon in vieren gedeelde minifrolics, stelt niks hoor.
Even kort borstelen, zóóóó wat doe dat goed zeg - snoep erin. Wat langer borstelen, hééél goed van jou- weer een snoep erin. En zo door.
Vooruit, het is inderdaad een vertoning hier, maar inmiddels kan ik hem overal borstelen én zelfs stofzuigen in ruil voor 4 frolics
En niet dat hij dat leuk vind hoor, liever niet, maar de beloning is groter.
En bij elke wandeling door de regen/blubber standaard met handdoek pootjes en buik droogmaken, dat helpt ook voor de gewenning (en nee, dan krijgt hij niks
)
Succes met je nieuwe aanwinst!
Even kort borstelen, zóóóó wat doe dat goed zeg - snoep erin. Wat langer borstelen, hééél goed van jou- weer een snoep erin. En zo door.
Vooruit, het is inderdaad een vertoning hier, maar inmiddels kan ik hem overal borstelen én zelfs stofzuigen in ruil voor 4 frolics

En niet dat hij dat leuk vind hoor, liever niet, maar de beloning is groter.
En bij elke wandeling door de regen/blubber standaard met handdoek pootjes en buik droogmaken, dat helpt ook voor de gewenning (en nee, dan krijgt hij niks

Succes met je nieuwe aanwinst!
-
- Zeer actief
Ik heb het idee dat jij dan ook vanuit je ervaring met de teckel kennel van vroeger dan precies weet wat je deed, en ook zelf eigenlijk geen angst had waardoor je zelf kon doorzetten en de hond eigenlijk geen andere keus meer liet, waardoor ze zich toch overgeven.Nanna schreef:Ik ben er juist heel goed in
Eigenlijk informeer ik nooit naar wel of niet 'willen'. Je hebt het maar te ondergaan.
Ik herinner me een grote ruwhaar standaard reu van vroeger die ook niet wilde en niet schroomde zijn tanden in je klauwen te zetten![]()
Dat was bandje om de bek en gaan. In het begin grote groene ogen en nijdige speekselbellen alom maar je kunt als hond maar zo lang kwaad blijven. Ik deed het rustig aan en op een gegeven moment kalmeerde hij wel. Dan na het trimmen een stukje worst en het leed was weer geleden.
Mijn eigen honden heb ik altijd vanaf seconde één aangewend dat ik God ben en dat ik ze naar hartelust mag bepotelen. Ik zorg er altijd voor dat ik ze nooit pijn doe en nu zijn ze zo ver dat ze op tafel in slaap vallen als ik weer eens een aanval krijg van voetjes bijknippen
-
- Zeer actief
En ik heb daar weer een andere gedachte over.Cleva schreef:Oke. En nu?Zinodo schreef:
Ja, goed verhaal, maar ze hebben die hond pas anderhalve week.
Denk je dat een hond achteraf niet blij is dat die vieze klit weg is? En dat hij niet doorheeft dat jij dat gedaan hebt?
Ik vind na anderhalve week al naar de trimmer veel grover.
Heel droog denk ik dan ook nog eens, als ik hem bij een goede trimmer breng die weet wat ze doet en zonder al te veel omhaal (Rosita ...

Van daaruit kun je gaan trainen in de vacht bijhouden in een thuis situatie en met beloningen en verder vertrouwen krijgen om de vacht goed te houden.
Ik zeg dit juist omdat ik dit in eigen omgeving heb meegemaakt, zij wilden ook eerst vertrouwen opbouwen en van daar uit voorzichtig telkens wat verder gaan. Nou, borstelen lukt nog steeds niet dan bijt hij gewoon, en dwang willen ze niet om het opgebouwde vertrouwen niet teniet te doen.
Dan had ik er zelf voor gekozen om dan maar direct de vacht van de hond door een professional te laten doen, en daarna zelf rustig aanwennen om af en toe te borstelen desnoods tijdelijk met een snuitje om.
Overigens heb ik een issue gehad met nagels knippen wat nodig was bij mijn eerste hond. Ik kon heel veel bij en met hem doen, maar nagels knippen niet. De dierenarts deed dat in mijn bijzijn in minder dan 30 seconden, dus ik vond het wel gescheten. Als het nodig was dan gingen we naar de dierenarts om de nagels te laten knippen.
Een hond die je net hebt en waarbij vachtverzorging nodig is en de hond vertrouwt je niet genoeg om hem te verzorgen, dan zou ik niet schromen om een goede hondentrimsalon te benaderen en te overleggen. Beter dan weken moeilijk doen en telkens maar moeten "proberen" om de vachtverzorging te doen, die ook nog eens pijnlijk kan zijn, of eng en zeker als je zelf niet weet hoe je zoiets aan moet pakken?
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Contacteer:
Ik denk dat de angst om vertrouwen te beschadigen in een geval als dit het vertrouwen meer beschadigt dan even doorpakken omdat het nu eenmaal moet voor het welbevinden van de hond. Blijkbaar vind je dan namelijk dat je zelf niet te vertrouwen bent. En op die basis moet die hond jou wel vertrouwen? Kdaggutnie
- Chihuahua-paws
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Ik doe bij mijn hondjes alles zelf. Maar in dit geval zou ik naar de trimmer gaan. Dan wordt het gewoon in één keer goed gedaan en kun je verder zelf werken aan het vertrouwen. Hondje verlost van zijn klitten en dan kun je zelf het kammen ook opbouwen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
- Brigitte30
- Zeer actief
ik had jullie reacties niet eerder gezien.
Dank je wel allemaal.
Ik heb intussen met een trimster gesproken, die haar half januari gaat behandelen/verzorgen met mij er eventueel bij.
In de tussentijd borstel ik dagelijks even met een rubberen platte borstel (waar je je hand insteekt) afgewisseld met mijn andere hand bezig op rug, zijkanten en beetje buik. Het gaat.....
Andere borstels waren sowieso drama, deze herkent ze niet echt als borstel lijkt het wel.
Ik neem aan dat de trimster een snuitje om zal doen als ze te hard hapt toch? Ze weet iig van haar gehap/bijten bij het borstelen

