Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Thundershirt?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Thundershirt?

Ongelezen bericht door Caro. »

Ivm erge vuurwerkangst, wil ik dit jaar het thundershirt bij Jessie proberen. Ik heb er totaal geen ervaring mee.
Ik heb begrepen dat je het niet 'zomaar' aan moet doen, maar hiermee mee oefenen, klopt dat? Dus pakweg een week of 2 van te voren
af en toe een paar minuten aandoen?
En hoe te doen op oudjaarsdag/avond? Kan zo'n shirt dan de hele dag aan of is het beter om het vanaf 18.00 uur aan te doen en mag ze
het dan bv tot 2.00 uur 's nachts aanhouden of is het meer geschikt voor kortere periodes (1 of 2 uur).
Hier wordt nu al volop geknald (nou ja, meer illegale bommen die afgaan) en 's avonds durft ze al een paar avonden niet meer naar buiten.
Herstel is er dan wel weer de volgende ochtend, dan is ze gewoon weer vrolijk.

Kortom: wie heeft ervaring hiermee en informatie hierover? :flower:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: Thundershirt?

Ongelezen bericht door ranetje »

Er staat het een en ander aan uitleg bij Doggo.nl
https://www.doggo.nl/artikelen/alternat ... gHVYT5_39U
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jenn90 »

Rally is ook erg angstig voor vuurwerk en knallen, het thundershirt helpt bij hem iets. Hij wordt er wat sneller relaxter door alleen bij heel veel knallen achter elkaar niet meer het is (vind ik) geen wondermiddel maar haalt wel de scherpe kantjes eraf.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:Er staat het een en ander aan uitleg bij Doggo.nl
https://www.doggo.nl/artikelen/alternat ... gHVYT5_39U

Bedankt, ga ik lezen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jenn90 schreef:Rally is ook erg angstig voor vuurwerk en knallen, het thundershirt helpt bij hem iets. Hij wordt er wat sneller relaxter door alleen bij heel veel knallen achter elkaar niet meer het is (vind ik) geen wondermiddel maar haalt wel de scherpe kantjes eraf.
Ja dat snap ik dat het geen wondermiddel is. De hoop is inderdaad dat de hele erge angst iets zal verminderen.
Ik heb ook al 2 maanden adaptil in het stopcontact en ga ook adaptil pilletjes geven. Vorig jaar alprazolam, maar dat krijg je nu echt niet meer
en de andere middelen daar durf ik niet echt aan te beginnen en ik hoop dat het op deze manier (thundershirt en adaptil) een klein beetje
te doen is voor haar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik zou je wel dierenarts medicijnen aanraden. Eventueel al uittesten van tevoren.
Als ze nu al bang is, nu al shirt opbouwen, op internet staat wel een schema.
Dan kun je het effect savonds ook al zien namelijk.

Ik leer hem zazoe wel nu al aan. Die is wat geluidsgevoelig maar nog niet bang. Doe hem nu aan met botje / eten / momenten dat hij al wat ontspannen is.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Jessie verstijfd van angst, ze zit met wijd opengesperde ogen en beweegt niet, maar ook contact is niet mogelijk. Dus knal = koekje is absoluut
onmogelijk. Ze reageert op helemaal niets.
Alleen de tijd die er overheen gaat, laat de angst afzwakken (dus in een nacht is ze hersteld van een knal van de avond ervoor).

Medicijn is Pexion en dat moet ik al ruim een week van te voren gaan geven dan, want dat moet je opbouwen.
Dus ik kan het niet afwachten om te zien hoe het gaat op de manier die ik voor ogen had, want het is dus wel of geen Pexion, maar niet op
oudjaarsdag Pexion (helaas).
Dierenarts is niet erg happig om dit middel voor te schrijven en ik ben niet erg happig om het te geven (middel erger dan de kwaal?).
Bijwerkingen: diarree en overgeven en Jessie gaat dus een dag of 3 niet naar buiten (vorig jaar tenminste), dus als ze dan ook nog aan de
diarree gaat dan is zij nog ongelukkiger en ik ook :ugh:

Afijn, vandaar het idee van het thundershirt icm wat andere lichte middelen. Zien we dat ze compleet van het padje raakt, dan laden we
haar in de auto op oudejaarsavond en rijden ergens naartoe waar het stil is.

