Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en kat

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

nightwish
Vaste gebruiker

Hond en kat

Ongelezen bericht door nightwish »

Ik heb twee katten van 1 jaar oud, die in de kittentijd (tot 16 weken) opgegroeid zijn met een hond. Bij mij zijn ze niet meer in contact geweest met honden. Nu heb ik een hond (Border Collie) van bijna 3 jaar, die als herplaatser bij mij is gekomen en die geen katten gewend is. Nu zou ik het toch wel fijn vinden als ze te zijner tijd wel samen kunnen. Ik had daarvoor het volgende stappenplan bedacht;

1. Hond in woonkamer zodat hij de geur van de katten ruikt
2. Katten in slaapkamer met kleedje waar de geur van de hond aanzit, zodat ze zijn geur ruiken
3. Hond in de bench, katten in de woonkamer laten komen op eigen tempo. Ik zit klaar met voertjes bij de hond, mijn vriend heeft voertjes voor de katten. Hond belonen als hij rustig is. Mag ik hem corrigeren (met woordje nee!) als hij in de bench zit? Introductie kort houden (maximaal 5-10 minuten?), 2 tot 3 keer per dag?. Katten weer terugbrengen naar slaapkamer en hond weer los in de woonkamer. Blijven herhalen totdat hond rustig blijft in de bench.
4. Hond aanlijnen, katten in de woonkamer laten komen op eigen tempo. Verder hetzelfde als stap 3, maar dan dus aan de lijn ipv in de bench.
5. Als de hond rustig blijft aan de lijn terwijl de katten in de woonkamer zijn, los onder toezicht in de woonkamer.

Is dit een goede manier van aanpakken? Welke dingen kan ik juist beter niet doen of beter wel doen?
Sandra&co

Re: Hond en kat

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Met aanlijnen + in de bench stoppen bouw je denk ik de spanning juist op. Zeker binnenshuis waar er geen ruimte is om écht weg te lopen. Dat maakt het voor de meeste honden (en katten) erg spannend.
Persoónlijk zou ik de katten 1 voor 1 introduceren. Om de beurten om het overzichtelijk te houden. Eraan ruiken is niet meer nodig, als ze in hetzelfde huis wonen, hebben ze elkaar alláng geroken en is die geur vertrouwd. Heb je een hoog punt waar je katten t.z.t. op kunnen zitten (bijv. een kast), waar de hond niet bij kan? Dan zou ik een kat daarop zetten en de hond een halsband om (met een losse lange lijn eraan) en doen of je neus bloedt - dat is mits je van de kat verwacht dat-ie gekke dingen kan doen. Keihard door de kamer schieten bijvoorbeeld, hoewel je hond dat vast práchtig zal vinden kun je dat beter vermijden :mrgreen: Zo'n kat komt van de kast als hij de situatie veilig acht. Zo niet, dan breng je hem terug naar boven en probeert het een dag later nog eens (ik zou niet meerdere stressmomenten op een dag inlassen). Katten hebben tijd nodig. Je hebt geen haast.

Als je hele makke, rustige katten hebt, zou ik die lekker op schoot pakken. Ook 1 voor 1, en dan de hond laten snuffelen. Koekje als hij braaf is. Zelf je kat claimen als hond-lief te opdringerig wordt.

Oh, en een Adaptil stekker kan ik wel aanraden.
Javierrrr
Zeer actief
Mijn ras(sen): Javier: Montero Valdueza
Merlijn: Mastin
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Javierrrr »

Nou nee, met deze aanpak denk ik dat je juist de focus (zeker bij een BC) op de katten bevestigt. Je maakt er een punt van door dat stappenplan, dus de hond ook. Houd het simpel, de nieuwkomer heeft zich aan te passen aan de gevestigde orde, of dit nou katten, konijnen geiten , honden, mensen, zijn or whatever. Je katten wegsluizen in de slaapkamer ten behoeve van de nieuwkomer, ik zou het nooit doen.Even kort door de bocht, de nieuwkomer heeft zich maar te schikken en respect te tonen aan de oude garde. Als de oude garde (in jouw geval jonge actieve speelse katten, die waarschijnlijk iets triggeren bij de BC ?), dit niet voor elkaar krijgt, claim ze en zet de BC apart (niet in een bench, maar echt apart)
Bij logeerhonden hier, die niet aan katten zijn gewend, kijk ik altijd goed. Is het alleen maar even onwennigheid, dan is het ok. Maar zodra ik maar enige spanning of focus voel leid ik de hond af en zet hem in de gang of buiten. Van daaruit rustig opbouwen, de hond mag in de primaire ruimte van de oude garde komen, maar stukje bij beetje, tot hij/zij in genade wordt aangenomen door de oudgedienden.
Galga's
Zeer actief
Mijn ras(sen): Galgo espanol, Silken windhound en Afghaanse windhond
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Galga's »

Niet zo moeilijk doen. Je maakt het veel te spannend voor de dieren. Zorg dat de katten hoog kunnen zitten, zodat ze op veilige hoogte kunnen kijken.