Dank je wel allemaal.
Ik heb intussen met een trimster gesproken, die haar half januari gaat behandelen/verzorgen met mij er eventueel bij.
In de tussentijd borstel ik dagelijks even met een rubberen platte borstel (waar je je hand insteekt) afgewisseld met mijn andere hand bezig op rug, zijkanten en beetje buik. Het gaat.....
Andere borstels waren sowieso drama, deze herkent ze niet echt als borstel lijkt het wel.
Ik neem aan dat de trimster een snuitje om zal doen als ze te hard hapt toch? Ze weet iig van haar gehap/bijten bij het borstelen
- Jits90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond
- Aantal honden: 3
In mijn ervaring worden honden juist opstandiger als je als baas erbij blijft. Want waarom doet de baas niks en ze willen naar je toe.
Als ik m'n honden gewoon achterlaat en na een uurtje ophaal, zijn ze veel braver geweest. Als ik ze daarna zelf op tafel zet voor onderhoud, blijven ze ook weer keurig staan. Want geleerd bij de trimmer.
Overigens hebben ze het gewoon te ondergaan als ik ze thuis onder handen neem. Op schoot en gaan met die banaan. Als ze het nog moeten leren, doe ik niet de hele vacht in een keer. Beetje op de rug en daarna mogen ze knagen aan de borstel (frustraties eruit, zeker bij de puppies), dan achter een oortje en weer knagen. Andere oortje, knagen en gedaan. Dag erna de broek.
Met de tijd bouw ik dat op tot ik alles in een keer doe zonder tussentijdse knaagsessie's.
Ja, ik moet ze in het begin bijsturen dat ze stil moeten zitten en veelvuldig belonen als ze dan luisteren. Maar na een tijd valt dat kwartje wel. Ook bij klittende oortjes of vervilte kontjes.
Als ik m'n honden gewoon achterlaat en na een uurtje ophaal, zijn ze veel braver geweest. Als ik ze daarna zelf op tafel zet voor onderhoud, blijven ze ook weer keurig staan. Want geleerd bij de trimmer.
Overigens hebben ze het gewoon te ondergaan als ik ze thuis onder handen neem. Op schoot en gaan met die banaan. Als ze het nog moeten leren, doe ik niet de hele vacht in een keer. Beetje op de rug en daarna mogen ze knagen aan de borstel (frustraties eruit, zeker bij de puppies), dan achter een oortje en weer knagen. Andere oortje, knagen en gedaan. Dag erna de broek.
Met de tijd bouw ik dat op tot ik alles in een keer doe zonder tussentijdse knaagsessie's.
Ja, ik moet ze in het begin bijsturen dat ze stil moeten zitten en veelvuldig belonen als ze dan luisteren. Maar na een tijd valt dat kwartje wel. Ook bij klittende oortjes of vervilte kontjes.
- Brigitte30
- Zeer actief
dank voor je advies!Jits90 schreef:In mijn ervaring worden honden juist opstandiger als je als baas erbij blijft. Want waarom doet de baas niks en ze willen naar je toe.
- Brigitte30
- Zeer actief
Zo, sinds vandaag is het dametje weer kort. Snuitje was in het begin wel nodig. Maar tegen het einde lukte het ook zonder.
Ik ben er niet bij geweest maar wel foto’s en een filmpje gezien van de behandeling.
Knap hondje nu
Ik ben er niet bij geweest maar wel foto’s en een filmpje gezien van de behandeling.
Knap hondje nu

- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
Ziet er weer mooi uit.