Edit: ook 6 weken geleden de bench weer tevoorschijn gehaald, doek erover en ze gaat er nu af en toe in bij een erge knal.
Ook geoefend met vuurwerk cd's, maar dat interesseert haar helemaal niets, maar goed, we blijven dat toch doen en koppelen het aan spelen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Niet helemaal, want ik heb het er met de da over gehad en zij is niet erg happig op de (nieuwe) medicatie en raadt dus een thundershirt aan.
Zij ziet daar de beste resultaten mee eigenlijk. En zelf had ik al de Adaptil in het stopcontact gedaan (ze hebben hier ongeveer het hele jaar
door geknald :ugh: ) en bedacht ik om dan ook maar Adaptil pilletjes te geven.
Als de da had gezegd dat ze goede resultaten had met de nieuwe medicatie, dan was ik daar waarschijnlijk wel in meegegaan al vind ik het
idee van medicatie tegen epilepsie niet helemaal geweldig, moet ik eerlijk zeggen. Ook hier op het forum lees ik weinig over de ervaringen ermee.

Vorig jaar was het eerste jaar, toen kreeg ze alprazolam, maar ik heb dan ook weer een 'theorietje' dat een hond zich vreemd voelt door
medicatie en dat dit wellicht ook niet altijd een goede uitwerking heeft.
Dus toen ik alles bij elkaar optelde, dacht ik dat het misschien het beste zou zijn om het dit jaar zonder zware medicatie te proberen, maar
met alternatieven en zien hoe ze het daarop doet. Gaat dat totaal niet, dan is dat zwaar kut natuurlijk, maar weten we dat ze volgend
jaar echt medicatie moet hebben.
Afbeelding
A good dog never dies...

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Geen ervaring met een thundershirt, dus sorry voor off topic.

Ik kreeg van de week een tip: CBD-olie, en ik denk dat ik dat toch eens ga proberen bij Toto. Op oudejaarsavond zelf gewoon lekker de traditionele advocaat met slagroom, maar voor die dagen ervoor is die CBD misschien een goeie optie. Iemand kreeg het aangeraden door een DA, het kan geen kwaad en het haalt lekker die scherpe kantjes ervanaf. Advocaat doet dat ook, maar dat kan je geen dagen achtereen geven.

Toto is dit jaar trouwens kneiterdapper in vergelijking met vorig jaar. Hij vindt knallen nog steeds vreselijk, maar hij herstelt sneller en hij wil niet meer per direct met staart tussen de benen naar huis rennen. Ik denk dat zijn nieuwe zus (vorig jaar rond deze tijd was Lilo net een paar maanden overleden en toen was hij dus alleen) wel een heel positieve invloed heeft. Tika heeft echt geen schrik van vuurwerk, hoogstens moet ze even hard terugblaffen en dan is het weer klaar. Ook met onweer nu al een paar keer gehad dat Toto niet meteen onder de keukentafel schoot of tegen mijn benen aan kwam liggen, maar gewoon op die bank bleef liggen naast die stoere zus. :love:

Als ik tutje Toto niet bij me had zou ik met Tika ook wel op zo'n groepje vuurwerk-knullen af durven stappen om te vertellen waarom vuurwerk eng is voor honden. En als ze het niet snapten, effe een frolicje tegen zo'n puberkruis duwen en "koekie!" tegen Tika zeggen. Kijken wie er nou schrikt.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt allemaal voor jullie ervaringen en meedenken :ok:

Helaas is hier de tuin juist geen veilige plek deze tijd, want direct achter ons huis is een fietstunnel (jawel, uitgeroepen tot 'engste fietstunnel van Nederland') en daarin wordt juist volop geknald,
want 'het galmt dan zo lekker door' :ugh:
Vorig jaar ging het nog redelijk met Jessie tot het moment dat ze in de tuin was en een illegale bom afging in die tunnel (dus letterlijk op 30 meter afstand)
en toen ging het licht uit bij haar en was ze compleet apathisch geworden. De alprazolam hielp wel iets, maar desondanks ging ze echt niet meer naar
buiten toe (ook de auto ging ze niet meer in of als ze er al in zit, ging ze de auto niet meer uit) en ze heeft dagen in huis geplast en gepoept.