Wat ik doe als ik een nieuwe hond naar binnen haal of als we ergens heen gaan op bezoek waar katten zijn: aan de riem de woonkamer (inclusief katten) in, even 2 tellen kijken of de nieuweling niet direct achter de katten aangaat, riem los en ga maar op onderzoek uit. Mochten ze toch achter de katten aangaan, corrigeren (als de kat dat niet al gedaan heeft) en direct weer los. Mijn honden gaan buiten achter elke kat aan die ze zien, mochten ze de kans krijgen.

Mijn katten zijn nu honden gewend. Mijn eerste 2 katten waren ooit wel eens in aanraking gekomen met honden, kleintjes. Maar ook toen de eerste honden kwamen heb ik het zo aangepakt.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik neem herplaatsers/logés altijd aangelijnd mee naar binnen en kijk eerst hoe de hond op de katten reageert en vice versa. Mijn katten zijn niet bang voor honden en hebben het heel goed in de gaten of ze op hun hoede moeten zijn voor een hond of niet. Dus als zij zelf meteen toenadering zoeken tot de nieuweling, laat ik de hond ook snuffelen en gaat dat zonder spanning, fixeren of andere alarmbellen, dan laat ik de hond daarna gewoon los. De katten hebben altijd de mogelijkheid de hond uit de weg te gaan door ergens hoog te gaan zitten.

Als er wel spanning is bij de hond of ik (en/of de katten) vertrouw het niet helemaal, dan houd ik de hond aan de lijn en corrigeer bij fixeren op de katten of overmatige opwinding en beloon bij rustig reageren op de katten. Ik leer de hond dat hij niets met de katten hoeft en er niet naartoe mag, laat staan achteraan mag rennen. Sommige honden reageren bijvoorbeeld nauwelijks als de katten stilzitten of ergens bovenop zitten, maar reageren opeens wel als de katten door de kamer lopen of rennen. Om te voorkomen dat dit een opjaagspelletje wordt (en een vicieuze cirkel, waarbij de katten gaan wegrennen voor de hond) houd ik de hond dus eerst aan de lijn, omdat ik er bij een nieuwe hond nog niet van uitga dat ik hem daar met een 'nee' of een ander commando zomaar vanaf kan houden. Pas als de hond helemaal niet meer met de katten bezig is, niet meer reageert als de katten over de grond lopen en liefst ook het hier-commando beheerst, laat ik de hond rustig een keer aangelijnd snuffelen aan de katten en mag hij daarna los. Meestal is dat aangelijnd blijven in huis - of even hond en katten scheiden in een andere ruimte als ik ga douchen of wegga - hooguit een dag of 3 nodig, maar vaak is 1 dag al genoeg.

Ik heb overigens één keer een logé gehad die niet met katten kon en ze ook echt wilde vermoorden. Die hond kon op den duur wel onder toezicht los met de katten in de kamer en was gelukkig uitstekend met stem te corrigeren, maar bleef af en toe toch fixeren op de katten en zou er dan zeker op af zijn gevlogen als ik niet zou ingrijpen. Mijn katten zijn gelukkig niet levensmoe, dus die bleven ook uit haar buurt. Ik denk niet dat deze hond ooit 100% betrouwbaar zou zijn geworden met katten. Maar dit was van meer dan 20 opvangers/logés de enige hond die niet na een paar dagen gewoon gewend was.
hakunamatata
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatratjes
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door hakunamatata »

Hier gaat het altijd precies zoals Diana het beschrijft. Hond aan de lijn mee naar binnen. Mijn katten gaan eigenlijk altijd eerst weg, dat wil zeggen een andere kamer in of de hoogte in. Daarna komen ze nieuwsgierig kijken. Het hangt erg van de hond af hoe snel ze durven. Bij een hond die gewoon rustig is en ze negeert durven ze vaak dezelfde dag nog bij op de bank te gaan liggen.

Voor katten is de hoogte in kunnen en een vluchtroute hebben erg belangrijk. Dat zorgt ervoor dat ze zelf de controle hebben. De hoogte in kunnen zorgt voor een veiliger gevoel, maar geeft de katten ook de mogelijkheid om vanaf een veilige plek te observeren en te wennen zonder helemaal uit de situatie te gaan. Wat voor katten heel bedreigend is, dat is een hond die gaat staren. Staren is gewoon dreigen in kattentaal. Wanneer hier een nieuwe hond binnenkomt dan is dat dus iets waar ik erg op let. Natuurlijk mag de hond gerust kijken naar de katten, maar als dit focussen of staren wordt dan zorgt ik ervoor dat dit steeds onderbroken wordt (meestal door afleiden met voertjes en rustig kijken belonen, maar wisselt ook per hond). En de katten willen graag ontspannen kunnen eten, drinken en naar de bak. Die dus op een voor de katten veilige rustige plek neerzetten. Voorkomt een hoop stress als je deze aandachtspuntjes meeneemt. Simpel toe te passen, maar helpt de katten enorm.

Maar wat ik me nu eigenlijk al steeds afvraag is: Hoe heb je het nu dan? Je schrijft dat je de katten al hebt sinds ze 16 weken zijn en ze zijn nu een jaar en de hond die kwam als herplaatser heb je ook al zeg je. Zitten ze nu gescheiden van elkaar? En zo ja, hoelang al en waarom eigenlijk?
~ Hakuna matata: Ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet! ~
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”