Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe reageren bij onverwacht reu-reu contact.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

tibbie
Actief
Aantal honden: 1

Hoe reageren bij onverwacht reu-reu contact.

Ongelezen bericht door tibbie »

Qi gaat niet altijd goed met onbekende reuen. Op korte afstand gaat hij vocaal flink tekeer. Soms laat hij zich nog afleiden een andere kant op. Maar ik heb nu twee keer meegemaakt dat een loslopende hond naar ons toekwam lopen terwijl Qi is aangelijnd. De andere hond snuffelt en Qi geeft dan een snep en dan onstaat er toch een vervelende situatie want de andere (grotere) honden reageren daar natuurlijk op. Nu twee keer gehad met twee honden die in deze buurt wonen. En bij volgende ontmoetingen gaat Qi dan echt uit zijn dak. Ik loop meestal in aanlijngebied maar kan best accepteren dat anderen een goed luisterende hond los laten lopen. Meestal geef ik als ik een andere hond zie al aan dat Qi niet altijd goed reageert en vraag ik de hond bij zich te houden. Dat lukt niet altijd. Andere eigenaars gaan er blijkbaar vanuit dat het wel goed zal gaan. Ik ben zelf bang in dit soort situaties want Qi zal bij een echt gevecht altijd het onderspit delven bij een grote hond {Qi is niet onderdanig en geeft niet snel op als het tot een strijd zou komen). Soms zie ik de andere hond gewoon te laat.

Komt nog bij dat ik Qi al een tijdje aan het leren ben om los van de lijn te luisteren en ik nu wel wat banger begin te worden naar losloopgebied te gaan. Hij luistert nog niet goed genoeg in situaties waarin afleiding- van welke vorm - ook is. Daarom laat ik meestal de lijn achter hem aanslepen. Ik las in een ander topic Cleva's tip om met een fluitje te trainen. Dat doe ik nu gewoon door zelf te fluiten en een tongklik. In de tuin werkt dat en in het bos ook al redelijk maar nog lang niet goed genoeg.

Wat nu in toekomstige situaties? Optillen en de andere kant oplopen? Toch loslaten? Soms krijg ik te horen dat ik meer vertrouwen moet hebben in Qi, maar zijn gedrag maakt juist dat ik dat niet goed durf.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Hoe reageren bij onverwacht reu-reu contact.

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik zou ofwel optillen, ofwel loslaten. Aan de lijn kan hij in ieder geval geen normaal sociaal gedrag vertonen, dus gaat hij tekeer. Als je denkt dat het knokken wordt, zou ik hem optillen. Als je denkt dat het gewoon wat gepats van beide kanten is, maar verder geen probleem, zou ik hem loslaten. Dat is tenminste hoe ik het met Gait doe. Die is aan de lijn echt heel reactief naar andere reuen. Los is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Alleen als ik de andere reu niet vertrouw gaat Gait dus de lucht in
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Test hem eens een paar keer los. Met bekende honden die zeker niks doen. Want mijn honden zijn poeslief maar aan de lijn toch niet altijd. Loslaten is hier absoluut de beste reactie op een vriendelijke reu die er ineens is. Ik weet dat Guus dan nooit iets zal doen. Bas bromt hooguit wat. Lastige is wel dat ik loslaten eng vind bij bepaalde honden. laatst kwam er een pitbull aanstormen XL typje. Haren omhoog en 300 meter volle sprint op mijn honden af. Loslaten durf ik dan niet want stel dat ze gaan rennen en de situatie uit de hand loopt. Dan ben ik te ver weg.

Dus lastig soms. Maar vaak is een losse hond een vriendelijkere hond dan een aangelijnde hond.
Afbeelding
tibbie
Actief

Bedankt voor jullie reacties.
Fotogravinnetje schreef:Ik zou ofwel optillen, ofwel loslaten. Aan de lijn kan hij in ieder geval geen normaal sociaal gedrag vertonen, dus gaat hij tekeer. Als je denkt dat het knokken wordt, zou ik hem optillen. Als je denkt dat het gewoon wat gepats van beide kanten is, maar verder geen probleem, zou ik hem loslaten. Dat is tenminste hoe ik het met Gait doe. Die is aan de lijn echt heel reactief naar andere reuen. Los is er eigenlijk nooit iets aan de hand. Alleen als ik de andere reu niet vertrouw gaat Gait dus de lucht in
De hond van vanmiddag deed hem echt niets alleen werd Qi natuurlijk wel gecorrigeerd toen hij snepte (dus werd het min of meer gepatst van beide kanten) en de baas van de hond nam haar hond bij zich. Qi vertoonde daarna haantjes gedrag door flink grommend met zijn achterpoten te gaan graven en markeren. Ik dacht altijd dat Qi een angstig hondje was, maar begin daar nu toch aan te twijfelen. Daarom ben ik er niet zeker van of optillen een goede reactie is. Van deze situaties krijg ik het ook spaans benauwd:
laeken schreef: Lastige is wel dat ik loslaten eng vind bij bepaalde honden. laatst kwam er een pitbull aanstormen XL typje. Haren omhoog en 300 meter volle sprint op mijn honden af. Loslaten durf ik dan niet want stel dat ze gaan rennen en de situatie uit de hand loopt. Dan ben ik te ver weg.