We gaan er nog even goed over nadenken, lezen, en praten wat het plan van aanpak wordt.
Afbeelding
A good dog never dies...

dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Caro. schreef: Helaas is hier de tuin juist geen veilige plek deze tijd, want direct achter ons huis is een fietstunnel (jawel, uitgeroepen tot 'engste fietstunnel van Nederland') en daarin wordt juist volop geknald,
Vorig jaar ging het nog redelijk met Jessie tot het moment dat ze in de tuin was en een illegale bom afging in die tunnel (dus letterlijk op 30 meter afstand)
Voor een paar tientjes heb je 30 meter tuinslang. En een hobby :LOL:
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Caro. schreef: Helaas is hier de tuin juist geen veilige plek deze tijd, want direct achter ons huis is een fietstunnel (jawel, uitgeroepen tot 'engste fietstunnel van Nederland') en daarin wordt juist volop geknald,
Voor een paar tientjes heb je 30 meter tuinslang. En een hobby :LOL:
Zal niet door het betonnen dak van de tunnel gaan vrees ik :oeps: Bovendien moet je ook nog uitkijken dat je geen bom naar je toegegooid krijgt,
zo lief gaat dat allemaal niet :ugh:

Vanaf januari weer een nieuwe poging bij de gemeente om voor die tunnel een vuurwerkverbod te krijgen. Nu was het wederom 'geen mankracht voor,
bel 112 maar'... nee lekker dan, die hebben wel wat anders te doen lijkt mij.
Echt, ik gun iedereen z'n pleziertje (al zie ik de lol er niet van in), maar hou je dan gvd aan legaal vuurwerk en de wettelijk tijd ervoor, dan komt iedereen
er wel doorheen en de honden - en andere dieren - komen ook wel over 1 avond en 1 nacht heen, maar het is hier onderhand het hele jaar door
en vanaf november bijna iedere avond.

Mopper-de-mopper
Afbeelding
A good dog never dies...

jenn90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel

Ongelezen bericht door jenn90 »

Ik gebruik nu met rally als er in het weekend vooral savonds geknald wordt deze vuurwerkmix: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... urwerkmix/
Tot nu toe werkt het bij hem binnen 5 minuten als hij geschrokken is van de knallen (hijgen bibberen alert zijn op alles wat hij buiten hoort)
Hij ligt dan lekker ontspannen te slapen na het spul. Het is wel vrij prijzig spul zeker als het niet werkt bij je hond maar ik ben al blij dat ik het heb aangeschaft.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik heb dit ook voor Baloe gekocht. Smeer het nu alleen nog als ik s avonds ga wandelen . Dan is de meeste kans op vuurwerk hier.

Nog geen idee of het echt helpt maar goed in de aanloop naar erger zal het vast iets doen .
Ook in huis de relaxopet in gebruik .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

jenn90 schreef:Ik gebruik nu met rally als er in het weekend vooral savonds geknald wordt deze vuurwerkmix: https://www.dierenoppasamersfoort.nl/pr ... urwerkmix/
Tot nu toe werkt het bij hem binnen 5 minuten als hij geschrokken is van de knallen (hijgen bibberen alert zijn op alles wat hij buiten hoort)
Hij ligt dan lekker ontspannen te slapen na het spul. Het is wel vrij prijzig spul zeker als het niet werkt bij je hond maar ik ben al blij dat ik het heb aangeschaft.
Hé bedankt, deze ga ik onthouden en indien nodig bestellen :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Caro.
Zeer actief
Contacteer:

fenneke schreef:Ik heb dit ook voor Baloe gekocht. Smeer het nu alleen nog als ik s avonds ga wandelen . Dan is de meeste kans op vuurwerk hier.

Nog geen idee of het echt helpt maar goed in de aanloop naar erger zal het vast iets doen .
Heb jij de relaxopet al lang in huis en heb je een idee of het goed werkt?
Afbeelding
A good dog never dies...

DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik las een stuk over medicatie bij vuurwerkangst en ik begreep dat Sileo niet opgebouwd hoeft te worden en ook eenmalig gegeven kan worden. Dan is dat misschien nog een optie om voor de zekerheid in huis te halen voor oudjaarsdag, mocht het dan echt zo bar en boos zijn dat het toch nodig is?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Caro. schreef:
fenneke schreef:Ik heb dit ook voor Baloe gekocht. Smeer het nu alleen nog als ik s avonds ga wandelen . Dan is de meeste kans op vuurwerk hier.

Heb jij de relaxopet al lang in huis en heb je een idee of het goed werkt?
De relaxopet heb ik nu een paar dagen in huis . Samen met de oliie. Hij ligt wel te slapen als dat ding aan staat . Hij schrikt maar herstelt wel.

Baloe is ook zo bang voor knallen
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik heb ook de relaxopet in huis. Ik heb hem eerst aangezet op momenten dat hij al echt moe was en ging slapen zodat het echt aan rust gekoppeld wordt.
Verder gebruik ik hem eigenlijk niet veel meer, maar wel als hij echt wat overprikkeld raakt en niet kán/wil slapen. Dan even de bench in met apparaatje. Maar inmiddels doet hij het zonder eigenlijk ook heel goed.

Ik gebruik(te) hem voornamelijk om hem dus te laten slapen/ontspannen. Ik merkte bij zazoe ook wel verschil met dogrelaxing music via youtube.

Qua middelen: misschien is de combi van puur rust en puur nervo nog iets om uit te proberen.
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

DeDiana schreef:Ik las een stuk over medicatie bij vuurwerkangst en ik begreep dat Sileo niet opgebouwd hoeft te worden en ook eenmalig gegeven kan worden. Dan is dat misschien nog een optie om voor de zekerheid in huis te halen voor oudjaarsdag, mocht het dan echt zo bar en boos zijn dat het toch nodig is?
Ik zou sowieso of Sileo of Pexion in huis halen met een hond die zo bang dat je nu soms al niet meer naar buiten kunt. Want dat is echt wel extreem. Er staat dan iig al in het systeem van de da dat dat middel is gebruikt. Kun je straks gewoon Alprazolam halen als dit niet werkt. Een middel die je langer moet opbouwen kan een voordeel zijn doordat je dan nog kunt werken aan het gedrag. Ik heb begrepen dat Pexion juist beter is te gebruiken ism counterconditionen dan Sileo.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sirene schreef:
DeDiana schreef:Ik las een stuk over medicatie bij vuurwerkangst en ik begreep dat Sileo niet opgebouwd hoeft te worden en ook eenmalig gegeven kan worden. Dan is dat misschien nog een optie om voor de zekerheid in huis te halen voor oudjaarsdag, mocht het dan echt zo bar en boos zijn dat het toch nodig is?
Ik zou sowieso of Sileo of Pexion in huis halen met een hond die zo bang dat je nu soms al niet meer naar buiten kunt. Want dat is echt wel extreem. Er staat dan iig al in het systeem van de da dat dat middel is gebruikt. Kun je straks gewoon Alprazolam halen als dit niet werkt. Een middel die je langer moet opbouwen kan een voordeel zijn doordat je dan nog kunt werken aan het gedrag. Ik heb begrepen dat Pexion juist beter is te gebruiken ism counterconditionen dan Sileo.
Pexion durf ik niet te geven, er staat bij bijwerkingen ook 'agressie' en 'geluidsovergevoeligheid'. Met name over het laatste heb ik gelezen dat dit
toch wel regelmatig voorkomt, nou dan is het helemaal ellende. Buiten dat, staat het middel me ook gewoon erg tegen.

We gaan het proberen met Adaptil (stopcontact en pilletjes). Vanavond wordt er vast weer geknald, dus krijgt ze voor de eerste keer pilletjes om het
uit te testen. Als we niets merken (of negatieve dingen), dan hebben we nog even tijd om verder te zoeken.

Lucia, Puur rust heb ik ook wel redelijk goede dingen over gelezen :ok:
Uiterste nood zou dan Sileo zijn inderdaad.
Afbeelding
A good dog never dies...

Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”