Dus lastig soms. Maar vaak is een losse hond een vriendelijkere hond dan een aangelijnde hond.
Qi ruikt mijn angst en dat zal ook niet helpen. Het vervelende is alleen dat elke keer als ik me wat zekerder voel er iets gebeurd waardoor ik het gevoel heb weer bij af te zijn.

Met bekende honden (teven en reuen) is er bijna nooit een probleem. Want Qi is zeker wel een sociaal hondje dat graag met andere honden dolt.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Als een hond aan komt, zie je meestal wel of de intentie kennismaken is of knokken/vervelend doen. In het eerste geval: loslaten en erop vertrouwen dat je hond prima sociaal is. Mocht hij toch vervelend gaan doen, kun je op dat moment nog altijd ingrijpen. In het tweede geval: optillen, want je wil je hond veilig houden
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Ik zou hem optillen, het vertrouwen geven dat jij het dus voor hem oplost.
tibbie
Actief

Een tijd terug ben ik met een klein groepje op doggy date geweest. Toen heeft ie echt heel lang losgelopen (1,5 uur) We zijn giga veel andere honden tegengekomen en het was geen enkel probleem, luisteren ook niet. Maar in een groepje is het natuurlijk toch anders. (de date was met voor mij onbekende mensen/honden). Dus het kan ook heel goed gaan.

Ik ga maar vol goede moed door, jullie antwoorden geven me wel het vertrouwen dat ik het niet helemaal verkeerd doe.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

Cleva schreef:
Desi&Bibi schreef:Ik zou hem optillen, het vertrouwen geven dat jij het dus voor hem oplost.

Neeee!! Wat je ook doet, niet vastpakken.
Als het toch al op het randje is gaat het erover als je er een vastpakt.
Of optillen voor ze bij elkaar zijn (dan gaat er niets over het randje) of inderdaad laten gaan
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Fotogravinnetje schreef:
Cleva schreef:
Desi&Bibi schreef:Ik zou hem optillen, het vertrouwen geven dat jij het dus voor hem oplost.

Neeee!! Wat je ook doet, niet vastpakken.
Als het toch al op het randje is gaat het erover als je er een vastpakt.
Of optillen voor ze bij elkaar zijn (dan gaat er niets over het randje) of inderdaad laten gaan
Ik bedoel inderdaad uiteraard voor het contact is waarvan je verwacht dat het fout gaat.
Dennenappel
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Dennenappel »

laeken schreef:Test hem eens een paar keer los. Met bekende honden die zeker niks doen. Want mijn honden zijn poeslief maar aan de lijn toch niet altijd. Loslaten is hier absoluut de beste reactie op een vriendelijke reu die er ineens is. Ik weet dat Guus dan nooit iets zal doen. Bas bromt hooguit wat. Lastige is wel dat ik loslaten eng vind bij bepaalde honden. laatst kwam er een pitbull aanstormen XL typje. Haren omhoog en 300 meter volle sprint op mijn honden af. Loslaten durf ik dan niet want stel dat ze gaan rennen en de situatie uit de hand loopt. Dan ben ik te ver weg.

Dit heb is ook met kleine Sue.
Hij is nu 1 jaar en 4 maanden dus nog in opleiding :mrgreen:
Hij is supervriendelijk en past zich bijzonder goed aan aan de hond die hij voor zich heeft.
Maar hij rent nog vaak overal op af en dat komt natuurlijk omdat Cash dat ook doet maar die schat alles wel juist in.
Daarbij kan ik haar wel bij me houden als ik het niet vertrouw.
Het lukt steeds beter om kleine Sue bij me te houden maar ik ben ook altijd bang dat er ineens een nare, grote hond aankomt en dan ben ik te laat en is hij te ver als ie eenmaal gaat.
Maar dat is puur zijn formaat.
Met Cash heb ik dat totaal niet.
Ik moet ook wat meer vertrouwen hebben, zowel in Sue als in andere honden en eigelijk gaat het super al sta ik wel eens met mijn hart in mijn keel als hij op een reus afgaat.

Maar het blijft toch wel altijd opletten en inschatten vanwege zijn formaat.
En dan is Sue een hondje wat niet snauwt, beleefd is en zich ook niet laat opjagen.
Wel vinden reuen hem vaak lekker ruiken maar dan gaat ie gewoon stijf op z'n kont zitten tot ik er ben. :pffff:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”